Gå til innhold

Tilrettelegging/sykmelding når man jobber turnus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber et sted hvor jeg har rullerende skiftplan, jobber noen kvelder i uka og en helg i mnd. Jeg er gravid i uke 20 og begynner å få store problemer med søvn, og det å ikke ha faste rutiner på søvn gjør det bare enda verre. Jeg har foreslått for arbeidsgiver å jobbe kun dagtid for å holde meg i 100% stilling, men jeg ønsker jo ikke å "gi fra meg" de faste tilleggene som kommer med skiftjobbing. Arbeidsgiver sier at jeg godt kan jobbe dagtid, men da miste tillegg (utgjør ca 60.000,- årlig). Jeg har en sykmelding fra legen som sier at jeg ikke bør jobbe kveld/helg pga behov for hvile, men arbeidsgiver mener at denne ikke kan gjelde kun for disse arbeidstidene. 

Hva gjør jeg? Jeg har jo mulighet til og ønsker å jobbe 100%, bare til andre tider. Jeg vil jo ikke tape penger på å holde meg i jobb, det vil jo også gå utover beregning av foreldrepenger også. Må jeg rett og slett bli sykmeldt for å beholde lønna? Forvirret over det her systemet...

Anonymkode: de4c6...52a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om dette er et ubekvemstillegg/skifttilegg så er det jo helt normalt at du mister det når du ikke går i skift. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, og det virker også som din arbeidsgiver er villig til å tilrettelegge for deg. Men du kan ikke forvente å få kveldstillegg og andre tillegg når du ikke har krav på det i de vaktene du da får. Fastlønn gjelder.

Anonymkode: 06184...09b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så da lønner det seg ikke for meg å holde ut i jobb da, men heller få en 100% sykmelding. Legen har foreslått dette tidligere, men jeg kunne ikke forstå at jeg skulle tape penger på å holde meg i jobb lengst mulig. Flott system:bond:

• Liker 3
Gjest Josefine5
Skrevet

Er du organisert? Sjekk der om hvilke regler som gjelder. Ikke stol på at arbeidsgiver har rett. 

AnonymBruker
Skrevet

Når sjef er villig til å legge til rette sånn at du kan arbeide kan du i det hele tatt få sykemelding? For du er jo ikke så syk at du ikke kan jobbe med tilrettelegging! I tillegg om du gjør det kan du skape dårlig blod mellom deg og sjefen.

Anonymkode: 26cb1...338

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber kun natt. Når jeg var gravid og måtte gå over på dagtid så beholdt jeg lønnen min, altså tilleggene mine. Det var aldri snakk om noe annet. Så hør med fagforeningen din. Skjønner godt at du ikke er interessert i å tape penger. Hadde tatt sykemeldingen jeg også hvis jeg tapte penger på tilretteleggingen. 

Anonymkode: 753a3...4e9

• Liker 2
Skrevet

Når du er sykemeldt får du vel heller ikke tilleggene, eller blir det regnet av gjennomsnittlig lønn?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Tvist skrev:

Når du er sykemeldt får du vel heller ikke tilleggene, eller blir det regnet av gjennomsnittlig lønn?

Jeg fikk i hvertfall akke tileggene. Også helligdagstillegene.

Anonymkode: 9d8f4...6ee

AnonymBruker
Skrevet

*alle

Anonymkode: 9d8f4...6ee

AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon, fikk beskjed av leder at jeg må ha bekreftelse på at jeg ikke kan ta vaktene, men kun vanlig dagtid om jeg skal beholde tillegg og timeantall for turnus. (Jeg er delvis sykemeldt og jobber statlig).

Anonymkode: d91e5...517

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hva som er rett eller ikke, men jeg beholdt lønna mi med alle tillegg selv om jeg fikk tilrettelagt arbeidstid. Har tredelt turnus og jobber hver tredje helg, men gikk over til dagtid i svangerskapet når det ble belastende å jobbe kveld og natt. Fikk med meg et skriv fra legen om at det ble anbefalt dagtid pga svangerskapsrelaterte plager, om det har noe å si vet jeg heller ikke. 

Anonymkode: 05015...ad6

AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for svar alle sammen! Ser jo ut til at det er forskjellig praksis her, legen min kunne heller ikke forstå at jeg skulle måtte gå ned i lønn for å holde meg i jobb. Jeg skal ta kontakt med fagforeningen, takk for tips!:) 

14 timer siden, Tvist skrev:

Når man er sykemeldt får man lønn for de vaktene man er satt opp på ja, eller om de regner gjennomsnitt vet jeg ikke. Jeg har fast turnus så jeg er sikret disse tilleggene i utgangspunktet.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når sjef er villig til å legge til rette sånn at du kan arbeide kan du i det hele tatt få sykemelding? For du er jo ikke så syk at du ikke kan jobbe med tilrettelegging! I tillegg om du gjør det kan du skape dårlig blod mellom deg og sjefen.

Legen har vært klar for å sykmelde meg en stund, jeg har andre plager også som ikke går på dette med arbeidstid. Det er jeg som ønsker å kunne stå i jobb i det lengste, så jeg har avvist dette foreløpig, men det ønsker jeg jo selvfølgelig ikke å gjøre om jeg taper penger på det. Er det noen i det hele tatt som ville gjort det? :klo: Det går jo som sagt utover beregning av foreldrepenger også om jeg skal miste alle tillegg frem mot termin. 

Sjefen min er veldig forståelsesfull og trodde at jeg ville beholde lønna, helt til han fikk kontrabeskjed av HR. Han vet heller ingenting om de andre plagene, så jeg tviler på at det blir dårlig stemning om jeg blir sykmeldt på andre grunnlag etter hvert. Enn så lenge så fortsetter jeg i turnus frem til jeg får svar fra fagforening tenker jeg. 

Takk igjen for alle svar!:)

Skrevet

Høres suspekt ut av deg å ville ha tilrettelegging og samtidig tilleggene. Ubekvemstillegg er jo nettopp det. Tillegg for å jobbe ubekvem arbeidstid. Alt for menge får unødvendig sykemelding, og du skal være klar over at arbeidsgiver kan overprøve legens sykemelding. Samarbeid med arbeidsgiver og ta imot tilrettelegging, så får du igjen for å være smidig ved en annen anledning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kom over denne avisartikkelen fra 2007. Jeg kan ikke bekrefte at det samme er tilfelle nå, men jeg har i alle fall ikke hørt noe annet. Helt utrolig at det heller skal lønne seg å gå sykemeldt i stedet for å jobbe, men sånn er det altså virker det som :( 

Anonymkode: 06184...09b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber turnus og har gradert sykmelding. Jeg får tilleggene mine, så vidt jeg kan se, så lenge jeg ikke bytter vekk vaktene selv. Men jeg har jo gradert sykmelding, og jobber gremdeles kvelder når det passer best for arb.giver (siden jeg fysisk kan, er like langt på vei som deg og får heller ikke sove).

Enten får du få en gradert sykmelding, eller jobbe der du får tillegg. Ser ikke hvordan en lapp som sier du ikke kan jobbe kveld skal gjøre opp for tilleggene du mister dessverre.

Anonymkode: 1eb5f...c0a

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Kvalitet skrev:

Høres suspekt ut av deg å ville ha tilrettelegging og samtidig tilleggene. Ubekvemstillegg er jo nettopp det. Tillegg for å jobbe ubekvem arbeidstid. Alt for menge får unødvendig sykemelding, og du skal være klar over at arbeidsgiver kan overprøve legens sykemelding. Samarbeid med arbeidsgiver og ta imot tilrettelegging, så får du igjen for å være smidig ved en annen anledning.

Dette.

Anonymkode: 7aa37...904

AnonymBruker
Skrevet
Den 19.4.2016 at 23.06, AnonymBruker skrev:

Man bør i hvert fall ikke få det. Det skal vel bare gjøres hvis arbeidsgiver IKKE kan tilrettelegge. 

Anonymkode: 7aa37...904

Skrevet

Vær klar over at dersom arbeidsgiver er villig til å tilrettelegge så kan du miste sykepengeretten din dersom du ikke går gradert sykmeldt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...