Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

I mars så ble kortet mitt misbrukt på nett, på østeuropeiske nettbutkker, hvor noen mest sannsynlig har brukt mitt kort, å viste fødselsnummeret mitt å brukte over 10 000..

Jeg fikk beskjed om å anmelde dette til banken min, noe jeg gjore.. Idag fikk jeg brev fra banken min om at saken er avsluttet, pga at den som brukte mitt kort hadde tilgang til koden på bank IDen min. Jeg er 18 år, å har vært under barnevernet så lenge jeg kan huske, har ingen familie som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre. Pengene som ble brukt er penger som jeg hadde jobbet hardt for, ettersom jeg til sommeren må stå på egne bein økonminsk....

Hva burde jeg gjøre? kan jeg anmelde det til politiet eller vil de også bare avslutte saken, er så utrolig frustrert

Anonymkode: 4284d...d34

AnonymBruker
Skrevet

Du må selvsagt anmelde dette til politiet. Banken gjør ingenting dersom du ikke har rapportert det til politiet. Du får veiledning fra politiet, så her er du ikke alene. :) Ikke vær forsiktig med å purre. 10 000 kr er mye penger. 

Hva er det som skjedde her? Ble du ranet i og med at både kortet ditt og kodebrikken din ble stjålet? 

Anonymkode: 47fe2...df8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du må selvsagt anmelde dette til politiet. Banken gjør ingenting dersom du ikke har rapportert det til politiet. Du får veiledning fra politiet, så her er du ikke alene. :) Ikke vær forsiktig med å purre. 10 000 kr er mye penger. 

Hva er det som skjedde her? Ble du ranet i og med at både kortet ditt og kodebrikken din ble stjålet? 

Jeg har faktisk null anelse på hva som har skjedd, kort informasjonen min har mest sannsylig blitt stjålet når jeg har brukt det på nett.. Å nå får jeg vite at kodebrikken min har blitt brukt? Jeg har faktisk ingen anelse

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk null anelse på hva som har skjedd, kort informasjonen min har mest sannsylig blitt stjålet når jeg har brukt det på nett.. Å nå får jeg vite at kodebrikken min har blitt brukt? Jeg har faktisk ingen anelse

Hvis kodebrikken din ble brukt må det jo nesten ha vært noen du kjenner?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolket innlegget ditt slik at kodebrikken din også var brukt, Eller mente du kanskje ikke det? Kortet ditt kan jo selvsagt ha blitt brukt uten at kodebrikken har blitt brukt. 

Du bør anmelde det så fort som mulig, så rådfører du deg med politiet med hva som skjer videre og hva slags muligheter du har. 

Håper det ordner seg. 

Gjest Linaria
Skrevet

Utrolig rart at kodebrikken din har blitt brukt :S det er jo lett å bruke kort på nett uten kodebrikke.

Ikke gi opp bare fordi de har avsluttet saken! Jeg fikk kortet mitt skimmet i fjor, og ble frastjålet 8000. Banken avsluttet først saken, men jeg fortsatte å mase, ringte mange ganger, dro dit og snakket med dem, og etter over to måneder fikk jeg pengene tilbake.

Skrevet

Ring banken og spør hvorfor de avslutter saken. Det høres ut som om banken mener noen har brukt BankIDen din. Det vil i så fall kreve tilgang til både brikke og personlig kode. Hvis du ikke har lånt bort brikke og kode så skal ikke det være mulig.

Har lest at banker har feiltolket informasjonen de mottar sammen med transaksjonen,  sånn at banken har trodd at det ble brukt bankID uten at det stemte.

Du kan også be om hjelp fra Forbrukerombudet. Du kan også klage til Bankklagenemda.

AnonymBruker
Skrevet

Står det Visa på kortet ditt? For da kan du også kontakte dem, og be dem om å tilbakebetale pengene. 

Anonymkode: 158fd...b38

Skrevet (endret)

Du må sperre kortet, og sperre deg for kredittvurdering. Du må kontakte butikkene hvor kortet ditt ble brukt. De krever kopi av politianmeldelsen. Hos politiet blir saken avsluttet men butikkene krever kopi av politianmeldrlse for å godta at saken er en svindelsak.

Dessverre tror jeg pengene er tapt, men ved å sperre kortet og kredittvurdering har du gjort det du kan for at det ikke fortsetter. 

Man får generellt lite hjelp i slike saker. 

Endret av Klink
Skrevet

oi din sak er verre enn min da det er utenlandske nettbutikker det er snakk om! Men banken burde jo selvfølgelig gi deg ny kodebrikke og sperre alt som sperres kan !

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

I mars så ble kortet mitt misbrukt på nett, på østeuropeiske nettbutkker, hvor noen mest sannsynlig har brukt mitt kort, å viste fødselsnummeret mitt å brukte over 10 000..

Jeg fikk beskjed om å anmelde dette til banken min, noe jeg gjore.. Idag fikk jeg brev fra banken min om at saken er avsluttet, pga at den som brukte mitt kort hadde tilgang til koden på bank IDen min. Jeg er 18 år, å har vært under barnevernet så lenge jeg kan huske, har ingen familie som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre. Pengene som ble brukt er penger som jeg hadde jobbet hardt for, ettersom jeg til sommeren må stå på egne bein økonminsk....

Hva burde jeg gjøre? kan jeg anmelde det til politiet eller vil de også bare avslutte saken, er så utrolig frustrert

Om de har brukt brikken din, så har koden vært tilgjengelig? Hva står i nettbanken din? 

Anonymkode: a90c4...699

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok misforstått noe for man bruker ikke Bank-ID med utenlandske butikker. Tipper de enten mener CVV-nummeret (står på kortet), eller pin-koden hvis kortet ditt har blitt skimmet. Det er visst ikke så mye vits i å klage til Bankklagenemda siden de bruker lang tid og nesten alltid gir banken medhold. Alternativet er forliksrådet eller media.

Anonymkode: 59006...ad5

AnonymBruker
Skrevet

Et lite tips til fremtidige netthandler, HVIS du klarer å holde styr på et kredittkort - betal kun med kredittkort på nett, aldri debetkort.. Du har langt bedre beskyttelse mot svindel og bedre klagemuligheter. Og ikke minst er det bedre å klage på et regning som du til slutt sannsynligvis slipper å betale, enn at kontoen din er tappet og du må få tilbake penger (og kanskje er blakk i mellomtiden).

Men, det fordrer jo at du klarer å holde styr på et kredittkort da, og alltid betaler hele regningen med en gang den kommer.

Anonymkode: 5ec37...631

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et lite tips til fremtidige netthandler, HVIS du klarer å holde styr på et kredittkort - betal kun med kredittkort på nett, aldri debetkort.. Du har langt bedre beskyttelse mot svindel og bedre klagemuligheter. Og ikke minst er det bedre å klage på et regning som du til slutt sannsynligvis slipper å betale, enn at kontoen din er tappet og du må få tilbake penger (og kanskje er blakk i mellomtiden).

Men, det fordrer jo at du klarer å holde styr på et kredittkort da, og alltid betaler hele regningen med en gang den kommer.

Jeg har debetkort med Visa, og selv om det ikke kan brukes som kredittkort så er man forsikret via Visa likevel. Så man må ikke ha kredittkort nei. De fleste bankkort har idag også Visa (for de gangene bankterminalene ikke virker feks.). 

Skrevet

Aller først må du kontakte banken og få sperret kortet.  Så kontakter du politiet og anmelder. 

For flere år siden ble jeg frastjålet bankkortet mitt på en kafè i Oslo.  Brukte kortet da jeg kjøpte mat, og tyven(e) må ha klart å se hva jeg tastet, selv om det ikke sto noen bak meg ved disken.  Maten jeg fikk var ikke den jeg bestilte, og både kokk og servitør kom til bordet.  Kortet mitt lå i pengeboka, i åpen veske på gulvet ved stolen der jeg satt. 
oppdaget ikke før neste morgen at pengebok/kort var borte.  Ringte bank, og fikk sperret.  Da hadde det allerede blitt tatt ut kr. 8000 (grensen), blitt handlet på ICA og tatt drosje.  Gikk så til politiet, som tok opp forklaring. 
Da jeg kom hjem skrev jeg et brev til baken hvor jeg fortalte hva som var skjedd.  Jeg fikk alle pengene tilbake fra banken. 

Saken ble henlagt av politiet, men to år senere ringte banken meg.  Kortet mitt var forsøkt brukt i en helt annen by, men inndratt fordi antall forsøk å taste inn kode var for mange.  Jeg hadde heldigvis slettet kontoen :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Den Tuesday, April 19, 2016 at 19.03, AnonymBruker skrev:

Hei!

Du skal ha en kontaktperson i barnevernet. Dra og snakk med den personen og få hjelp hos de som er i foreldrene dine sitt sted. 

Anonymkode: e3fe2...612

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer bankens kundesenter når linjene åpner og ber rolig og pent om hjelp til å forstå saksbehandlingen og hvorfor du har fått avslag. 

Stemmer det at kjøpene er godkjent med bankid (noe banken vil ha tilgang til å se) står saken din veldig svakt, da ingen skal ha tilgang til denne og personlig passord utenom deg. Det ansees da at du har handlet uaktsomt og står da ansvarlig for beløpet,  hvertfall opp til en viss sum som er høyere enn det du er svindlet for. Bankid godkjenning kan også kreves på utenlandske nettsteder. Brukerstedet bestemmer  om kjøp skal godkjennes med ekstra sikkerhet ( cvv kode er ikke ekstra sikkerhet  det er standard å oppgi ) mens det er banken som har lagt inn hvilke valg man har for det,  feks bankid, kode  på sms,  verified by Visa passord osv. 

Du er 18 år og myndig (antar jeg) og jeg ser da ikke hvorfor ar du har vært under barnevernet som relevant i saken. Ble kjøpene foretatt før du ble myndig?  

Anonymkode: b96cf...0aa

AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte nettopp sperre kredittkortet pga kortet ble misbrukt på nett. Der ble det kjøpt flybiletter fra Bogotá, Colombia. Kortet ble stengt og beløpet ble trukket fra med en gang uten problemer. Vi ble fortalt at det hadde vært et stort problem med misbruk av kort i det siste.

Anonymkode: 5b2a8...63f

AnonymBruker
Skrevet
Den 20.4.2016 at 23.53, AnonymBruker skrev:

Jeg har debetkort med Visa, og selv om det ikke kan brukes som kredittkort så er man forsikret via Visa likevel. Så man må ikke ha kredittkort nei. De fleste bankkort har idag også Visa (for de gangene bankterminalene ikke virker feks.). 

Greit det du skriver, men du går glipp av et av hovedpoengene mine; 

Og ikke minst er det bedre å klage på et regning som du til slutt sannsynligvis slipper å betale, enn at kontoen din er tappet og du må få tilbake penger (og kanskje er blakk i mellomtiden).

Skrevet

Hvis du, TS, fortsatt har en kontaktperson i barneværnet så snakk med vedkommende. 

Om den som har handlet på nett har brukt ditt kort og visst ditt personnummer, samt hatt tilgang til din kodebrikke (?) så peker det jo på noen som er nær deg. Mulig kontaktpersonen din kan hjelpe deg med å ta tak i banken, i fall det er banken som missforstår noe. 

Klem og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...