AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #1 Skrevet 19. april 2016 Hei! Jeg har en sak her jeg gjerne ønsker synspunkter om ifra dere. Jeg er mildt sagt ganske frustrert og lurer på hva jeg eventuelt kan gjøre videre. Litt om saken: Jeg la ut en seng til salgs på FINN i februar. Den var brukt, kostet opprinnelig 5000, men la den ut for 1950. Jeg skulle på besøk utenlands til en venninne i statene, og like etter jeg kom hjem skulle jeg flytte ganske langt, så jeg var interessert i å selge mest mulig møbler o.l., før jeg dro på ferie. I tillegg til at man alltids trenger litt ekstra penger å rutte med på ferie. Jeg fikk telefon fra en hyggelig dame som kunne komme å se på den samme kveld. Hun kom så senere med mannen sin, de begge inspiserte sengen/så nøye på den, og ble enige om at de kunne tenke seg å kjøpe den. Hun sa hun egentlig hadde 1100 i kontanter, men at hun hadde klart å glemme de igjen hjemme. De prutet først ned til 900 på grunn av noen ujevnheter i fargen på sengen her og der, men vi ble til slutt enige om 1100. Damen logget inn i nettbanken, førte over der og da og dro avgårde med sengen. Men ingen penger kom.. Hverken dagene etterpå, eller ukene etter der. Jeg sendte henne flere SMS underveis, og hun sa at banken hadde gitt henne beskjed om at pengene skulle komme neste virkedag. 4-5 dager etterpå sendte jeg igjen en SMS, men hun svarte at pengene var overført og at de sikkert kom inn snart. Etter 3 uker gikk tålmodigheten min slutt og jeg sendte en SMS om at pengene må inn på konto, eller så tar jeg det videre. Det er ikke slik at 1000 kr er allverdens penger, men jeg likte ikke følelsen av å bli lurt i tillegg til at det var penger jeg hadde regnet med. Damen og mannen inspiserte jo sengen, de godkjente den, de førte over penger der og da, men har tydeligvis avbrutt transaksjonen i etterkant. Det var i tillegg penger jeg skulle bruke på ferie, så det var også litt surt. Til slutt så kom det inn penger, men det kom bare inn 700 av de avtalte 1100... Jeg sendte så en lang mld der jeg forklarte at de kom, så på den, (...) at det blir ansett som tyveri å bare ta med seg et møbel uten å betale for det og at det ikke bare er å gi seg selv rabatt i etterkant. Ga så en frist på 3 dager, hvis ikke så ville jeg ta saken videre. Hun svarte så med "jeg betaler ikke mer for en seng som er full av hunde piss". For det 1. Den sengen har aldri blitt tisset på av hunden min. Jeg har hatt flere overnattingsgjester som har sittet på sengen (bor i liten hybel, så sengen blir også brukt som sofa) og en slik lukt er ganske distinkt. Har også hatt overnattingsbesøk av venninner, og de har heller har ikke luktet noe. Hunden min er også voksen og har ikke hatt uhell siden den var liten valp. 2. Om det faktisk var slik at den var full av "hunde piss", så er det noe man finner ut av ganske fort, ikke over 3 uker etter at sengen er hentet. Nå er det slik at det "bare" gjenstår 400, og jeg klarer meg helt fint uten disse til tross for at jeg er student. Det er mer prinsippet jeg tenker på nå; bare det at de 1100 kronene i kontanter var "glemt igjen" hjemme, virker på meg som at de fra starten hadde en intensjon om å lure meg. I tillegg til at jeg heller ikke vil at andre skal oppleve det samme. Hva synes dere? Hva kan jeg gjøre med denne saken? Anonymkode: e3e24...6f9
Gjest Dwight Skrevet 19. april 2016 #2 Skrevet 19. april 2016 Cash is king Du får anmelde henne da. Du har blitt lurt, neste gang får du ta hele betalingen på en gang i kontant.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #3 Skrevet 19. april 2016 Gå videre. Her er det du som har tabbet deg ut. Firehundre kroner er nesten ingenting, å bruke energi på en sånn sum er meningsløst. Anonymkode: 16194...9ad
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #4 Skrevet 19. april 2016 Det er mye slikt med private kunder. Regelen her er at enten så betaler man kontant om man henter der og da, eller ved overføring der du ser at pengene er på konto før de får varen. Man gir rett og slett ikke fra seg varer uten penger bekreftet på egen konto eller kontanter i hendene. Det er en erfaring som man som regel får dyrekjøpt. Du kan selvsagt ta saken videre men det er antakelig mye strev for pengene. Anonymkode: 30287...41b 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #5 Skrevet 19. april 2016 Gå videre og håpe at karmaen biter henne i rompa. Jeg har opplevd det selv og Finn-kjøper unnlot å betale. To år senere søkte hun jobb hos oss og jeg intervjuet henne. Kaaaaaaarmaaaaaaaa... Anonymkode: b4d9b...55d 32
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #6 Skrevet 19. april 2016 8 minutter siden, Dwight skrev: Cash is king Du får anmelde henne da. Du har blitt lurt, neste gang får du ta hele betalingen på en gang i kontant. Ja, husker jeg tenkte det der og da, men skulle på ferie noen dager senere og tenkte det bare var praktisk å kvitte meg med den før flytting. Er jo helt enig i at dette er min feil sånn sett! 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå videre. Her er det du som har tabbet deg ut. Firehundre kroner er nesten ingenting, å bruke energi på en sånn sum er meningsløst. Anonymkode: 16194...9ad Ja, tenker egentlig det samme. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye slikt med private kunder. Regelen her er at enten så betaler man kontant om man henter der og da, eller ved overføring der du ser at pengene er på konto før de får varen. Man gir rett og slett ikke fra seg varer uten penger bekreftet på egen konto eller kontanter i hendene. Det er en erfaring som man som regel får dyrekjøpt. Du kan selvsagt ta saken videre men det er antakelig mye strev for pengene. Anonymkode: 30287...41b Da har jeg lært det! Takker for svar Anonymkode: e3e24...6f9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #7 Skrevet 19. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå videre og håpe at karmaen biter henne i rompa. Jeg har opplevd det selv og Finn-kjøper unnlot å betale. To år senere søkte hun jobb hos oss og jeg intervjuet henne. Kaaaaaaarmaaaaaaaa... Anonymkode: b4d9b...55d Nei seriøst? Ja og er jo for så vidt det jeg håper på; at karma tar seg av det. Bare synd at det finnes sånne mennesker. Ville hun ikke ha sengen, kunne hun jo bare gått igjen Anonymkode: e3e24...6f9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #8 Skrevet 19. april 2016 Jeg hadde forlangt å fått tilbake sengen. Det der er jo tyveri. Gi tilbake de 700kr hun betalte deg. Politiet går nok ikke gjort så mye. Du kan levere en anmeldelse på henne. Men det skjer nok ikke mer enn det. Du kan også levere en klage på henne til Forbrukerrådet. Men det er lang behandlingstid. Lykke til. Utrolig trist at folk oppfører seg på den måten. Skammelig oppførsel. Anonymkode: faed7...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #9 Skrevet 19. april 2016 Åhhh, sånne folk!!! Jeg ville lagt ut info om denne personen på div. facebook-tråder. Jeg er med på en "Kjøp og salg"-gruppe, og der advares det innimellom om folk som er uærlige. Neste gang må du be folk om å vippse penger der og da, eller betale kontant. Anonymkode: aa2bd...319 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #10 Skrevet 19. april 2016 Til TS: Vi får beklage på vegne av alle slike søppelmennesker. Selv om man gjør sitt ytterste å unngå dem så klarer de av og til å støte på deg og man blir lurt. Jeg har selv gjennomført rettsaker mot svindlere og har mine krav dekket i all framtid gjennom kemneren for resten av livet til slike svindlere. Anonymkode: de7fe...8e8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #11 Skrevet 19. april 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde forlangt å fått tilbake sengen. Det der er jo tyveri. Gi tilbake de 700kr hun betalte deg. Politiet går nok ikke gjort så mye. Du kan levere en anmeldelse på henne. Men det skjer nok ikke mer enn det. Du kan også levere en klage på henne til Forbrukerrådet. Men det er lang behandlingstid. Lykke til. Utrolig trist at folk oppfører seg på den måten. Skammelig oppførsel. Anonymkode: faed7...9f6 Ja, jeg tenkte også det samme. Problemet er jo bare at når man klager på hundetiss etter 3 uker så har jo hun kunnet gjøre noe med sengen, sant? Kanskje hun (sykelig nok) har helt på selv? Uansett, så får jeg jo ikke solgt den etter såpass lang tid... Jeg kommer nok ikke til å blande inn politiet, men har tenkt på Forliksrådet. De jobber jo med diverse små saker som dette. Men vet ikke jeg.. Mye arbeid. Er bare så utrolig irriterende 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åhhh, sånne folk!!! Jeg ville lagt ut info om denne personen på div. facebook-tråder. Jeg er med på en "Kjøp og salg"-gruppe, og der advares det innimellom om folk som er uærlige. Neste gang må du be folk om å vippse penger der og da, eller betale kontant. Anonymkode: aa2bd...319 Ja, du sier noe der! Hun er sikkert medlem i sånne grupper; jeg er jo også det. Nå har jo jeg vært litt dum og ikke fulgt det at man bare tar i mot kontant, men jeg er vel litt naiv da. Tror jo ikke at mennesker generelt går inn for å svindle andre. Ja, definitivt! Lært av dette for å si det sånn! Anonymkode: e3e24...6f9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #12 Skrevet 19. april 2016 Ser det er mange her som sier at du skal gå videre, jeg er ikke helt enig i det. Det koster deg lite å levere inn en anmeldelse dersom du har noen form for dokumentasjon på summen 1100. Har du f. eks. det i tekstmeldingskorrespondansen? Kan du forsøke å tvinge frem en setning der hun svarer "ja" på summen 1100? Vær sleip. Neste gang du selger noe så benytter du en enkel kjøpskontrakt (slik at du kan dokumentere slik at det er enklere å drive inn pengene etterpå ved manglende betaling) dersom du ikke tar penger kontant, eller venter med å levere varen til det er betalt. Anonymkode: c62ae...71f 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #14 Skrevet 19. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ser det er mange her som sier at du skal gå videre, jeg er ikke helt enig i det. Det koster deg lite å levere inn en anmeldelse dersom du har noen form for dokumentasjon på summen 1100. Har du f. eks. det i tekstmeldingskorrespondansen? Kan du forsøke å tvinge frem en setning der hun svarer "ja" på summen 1100? Vær sleip. Neste gang du selger noe så benytter du en enkel kjøpskontrakt (slik at du kan dokumentere slik at det er enklere å drive inn pengene etterpå ved manglende betaling) dersom du ikke tar penger kontant, eller venter med å levere varen til det er betalt. Anonymkode: c62ae...71f All kommunikasjon mellom oss på SMS, har jeg tatt skjermbilde av sånn i tilfelle. Hun skriver svart på hvitt at hun har overført, pengene kommer nok snart, osv, til at hun noen uker senere skriver at hun ikke betaler mer for en seng full av hundetiss. I overførselen i nettbanken der hun fører over de 700, skriver hun også navnet sitt og hva overførselen gjelder. Så jeg har jo egentlig "alt jeg trenger". Anonymkode: e3e24...6f9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #15 Skrevet 19. april 2016 Kan du ikke bare ta dette til forliksrådet? Har du alt sort på hvitt blir hun dømt til å betale, og hun får en frist. Betaler hun ikke, tar de det av lønna hennes. Det koster omlag 800 (et rettsgebyr) å få opp saken, men de krever du dekket av henne, pluss renter. Da får hun seg en relativt dyrekjøpt lærepenge. Synes det er mer rettferdig enn at du skal få det. Er ikke noe stress, finnes veiledinger på nett, bare husk å sende henne faktura for restbeløp med info om at du sender til forliksråd og krever at hun betaler renter og omkostninger og legg ved kopi av at du har sendt rekommandert osv. Send inn, det tar en god stund, man er i møte (mange lar vær å møte, så krev dom ved manglende oppmøte), og så går saken sin gang. Anonymkode: ac23e...d2c 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #16 Skrevet 19. april 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bare ta dette til forliksrådet? Har du alt sort på hvitt blir hun dømt til å betale, og hun får en frist. Betaler hun ikke, tar de det av lønna hennes. Det koster omlag 800 (et rettsgebyr) å få opp saken, men de krever du dekket av henne, pluss renter. Da får hun seg en relativt dyrekjøpt lærepenge. Synes det er mer rettferdig enn at du skal få det. Er ikke noe stress, finnes veiledinger på nett, bare husk å sende henne faktura for restbeløp med info om at du sender til forliksråd og krever at hun betaler renter og omkostninger og legg ved kopi av at du har sendt rekommandert osv. Send inn, det tar en god stund, man er i møte (mange lar vær å møte, så krev dom ved manglende oppmøte), og så går saken sin gang. Anonymkode: ac23e...d2c Ja, jeg er sånn ett steg unna å gjøre det med Forliksrådet. Dette med faktura har jeg allerede sendt i posten; til og med sendt to og postet forskjellige steder, i tilfelle hun skulle finne på å si at det ikke er mottatt. Også tatt bilde av brevene. Så neste steg nå er vel Forliksrådet. Blir en dyr lærepenge for henne, håper jeg! Anonymkode: e3e24...6f9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #17 Skrevet 19. april 2016 Politiet bryr seg kanskje ikke om slike "små-saker" Men du kan jo forsøke å kontakte Forliksrådet / Konflikt-rådet. (eller hva det nå heter) Har du dessuten kontaktet Finn.no og fortalt om denne situasjonen? Kanskje de stenger henne ut fra heile Finn.no slik at hun ikke får lagt ut noen som helst annonser selv - eller får kontaktet noen andre personer vedrørende noen kjøp eller salg? Anonymkode: a081f...b43
Gjest Daryl Dixon Skrevet 19. april 2016 #18 Skrevet 19. april 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åhhh, sånne folk!!! Jeg ville lagt ut info om denne personen på div. facebook-tråder. Jeg er med på en "Kjøp og salg"-gruppe, og der advares det innimellom om folk som er uærlige. Neste gang må du be folk om å vippse penger der og da, eller betale kontant. Anonymkode: aa2bd...319 Det er jo heller ikke lov å henge ut personer på sosiale medier, det kan snu og bite ts i ræva. Offentlig krenkelse tas mer alvorlig enn uenighet om 400kr.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #19 Skrevet 19. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Politiet bryr seg kanskje ikke om slike "små-saker" Men du kan jo forsøke å kontakte Forliksrådet / Konflikt-rådet. (eller hva det nå heter) Har du dessuten kontaktet Finn.no og fortalt om denne situasjonen? Kanskje de stenger henne ut fra heile Finn.no slik at hun ikke får lagt ut noen som helst annonser selv - eller får kontaktet noen andre personer vedrørende noen kjøp eller salg? Anonymkode: a081f...b43 Nei, det har jeg faktisk ikke gjort. Er det noe jeg burde gjøre? Eller noe folk "pleier" å gjøre? Anonymkode: e3e24...6f9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå