AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #1 Skrevet 19. april 2016 Jeg skal rundt omkring i California (stort sett motorvei, småbyer og Los Angeles), og må derfor leie bil. Men for å være ærlig så ANER jeg ikke hva slags type bil som er mest praktisk. Har tidligere vært på rioad trip i USA med Ford Escape (men da var det ikke jeg som kjørte), og synes jo SUV er er veldig kjekt ved at man har god oversikt når man kjører, god plass og den er jo (muligens?) bedre å kjøre når man skal mye fram og tilbake. Jeg skal "pendle" en del, av og på motorveier osv. . Samtidig tenker jeg at det blir mer jobb å lmanuvrere rundt og spesielt ukeparkere (veldig dårlig på dette, men går seg vel til med litt prøving og erfaring?), så da er det kanksje bedre med en mindre bil? Ig når man leier bil der (blir mest sannsynlig Hertz eller Amalno) får man en av de nyeste versjonene da? (ryggekamera etc. ) Isåfall er dte null stress med Suv. Som dere sre er jeg sykt usikker. Skal "ha" den en stund,3 uker, så vil ha noe som ikke blir et iritasjonsmoment fra første dag helst. Bortsett fra at jeg skal ha med baggasje, så er det kun jeg som skal bruke den. Noen med erfaringer? Anonymkode: 66c54...7ae
Outlander Skrevet 19. april 2016 #2 Skrevet 19. april 2016 Hvor mange er det som skal i bilen? Hvis det er bare deg, leie en midsize bil. Flere en dere, fullsize. Om du vil kose deg - cabriolet for å få maksimum opptak av the California sun...men vær forsiktig med forurensningen.
ajarRun Skrevet 19. april 2016 #3 Skrevet 19. april 2016 Jeg ville leid denne og sett en video om lukeparkering på Youtube. Hvis ikke så er Nissan Micra dritenkel å parkere. Hvis du leier en Ford Mondeo så kan du få en med parkeringsassistent, da slipper du rattet, setter bilen i revers, og så styrer den mens du kontrollerer farten. Finnes andre biler med det også da. Dårlige ryggekamera (uten gode hjelpelinjer) hjelper lite med parkering egentlig.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #4 Skrevet 20. april 2016 Leiebiler har alltid basic utstyr. Alt ekstra koster mer. Ta kontakt med utleieselskapet og skreddersy hva du trenger. Anonymkode: 11fbe...1b1
reiselyst72 Skrevet 20. april 2016 #5 Skrevet 20. april 2016 De store leiebilselskapene leier ut biler som er maks 6-9 måneder gamle.De leveres alltid med den minste utstyrspakken så man må nok opp litt i størrelse før det er aktuelt å kunne få et ryggekamera. Jeg leide en standard SUV via Alamo i Las Vegas sist og endte opp med en Jeep Grand Cherokee, den hadde ryggekamera Leier man på flyplasser i USA kan man ofte velge leiebil selv innenfor den kategori man har booket og da går det an å spørre om noen av bilene har ryggekamera. Ellers er det i USA fryktelig sjelden at man lukeparkerer langs veien, normal er det store parkeringsplasser med veldig god plass. Selv leier jeg stort sett alltid SUV, Jeg liker å sitte høyt og se godt i trafikken der borte og så føler jeg meg tryggere også da. Du kan lese litt tips om leiebil i USA her
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #6 Skrevet 20. april 2016 Vær obs på at SUV i USA gjerne er større enn SUV i Norge. De store SUV kan være så store at de tar hele kjørefeltet og gir deg mere blindsoner (du ser ikke biler på sidene ved visse vinkler). I tillegg har disse V6 motorer og oppover som sluker bensin (sikkert moro for umodne guttunger som liker å bli stoppet av high way patrol), men regn med at du må stoppe oftere og fylle tanker i LA ghettoer i verste fall. I USA så er politiet overalt på veiene og det minste avvik blir gjerne en ubehagelig opplevelse før evt. misforståelser er avklart. Anonymkode: 11fbe...1b1
JHF Skrevet 21. april 2016 #7 Skrevet 21. april 2016 Du kan jo sjekke priser på leiebil f.eks på autoeurope.no og se hva du får for pengene. Jeg kjører aldri mindre enn mid-size i USA og trives best med SUV, som en kan få i forskjellige størrelser. Det er også store forskjeller i prisen fra de minste typene SUV til de større typene.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2016 #8 Skrevet 21. april 2016 23 timer siden, reiselyst72 skrev: De store leiebilselskapene leier ut biler som er maks 6-9 måneder gamle.De leveres alltid med den minste utstyrspakken så man må nok opp litt i størrelse før det er aktuelt å kunne få et ryggekamera. Jeg leide en standard SUV via Alamo i Las Vegas sist og endte opp med en Jeep Grand Cherokee, den hadde ryggekamera Leier man på flyplasser i USA kan man ofte velge leiebil selv innenfor den kategori man har booket og da går det an å spørre om noen av bilene har ryggekamera. Ellers er det i USA fryktelig sjelden at man lukeparkerer langs veien, normal er det store parkeringsplasser med veldig god plass. Selv leier jeg stort sett alltid SUV, Jeg liker å sitte høyt og se godt i trafikken der borte og så føler jeg meg tryggere også da. Du kan lese litt tips om leiebil i USA her Tusen takk for svar! hadde tenkt å leie gjennom Alamo! De virket tryggest. Det høres ut som standard SUV er det jeg bør gå for da! :D Men hvordan vet jeg hva det er, at jegikke ender opp med en monstertruck? Jeg vurdrer sterkt en Ford Escape (høy, men ganske liten SUV), men aner ikke om dne har ryggekamera da :S Anonymkode: 66c54...7ae
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #9 Skrevet 22. april 2016 Den 20.4.2016 at 22.20, AnonymBruker skrev: Vær obs på at SUV i USA gjerne er større enn SUV i Norge. De store SUV kan være så store at de tar hele kjørefeltet og gir deg mere blindsoner (du ser ikke biler på sidene ved visse vinkler). I tillegg har disse V6 motorer og oppover som sluker bensin (sikkert moro for umodne guttunger som liker å bli stoppet av high way patrol), men regn med at du må stoppe oftere og fylle tanker i LA ghettoer i verste fall. I USA så er politiet overalt på veiene og det minste avvik blir gjerne en ubehagelig opplevelse før evt. misforståelser er avklart. Anonymkode: 11fbe...1b1 Til TS - går du for en standard eller mid-size SUV (husker ikke om det regnes som to kategorier eller en), ender du ikke opp med en bil som er såpass stor/bred som dette innlegget henviser til. Jeg leide bil på flyplassen i LA via Alamo, og da får en velge mellom biler i samme kategori. Håpte på en Jeep Grand Cherokee, men den hadde de ikke, så da ble det en Mazda 2016-modell (CX-5?). Godt med plass, og behagelig å kjøre. Mener å huske at min hadde ryggekamera, men pga. lyset var det uansett svært vanskelig å se skjermen. Lukeparkerte aldri - parkeringsplassene flest er... parkeringsplasser. Bare kjører rett inn. De er også bredere enn i Norge. Eneste gangen du må lukeparkere er om du kjører i en veldig trafikkert gate hvor du skal et eller annet. Anonymkode: 2fd83...6ad
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #10 Skrevet 22. april 2016 Og; du vet ikke på forhånd hvilke biler du vil ha å velge mellom. De skriver gjerne "eksempelvis bil-1", men så kommer du til utleiestedet og så har de ingen av bil-1. Bare velg en kategori, og så velger du bil når du kommer frem. Det går slike vakter rundt som kan hjelpe deg, men det er ikke alltid de har så god peiling. Når du kommer dit er alle bilene ulåste, og du kan åpne og se på dem alle. Så bare velger du deg en bil, slenger tingene dine inn, og kjører ut. På veien ut må du gjennom et kontrollpunkt hvor du leverer papirene dine, og så kjører du. Du bør ha GPS. Det er ikke GPS som standard i bilene, det må du i så fall leie utenom. Eventuelt kan du kjøpe det selv der borte, men da har du problemet med å finne frem til et sted hvor de selger dem uten å ha GPS. Anonymkode: 2fd83...6ad
Commander Skrevet 22. april 2016 #11 Skrevet 22. april 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! hadde tenkt å leie gjennom Alamo! De virket tryggest. Det høres ut som standard SUV er det jeg bør gå for da! :D Men hvordan vet jeg hva det er, at jegikke ender opp med en monstertruck? Jeg vurdrer sterkt en Ford Escape (høy, men ganske liten SUV), men aner ikke om dne har ryggekamera da :S Anonymkode: 66c54...7ae Hvis du velger Escape, Enclave , tilsvarende får du ikke Tahoe, Escalade, Suburban tilsvarenden. Hadde ikke vært bekymret for størrelsen på bilen at den skal bli for stor. Landets meste solgt bil i årevis har vært Ford F150, Dodge ram er allemanseie. Og veiene er dimensjonert for det og parkeringsplasser er større enn her. Lukene på "drive thru" er tilpasset SUV osv. En Micra, Honda Jazz, Ford Focus blir veldig smått. Og spesielt i LA er det greit med SUV. Når du står i kø på motorvegen vil du være omgitt av høye biler, du ser ikke en skitt og skiltene vil ikke være synlig før du er rett under dem. Og velg automat, Califiornia er veldig glad i full stopp skilt som overholdes og blir du stående i kø så er det greit å slippe clutch.. Det blir lett mye start-stopp-start i tettbygde strøk. Men når du først er i USA så ville jeg def. ha kjørt en amerikansk bil med motor som det sømmer seg. USA biler er billigere en europeiske å leie som ofte regnes som mer eksotisk. Så kan du heller komme hjem å kjøre 1.6 diesel resten av livet. Det er liksom endel av opplevelsen. Man reiser ikke til Toscana og drikker ringnes pils med gilde pølser?! Og motorvegkjøring er veldig komfortabelt med en motor som romler ved behagelige 1200 omdr. enn minibiler som hyler rundt 3000 omdr. i normal motorveghastighet på 110-130 km/t. Støydempingen på større SUV er også betydelig bedre. Ser at Alamo på LAX har Buick Enclave med en en 3.8 Hemi med 286 hk noe som er standard på Gran Caravan m.fl. Den motoren fungerer helt greit. Har hatt slik motor i leiebil tidligere. I Norge er nesten 300 hk i en MPV eller SUV nesten utopisk, i USA er det mer normalen.
Commander Skrevet 22. april 2016 #12 Skrevet 22. april 2016 Den 20.04.2016 at 22.20, AnonymBruker skrev: Vær obs på at SUV i USA gjerne er større enn SUV i Norge. De store SUV kan være så store at de tar hele kjørefeltet og gir deg mere blindsoner (du ser ikke biler på sidene ved visse vinkler). I tillegg har disse V6 motorer og oppover som sluker bensin (sikkert moro for umodne guttunger som liker å bli stoppet av high way patrol), men regn med at du må stoppe oftere og fylle tanker i LA ghettoer i verste fall.. Anonymkode: 11fbe...1b1 Så hvis man liker å kjøre bil med momentsterk og rolig motor som kjører uanstreng så er man en guttunge?? Og som sluker bensin?? Javel. Selv VW passat har en V6 på 3.2 liter i USA. Standard familiebil som Dodge Grand Caravan med 6 seter og 3.6 l 24V og 286 hk er oppgitt til 0.94 l/mil. http://www.dodge.com/en/grand_caravan/features-specs/?ccode=CUD201605RTKH53G Bør kunne klare å styre unna South sentral med rekkevidden full tank gir. Har du sett mange gangsterfilmer??
Tinuwiel Skrevet 24. april 2016 #13 Skrevet 24. april 2016 Vi har bare vært to når vi har vært på roadtrip i USA. Har begge gangene leid en mustang cab. veldig grei størrelse for oss 2, men hadde vi vært flere som kjørte sammen hadde vi helt klart valgt en større bil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå