Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Er det noen her inne som tidligere har, eller som ønsker, å jobbe som guide i Alanya? Eller kanskje noen har vært guide en annen plass og kan dele erfaringer?

Skal nå til sommeren gå påbygg, og har ingen spesielle ønsker etter dette. Derfor ligger det til sterk vurdering og reise ned til Alanya som guide for en periode på gudene vet hvor lenge, så hjem igjen og fortsette. Ser på det som et slags "friår" hvor jeg allikevel får gjort noe. Har forstått at det å være guide ikke er bare bare, og at det ofte kan være lange dager. Ser ikke på dette som tidenes ferie, bare så det er nevnt..:P 

Forstår at lønn tydeligvis varierer mellom 2-4k i starten? Og senere om man blir destinasjonsansvarlig (?) vil det ligge på rundt 8-12k. Er jo ikke mye, men da blir bolig, forsikring og transport til og fra flyplass osv betalt. 

Endret av Kaiceli
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri jobbet som guide eller noe sånt, men må bare si at jeg elsker Alanya! Fantastisk sted:)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, hege73 skrev:

Aldri jobbet som guide eller noe sånt, men må bare si at jeg elsker Alanya! Fantastisk sted:)

Hva er fantastisk med Alanya? 

• Liker 1
Skrevet

Menneskene, maten, varmen:) Vi har reist på ferie til Alanya hvert eneste år, men i år har vi valgt å ikke dra. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, hege73 skrev:

Menneskene, maten, varmen:) Vi har reist på ferie til Alanya hvert eneste år, men i år har vi valgt å ikke dra. 

Eg e såå enig! Kjenne en del lokale som bor der nede og, og eg stortrives. Tyrkisken e og på vei :-) Nordmenn e så reserverte i forhold til tyrkere (og kurdere for den saks skyld). 

• Liker 1
Skrevet

For 5-6 år siden så ble jeg kjent med en som jobbet på en restaurant der nede. Den dag i dag så har vi kjempe god kontakt og jeg har blitt skikkelig glad i han:) Begynte med det at han var så hjelpsom, ville vise oss de beste spisestedene, anbefalte hvor vi burde dra og sånne ting. Så hver gang vi har vært der, har vi møtt han masse. Familien min elsker han, og han forguder ungene mine. Tyrkerne er så utrolig herlige og hjelpsomme <3 

Vet at det er mange nordmenn som er reserverte til dem. Jeg har bare positivt å si. Elsker å høre bønne ropene de har også, hehe. Det er da vi vet at vi er der liksom. Føler meg alltid som hjemme der. 

Tror du kommer til å få det helt fantastisk der nede hvis du skal jobbe der:) 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, hege73 skrev:

For 5-6 år siden så ble jeg kjent med en som jobbet på en restaurant der nede. Den dag i dag så har vi kjempe god kontakt og jeg har blitt skikkelig glad i han:) Begynte med det at han var så hjelpsom, ville vise oss de beste spisestedene, anbefalte hvor vi burde dra og sånne ting. Så hver gang vi har vært der, har vi møtt han masse. Familien min elsker han, og han forguder ungene mine. Tyrkerne er så utrolig herlige og hjelpsomme <3 

Vet at det er mange nordmenn som er reserverte til dem. Jeg har bare positivt å si. Elsker å høre bønne ropene de har også, hehe. Det er da vi vet at vi er der liksom. Føler meg alltid som hjemme der. 

Tror du kommer til å få det helt fantastisk der nede hvis du skal jobbe der:) 

Det blir heilt klart tøft med dårlig lønn.. ser Star Tour skrive at de har ei grunnlønn på ca. 6500,- i mnd., i grunnen e det jo velidg lite. Men bolig og forsikring blir dekka, og transport til og fra flyplass tror eg de meine. Men tenke at eg jobbe godt mens eg går neste år på påbygg, så har eg med meg en del lommepenger og. 

Når eg e i Alanya/Oba føle eg meg såå hjemma og tatt vare på. De lokale eg kjenne og vett kem e e jo bare så greie og enkle å ha med å gjør. Hjelpe med det som hjelpas kan! Har møtt på fleire ekle og fordragelige tyrkere eg og, men det e det der me å ikkje ta alle under samme kam så kjapt... 

• Liker 1
Skrevet

Det tror jeg vil gå helt fint så lenge bolig og sånt er dekka. Og det er jo ikke dyrt å spise der heller. Og enda billigere blir det jo om du kjøper mat på supermarked og lager maten hjemme. Jeg tror du vil klare det helt fint:) Og så er det nå som du er ung du liksom har denne sjansen. Kunne godt ha tenkt meg det selv husker jeg, men da hadde jeg allerede fått barn så det ble bare med tanken. Er jo en opplevelse for livet:) Husker forresten at jeg så et program (mener det var på tv2.?) et program som het "Reiselederene". Vet ikke om du fortsatt kan få sett det, men søk på det og se om det går an:) Så ut som at de som jobbet med det stortrivdes i jobbene sine.

Åhh.. Oba!!!! Er der vi er. Vi er alltid på et hotell som heter Green Garden. Ååååå, det er SÅÅ fint der!! Nå har jeg ikke litt lyst til å reise tilbake vøtt :fnise:

Skrevet
43 minutter siden, hege73 skrev:

Det tror jeg vil gå helt fint så lenge bolig og sånt er dekka. Og det er jo ikke dyrt å spise der heller. Og enda billigere blir det jo om du kjøper mat på supermarked og lager maten hjemme. Jeg tror du vil klare det helt fint:) Og så er det nå som du er ung du liksom har denne sjansen. Kunne godt ha tenkt meg det selv husker jeg, men da hadde jeg allerede fått barn så det ble bare med tanken. Er jo en opplevelse for livet:) Husker forresten at jeg så et program (mener det var på tv2.?) et program som het "Reiselederene". Vet ikke om du fortsatt kan få sett det, men søk på det og se om det går an:) Så ut som at de som jobbet med det stortrivdes i jobbene sine.

Åhh.. Oba!!!! Er der vi er. Vi er alltid på et hotell som heter Green Garden. Ååååå, det er SÅÅ fint der!! Nå har jeg ikke litt lyst til å reise tilbake vøtt :fnise:

Ja, eg tror nok det ska gå. E jo så masse å få tak i på markedet og Metro og, og så billig! 

Ah, GG! Mormorå mi har leilighet 200m fra GG, så e heilt forelska i Oba spesielt.. E så rolig og godt, samtidig som det e så kjapt og lett å søka opp fest og det du sko ønska ☺️ Gledes ihjel til ferie i Oba igjen nå i juli!

AnonymBruker
Skrevet

Sesongen er jo over i begynnelsen på oktober, er vel ingen guide jobber der om vinteren ? Eller misforsto jeg? Du vil ned etter sommeren? Kanariøyene, Mexico, Thailand +++ trenger guider om vinteren :-)

Anonymkode: dfb99...935

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sesongen er jo over i begynnelsen på oktober, er vel ingen guide jobber der om vinteren ? Eller misforsto jeg? Du vil ned etter sommeren? Kanariøyene, Mexico, Thailand +++ trenger guider om vinteren :-)

Anonymkode: dfb99...935

Etter sommeren regne eg med å komma inn på påbygg vg3, så tenke du nok heilt rett at etter eg e ferdig med påbygg e me komt til juni måned, og då e det jo i grunnen for seint å starta som guide for sommersesongen. E sommeren etterpå eg egentlig tenke på, eventuelt og den vinteren på en annen destinasjon :-D 

Så etter ferdig påbygg jobbe eg på deltidsjobben min fram til eg eventuelt klare bli guide. Så etter eg har prøvd meg som guide (om alt klaffe selvfølgelig, haha) så tenke eg at eg kanskje har funne mer ut ka eg vil bygga videre på her hjemma. (tenke jordmor). Greit med litt fri fra skolebenken kjenne eg :) takk for tips!!

Skrevet

Hva slags "utdanning" trenger man egentlig for å jobbe som guide i feks Star Tour? Man kan vel ikke ha bachelor og tjene 6000 pr mnd? Jeg bare lurer.....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tidligere reiseleder. I Star Tour. Den gangen gikk vi på intervju og fikk enten avslag eller plass på skole. Så skole to uker, så fikk vi enten avslag eller jobb. Lønnen varierer etter destinasjon da de baserer seg på hva det koster å leve i ulike land. Spania var best betalt når jeg jobbet der. Du lever veldig greit på lønnen da du bor gratis og i nærheten av kontoret. Du fikk ikke velge destinasjon selv som trainee, men etter den perioden kunne du ønske deg 3 steder. Jeg fikk ingen av mine ønsker feks. 

Anonymkode: c22ec...952

Skrevet (endret)

Så to uker på kurs er det hele? Og at du kan snakke engelsk? Hva er egentlig oppgaven som guide? Finne riktig buss på flyplassen når gjestene kommer til destinasjonen? Fortelle hvor vi kjører når vi kjører på busstur? Noe mer?

Endret av reiseglad
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er tidligere reiseleder. I Star Tour. Den gangen gikk vi på intervju og fikk enten avslag eller plass på skole. Så skole to uker, så fikk vi enten avslag eller jobb. Lønnen varierer etter destinasjon da de baserer seg på hva det koster å leve i ulike land. Spania var best betalt når jeg jobbet der. Du lever veldig greit på lønnen da du bor gratis og i nærheten av kontoret. Du fikk ikke velge destinasjon selv som trainee, men etter den perioden kunne du ønske deg 3 steder. Jeg fikk ingen av mine ønsker feks. 

Stemme det.. Leste på et annet reiseselskap tidligere (huske ikkje hvilket), der du i grunnen kunne få velga. For Alanya måtte eg då betala mest for dette kurset, 4k mer faktisk.. Men då ville eg få vær i Alanya liksom

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kaiceli skrev:

Stemme det.. Leste på et annet reiseselskap tidligere (huske ikkje hvilket), der du i grunnen kunne få velga. For Alanya måtte eg då betala mest for dette kurset, 4k mer faktisk.. Men då ville eg få vær i Alanya liksom

"Alle" ville til Thailand i mitt "kull". Noen av de døde i Tsunamien (begynner å bli lenge siden jeg var ung reiseleder ja...) Den gangen plasserte de litt i forhold til alder/modenhet også. Det er en tidvis tøff jobb med mange tunge utfordringer. Angrer ikke ett sekund, for jeg lærte enormt mye i den jobben. Men kunne sluppet å ta meg av voldtektsofre, etterlatte fra dødsfall, ulykker osv. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Alle" ville til Thailand i mitt "kull". Noen av de døde i Tsunamien (begynner å bli lenge siden jeg var ung reiseleder ja...) Den gangen plasserte de litt i forhold til alder/modenhet også. Det er en tidvis tøff jobb med mange tunge utfordringer. Angrer ikke ett sekund, for jeg lærte enormt mye i den jobben. Men kunne sluppet å ta meg av voldtektsofre, etterlatte fra dødsfall, ulykker osv. 

Uff!! Ja, det kan eg godt forstå...

Ser for meg at det blir lange dager, og at ikkje pengene alltid vil strekka til som kanskje foreventa - men lære jo av det og! Språket e eg godt i gang med, og vil læra meg flytende tyrkisk, derfor e ønsket om Alanya såpass stort.. Det må vær fantastisk og sitta og tenka på alt du fikk vær med på og hjelpa andre med, samtidig som du faktisk e en plass du mest sannsynlig trives utrolig godt. Ser liksom ikkje så mye negativt med å prøva dette, om eg allikavel bare ska gå hjemma på et friår.. :-D

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kaiceli skrev:

Uff!! Ja, det kan eg godt forstå...

Ser for meg at det blir lange dager, og at ikkje pengene alltid vil strekka til som kanskje foreventa - men lære jo av det og! Språket e eg godt i gang med, og vil læra meg flytende tyrkisk, derfor e ønsket om Alanya såpass stort.. Det må vær fantastisk og sitta og tenka på alt du fikk vær med på og hjelpa andre med, samtidig som du faktisk e en plass du mest sannsynlig trives utrolig godt. Ser liksom ikkje så mye negativt med å prøva dette, om eg allikavel bare ska gå hjemma på et friår.. :-D

Det er lange dager, noen slitsomme og andre morsomme. Jeg har sett det meste, på godt og vondt. Du MÅ gjøre det dersom du allerede nå tenker at dette er noe du vil. Jeg angrer ikke, og har fortsatt mange historier å fortelle :)

Anbefaler selvsagt Star Tour, har utelukkende positiv erfaring med dem som arbeidsgiver. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lange dager, noen slitsomme og andre morsomme. Jeg har sett det meste, på godt og vondt. Du MÅ gjøre det dersom du allerede nå tenker at dette er noe du vil. Jeg angrer ikke, og har fortsatt mange historier å fortelle :)

Anbefaler selvsagt Star Tour, har utelukkende positiv erfaring med dem som arbeidsgiver. 

e egentlig de eg har tenkt på, syns bare det e dumt å ikkje vita kor eg blir guide.. men kor lenge va du guide?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...