Gå til innhold

Hva tar man med seg til kurvfest ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tar man med seg til kurvfest ?

Jeg tenkte å ta med meg kyllingvinger (grillet i egen marinade), salat og potetsalat.. Og loff...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skal det være kald- eller varm mat?

Skrevet

Begge deler..

Hva man lyster..

Skrevet

Eeeh?

Hva er kurvfest? Er det en ny verson av at alle tar med seg noe for å bidre til et koldtbord? MÅ det være i kurv?

Bare spør, aldri hørt om det før, jeg.

Skrevet
Eeeh?

Hva er kurvfest? Er det en ny verson av at alle tar med seg noe for å bidre til et koldtbord? MÅ det være i kurv?

Bare spør, aldri hørt om det før, jeg.

NY versjon er det i vertfall ikke!! Minst 50 år gammelt (min mor snakket om at i hennes ungdom ble det arrangert kurvfester)! Jeg har aldri vært på kurvfest, men kanskje det kommer tilbake?

Jentene (2 - 4 stk gikk sammen) lagde en "kurv" med mat (t.d. smørbrød, spekemat, rømmegrøt o.s.v., samt drikke, som t.d. øl, vin e.l.). Ingen skulle vite hva som var i kurven, eller hvem som hadde laget den, men oppe i kurven skulle det ligge en lapp med navnene til de som hadde laget kurven.

Så ble kurven(e) auksjonert bort (inntekt til de som arrangerte festen), og guttene (de gikk også ofte sammen flere) bød på kurven. De som fikk tilslaget skulle invitere med de som hadde laget den, og spise. Man måtte altså beregne mat til ganske mange personer.

Mor fortalte at noen ganger var det både 15 og 25 kurver på en og samme fest. De siste kurvene kom ofte høyt i pris, og noen ganger "lurte" auksjonarius folkene, og sa at "dette er siste kurv" (ofte flere ganger), for å skru opp prisen.

Det er mye av "det gamle" som burde bli tatt opp igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...