AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #1 Skrevet 19. april 2016 Jeg har et lite dilemma, jeg er nemlig veldig i tvil om jeg skal legge ved karakterutskrift når jeg søker jobb? Har litt blandede karakterer, noen er jeg stolt av, noen er jeg ikke stolt av. Derfor så liker jeg ikke tanken på å legge ved disse når jeg søker jobb. Liker å kunne forklare eventuelle karakterer i stedet for at en arbeidsgiver skal lure på hvorfor jeg fikk sånn eller slik karakter i det faget. Pleier å legge ved førstesiden til vitnemålene mine, for så å ta med karakterer til et evt. intervju. Hva gjør dere? Anonymkode: 8dbe5...d98
Faith- Skrevet 19. april 2016 #2 Skrevet 19. april 2016 Kommer jo selvsagt an på jobben du søker, men alle jobbene jeg søker for tiden så er det sett på som en selvfølge at man legger ved karakterutskrift (sivilingeniør). Jeg tenker at man ikke bare legger ved karakterer for å vise hvilket nivå man ligger på, men også hvilke fag man har tatt. Så lenge du tar en utdannelse som ikke gir deg en bestemt fagkombinasjon, så bør man legge ved karakterer, om ikke annet enn for at den som skal ansette kan se hvilke fag man har tatt (navnet på en utdannelse sier jo gjerne ikke den som skal ansette deg så mye). Jeg er også av den oppfatning av at om en bedrift syns karakterene mine ikke er tilstrekkelig, så er nok det uansett ikke bedriften for meg. Jeg syns egentlig det er greit at de vet hvilke karakterer jeg har, slik at det ikke blir en overraskelse for dem på et eventuelt jobbintervju. Det tenker jeg må være langt mer ubehagelig, for ikke å snakke om bortkasting av alles tid om du kommer på intervju for så bare å få vite at de er ute etter noen med bedre akademiske resultater. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #3 Skrevet 19. april 2016 7 minutter siden, Faith- skrev: Kommer jo selvsagt an på jobben du søker, men alle jobbene jeg søker for tiden så er det sett på som en selvfølge at man legger ved karakterutskrift (sivilingeniør). Jeg tenker at man ikke bare legger ved karakterer for å vise hvilket nivå man ligger på, men også hvilke fag man har tatt. Så lenge du tar en utdannelse som ikke gir deg en bestemt fagkombinasjon, så bør man legge ved karakterer, om ikke annet enn for at den som skal ansette kan se hvilke fag man har tatt (navnet på en utdannelse sier jo gjerne ikke den som skal ansette deg så mye). Jeg er også av den oppfatning av at om en bedrift syns karakterene mine ikke er tilstrekkelig, så er nok det uansett ikke bedriften for meg. Jeg syns egentlig det er greit at de vet hvilke karakterer jeg har, slik at det ikke blir en overraskelse for dem på et eventuelt jobbintervju. Det tenker jeg må være langt mer ubehagelig, for ikke å snakke om bortkasting av alles tid om du kommer på intervju for så bare å få vite at de er ute etter noen med bedre akademiske resultater. TS her. Jeg har en grad innenfor samfunnsfag. Jeg ser bare ikke helt grunnen til å legge ved karakterer egentlig. Ønsker ikke at hvem som helst skal se karakterer For dersom de kaller meg inn til intervju, bør det jo være fordi de ønsker å snakke med akkurat meg? Ikke bare tenker karakterer? Det er jo derfor jeg legger ved bevis på at jeg har den graden jeg har, sånn at de ikke skal tro at jeg har jukset meg til en grad liksom. Anonymkode: 8dbe5...d98 1
Bærtur Skrevet 19. april 2016 #4 Skrevet 19. april 2016 Dette kommer veldig an på hvor gammel du er og hvor mye jobberfaring du har i tillegg. MEN når jeg leser søknader til jobber/sommerjobber/vikarstillinger og vedkommende ikke har mye jobberfaring og ikke legger ved karakterutskrift, så er det ikke noe positivt. Da må vi etterlyse karakterutskrift, eventuelt havner du lenger ned i bunken fordi andre folk har lagt ved karakterutskriften og gjør dermed et ryddigere inntrykk. De aller fleste er ikke så opptatt av karakterer, så lenge de ikke er helt bånn i bøtta over hele linja, eller elendige i akkurat de fagene som er relevant for jobben du søker på.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #5 Skrevet 19. april 2016 3 minutter siden, Bærtur skrev: Dette kommer veldig an på hvor gammel du er og hvor mye jobberfaring du har i tillegg. MEN når jeg leser søknader til jobber/sommerjobber/vikarstillinger og vedkommende ikke har mye jobberfaring og ikke legger ved karakterutskrift, så er det ikke noe positivt. Da må vi etterlyse karakterutskrift, eventuelt havner du lenger ned i bunken fordi andre folk har lagt ved karakterutskriften og gjør dermed et ryddigere inntrykk. De aller fleste er ikke så opptatt av karakterer, så lenge de ikke er helt bånn i bøtta over hele linja, eller elendige i akkurat de fagene som er relevant for jobben du søker på. TS. Hva er elendig mener du da? Jeg søker etter første jobb etter studier forresten. Anonymkode: 8dbe5...d98
Faith- Skrevet 19. april 2016 #6 Skrevet 19. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg har en grad innenfor samfunnsfag. Jeg ser bare ikke helt grunnen til å legge ved karakterer egentlig. Ønsker ikke at hvem som helst skal se karakterer For dersom de kaller meg inn til intervju, bør det jo være fordi de ønsker å snakke med akkurat meg? Ikke bare tenker karakterer? Det er jo derfor jeg legger ved bevis på at jeg har den graden jeg har, sånn at de ikke skal tro at jeg har jukset meg til en grad liksom. Anonymkode: 8dbe5...d98 Ja, da må du nesten høre med noe med lignende utdannelse som deg selv. I min type utdannelse så krever det jo at man har hatt enklete fag for å kunne utføre noen oppgaver i jobbsammenheng, så da er det kanskje viktigere å vise hvilke spesifikke fag man har tatt, mer enn akkurat graden. Jeg vet jo ikke hvordan jobbmarkedet er for dere med grad innen samfunnsfag, men sånn som det er for ingeniører om dagene så tror jeg det at du ikke legger ved dokumenter som ansetter ønsker å se kan gjøre at du ikke kommer videre til neste runde. Selvsagt, er du en person de finner veldig aktuell og interessant til stillingen, så tar de seg nok tid til å etterspørre dokumentet som mangler, men er du en av veldig mange som er sånn halvinteressante, der noen av dem kommer videre, så blir nok gjerne noen med alle dokumenter på plass valgt foran en der de må ta seg tid til å få tak i f.eks karakterene. Derfor sender jeg alltid ved alt jeg har av karakterer, arbeidsbevis, attester, osv.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #7 Skrevet 19. april 2016 3 minutter siden, Faith- skrev: Ja, da må du nesten høre med noe med lignende utdannelse som deg selv. I min type utdannelse så krever det jo at man har hatt enklete fag for å kunne utføre noen oppgaver i jobbsammenheng, så da er det kanskje viktigere å vise hvilke spesifikke fag man har tatt, mer enn akkurat graden. Jeg vet jo ikke hvordan jobbmarkedet er for dere med grad innen samfunnsfag, men sånn som det er for ingeniører om dagene så tror jeg det at du ikke legger ved dokumenter som ansetter ønsker å se kan gjøre at du ikke kommer videre til neste runde. Selvsagt, er du en person de finner veldig aktuell og interessant til stillingen, så tar de seg nok tid til å etterspørre dokumentet som mangler, men er du en av veldig mange som er sånn halvinteressante, der noen av dem kommer videre, så blir nok gjerne noen med alle dokumenter på plass valgt foran en der de må ta seg tid til å få tak i f.eks karakterene. Derfor sender jeg alltid ved alt jeg har av karakterer, arbeidsbevis, attester, osv. Det er bare det at jeg ikke er noe stolt av karakterene mine Fikk en elendig karakter på en hovedoppgave som selv veilederne mine var sterkt uenige i, så jeg tror det heller trekker mer ned enn opp . Det var heller ikke et alternativ å ta den opp, fordi det hadde medført at jeg måttet skrive en ny hovedoppgave TS Anonymkode: 8dbe5...d98
Faith- Skrevet 19. april 2016 #8 Skrevet 19. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare det at jeg ikke er noe stolt av karakterene mine Fikk en elendig karakter på en hovedoppgave som selv veilederne mine var sterkt uenige i, så jeg tror det heller trekker mer ned enn opp . Det var heller ikke et alternativ å ta den opp, fordi det hadde medført at jeg måttet skrive en ny hovedoppgave TS Anonymkode: 8dbe5...d98 Legger du ved det beviset for graden du nevnet så kan det godt tenkes at det er nok Jeg har jo ikke noe slikt, da jeg først er ferdig om et par månder, så jeg kan ikke legge ved noe slikt. En god søknad har nok mer å si enn hvorvidt du legger ved karakterer eller ikke
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #9 Skrevet 19. april 2016 Et øyeblikk siden, Faith- skrev: Legger du ved det beviset for graden du nevnet så kan det godt tenkes at det er nok Jeg har jo ikke noe slikt, da jeg først er ferdig om et par månder, så jeg kan ikke legge ved noe slikt. En god søknad har nok mer å si enn hvorvidt du legger ved karakterer eller ikke Takk for oppløftende svar. Har alltid pleid å legge ved karakterer, men ser ikke helt poenget når jeg har både bachelor og master. Legger ved førstesiden hvor det står navnet mitt og at jeg er tildelt grad slik og sånn, føler liksom at det burde være godt nok? Det beviser jo at jeg har den graden jeg påstår... TS Anonymkode: 8dbe5...d98
Bærtur Skrevet 19. april 2016 #10 Skrevet 19. april 2016 Det spørs litt hvor generell graden din er og hvilken jobb du søker på. Hvis du skal søke på første jobb etter studiene dine bør du, etter min mening, legge ved karakterutskriften din. Dette handler om å kunne se hvilke fag du har hatt, hvilken fagprofil du har valgt. Hvis du er veldig nølende kan du prøve å heller nevne de fagene du anser som relevante i søknadsteksten og tilby å sende karakterutskrift. Da virker det mer ryddig også og ikke som en forglemmelse eller unnlatelse.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #11 Skrevet 20. april 2016 Jeg er jurist og karakterer vil være viktige resten av min yrkesaktive karriere. Jeg har en E på 30 stp. og, selv om jeg har karakterer som drar opp, har jeg likevel under middels snitt. Er flau over karakerene mine jeg også, men legger dem alltid ved. Det forventes av oss. Og jeg vil at de skal vite hva de får og velge meg likevel. Vil i hvert fall IKKE sitte i et intervju og vise frem karakterene for første gang! Anonymkode: cf89b...a18
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #12 Skrevet 20. april 2016 9 timer siden, Bærtur skrev: Det spørs litt hvor generell graden din er og hvilken jobb du søker på. Hvis du skal søke på første jobb etter studiene dine bør du, etter min mening, legge ved karakterutskriften din. Dette handler om å kunne se hvilke fag du har hatt, hvilken fagprofil du har valgt. Hvis du er veldig nølende kan du prøve å heller nevne de fagene du anser som relevante i søknadsteksten og tilby å sende karakterutskrift. Da virker det mer ryddig også og ikke som en forglemmelse eller unnlatelse. Det pleier jeg også å gjøre 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er jurist og karakterer vil være viktige resten av min yrkesaktive karriere. Jeg har en E på 30 stp. og, selv om jeg har karakterer som drar opp, har jeg likevel under middels snitt. Er flau over karakerene mine jeg også, men legger dem alltid ved. Det forventes av oss. Og jeg vil at de skal vite hva de får og velge meg likevel. Vil i hvert fall IKKE sitte i et intervju og vise frem karakterene for første gang! Anonymkode: cf89b...a18 Hvorfor forventes det? TS Anonymkode: 8dbe5...d98
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #13 Skrevet 20. april 2016 Dette pleier alltid å stå ganske klart i hver enkelt utlysning. Noen steder ønsker de kun CV og søknad i første omgang. Andre steder ønsker de attester og alt man har av slike papirer vedrørende tidligere arbeidsforhold. Du må rett og slett lese hver enkelt annonse godt, også gjøre en individuell vurdering selv. Kan ikke si noe på så generelt grunnlag her om vi ikke har peiling på hva som står i annonsen du tenker på. Anonymkode: bbf9f...4f6
regine Skrevet 20. april 2016 #14 Skrevet 20. april 2016 Som den over meg skriver - hvis de ber om hele pakka i søknaden så trekker det absolutt ned at du ikke legger ved karakterene. jeg har ansatt folk de senere årene, typisk for med samfunnsfaglig bakgrunn og du hadde overhode ikke kommet i betraktning hos meg som nyutdannet om du ikke la ved karakterene. Da hadde jeg automatisk tenkt at de er så dårlige at du akkurat har kommet deg gjennom graden og da er du uinteressant for meg. jeg er klar over at man i Norge er veldig opptatt av å snakke "ned" karakterer, men i mine øyne - med den jobben jeg har og dermed ansetter folk i - så betyr karakterer ganske mye. Ikke alt, men mye. Jeg ser på karakterer og har du en overvekt av C og D, ja da er du faktisk ikke interessant på min arbeidsplass. Det betyr selvsagt ikke at du på noe vis er et dårlig menneske, kun at dine akademiske prestasjoner er for dårlige til å gjøre en god jobb hos oss. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #15 Skrevet 20. april 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det pleier jeg også å gjøre Hvorfor forventes det? TS Anonymkode: 8dbe5...d98 Jurister er eksepsjonelt opptatt av karakterer. Men, som det står over her, gjør alltid det som står i utlysningen. Har opplevd at de ikke ber om noe. Anonymkode: cf89b...a18
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #16 Skrevet 20. april 2016 Om du ikke er komfortabel med å legge ved karakterene dine så kan du jo bare skrive i jobbsøknaden hvilket karaktersnitt du har eventuelt? Anonymkode: 8779f...a8d
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #17 Skrevet 20. april 2016 Jeg har kun sendt med cv og søknad, aldri karakterer eller noe annet. Det har jeg tatt med på intervju. Har aldri fått noe negative tilbakemeldinger på dette. På noen av utlysningene så har det stått at man kun skal sende cv og søknad, andre har det ikke stått noe. Anonymkode: 2801d...4ca
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #18 Skrevet 20. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kun sendt med cv og søknad, aldri karakterer eller noe annet. Det har jeg tatt med på intervju. Har aldri fått noe negative tilbakemeldinger på dette. På noen av utlysningene så har det stått at man kun skal sende cv og søknad, andre har det ikke stått noe. Anonymkode: 2801d...4ca TS. Takk for oppløftende svar! Sender alltid inn det som står i annonsen, men når det står "Vitnemål" regner jeg også med arket hvor det står at jeg har grad sånn og sånn. Har også snakket med en karriereveileder om dette, som sa at det ikke var nødvendig å legge ved karakterer, men at fokuset bør ligge på CV. Anonymkode: 8dbe5...d98
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #19 Skrevet 20. april 2016 Tror nok det kommer veldig an på bransje. Jeg har aldri gjort det. Jeg har en lengre profesjonsutdanning, dvs at alle har hatt de samme fagene, og fokus er på at jeg har autorisasjon. Anonymkode: df4bb...c47
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #20 Skrevet 20. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror nok det kommer veldig an på bransje. Jeg har aldri gjort det. Jeg har en lengre profesjonsutdanning, dvs at alle har hatt de samme fagene, og fokus er på at jeg har autorisasjon. Anonymkode: df4bb...c47 Takk for svar! Godt å høre at det er flere som ikke legger ved. Min utdannelse er såpass variert, at jeg føler det er bedre å forklare litt i søknaden om hvorfor min utdannelse er rett til jobben egentlig. Fordi fagene i seg selv sier seg ikke selv i forhold til en jobb. TS Anonymkode: 8dbe5...d98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå