Gå til innhold

Fibromyalgi erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får henvisning fra legen, ja. Mener å huske at jeg betalte egenandel, uansett er dette spørsmål fastlegen din kan gi deg svar på.

Anonymkode: e49a4...359

Nja.. Fastlegen er svømmer ikke over av informasjon for å si det sånn :P Men skal sjekke det ut, har allerede en henvisning til vanlig fysioterapi men regner med jegm å ha en ny.

Anonymkode: 2eb58...b65

AnonymBruker
Skrevet

Mine erfaringer med fibromyalgi er 1) Folk har fordommer. Også folk med FM. 2) Folkene med fordommer kommer med råd. 3) Du kan ikke gjøre noe "riktig" i øynene til FmF. :sprettoy: Er du sengeliggende en dag pga smerter? "Nei, kom deg ut og gå." Er du ute og går en dag du har det litt bedre? "Du ser ikke mye syk ut, kom deg ut i jobb!"

Jeg tror at noen mennesker går rundt i helspenn, over lang, lang tid. Det kan være mange årsaker til det, det trenger ikke være pga overgrep eller et pågående voldelig forhold, men noe som (kanskje ubevisst?) strekker seg over flere år. Til slutt klarer ikke musklene mer, de bare kollapser. Det er DET som er fibromyalgi. Musklene kjennes ut som potetmel. Det har sånn sett en psykisk årsak (og det er her fordommene kommer inn, for noen har fått det for seg at "psykisk årsak" betyr "innbilt"), men resultatet er en fysisk lidelse. Den må du bare lære å leve med, for den blir ikke borte. Men det betyr ikke at du ikke kan ha det bra innimellom. :)

Råd? Lytt til kroppen, yt maks 70% uansett dagsform. Det er fort gjort å overdrive om du har en god dag, noe som gjør de neste dagene langt jævligere enn nødvendig. Generelle råd for alt av helse, er å spise sunt og trene. Samme for fibromyalgi. Men som sagt, ikke gi 100% på trening, og prøv deg frem for å finne noe som kroppen DIN tåler. Noen har god nytte av gåturer, andre fungerer bedre med svømming, mens andre igjen holder seg til yoga/pilates. 

Som deg, TS, skriver jeg anonymt... pga fordommer. :ph34r:

Anonymkode: 54f98...784

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...