AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #1 Skrevet 19. april 2016 Jeg går en del tur på fjellet, i ganske så ulendt terreng. Noen steder er det ganske enkelt å tråkke litt feil, falle og lignende. Jeg vil helst unngå å forstue ankelen eller noe sånt, da det fører til at man enklere forstuer den i fremtiden. Derfor lurer jeg på om dere vet om ulike ting man kan gjøre på for å forebygge dette? Både øvelser før turen, skovalg og sånt, og ting man passer på når man går Anonymkode: aa895...8de
Wiggins Skrevet 19. april 2016 #2 Skrevet 19. april 2016 Det å gå tur i ulendt terreng er veldig bra for kroppen, det er det vi er tilpasset til fra naturens side, ikke til å løpe på paddeflatt underlag. Men du har rett i at det er en viss risiko for kne- og ankelskader. Det kan motvirkes ved å trene stabiliseringsmuskulaturen, jeg vet at håndballspillere gjør det. Håndball er jo en idrett der mange pådrar seg kne- og ankelskader, så de gjør det vel for å minske risikoen. Den beste måten å trene det på er forskjellige øvelser på balansebrett og stor ball som de har på de fleste treningssentra. Jeg kan ikke noe særlig om slike øvelser selv, men en PT kan sikkert vise deg noen fine øvelser. Med hensyn til sko er det vel ikke så veldig vanskelig, du må ha fottøy som gir støtte til ankelen. Ellers er det bare å se deg for der du går. All bevegelse innebærer en viss risiko for skader, men det er mye farligere å bare ligge på sofaen hjemme.
ajarRun Skrevet 19. april 2016 #3 Skrevet 19. april 2016 (endret) 3 timer siden, Wiggins skrev: Det å gå tur i ulendt terreng er veldig bra for kroppen, det er det vi er tilpasset til fra naturens side, ikke til å løpe på paddeflatt underlag. Men du har rett i at det er en viss risiko for kne- og ankelskader. Det kan motvirkes ved å trene stabiliseringsmuskulaturen, jeg vet at håndballspillere gjør det. Håndball er jo en idrett der mange pådrar seg kne- og ankelskader, så de gjør det vel for å minske risikoen. Den beste måten å trene det på er forskjellige øvelser på balansebrett og stor ball som de har på de fleste treningssentra. Jeg kan ikke noe særlig om slike øvelser selv, men en PT kan sikkert vise deg noen fine øvelser. Med hensyn til sko er det vel ikke så veldig vanskelig, du må ha fottøy som gir støtte til ankelen. Ellers er det bare å se deg for der du går. All bevegelse innebærer en viss risiko for skader, men det er mye farligere å bare ligge på sofaen hjemme. Jeg ville anbefale sterkt å unngå sko som gir støtte til ankelen. Da får du trent opp musklene. Man må være forsiktig og tilpasse seg gravis nytt terreng. For å spesifisere: Hvis du skal gå en tur i et terreng du er uvandt med, bruk sko med støtte. Hvis du skal trene regelmessig i terreng, unngå støtte. Hvis du er på fjelltur to ganger i året trenger du støtten. Endret 19. april 2016 av ambivalentReaction Spesifisering. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå