Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av mann_86
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sett Hans Roslings dokumentar om befolkningsveksten? 

Den ligger på nrk.no, 

• Liker 1
Skrevet
Den 19.4.2016 at 23.37, stan skrev:

Har du sett Hans Roslings dokumentar om befolkningsveksten? 

Den ligger på nrk.no, 

Nei, men det skal jeg gjøre..

AnonymBruker
Skrevet

Ingen kommer til å overtale disse barnesyke mennesker som har 10 barn og slutte.  

Anonymkode: ff0c1...6d1

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man ikke trenger velferd for å få flere barn, så burde man få lov til å  få så mange man kan støtte selv. Det er sykt med disse arbeidsløse mødrene som kun får barn for å tjene mer fra staten.

Anonymkode: 4d72a...48c

Skrevet

På sikt må jo verden finne ut en metode for å holde befolkningen stabil. 

Det er jo dessverre mulig å tenke seg endel voldelige og grusomme måter det kan skje på. Sult, krig og sykdommer som ikke kan kureres. 

Det beste er jo om samfunnet kan være slik at de fleste kvinner får omlag to barn. Vi ser jo at det skjer når dødeligheten blant barn blir mindre og kunnskap om familieplanlegging større. Samtidig blir det lettere for familier med bare to barn å forsørge seg. 

Vi ser denne utviklingen i alle land. Europa og Nord-Amerika først, vi ser det nå i Asia. De neste årene er det først og fremst Afrika som vil ha voksende befolkninger, men også der er det land som er godt i gang. 

Se programmet til Hans Rosling, han forklarer det bedre. 

Skrevet
18 minutter siden, stan skrev:

På sikt må jo verden finne ut en metode for å holde befolkningen stabil. 

Det er jo dessverre mulig å tenke seg endel voldelige og grusomme måter det kan skje på. Sult, krig og sykdommer som ikke kan kureres. 

Det beste er jo om samfunnet kan være slik at de fleste kvinner får omlag to barn. Vi ser jo at det skjer når dødeligheten blant barn blir mindre og kunnskap om familieplanlegging større. Samtidig blir det lettere for familier med bare to barn å forsørge seg. 

Vi ser denne utviklingen i alle land. Europa og Nord-Amerika først, vi ser det nå i Asia. De neste årene er det først og fremst Afrika som vil ha voksende befolkninger, men også der er det land som er godt i gang. 

Se programmet til Hans Rosling, han forklarer det bedre. 

Afrika skal jo 4-doble sin befolkning til over 4 mrd mennesker! Og allerede prøver millioner å komme seg til Europa. Jeg tror ikke på at dette kommer til å ordne seg selv slik som Rosling påstår. Jeg tror heller at det kommer til å ende i den blodigste krigen verden har sett når det blir for mange mennesker om boliger, resursser og jobber. Afrika er også verdens mest etnisk og språklig  mangfoldige kontinent. Slike spenninger kombinert med eksplosiv befolkningsvekst er aldri bra. 

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, Ungoliant skrev:

Afrika skal jo 4-doble sin befolkning til over 4 mrd mennesker! Og allerede prøver millioner å komme seg til Europa. Jeg tror ikke på at dette kommer til å ordne seg selv slik som Rosling påstår. Jeg tror heller at det kommer til å ende i den blodigste krigen verden har sett når det blir for mange mennesker om boliger, resursser og jobber. Afrika er også verdens mest etnisk og språklig  mangfoldige kontinent. Slike spenninger kombinert med eksplosiv befolkningsvekst er aldri bra. 

Det er mye som truer. 

Men Europa er jo også et mangfoldig kontingent preget av krig gjennom århundrer. 

Noe av utfordringen er om velstand veksten kommer raskere enn befolkningsveksten. Se Malthusian catastrophe.  

Jeg er redd for at du får rett. 

Men det er jo vår plikt til å prøve å finne en bedre løsning. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, stan skrev:

Det er mye som truer. 

Men Europa er jo også et mangfoldig kontingent preget av krig gjennom århundrer. 

Noe av utfordringen er om velstand veksten kommer raskere enn befolkningsveksten. Se Malthusian catastrophe.  

Det er interessant at det ofte utbryter kriger etter en økt befolkningsvekst (kan ha sammenheng med at det blir færre resurser per person jo større befolkningen blir, som fører til sosial uro). En ting er sikkert iallefall, fred i Europa vil ikke vare for evig.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er interessant at det ofte utbryter kriger etter en økt befolkningsvekst (kan ha sammenheng med at det blir færre resurser per person jo større befolkningen blir, som fører til sosial uro). En ting er sikkert iallefall, fred i Europa vil ikke vare for evig.

Hvor i all verden får du det fra at det er fred i Europa?

Skrevet
15 minutter siden, stan skrev:

Det er mye som truer. 

Ja. Europa har en serdeles blodig historie. Vi har hakket hverandre i hjel gjennom årtusener. Det er naivt å tro at andre ikke gjør det samme mot hverandre om de føler de må. 

Afrikas befolkningsvekst kommer til å bli større enn noe vi kan sammenligne det med. Samtidig skjer det en svært rask urbaisering, og digre slumområder oppstår rundt alle større byer sør og Sahara. Jeg tror at det er umulig å bygge ut infrastruktur og boliger til så mange, så raskt. Kina klarte det ved hjelp av en knallhard ettbarnspolitikk og nasjonal migrasjonskontroll. Ingen afrikanske land har et godt nok politi- og forvaltnignsaparat til å gjennomføre noe liknende. Jeg ser ingen lykkelig slutt på Afrikas "veksteventyr". Eneste "positive" resultatet blir vel at noen afrikanske statsledere og jordeiere får tjent seg kvalmende rike i prosessen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...