Gå til innhold

Grove pizzasnurrer - sunt eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt kresen, samtidig som jeg er på farta hele dagen og må ha med meg nok mat til å holde det gående fra 8-18. Jeg har funnet ut at en av de tingene som er enkelt å ha med er pizzasnurrer, og da spiser jeg typisk to pizzasnurrer i løpet av dagen pluss frokost og middag. 

Men er pizzasnurrer et godt valg når jeg prøver å gå ned i vekt? De er 50/50 fint og sammalt hvete, hjemmelaget tomatsaus som er hakkede tomater og tomatpure, 200g revet mozarella og en pakke Peppes pepperoni på 12 snurrer. 

Hva tenker dere? Og har dere evnt noen andre tips?

Anonymkode: cc990...5f2

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ned i vekt er det kalorier inn og ut som teller, ikke hvorvidt du definerer en matvare (eller flere) som sunn eller ei.

Anonymkode: 074d1...169

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De snurrene du beskriver vil jeg absolutt ikke kalle sunne eller slankekost. 

Det er for mye fint mel, alt for mye ost, og alt for feit og salt pølse. Og kun tomater som grønnsaker. 

Lag heller av mye mer grovt mel, ikke ha pølse, men kyllingfilet eller karbonadedeig, og ha i mye mer grønnsaker. Og kutt drastisk i osten. 

De du lager blir veldig mye raske karber (som ikke metter), og fett av den usunne sorten. 

Anonymkode: e3e09...de8

• Liker 6
Skrevet

Matmuffins tror jeg er bedre, lettere å pakke inn litt sunne grønnsaker/annet digg du liker og kan lages på grovere mel. Gjerne med litt frø og havergryn også.

Skikkelig gode er de også :) 

Skrevet

Jeg lager fullkornswrap med bønner og grønnsaker, det er også lett å få i seg!

Vil gjerne ha oppskrifter på sunne pizzasnurrer og matmuffins og alt som er om dere har noe godt og utprøvd :D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De snurrene du beskriver vil jeg absolutt ikke kalle sunne eller slankekost. 

Det er for mye fint mel, alt for mye ost, og alt for feit og salt pølse. Og kun tomater som grønnsaker. 

Lag heller av mye mer grovt mel, ikke ha pølse, men kyllingfilet eller karbonadedeig, og ha i mye mer grønnsaker. Og kutt drastisk i osten. 

De du lager blir veldig mye raske karber (som ikke metter), og fett av den usunne sorten. 

Anonymkode: e3e09...de8

Jeg regnet på det, og det blir bare 50kcal med ost per snurr.. Men det er kanskje mye? Jeg er ikke superfan av kjøttdeig, kan jeg kutte ned på pølsen så det rett og slett er mindre av den?

Skrevet

Nei, jeg ville ikke kalt den maten sunn. Når jeg sier sunn tenker jeg på om maten er bra for kroppen eller ikke, jeg tenker ikke kalorimessig. Hvis du ønsker noe som du kan ta med rett fra frysen kan jeg anbefale deg å lage eggemuffins. Det blir noe ala det Tekopper snakker om, bare at du bruker egg istedenfor en melblanding. Egg inneholder en rekke næringsstoffer og metter godt. Her er noen eksempler: 

http://lindastuhaug.blogg.no/1396799380_eggmuffins.html
http://elinlarsen.net/eggemuffins-skinke-koriander/

Min favoritt er å lage en eggebase av egg, matfløte, gressløk og pepper. Som fyll er liker jeg marinerte kyllingbiter (stekt på forhånd), spinat, rødløk og paprika. Det er bare til å bruke kreativiteten :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Tekopper skrev:

Matmuffins tror jeg er bedre, lettere å pakke inn litt sunne grønnsaker/annet digg du liker og kan lages på grovere mel. Gjerne med litt frø og havergryn også.

Skikkelig gode er de også :) 

Jeg har prøvd meg på det før, og syntes det ble helt okey, men ikke supergodt.. Kan du komme med noen tips til hva jeg kan ha oppi? Problemet mitt er at gulrot, agurk, avocado, tomat, løk og spinat nesten er de eneste grønnsakene jeg klarer å spise, og det er egentlig bare spinat og løk som kan gå i muffins..

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal ned i vekt er det kalorier inn og ut som teller, ikke hvorvidt du definerer en matvare (eller flere) som sunn eller ei.

Anonymkode: 074d1...169

Selvfølgelig er det ikke så enkelt. Hvis essensielle næringsstoffer mangler så risikerer mann å miste muskler, som igjen betyr nedsatt forbrenning og økt fettprosent. Ja du går ned i vekt, men på sikt så slutter du å gå ned i vekt pga lavere forbrenning. det er ikke BARE kalorier inn og ut. Grove produkter inneholder uansett flere næringsstoffer som gjør det lettere å bevare muskelmasse som igjen bidrar til å holde i gang forbrenningen og gi deg den kroppsamennsetningen du ønsker, så det har litt å si. 

Anonymkode: 3c0c5...b46

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd meg på det før, og syntes det ble helt okey, men ikke supergodt.. Kan du komme med noen tips til hva jeg kan ha oppi? Problemet mitt er at gulrot, agurk, avocado, tomat, løk og spinat nesten er de eneste grønnsakene jeg klarer å spise, og det er egentlig bare spinat og løk som kan gå i muffins..

Ikke noe i veien for å ha soltørka tomater/finhakka tomater og raspa gullerøtter i matmuffins. Sammen med litt løk, finhakka spinat, små ostebiter osv... Hiv i litt krydder som du syns er godt også, og smak gjerne på røra så du kan tilsette mer krydder/urter. Spiser du kjøtt kan du ha i litt finhakka skinke også.

Jeg vet ikke om pizzasnurrene dine er direkte usunne, men jeg tenker alltid at det er lurt å prøve å prakke mest mulig frukt og grønt i maten sin. 

Andre ting jeg har i mine for å få de til å bli gode er kalamata-oliven, fetaost, brokkoli, mais, gresk yoghurt, hvitløk og det meste annet jeg finner i kjøleskapet. Feks hadde jeg i bakt søtpotet en gang, og det var kjempegodt, men jeg hadde aldri prøvd det om jeg ikke hadde middagsrester til overs.

Skrevet

Snurrene dine må være temmelig mikroskopiske om de har 50kcal per stk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, grrwaffmjau skrev:

Snurrene dine må være temmelig mikroskopiske om de har 50kcal per stk?

Hun skriver jo 50 kcal med ost. Altså at osten gir 50 kcal.

Anonymkode: de8ff...10e

• Liker 2
Gjest Dwight
Skrevet

Vei alt sammen neste gang, legg de inn i en oppskrift på myfitnesspal og skriv at oppskriften gjelder 12 snurrer. Så kan du legge dette med inn i beregningen

Ost er ikke noe sunt, men hvis du har fornufige matmengder resten av dagen så ser jeg ikke problemet. Du kan gjerne bytte til lett ost også, så stor smaksforskjell er det ikke når osten er smelta :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver jo 50 kcal med ost. Altså at osten gir 50 kcal.

Anonymkode: de8ff...10e

Åja😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...