AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #1 Skrevet 19. april 2016 Jeg har en akustisk gitar jeg fikk for ca. 10 år siden. Jeg har aldri brukt den særlig mye fordi den har stålstrenger. Fingrene mine tåler ikke det. Jeg er veldig glad å spille på gitarer med nylon, men det har jeg aldri hatt selv. Jeg mener jeg fikk beskjed om at man ikke kunne bytte til nylonstrenger, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Jeg vet at gitarer lagd for nylon ikke tåler stålstrenger, men hvorfor kan ikke man bytte fra stål til nylon? Anonymkode: ccaec...c00
Citpensacola Skrevet 22. april 2016 #2 Skrevet 22. april 2016 Halsen i gitaren skal ha en viss "bøy" for at strengene ikke skal klirre når du spiller på den. Stålstrenger trekker mye mer på halsen enn det nylonstrenger gjør, så en gitar laget for stålstrenger vil ikke få nok "bøy" i halsen om du setter nylonstrenger på den. Gripebrettet på gitar med nylonstrenger er også flatere. Det er nok best å selge gitaren du har nå, og heller kjøpe en ålreit nylonstrenger. De behøver ikke koste stort, du finner brukbare gitarer for mellom 1000-2000kr. Forøvrig så er det å spille på stålstrenger en tilvenningssak. Fingertuppene er såre i starten, men huden blir fort tykkere og etter en liten stund er det ikke noe problem lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå