Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå har jeg endelig sendt en oppsigelse til en eier av et regnskapsprogram på Vestlandet. Har betalt ca kr 2000 i juni hvert år i mange, mange år. Han hadde selvfølgelig betaling i juni fordi da har han folk i sin hule hånd fremfor et vanlig regnskapsår jan-des. 

Selv om programmet gjorde mye rart, som at konto nr. endret seg innen man hadde fullført. Så man måtte virkelig være våken hele tiden. I flere år skrev jeg det opp: f. eks Strøm 6340 som ble endret til 6420 Leie datasystemer.  Husleie 6300 ble til 6700 Revisjon. Renovasjon 6320 ble til 6900 Telefon. Husleie 6300 ble til 6900 Telefon og Aviser 6840 ble til 6800 Kontorrekvisita.

Selv om jeg i flere omganger klagde på det, så var det ingen hjelp å få. "Nei, det gjør det ikke hos oss". Men toppen av kransekaken var nå her da jeg hadde sett på nettet at programmet kunne brukes på Mac. Jeg tok kontakt, ... er det sant, virker ajour på Mac?  Svaret var: "Ja, der er riktig om din Mac kan kjøre Windows program, noe som er vanlig at de kan." Så jeg kjøpte en helt ny iMac til kr 25000. Så jeg prøvde å laste ned, men nei. Kjøpte Office 2016 på min nye iMac, nå måtte det vel kunne gå! Det viste seg så at det han mente var at jeg da måtte ha Windows operativsystem på Mac'en - men da er det jo ingen Mac mer, men en Pc. Hvorfor sa han ikke det i utgangspunktet?

Virkelig hyggelig kunde oppfølgning. Da sa jeg opp, nå hadde jeg fått nok av uforskammet oppførsel. Jeg har nå valgt regnskapsprogrammet iExcel, som virker på Mac, men som også er mye morsommere og drive med. Men fine farger og veldig god oversikt.

Andre som har opplevd å ble værende og betale lisens for noe som behandler deg dårlig, liksom  være i en hul hånd med et dataprogram man liksom blir avhengig av?

Endret av Akja
stavefeil
Skrevet

nei, det har jeg jaggu ikke opplevd :fnise:

Skrevet

Høres nesten ut som du har vært borti samme firmaet som jeg.  Valgte systemet fordi det var billig.  Siden jeg kan regnskap tenkte jeg at jeg uansett ikke ville ha behov for annen support enn å lære meg bruken. 
Det viste seg straks at "systemet" kun var en kassadagbok, altså inn og ut av bank.  Årsavslutningen var så innfløkt at jeg måtte ringe firmaet.  Mannen avsluttet regnskapet, og var ikke interessert i å vise meg noe som helst.  Da regningen for "hjelpen" kom i posten, forsto jeg hvorfor.  Det var slik han tjente penger!  Lav pris på håpløs programvare og høy pris på support. 

Nå bruker jeg et supert regnskapssystem, tilpasset for de næringene jeg fører regnskap for.  Support er gratis, og jeg blir møtt av hyggelige hjelpere.  Koster 4-5000 kr i året, men det er det verd :)

Skrevet
1 time siden, Zienna skrev:

Høres nesten ut som du har vært borti samme firmaet som jeg.  Valgte systemet fordi det var billig.  Siden jeg kan regnskap tenkte jeg at jeg uansett ikke ville ha behov for annen support enn å lære meg bruken. 
Det viste seg straks at "systemet" kun var en kassadagbok, altså inn og ut av bank.  Årsavslutningen var så innfløkt at jeg måtte ringe firmaet.  Mannen avsluttet regnskapet, og var ikke interessert i å vise meg noe som helst.  Da regningen for "hjelpen" kom i posten, forsto jeg hvorfor.  Det var slik han tjente penger!  Lav pris på håpløs programvare og høy pris på support. 

Nå bruker jeg et supert regnskapssystem, tilpasset for de næringene jeg fører regnskap for.  Support er gratis, og jeg blir møtt av hyggelige hjelpere.  Koster 4-5000 kr i året, men det er det verd :)

Ja, han er flink til å tjene penger. Jeg lurte også på noe som var blitt endret nå fra jan 2016 i programmet. Da sa han at han høsten 2014 (for 1 1/2 år siden) hadde sendt ut mail om denne endringen! Jeg lurte da på hvorfor det ikke også var blitt opplyst juni i fjor da lisensen skulle betales? Nei - dårlig kunde oppfølgning. Men det var bare fordi at folk da ville ikke skulle vite om det før de stod opp i det. Det er ikke sånn man beholder kunder. Tenker jeg ikke er den eneste som nå har sagt takk for seg. Jeg er veldig fornøyd med det jeg har nå, brukervennlig, nem oversikt. Fargerik og i Excel, ikke et program som man ikke kan få åpnet og man slutter. For ikke å snakke om support, sendte min fil til dem og fikk den tilbake ferdig og fikset. Da føler man seg trygg. Jeg driver ikke næring i 100%, har også en lønnet jobb som lærer. Jeg er enig med deg i at det ikke alltid er beløpet, men tryggheten i det å bli tatt seriøs :-)

• Liker 1
Skrevet

Glemte å si at i regnskapsprogrammet jeg bruker nå, og betaler ca. 4000 kr for per år inkl. gratis support, kan jeg bokføre for tre firmaer.  Både enkeltmannsforetak og AS.  I prisen inngår også skattemodul, som er helt fantastisk. Overfører til Altinn uten problemer for alle selskapene. 
Trodde også at det bare var support/opplæring på selve systemet jeg ville få, men nei.  Rådgiverne i Agro Data har hjulpet meg med vanskelige regnskaps- og skattespørsmål også, alltid like proffe og hjelpsomme. 

Ikke verst å føre regnskap selv, om du da ikke er lærer innen økonomi/regnskap.  Mye man skal holde seg oppdatert på.  Disse regnskapene gjør jeg for familie, på min fritid.  Da er det viktig å arbeide effektivt og ha noen å spørre til råds.  Forlot "mannen fra Vestlandet" sitt system i 2012, men måtte betale lisens for 2013 av den grunn du nevner.  Svindel og lureri, kaller jeg en slik forretningsmoral!

Skrevet
Den 20. april 2016 at 23.46, Zienna skrev:

Glemte å si at i regnskapsprogrammet jeg bruker nå, og betaler ca. 4000 kr for per år inkl. gratis support, kan jeg bokføre for tre firmaer.  Både enkeltmannsforetak og AS.  I prisen inngår også skattemodul, som er helt fantastisk. Overfører til Altinn uten problemer for alle selskapene. 
Trodde også at det bare var support/opplæring på selve systemet jeg ville få, men nei.  Rådgiverne i Agro Data har hjulpet meg med vanskelige regnskaps- og skattespørsmål også, alltid like proffe og hjelpsomme. 

Ikke verst å føre regnskap selv, om du da ikke er lærer innen økonomi/regnskap.  Mye man skal holde seg oppdatert på.  Disse regnskapene gjør jeg for familie, på min fritid.  Da er det viktig å arbeide effektivt og ha noen å spørre til råds.  Forlot "mannen fra Vestlandet" sitt system i 2012, men måtte betale lisens for 2013 av den grunn du nevner.  Svindel og lureri, kaller jeg en slik forretningsmoral!

Du sier det, når jeg tenker på hvor uforskammet "mannen fra Vestlandet" har svart på spørsmål jeg har hatt opp gjennom årene, så kan man jo lure på hva slags menneske han er. Han vet at folk blir på en måte i hans "hule hånd" når lisensen forfaller midt i årsregnskapet. I tillegg har han en måneds oppsigelse før lisensen forfaller først i juni. Jeg er i hvert fall glad for at jeg nådde å si opp, slik at jeg ikke måtte betale lisens for en periode mer - slik du ble. Jeg tror neppe han skammer jeg over det heller - enig med deg - han må ha dårlig forretningsmoral. Jeg har i alle år kun bokført bilag og gjort MVA, mens sendt årsregnskapet til regnskapskontor som jeg har betalt en god del for. Men for fjor årets regnskap fikk jeg til å bruke den nye for enkelt næringsrapport. Jeg har mange gange tenkt på å slutte mitt enkeltmannsfortak bare for å slippe å gjøre regnskapet. Jeg er langt fra proff eller har den innsikt i revisjon som du har. Mitt er helt enkelt, jeg vet hva jeg kan trekke fra og hva jeg ikke kan trekke fra på regnskapet. Men som du sier et godt program gir glede når man føler seg trygg og kan få hjelp når man står fast.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...