Salt Skrevet 25. oktober 2004 #1 Skrevet 25. oktober 2004 Har et par spørsmål om influensavaksine. Immunforsvaret mitt er tydeligvis ikke helt som det skal, og jeg vurderer derfor å ta denne vaksinen. Men: - må man tilhøre en av de såkalte "risikogruppene" for å få tatt den? - hvor mye koster det? - er det for sent å ta den nå? Innen hvilken tid må den tas? - er det noen bivirkninger knyttet til influensavaksinen? - hvor godt beskytter den egentlig? Puh- det ble en del spørsmål, håper noen kan svare :-)
Gjest Trulselinemor Skrevet 25. oktober 2004 #2 Skrevet 25. oktober 2004 Har et par spørsmål om influensavaksine. Immunforsvaret mitt er tydeligvis ikke helt som det skal, og jeg vurderer derfor å ta denne vaksinen. Men: - må man tilhøre en av de såkalte "risikogruppene" for å få tatt den? - hvor mye koster det? - er det for sent å ta den nå? Innen hvilken tid må den tas? - er det noen bivirkninger knyttet til influensavaksinen? - hvor godt beskytter den egentlig? Puh- det ble en del spørsmål, håper noen kan svare :-) Jeg kan ikke svare deg på alt, man kanskje noe. - En må ikke høre til risiko gruppene. Må ikke her jeg bor iallefall. - Her koster den 150 kr, men har hørt det varierer fra sted til sted. - Jeg skal ta den i morgen, her har de lagt av en til meg. Ring legesentre og spør. - Du kan få svake influensa symptomer, men ikke alle får det. - Det siste spørsmåle kan jeg ikke svare på.
Gjest gjest1 Skrevet 26. oktober 2004 #3 Skrevet 26. oktober 2004 Og hvorvidt den egntlig har noe for seg, kan vel diskuteres? Influensaen er jo ikke den samme hvert år... Men tro kan flytte fjell, og jeg tror det er derfor den kanskje virker??
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #4 Skrevet 26. oktober 2004 Og hvorvidt den egntlig har noe for seg' date=' kan vel diskuteres? Influensaen er jo ikke den samme hvert år... Men tro kan flytte fjell, og jeg tror det er derfor den kanskje virker??[/quote'] Nei, influensaen er ikke den samme hvert år, og det er derfor det brukes mye ressurser på å prøve å forutse hvilket virus som blir det mest aktuelle kommende år, slik at man kan lage en vaksine som tar akkurat det. Hvis det ikke lykkes har selvsagt vaksinen lite for seg. Dessuten får jo de færreste av oss influensa; vi får noen andre ulumskheter som vi kaller influensa. Dette vil selvsagt ikke vaksinen hjelpe mot.
skris Skrevet 26. oktober 2004 #5 Skrevet 26. oktober 2004 Etter at man har tatt vaksinen må man vente hos legen en halvtime. Dette fordi noen få får kraftige reaksjoner av vaksinen.
Salt Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter #6 Skrevet 26. oktober 2004 Etter at man har tatt vaksinen må man vente hos legen en halvtime. Dette fordi noen få får kraftige reaksjoner av vaksinen. Hva slags reaksjoner? Er det farlig? Ble litt bekymret jeg nå, har nemlig akkurat ringt legesenteret og ordnet med time i morgen!
Nella Skrevet 26. oktober 2004 #7 Skrevet 26. oktober 2004 Tok vaksina et år fordi vi fikk den gratis der vi jobbet. Så gikk det 14 dager og jeg ble kjempesyk. Feber, forkjølelse, vondt i kroppen og alt det der pga denne sprøyta. Har aldri tatt den siden og skal ikke heller. Vi som ikke hører til risikogruppene har ikke brukt for å ta den og kroppen har godt av å være syk engang innimellom... Har ikke hatt noe influensa siden heller forsåvidt og ikke før den sprøyta. Bare da...
skris Skrevet 26. oktober 2004 #8 Skrevet 26. oktober 2004 Hva slags reaksjoner? Er det farlig? Ble litt bekymret jeg nå, har nemlig akkurat ringt legesenteret og ordnet med time i morgen! Spør legen i morgen. Jeg kjenner ikke detaljene - men en venn som tok vaksinen fortalte om ventingen.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #9 Skrevet 26. oktober 2004 Spør legen i morgen. Jeg kjenner ikke detaljene - men en venn som tok vaksinen fortalte om ventingen. Det er standard prosedyre når man tar vaksine at man må vente 20-30 minutter før man forlater legekontoret. Enkelte får sterke allergiske reaksjoner på vaksinen, på samme måte som enkelte får sterke allergiske reaksjoner på nøtter, skalldyr etc. Ettersom dette ikke kan forutsees velger man å holde pasienten under oppsyn en liten stund for å kunne ta hånd om en evt. reaksjon. Dette er svært sjelden - og kan også skje når du spiser ny mat...
Gjest Virvel Skrevet 26. oktober 2004 #10 Skrevet 26. oktober 2004 Fra Lommelegen I tillegg til det som står der kan jeg nevne at vaksinen har best effekt på yngre mennesker (rundt 70% "beskyttelse" tror jeg, mens det er noe lavere for eldre). Uansett er den ingen garanti for at du ikke blir syk, den har jo ingen effekt på forkjølelsesvirus, og en kraftig forkjølelse kan være nokså lik influensa.
Superlammet Skrevet 26. oktober 2004 #11 Skrevet 26. oktober 2004 Reaksjon kan også komme av at man har gruet seg og psyka seg opp til dette en stund, tar vaksinen, og svimer av litt etterpå. Ganske enkelt fordi lettelsen kommer som et lite sjokk på kroppen;) Som nevnt tidligere så er det ingen som vet åssen årets influensavirus ser ut. Den kan også forandre seg underveis. Det er dermed ingen 100% garanti at de som tar den slipper influensaen.
jomfru74 Skrevet 28. oktober 2004 #12 Skrevet 28. oktober 2004 vaksinen skal ikke tas av de som reagerer allergisk på egg eller på formalin (formaldehyd). En del legekontor har kjøpt inn vaksiner til sine pasienter i risikogruppene, mens andre kan få resept å kjøpe vaksinen på apoteket (og deretter tilbake på legekontoret for å sette den).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå