Gå til innhold

Personlig info på returnerte og reklamerte PCer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg leverer fra meg lagringsmedia tar jeg det for gitt at alt som er lagret på den vil bli sett på og misbrukt. Jeg ville enten fjernet harddisken før jeg leverte den, eller brukt programvare for sikker sletting før jeg overleverte den. Det beste du kan gjøre er selvsagt å bruke kryptering fra du får maskinen, da kan du trygt overlevere datamaskinen.

IT-folk snoker også ofte, det er ikke umulig at de tar seg en titt en dag de kjeder seg på jobb. Det tar et halvt minutt å ta ut harddisken og putte den i en ekstern dock for å snoke på filene. Hvis man er litt dreven starter man opp OSet i en VM eller en annen maskin, fjerner passordet på brukeren (gørrenkelt), og så kan man se på kontoene du er logget inn på (facebook, epost, osv) og alle passordene du har lagret i nettleseren.

Å gi noen en harddisk er som å gi dem en eske med dokumenter og bilder. Å slette noe fjerner bare innholdsfortegnelsen. 

For noen som er teknisk analfabet anbefaler jeg bare at du fjerner harddisken før du leverer tilbake maskinen, hvis de klager kan du tilby deg å betale det harddisken koster. Bare si du oppgraderte harddisken og at du ikke lengre har den gamle disken. 

AnonymBruker
Skrevet

Første gang jeg leverte inn maskinen virket den ikke, og jeg fikk beskjed om at hvis jeg åpner den og tar backup av harddisken, da vil garantien bli borte. Andre gang slettet jeg informasjonen i privatemapper, men bare på helt ordinær måte.

Anonymkode: 14bb0...d8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...