AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #1 Skrevet 19. april 2016 Er det noen her som er like kunnskapsløse som meg? Når jeg er med på spørrespill som Trivial Pursuit taper jeg alltid og det er ikke særlig sjokkerende. Skjønner ikke hvorfor jeg sliter så mye med å huske ting i forhold til andre. Jeg kan f.eks ikke si ett eneste land som er i Afrika, kan ikke si hvilke land som grenser til Belgia. Kan ikke nevne noen filosofer, fysikere. Kan svært lite historie. Vet ikke hvilken tid som kommer etter Bronsetiden eks. Hvordan husker dere slike ting? Interessen min for sånt er ganske laber, men hadde jo vært fint å kunne allmennkunnskap, føler meg ganske utenfor. Skulle gjerne tatt tak i dette. Men hvor begynner jeg? Har forsøkt med på å lese noen Wikipedia artikler om forskjellige ting. Men så spør jeg meg selv noen måneder senere om det jeg leste, men husker ingenting av det. Er bare 25 år så burde vel ikke slite med hukommelsen noe særlig enda.. Noen i samme båt? Råd/tips til hvordan man kan lære ting og la det bli i hodet? Tenker det hadde vært lettere og huske ting om man hadde brukt det til noe i hverdagen. Men er sjelden jeg trenger kunnskapen. Men så dukker det jo opp til tider når man snakker med folk og jeg sitter der uten å vite noe.. Anonymkode: b5ef8...8ed 1
Fredsmegleren Skrevet 19. april 2016 #2 Skrevet 19. april 2016 -Leser bøker, ser på spørreprogrammer, tilegner seg kunnskap -Spiller TP flere ganger for å lære seg spørsmålstypen -Du kan sitte og lese på kortene til én kategori og lære svarene noenlunde -Unngå gamle TP utgaver som f.eks. TP fra 70-tallet oppe på mormors hytte -Du ser på kart, lærer hav og landegrenser, lærer hovedsteder -Memorer de mest vesentlige fysikerne, filosofene, politikerne, osv, og hva de utgjorde for menneskeheten Dette fungerer
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #3 Skrevet 19. april 2016 Jeg er ikke flink til slike spørre-brettspill. Men jeg tar ikke akkurat dette, så veldig høytidelig... Anonymkode: 62198...f7a
Momseguri Skrevet 19. april 2016 #4 Skrevet 19. april 2016 Alle trenger selvfølgelig ikke være god i eller synes det er gøy med spørrespill og quiz, men jeg syns allikevel det er ganske sært at du ikke kan nevne et eneste land i Afrika eller ikke vet ca. hvordan europakartet ser ut. Mener du at om det er en nyhetssak fra f.eks Somalia så vet du ikke hvor i verden dette er? Da må det jo være ganske vanskelig for deg å henge med sosialt sånn generelt tenker jeg? 2
SunnivaOslo Skrevet 19. april 2016 #5 Skrevet 19. april 2016 Gruble.net mye lette spørreoppgaver om alt mulig. Prøv "klatre-quiz"
prt90 Skrevet 19. april 2016 #6 Skrevet 19. april 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her som er like kunnskapsløse som meg? Når jeg er med på spørrespill som Trivial Pursuit taper jeg alltid og det er ikke særlig sjokkerende. Skjønner ikke hvorfor jeg sliter så mye med å huske ting i forhold til andre. Jeg kan f.eks ikke si ett eneste land som er i Afrika, kan ikke si hvilke land som grenser til Belgia. Kan ikke nevne noen filosofer, fysikere. Kan svært lite historie. Vet ikke hvilken tid som kommer etter Bronsetiden eks. Hvordan husker dere slike ting? Interessen min for sånt er ganske laber, men hadde jo vært fint å kunne allmennkunnskap, føler meg ganske utenfor. Skulle gjerne tatt tak i dette. Men hvor begynner jeg? Har forsøkt med på å lese noen Wikipedia artikler om forskjellige ting. Men så spør jeg meg selv noen måneder senere om det jeg leste, men husker ingenting av det. Er bare 25 år så burde vel ikke slite med hukommelsen noe særlig enda.. Noen i samme båt? Råd/tips til hvordan man kan lære ting og la det bli i hodet? Tenker det hadde vært lettere og huske ting om man hadde brukt det til noe i hverdagen. Men er sjelden jeg trenger kunnskapen. Men så dukker det jo opp til tider når man snakker med folk og jeg sitter der uten å vite noe.. Anonymkode: b5ef8...8ed HÅPER det ikke er så mange som ikke kan et eneste land i Afrika eller hvilke land Belgia grenser til.. Spørsmålene i TP er dog vanligvis "litt" vanskeligere og mye mer meningsløse enn det. Endret 19. april 2016 av prt90 :)
hjertesukka Skrevet 19. april 2016 #7 Skrevet 19. april 2016 Det har vel litt med øvelse å gjøre og hvilke interesser man har. Jeg er en av dem som vanligvis pleier å vinne quizer og spørrekonkuranser, men det er mye fordi jeg vokste opp med det og har drevet med det i alle år. Og så har jeg stor interesse for geografi, historie etc.og pleier å slå mye opp på kart, internett og ordbøker for å finne ut av ting jeg ikke vet fra før. Øvelse gjør mester!
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #8 Skrevet 19. april 2016 Jeg vet at Somalia er ett land i Afrika når du først sier Somalia. Men jeg hadde ikke selv kommet på et land i Afrika... Tror ikke det er mange som har det sånn som meg. Men håpte kanskje det var noen her som hadde vært like håpløse så de hadde noen tips å komme med. Men ser jo det er noen tips her, så får prøve meg på de! Da jeg gikk på barneskolen kunne jeg plassere alle land i hele Europa med hovedstad. Nå hadde jeg ikke hatt sjangs. Det meste jeg har lært på skolen føler jeg er borte for lengst.. Så snakker jeg med andre og de husker mye mer enn meg. Men tar med meg tipsene her inne!! Anonymkode: b5ef8...8ed 1
Klink Skrevet 19. april 2016 #9 Skrevet 19. april 2016 Jeg er omtrent like håpløs og hater når folk drar fram spørrespill for jeg har ikke peiling. Det er flaut. Årstall og hvem som var president i 1659 går inn det ene øret og ut det andre. Jeg har også tenkt at jeg burde lese meg opp og prøvd. Det sitter likevel ikke og interessen for mye av det er så og si 0.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #10 Skrevet 19. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her som er like kunnskapsløse som meg? Når jeg er med på spørrespill som Trivial Pursuit taper jeg alltid og det er ikke særlig sjokkerende. Skjønner ikke hvorfor jeg sliter så mye med å huske ting i forhold til andre. Jeg kan f.eks ikke si ett eneste land som er i Afrika, kan ikke si hvilke land som grenser til Belgia. Kan ikke nevne noen filosofer, fysikere. Kan svært lite historie. Vet ikke hvilken tid som kommer etter Bronsetiden eks. Hvordan husker dere slike ting? Interessen min for sånt er ganske laber, men hadde jo vært fint å kunne allmennkunnskap, føler meg ganske utenfor. Skulle gjerne tatt tak i dette. Men hvor begynner jeg? Har forsøkt med på å lese noen Wikipedia artikler om forskjellige ting. Men så spør jeg meg selv noen måneder senere om det jeg leste, men husker ingenting av det. Er bare 25 år så burde vel ikke slite med hukommelsen noe særlig enda.. Noen i samme båt? Råd/tips til hvordan man kan lære ting og la det bli i hodet? Tenker det hadde vært lettere og huske ting om man hadde brukt det til noe i hverdagen. Men er sjelden jeg trenger kunnskapen. Men så dukker det jo opp til tider når man snakker med folk og jeg sitter der uten å vite noe.. Anonymkode: b5ef8...8ed Jeg er akkurat som deg. Syns det er flaut og redd for å bli dømt. Men så prøver jeg og tenke at for meg er det mye mer interessant med folk som er reflekterte og lite dømmende. Så da gjør det ikke noe om jeg ikke matcher med de som er veldig god på quiz. ( vet man både kan vær god på å reflektere og være god i typisk quis spill). Er ikke så viktig for meg at han eller hun jeg snakker med kan fortelle meg hva hovedstaden er i det og det landet eller hva statsministeren heter i forskjellige land. Anonymkode: 183c7...fbe 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå