Gå til innhold

Fibromyalgi erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann. Jeg har nettopp fått diagnosen Fibromyalgi og lurer litt på andres erfaringer rundt det?

Anonymkode: 2eb58...b65

AnonymBruker
Skrevet
Den 19. april 2016 at 14.51, AnonymBruker skrev:

Heisann. Jeg har nettopp fått diagnosen Fibromyalgi og lurer litt på andres erfaringer rundt det?

Så ulikt fra pers til pers. Hørt smerter og atter smerter. Trening og varme kan hjelpe godt. Hvile ved behov. 

Anonymkode: d70fd...81d

AnonymBruker
Skrevet

Veldig ulikt fra person til person, som nevnt over. Noe som er veldig nyttig er; strekkøvelser hver dag, ikke overdriv. Ta hensyn til at det gjør vondt, alt er bedre enn ingenting. Vær i aktivitet, men lytt til kroppen. Avspenning og nok hvile, massasje, varmebehandling, basseng. Noen bruker også en del medikamenter.

Stress ned! :)

Det finnes sikkert noen ''støttegrupper'' på FB, selv har jeg valgt å ikke være medlem. Det er ikke sikkert det gjelder for alle, men en god del blir veldig ''oppslukt'' i denne ''diagnosen'' sin ( det er vel egentlig en tilstand og ikke en diagnose i følge min lege ), og alt blir veldig negativt. ''Jeg kan ikke blablabla pga fibro'n'', ''Uff, jeg har sååååå vondt altså'' og den der ''Jeg har det myyyye verre enn deg altså....''

Anonymkode: e49a4...359

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt for jeg har jo helt sinnsyke smerter i hele kroppen som aldri går vekk, så egentlig trodde jeg at jeg hadde Bektrev eller noe i den duren. Har så mye symptomer på så mangt og kjenner jeg sliter med å komme meg gjennom dagene på jobb, til tross for at jeg jobbe veldig lite. Revmatologen ta meg ingen råd. Fikk beskjed om diagnosen og at sykling, svømming og det å gå var tingen. Kiropraktor, fysioterapi og smertestillende hadde ingen hensikt... Ille nok å få diagnosen men så er det ingenting som lindrer, da kjenner jeg at jeg ser litt mørkt på tilværelsen...

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt for jeg har jo helt sinnsyke smerter i hele kroppen som aldri går vekk, så egentlig trodde jeg at jeg hadde Bektrev eller noe i den duren. Har så mye symptomer på så mangt og kjenner jeg sliter med å komme meg gjennom dagene på jobb, til tross for at jeg jobbe veldig lite. Revmatologen ta meg ingen råd. Fikk beskjed om diagnosen og at sykling, svømming og det å gå var tingen. Kiropraktor, fysioterapi og smertestillende hadde ingen hensikt... Ille nok å få diagnosen men så er det ingenting som lindrer, da kjenner jeg at jeg ser litt mørkt på tilværelsen...

Og holde deg i aktivitet lindrer. Du kjenner det ikke med en gang, men over tid. Det dummeste du gjør er å sette deg ned i sofaen å bli der.

Anonymkode: 1ba9d...d78

AnonymBruker
Skrevet

Fikk også beskjed av revmatologen  at sykling og svømming var tingen, jeg hadde da vært sykemeldt i 9 mnd i forkant, så syklingen og svømmingen var det som fikk meg tilbake til jobb. Jeg bare kjørte på, få opp pulsen, øke blodomløpet er tingen der. Nå 5 år etter har ting stabilisert seg mer, lever med smerte 24/7, det går litt opp og ned men stort sett greit etter forholdene.Trening øker bare smertene hos meg, men det å være i bevegelse/aktivitet er alfa omega for å holde meg sånn noenlunde, så er ute på gå-tur hver dag, og svømmer 3 ganger i uka

Hvordan smertene kjennes ut og hvor en har smerter, opp og nedturer etc er vist forskjellige for oss med FB

Anonymkode: 6991b...03e

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og holde deg i aktivitet lindrer. Du kjenner det ikke med en gang, men over tid. Det dummeste du gjør er å sette deg ned i sofaen å bli der.

Dette gjelder dessverre ikke alle

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis du vil kan du sende meg en PM, TS.

Jeg har forresten også diagnosen fibromyalgi.

Endret av Rosaboble15
Glemte viktig informasjon.
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Rosaboble15 skrev:

Hvis du vil kan du sende meg en PM, TS.

Jeg har forresten også diagnosen fibromyalgi.

Tusen takk for tilbudet :) Er ennå litt nytt for meg dette her så tør liksom ikke helt å skrive med brukernavn. Ikke spør meg hvorfor :rolleyes:

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Wenda skrev:

Dette gjelder dessverre ikke alle

Det er iallefall tull. Man må bare finne riktig mengde og type aktivitet for din kropp. Overvekt, usunne matvaner og stillesittende tilværelse gjør det verre. Spør alle leger i hele verden.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tilbudet :) Er ennå litt nytt for meg dette her så tør liksom ikke helt å skrive med brukernavn. Ikke spør meg hvorfor :rolleyes:

Skjønner deg godt, sånn var det for meg også i starten :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Rosaboble15 skrev:

Skjønner deg godt, sånn var det for meg også i starten :)

Hehe, godt jeg ikke er sær alene da :) Fikk diagnosen denne uken, har jo hatt mistanken om fibromyalgi.. Men jeg ville nesten at det skulle være noe annet som hadde et bedre renommé... Føler det følger med litt fordommer når det gjelder fibromyalgi, leddgikt er mer akseptabelt. Og lettere å bevise :P Har jo lest litt rundt og det virker som om mange mener dette med triggerpunkter bare er tull og vi er en gjeng med late giddaløse tullinger...

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, godt jeg ikke er sær alene da :) Fikk diagnosen denne uken, har jo hatt mistanken om fibromyalgi.. Men jeg ville nesten at det skulle være noe annet som hadde et bedre renommé... Føler det følger med litt fordommer når det gjelder fibromyalgi, leddgikt er mer akseptabelt. Og lettere å bevise :P Har jo lest litt rundt og det virker som om mange mener dette med triggerpunkter bare er tull og vi er en gjeng med late giddaløse tullinger...

Akkurat det samme tenkte jeg når jeg fikk diagnosen. Mange tror at det sitter i hodet og er noe man kan lære seg å bli kvitt, eller at det rett og slett er noe man finner på. 

Jeg synes forresten det er merkelig at reumatologen sa at det kun er fysisk aktivitet som hjelper, for slik er det ikke. For meg hjelper jogging på tredemølle, mens sykling gjør vondt verre fordi knærne ikke klarer det ordentlig. 

Medisiner vet jeg mange har hjelp av, men det er dessverre mange medisiner/kombinasjoner som kan hjelpe, derfor kan det ta litt tid å finne det som hjelper for deg. Jeg anbefaler deg å komme igang med testing i samråd med lege fortest mulig. Jeg ventet veldig lenge, og det har ikke akkurat hjulpet meg. 

Det er viktig å finne ut hvor mye du tåler før smertene blir uutholdelige. Jeg brukte mye tid på å finne grensen for hvor mye jeg kunne gjøre èn dag uten å ødelegge de neste dagene.

Jeg ønsker deg i hvert fall all lykke, og håper du møter forståelse og hjelpsomhet istedenfor mistenksomhet! 

AnonymBruker
Skrevet

Psykomotorisk fysioterapi :)

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykomotorisk fysioterapi :)

Har hørt en del om det, men hva går det egentlig ut på?

Og er det noen av dere som sliter med svimmelhet? Jeg kan plutselig gå og så kjenner jeg at jeg blir svimmel og føler jeg skal besvime... Det er nesten verre enn smertene til tider for jeg vet aldri når det kommer.

AnonymBruker
Skrevet

Banner vel litt i kjerka nå, men de jeg har møtt med FM har traumer,levd stressende. Ofte har diagnosen kom en stund etter hardt press igjen. Meg selv inkludert. Skal ikke gå så mye inn på mine traumer, men har vandret ut og inn av legekontor i 20 år før jeg fikk diagnosen. Da var jeg så hardt rammet at jeg var stort sett sengeliggende. Akutt på legevakt div ganger. Kom til spesialist som satte diagnosen. Voltaren var det legen skrev ut i bøtter og spann. Som ikke virket. Og farlig er de. Fikk nye medisiner med diagnosen. At jeg fikk en diagnose,  hjelper ikke. Jeg har vært i full jobb. Legen anbefalte uføretrygd,eller begge på 50 %. Ingen forskning som viser til at det hjelper på sykdommen, derimot så har de det bedre på jobb. Nå har jeg en veldig dårlig periode og er sykemeldt.ligger på sofaen å skriver på mobil. Aktivitet er tingen. Går tre små turer hver dag. Sykler. Kan ikke ta meg ut, for da er jeg dårlig flere dager. Ledd låser seg. Går til kiropraktor. Noe som hjelper meg opp hver  gang. Fysioterapeuter måtte jeg slutte med. Ble dårlig en uke etterpå.var medlem i et forum på fb, men kuttet ut. Det var oppdateringer hvor de hadde det mest vondt og hva de skulle gjøre for å få uføretrygd. En sutrete gjeng. Var ikke mye oppløftende på en dårlig dag. Prøvde å spørre om det måtte være sånn....det må lov å ha en plass å klage, når ikke familie forsto, var svaret. Ellers fortrenger jeg diagnosen, og prøve å være normal. De dagene jeg ikke står på bena....skygger jeg banen og vil være alene. Varmen i Syden gjør meg dårlig en uke. Har beg på ldn . ..hjelper meg. Er med i ldngruppen på fb. Så hadde fmpasienter oppsøkt/fått terapeutisk hjelp- psykolog og fått hull på noen av sine "byller" tror jeg mye plager kunnet vært spart. Det er vel mest kvinner som har sykdommen. Ikke så veldig intr for leger. Er vel den sykdommen/lidelsen som står nederst på listen. Før trodde man det satt i hodet, men forskning har kommet lengre. Et aktivt liv,positive opplevelser og folk som er det, hjelper. 

Anonymkode: a5013...f16

AnonymBruker
Skrevet

Hva er Idn?

Anonymkode: 21fa6...10c

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt en del om det, men hva går det egentlig ut på?

Og er det noen av dere som sliter med svimmelhet? Jeg kan plutselig gå og så kjenner jeg at jeg blir svimmel og føler jeg skal besvime... Det er nesten verre enn smertene til tider for jeg vet aldri når det kommer.

''Psykomotorisk fysioterapi (PMF) ble utviklet av fysioterapeut Aadel Bulow Hansen og psykiater Trygve Braatøy for mer enn 50 år siden. Deres felles utgangspunkt var erkjennelsen av sammenhengen mellom muskelspenninger, pust og følelser. Metoden kalles i dag "Norsk Psykomotorisk fysioterapi".

Noen opplevelser vi har hatt gjennom livet, setter sine spor i kroppen. Traumatiske hendelser, sykdom eller langvarige belastninger påvirker kroppen. Dette kan gi utslag i økt anspenthet og over tid kunne gi symptomer som hodepine, svimmelhet, smerter i muskulatur og tretthetsfølelse. Også plager i det autonome nervesystem, f.eks mage/tarmproblemer, kan bli påvirket av økt spenningstilstand i kroppen.'' 

Metoden PMF

PMF er en metode som tar utgangspunkt i at en omstilling/forandring er mulig.

Metoden er en "hjelp til selvhjelp" hvor det settes krav til pasienten om å arbeide med seg selv. Det krever tid, tålmodighet og at forholdene ligger til rette, slik at det er mulig å gjøre nødvendige endringer.

*Fysioterapeuten sammenfatter en undersøkelse ut fra:

*Sykehistorie

*Kroppsholdning, med fokus på bevegelighet og balanse

*Pust

*Forskjellige funksjonsundersøkelser / bevegelser

*Kroppsbevissthet og kroppskontakt

Etter undersøkelsen må fysioterapeuten gjøre en vurdering av om pasienten kan ha utbytte av PMF, og er motivert for en slik behandling.

*Terapeutiske virkemidler

*Bevisstgjøring om kroppslige og følelsesmessige sammenhenger

*Bevegelser / øvelser tilpasset pasienten

*Massasje

*Samtale

*Bevegelser i gruppe med vekt på ledighet og frie bevegelser

Kilde; http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/muskel-skjelett/psykomotorisk-fysioterapi-12485.html

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

''Psykomotorisk fysioterapi (PMF) ble utviklet av fysioterapeut Aadel Bulow Hansen og psykiater Trygve Braatøy for mer enn 50 år siden. Deres felles utgangspunkt var erkjennelsen av sammenhengen mellom muskelspenninger, pust og følelser. Metoden kalles i dag "Norsk Psykomotorisk fysioterapi".

Noen opplevelser vi har hatt gjennom livet, setter sine spor i kroppen. Traumatiske hendelser, sykdom eller langvarige belastninger påvirker kroppen. Dette kan gi utslag i økt anspenthet og over tid kunne gi symptomer som hodepine, svimmelhet, smerter i muskulatur og tretthetsfølelse. Også plager i det autonome nervesystem, f.eks mage/tarmproblemer, kan bli påvirket av økt spenningstilstand i kroppen.'' 

Metoden PMF

PMF er en metode som tar utgangspunkt i at en omstilling/forandring er mulig.

Metoden er en "hjelp til selvhjelp" hvor det settes krav til pasienten om å arbeide med seg selv. Det krever tid, tålmodighet og at forholdene ligger til rette, slik at det er mulig å gjøre nødvendige endringer.

*Fysioterapeuten sammenfatter en undersøkelse ut fra:

*Sykehistorie

*Kroppsholdning, med fokus på bevegelighet og balanse

*Pust

*Forskjellige funksjonsundersøkelser / bevegelser

*Kroppsbevissthet og kroppskontakt

Etter undersøkelsen må fysioterapeuten gjøre en vurdering av om pasienten kan ha utbytte av PMF, og er motivert for en slik behandling.

*Terapeutiske virkemidler

*Bevisstgjøring om kroppslige og følelsesmessige sammenhenger

*Bevegelser / øvelser tilpasset pasienten

*Massasje

*Samtale

*Bevegelser i gruppe med vekt på ledighet og frie bevegelser

Kilde; http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/muskel-skjelett/psykomotorisk-fysioterapi-12485.html

Blir man henvist fra fastlegen? Eller må man gå privat, og er det mulighet for frikort, eller er det full pris for hele greia.

AnonymBruker
Skrevet
Den 23.4.2016 at 19.40, AnonymBruker skrev:

Blir man henvist fra fastlegen? Eller må man gå privat, og er det mulighet for frikort, eller er det full pris for hele greia.

Får henvisning fra legen, ja. Mener å huske at jeg betalte egenandel, uansett er dette spørsmål fastlegen din kan gi deg svar på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...