jessheim89 Skrevet 19. april 2016 #1 Skrevet 19. april 2016 Hei, Jeg har to nydelige katter som jeg er veldig, veldig glad i. Men det er ett problem.. de er veldig bortskjemte!! Det er to skogskatter, hann og hunn katt, og er søsken (4 år gamle). Hannkatten er veldig rolig, glad i mat, lat og kan minne mye om "Pusur"!:p Tar livet veldig med ro rett og slett:p Hunnkatten er ei veldig oppmerksom katt som skal følge med på ALT rundt seg til enhver tid! I motsetning til broren, så sliter hun med å slappe av. I tillegg er hu ekstremt mamma-dalt!! Følger etter meg OVERALT og jeg føler jeg ikke får gjort noen ting i huset, fordi hu vil jeg skal kose med hu og gi hu full oppmerksomhet hele tia! Hvis jeg prøver å ignorere hu, så mjauer hu og løper etter meg helt til jeg koser hu...og hu kan holde på sånn i flere timer! Når jeg skal gi dem mat, så sitter hannkatten stille å ventet på at maten kommer i skåla, mens hu løper frem og tilbake og mjauer konstant som en utrolig irriterende uling! Hva gjør jeg for å få hu til å slutte å være så masete???!!!
Tabris Skrevet 19. april 2016 #2 Skrevet 19. april 2016 Du har jo belønnet maset hennes, det er derfor hun gjør det - fordi hun har erfart at det fungerer. Mjauing og masing = kos og oppmerksomhet. Jeg ville gjort som følger: 1. Total ignorering av mas. Ingen oppmerksomhet, ei heller kjeft. (Det blir som barn - negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen). Dette vil kreve tålmodighet av deg, fordi sjansen er stor for at hun vil bli verre før hun blir bedre. Dvs at masingen vil øke i intensitet før den gir seg. Her må du være tålmodig og konsekvent. 2. Gi henne kos og oppmerksomhet når hun er rolig. Dette er like viktig som punkt 1. Du skal ikke vise henne bare hva som ikke fører til kos (mas), men også hva hun kan gjøre for å få kos (være rolig). 3. Tenk gjennom om du kan gi henne noe mer aktivisering. Kan det være hun kjeder seg? 2
Brimi Skrevet 19. april 2016 #3 Skrevet 19. april 2016 Her må du være konsekvent og ikke gi oppmerksomhet.
jessheim89 Skrevet 19. april 2016 Forfatter #4 Skrevet 19. april 2016 18 minutter siden, Tabris skrev: Du har jo belønnet maset hennes, det er derfor hun gjør det - fordi hun har erfart at det fungerer. Mjauing og masing = kos og oppmerksomhet. Jeg ville gjort som følger: 1. Total ignorering av mas. Ingen oppmerksomhet, ei heller kjeft. (Det blir som barn - negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen). Dette vil kreve tålmodighet av deg, fordi sjansen er stor for at hun vil bli verre før hun blir bedre. Dvs at masingen vil øke i intensitet før den gir seg. Her må du være tålmodig og konsekvent. 2. Gi henne kos og oppmerksomhet når hun er rolig. Dette er like viktig som punkt 1. Du skal ikke vise henne bare hva som ikke fører til kos (mas), men også hva hun kan gjøre for å få kos (være rolig). 3. Tenk gjennom om du kan gi henne noe mer aktivisering. Kan det være hun kjeder seg? Tusen takk for svar!! Skal virkelig gi det et forsøk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå