Gå til innhold

Beroligende til katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en langhåret skogskatt som har fått mye floker i pelsen. Jeg skal barbere han, men han blir sint. Kan tenke meg det gjør vondt når jeg må ta på flokene hans. 

Pga økonomien for øyeblikket kan jeg ikke ta han med til dyrlegen (har hørt på pris og det var mye mer enn jeg har råd til nå). 

Har noen noen tips? Finnes det noe beroligende jeg kan gi han? Klippen vil ikke ta lang tid siden jeg bruker en hårklipper. Har prøvd å ta det litt og litt, men det blir bare stressende for begge to. 

Anonymkode: fd050...787

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde giddet å stelle pelsen hans regelmessig hadde du ikke trengt å mishandle ham med barbering. Katter skal ikke barberes.

Anonymkode: 879a3...6f3

• Liker 2
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Jeg tror ikke det er godt nok, men du kan høre i dyrebutikken om dap halsbånd/diffuser. Men som sagt, så tror jeg ikke det er kraftig nok. Mange blir rolige og sløve av kattemynte, så det kunne kanskje vært verdt et forsøk. Veterinærer gir ut beroligende til nyttår og slikt, men jeg tror ikke du får det til dette. Men du kan jo høre med både veterinær og dyrebutikk. Har du prøvd å klippe av de store flokene med saks? Floker kan komme, men når man har langhårete dyr så må man greie gjennom pelsen ofte for å forebygge. 

Skrevet

Floker, som i tovede dotter av pels som strammer og lugger, klarer du ikke ta med en saks og våken katt.

Husk også at beroligende fra vetrinær bare sløver ned musklene. Hodet er like våkent selv om potene ikke lenger klarer springe.

Ergo: Pusen din bør antageligvis få flokene barbert bort hos veterinæren.

Floker er vonde, så jeg ser noen utfordringer ved å gjøre dette uten hjelp.

Kan du få lånt penger hos dine foreldre og få flokene fjernet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar! :)

Jeg har prøvd å gre han, men nå i det siste har det bare ballet på seg og jeg har ikke klart å få de ut. Har prøvd å vaske han i dusjen også gre etterpå også. 

Jeg hadde planlagt å barbere han til sommeren uansett siden  han er så langhåret og mørk i pelsen. Har vært mye uforutsette utgifter så denne måneden får jeg ikke råd, låne penger blir også vanskelig. Altså, får jeg det ikke til selv skal jeg selvfølgelig sende han til dyrlegen, men jeg tror jeg skal klare å få det til. Har fått av noen floker og det var ikke noe stort problem utennom at han blir lei og sint.

Skal ringe veterinæren og forhøre meg om det finnes noe jeg kan bruke. 

Han skal børstes hver dag framover! ;)

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange svar! :)

Jeg har prøvd å gre han, men nå i det siste har det bare ballet på seg og jeg har ikke klart å få de ut. Har prøvd å vaske han i dusjen også gre etterpå også. 

Jeg hadde planlagt å barbere han til sommeren uansett siden  han er så langhåret og mørk i pelsen. Har vært mye uforutsette utgifter så denne måneden får jeg ikke råd, låne penger blir også vanskelig. Altså, får jeg det ikke til selv skal jeg selvfølgelig sende han til dyrlegen, men jeg tror jeg skal klare å få det til. Har fått av noen floker og det var ikke noe stort problem utennom at han blir lei og sint.

Skal ringe veterinæren og forhøre meg om det finnes noe jeg kan bruke. 

Han skal børstes hver dag framover! ;)

Du skal ikke barbere han om sommeren!! Han mister den overflødige pelsen sin om sommeren. Hvis du barberer han så rekker han ikke å få igjen pelsen han trenger til den sure høsten, dessuten er pelsen er beskyttelseslag for både andre katter og insekter. Vær så snill ikke barber den uten at du MÅ pga floker og da helst hos veterinær. 

Anonymkode: 02f2a...cb6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hææ? Er det vanlig å barbere katter?

Syns det høres barbarisk ut og totalt unødvendig. Må da være farlig for katten?

Nei, ta deg sammen TS!

Anonymkode: 9b469...ca2

AnonymBruker
Skrevet

Er det helsefarlig? :O Nå ble jeg jammen skeptisk..! Har fått dette som tips og har forstått det sånn at det er vanlig. Veterinæren jeg snakket med sa heller ikke noe på det og har ikke lest noe sånt på nett heller. 

Men tenker dere barbere som i snaue helt? Jeg ser for meg en kortere klipp. Må ta helt inntil der han har floker da, men det er kunn noen punkter. 

Bra jeg får flere meninger da dette ikke er min sterkeste side. Har hatt langhåret katt før, men pelsen hans var en drøm i forhold :)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det helsefarlig? :O Nå ble jeg jammen skeptisk..! Har fått dette som tips og har forstått det sånn at det er vanlig. Veterinæren jeg snakket med sa heller ikke noe på det og har ikke lest noe sånt på nett heller. 

Men tenker dere barbere som i snaue helt? Jeg ser for meg en kortere klipp. Må ta helt inntil der han har floker da, men det er kunn noen punkter. 

Bra jeg får flere meninger da dette ikke er min sterkeste side. Har hatt langhåret katt før, men pelsen hans var en drøm i forhold :)

Det er helt unødvendig å barbere en katt og ikke naturlig for den heller. La den heller få miste vinterpelsen sin på vanlig vis. Og barber hvis du må pga floker. Men det er IKKE en godkjent lettvint-løsning for at du skal slippe å fjerne floker senere, nei. Da får du heller børste han jevnlig :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt unødvendig å barbere en katt og ikke naturlig for den heller. La den heller få miste vinterpelsen sin på vanlig vis. Og barber hvis du må pga floker. Men det er IKKE en godkjent lettvint-løsning for at du skal slippe å fjerne floker senere, nei. Da får du heller børste han jevnlig :) 

Er nettopp det at han har floker som er grunnen til at jeg vil barbere han. Har snakket med flere som har langhåret katt som sier de barberer katten på sommeren for å få bedre kontroll på pelsen. Da altså ikke barbere bort alt men mer en stuss. Han har en del rundt forbeina, ved hodet og under magen, men ser at det driver å danner seg på ryggen også. Har prøvd å klippe i dem og dra de forsiktig ifra hverandre og det virker som at han syntes det er godt, men for en jobb! 

Må bli mye flinkere til å gre han ja! :) Man lærer det på den harde måten.. Stakkars babyen min! 

Vil jo ikke virke som en tufs som ikke bryr seg eller vet noe, men jeg hadde da altså oppfattelsen av at dette var normalt! Det er tross alt gullklumpen min det er snakk om og jeg vil han ikke noe vondt :)

Skrevet

Jeg har to norske skogkatter. Skogkatter SKAL ha semi-lang pels. Hvorfor i all verden skulle du barbere dem?! Katter røyter hvis det er for varmt på sommeren. Aldri i verden hørt om at noen barberer  katten sin?! Bortsett fra sånne skrekkeksempler fra Amerikanske dyrepoliti-tv-greier.

Mine kan også få små floker av og til, men ikke verre enn at de kan fjernes med fingrene, børsting eller i verste fall en liten neglesaks. 

Kanskje du bør se på maten pus spiser. Jeg anbefaler kattefôr spesielt til langhårede katter. Den har ofte mer omega 3 og fett som gjør at pelsen blir blankere, glattere og ikke så tørr, og blir lettere å børste og holde fin. Litt dyrt, men skogkatter krever mer stell enn en huskatt. Aldri sett skogkattunger som koster under 5000 kr. Hvis du ikke har råd til dyrlege og ikke kan å stelle med katterase som krever noe stell, burde du ha valgt en vanlig huskatt? Går den utendørs trenger den enda mer stell for å holde pelsen ren. Så lær å børste katten! Katter (uten floke!) elsker å bli børstet og kammet, så gjør det til kos og gjerne flere ganger i uka.

Du må uansett til dyrlege hvis du vil ha resept til beroligende til katt. Fins ikke noe slags naturmiddel som doper ned katten. Hvis det er så ille som du sier så får du nesten bare låne penger av noen eller leve på havregryn og vann en måned. Ta pus til dyrlege og få proff hjelp! Det er mulig de må barbere deler av katten, men det er absolutt ikke normalt, det er tegn på vanskjøtsel fra eier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...