AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #1 Skrevet 19. april 2016 Jeg er 10 år eldre enn min søster, og er nå 33 år og har studert, hatt deltidsjobb og arbeidet og sakte men sikkert lagt meg opp penger. Etter mange år med sparing til egenkapital fikk jeg endelig nok til å kjøpe meg en egen leilighet i Oslo for 4 år siden. Mine foreldre syntes tydeligvis dette var urettferdig ovenfor min søster, som da ikke har spart noe som helst til leilighet siden hun kun var 19, og kjøpte leilighet til henne! De argumenterte med at "å leie var bare å kaste penger ut vinduet!". Det har bygd seg opp over mange år, men jeg føler dette var grunnen til at jeg klarer ikke ha et godt forhold til mine foreldre den dag i dag. Jeg skjønner ikke hvordan de kan forklare at det er greit at jeg "kaster penger ut vinduet", men at dette ikker er godt nok for min søster? Anonymkode: 0287b...b63 8
KG deltager Skrevet 19. april 2016 #2 Skrevet 19. april 2016 Høres fryktelig urettferdig ut.. Men kan hende økonomien er anderleses nå enn for 10 år siden.. er det din søster eller dine foreldre som eier leiligheten? 13
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #3 Skrevet 19. april 2016 Oi den var lei. En ting er å gjøre forskjell på de mindre tingene, og hjelpe til økonomisk når noen trenger hjelp, men å gi det ene barnet en leilighet og ikke det andre, den var drøy. Anonymkode: e937c...173 27
Gjest Jørild Skrevet 19. april 2016 #4 Skrevet 19. april 2016 Spesielt. Spørs om jeg hadde klart å la være å kommentere det.
Gjest Dwight Skrevet 19. april 2016 #5 Skrevet 19. april 2016 Hvis de har kjøpt leilighet som forskudd på arven så er det jo selvfølgelig greit. Kjipt for deg, men du får jo samme sum(til slutt) som du kan nedbetale din leilighet med. Se på det som en personlig seier at du klarte deg uten hjelp og at leiligheten din kommer av hardt arbeid
Lykkehjerte Skrevet 20. april 2016 #6 Skrevet 20. april 2016 Den 19. april 2016 at 11.58, AnonymBruker skrev: Jeg er 10 år eldre enn min søster, og er nå 33 år og har studert, hatt deltidsjobb og arbeidet og sakte men sikkert lagt meg opp penger. Etter mange år med sparing til egenkapital fikk jeg endelig nok til å kjøpe meg en egen leilighet i Oslo for 4 år siden. Mine foreldre syntes tydeligvis dette var urettferdig ovenfor min søster, som da ikke har spart noe som helst til leilighet siden hun kun var 19, og kjøpte leilighet til henne! De argumenterte med at "å leie var bare å kaste penger ut vinduet!". Det har bygd seg opp over mange år, men jeg føler dette var grunnen til at jeg klarer ikke ha et godt forhold til mine foreldre den dag i dag. Jeg skjønner ikke hvordan de kan forklare at det er greit at jeg "kaster penger ut vinduet", men at dette ikker er godt nok for min søster? Anonymkode: 0287b...b63 Økonomien til dine foreldre er kanskje annerledes nå enn da du kjøpte? At de ikke hadde anledning til å sponse deg i din situasjon? Klassisk unnskyldning i slike tilfeller... Er ofte sannhet i det, men jeg tenker det at så lenge de kjøpte til din søster, bør de selvsagt gi tilsvarende kompensasjon til deg! Du har jo leilighet nå, så da tenker jeg at det burde være en selvfølge at du får penger i stedet for! Om de ikke hadde anledning der og da til samme sum til deg, burde de i alle fall forsikret deg om at pengene kommer senere, eller gitt deg andre verdier tilsvarende din søsters leilighet. Lillesøster er 10 år yngre enn deg, og det vil hun da uansett alltid være, og det gir ingen unnskyldning det, for å forskjellsbehandle barna sine i en slik situasjon. Hun er voksen hun også, selv om hun er yngre. Jeg forstår godt at du føler på dette, og at det er er vanskelig å forholde seg til. For meg høres dette så feil ut, og kan aldri forstå hvordan foreldre kan forskjellsbehandle slik, det er ikke småpenger dette er snakk om. Selv om det. Mye penger det her er nødt å være snakk om, selv syns jeg det hadde vært vanskelig å fordøye, ikke pga pengene i seg selv (tross det i seg selv er så feil gjort av foreldrene), men hadde vært vondt å fordøye mht følelsen av å være mindre verdt og mindre viktig/betydningsfull. 14
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 20. april 2016 #7 Skrevet 20. april 2016 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 10 år eldre enn min søster, og er nå 33 år og har studert, hatt deltidsjobb og arbeidet og sakte men sikkert lagt meg opp penger. Etter mange år med sparing til egenkapital fikk jeg endelig nok til å kjøpe meg en egen leilighet i Oslo for 4 år siden. Mine foreldre syntes tydeligvis dette var urettferdig ovenfor min søster, som da ikke har spart noe som helst til leilighet siden hun kun var 19, og kjøpte leilighet til henne! De argumenterte med at "å leie var bare å kaste penger ut vinduet!". Det har bygd seg opp over mange år, men jeg føler dette var grunnen til at jeg klarer ikke ha et godt forhold til mine foreldre den dag i dag. Jeg skjønner ikke hvordan de kan forklare at det er greit at jeg "kaster penger ut vinduet", men at dette ikker er godt nok for min søster? Anonymkode: 0287b...b63 Ja, jeg ville vært pottesur hvis jeg var deg og sagt akkurat hva jeg mener om saken. Samme om økonomien deres endrer seg. Foreldre forskjellbehandler ikke på den måten. Punktum. Endret 20. april 2016 av Steve Rogers
Summers Skrevet 20. april 2016 #8 Skrevet 20. april 2016 (endret) Synes de burde gi deg et tilsvarende kontantbeløp som du f.eks kan bruke til å betale ned på huslånet. Endret 20. april 2016 av Summers 22
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #9 Skrevet 20. april 2016 Dette virker helt urimelig for meg, og jeg ville nok tatt det opp, eller spurt om det var noe jeg hadde misforstått. De kan da vel ikke bare kjøpe en leilighet sånn uten videre..? Er det slik at de står som eiere, og hun får bo der, og betaler ned lånet til dem gradvis, slik at hun på lang sikt kan ha betalt ned gjelda og bli formell eier? Eller at de har en annen ordning? Anonymkode: 71f9c...643 2
Gjest Juami Skrevet 20. april 2016 #11 Skrevet 20. april 2016 Da burde du fått samme sum fra foreldrene dine. Du har vel sikkert et lån som skal nedbetales du også. Går ikke an å gjøre en sånn forskjellsbehandling. Går heller ikke an å si at du får samme sum tilslutt, for en leilighet bare stiger i verdi, noe som gjør at hun tjener masse på å få forskudd på arv nå. Det vil si at hun plutselig ender opp med flere hundre tusen mer i arv enn deg. Så da burde du og få tilsvarende sum nå også, sånn at du også har muligheten til å putte dem inn i leiligheten din (eller gunstig sparing). Jeg hadde blitt dritsur! Ikke det at selve pengene betyr så ekstremt mye, men den forskjellsbehandlingen mellom søsken er ikke greit.
Anglofil Skrevet 20. april 2016 #12 Skrevet 20. april 2016 Jeg ville blitt veldig lei meg, skuffet og følt meg svært urettferdig behandlet. Det er ikke pengene/verdien i seg selv, men at man velger som forelder å gjøre forskjell så til de grader. For meg henger det heller ikke på greip at man belønner det barnet som har spart minst, mens det barnet som er mest fornuftig og flinkest til å spare blir indirekte straffet. Utrolig merkelig spør du meg. Mvh Yvonne 30
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #13 Skrevet 20. april 2016 Jeg tenker at det er urettferdig selv om kanskje de hadde en annen økonomi for ti år siden. Men så er det endog sånn da, at det er foreldrenes dine sine penger. De kan gjøre akkurat hva de vil med dem. Anonymkode: 5b783...d78
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #14 Skrevet 20. april 2016 Jeg tror jeg ikke hadde klart å ha kotakt med dem mer. Drastisk, ja - men jeg ville følt meg mindre elsket ogat samvær med dem ville væt en påkjenning. De burde gitt din søster og deg llke mye, muligens ustet ved verdistigning, dvs lik EK-andel av verdien av boligen; feks 40 % av det din ielighet kostet) og 40% for hva en tilsvarende leilighet ville kostet i dag ti din søster. Jeg ville tatt det opp, enten ansit til ansikt eller per brev. Slik forskjellsbehandling er graverende. Anonymkode: b68c4...b73 8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #15 Skrevet 20. april 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det er urettferdig selv om kanskje de hadde en annen økonomi for ti år siden. Men så er det endog sånn da, at det er foreldrenes dine sine penger. De kan gjøre akkurat hva de vil med dem. Anonymkode: 5b783...d78 Joda, med e m regne emd at det får konsekvens er og at det ødelegger forholdet til den som er disfavorsert. Det kan de o gjøres oppmerksom på. Anonymkode: b68c4...b73
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #16 Skrevet 20. april 2016 Kjæresten min har også opplevd mye forskjellsbehandling da broren har omtrent fått sin første bil, fått være med på reiser etter bestemt alder (da kjæresten min var for gammel og måtte betale selv), osv. Jeg får veldig vondt av han, og føler det gjentar seg en del med en del små ting. Trist. I tillegg så har det vært og er økonomiske problemer og konflikter i den familien som gjør alt vanskelig. Anonymkode: 9bd1f...875
jabx Skrevet 20. april 2016 #17 Skrevet 20. april 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Mine foreldre syntes tydeligvis dette var urettferdig ovenfor min søster, som da ikke har spart noe som helst til leilighet siden hun kun var 19, og kjøpte leilighet til henne! De argumenterte med at "å leie var bare å kaste penger ut vinduet!". Det er ikke slik at hun leier av dem da? 2
Apis Skrevet 20. april 2016 #18 Skrevet 20. april 2016 Hvem eier leiligheten til din søster? Så er det helt sikkert forskjell på dine foreldres økonomi nå og før når du var 19
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #19 Skrevet 20. april 2016 Skjønner at dette føles veldig urettferdig og at foreldrene dine ikke burde ha forskjellsbehandlet så radikalt. Samtidig er det slik at dette er en disposisjon de har gjort og det får man ikke gjort så mye med. Det kan jo være at de har mye bedre økonomi nå, slik at de har hatt mulighet til å hjelpe din søster og tenkt at du allerede har leilighet, selv om det i og for seg er dumt gjort å gjøre det med tanke på risikoen for splittelse mellom søsken. Anonymkode: 60132...864
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #20 Skrevet 20. april 2016 1 time siden, Yvonne skrev: Jeg ville blitt veldig lei meg, skuffet og følt meg svært urettferdig behandlet. Det er ikke pengene/verdien i seg selv, men at man velger som forelder å gjøre forskjell så til de grader. For meg henger det heller ikke på greip at man belønner det barnet som har spart minst, mens det barnet som er mest fornuftig og flinkest til å spare blir indirekte straffet. Utrolig merkelig spør du meg. Mvh Yvonne Det handler egentlig ikke om straff eller belønning, men om ubetenksomhet. Ja, det er kjipt, men man kan dessverre ikke styre andre voksne menneskers disposisjoner selv om de er dine egne foreldre (da ser jeg bort fra situasjoner der man må trå inn som verge på grunn av utliregnlighet/demens). Anonymkode: 60132...864
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå