AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #1 Skrevet 19. april 2016 Jeg flyttet ut fra kjæresten sin leilighet for 2 uker siden. Jeg er student og jobber litt ved siden av. Problemet er at jeg får ikke så mye vakter for tiden, det er litt tørke. Så den eneste inntekten jeg har er fra lånekassen, barnebidrag fra faren sin barnet mitt og utvidet barnetrygd. Til sammen ca 9000 kr pr mnd. Det er alt for lite. Grunnen til at jeg har overlevd på dette som samboer med kjæresten er at han har betalt mer enn meg mens jeg har betalt mesteparten av mat og husholdningsprodukter pluss mine egne regninger som telefon og regninger fra lånekassen og legetimer osv. Nå har jeg flyttet inn hos to venninner, og vi kommer til å bo sammen i et par år fremover ihvertfall frem til jeg er ferdig med skolen. Og utgiftene må nå begynne å deles på likt. venninnene mine er begge studenter. Det jeg lurer på er om jeg har rett på noen stønader noe sted nå mens jeg har lite arbeid? Kan jeg få bostøtte mens jeg er student? Kan jeg få utvidet overgangsstønad? (De 3 første årene mine er oppbrukt, men har hørt at noen kan få utvidet denne i et par år så lenge barnet ikke er over 8 år.) Vil jeg kunne få utdanningsstøtte noe sted? Håper noen kan hjelpe meg, for jeg er blakk, har 209 kr på konto, og har ikke råd til bensin på bilen eller noe. Pengene strekker ikke til. En annen ting er, om mine venninner regnes som samboere? For da vil jeg sikkert ikke få noe fra Nav eller noe mer fra lånekassen. Eller? Anonymkode: fcdce...42e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #2 Skrevet 19. april 2016 Hvorfor i all verden velger du å få barn når du er student uten fast inntekt? Anonymkode: b0a19...f7e 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #3 Skrevet 19. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i all verden velger du å få barn når du er student uten fast inntekt? Anonymkode: b0a19...f7e Jeg er ikke ute etter en diskusjon om hvor dum jeg er som får barn uten fast inntekt. Ting ble som de ble, og jeg prøver nå å fikse opp i det. Om noen år er ikke dette et tema en gang. Svar på det jeg spør om vær så snill, eller så kan du bare la være å svare. TS Anonymkode: fcdce...42e 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #4 Skrevet 19. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke ute etter en diskusjon om hvor dum jeg er som får barn uten fast inntekt. Ting ble som de ble, og jeg prøver nå å fikse opp i det. Om noen år er ikke dette et tema en gang. Svar på det jeg spør om vær så snill, eller så kan du bare la være å svare. Du svarer jo selv på hva du vil få i startinnlegget, i og med at du har opplevd å bli alenemor en gang før. Du får noe høyere studielån som omgjøres til stipend osv, overgangsstønad, barnetrygd. Anonymkode: b0a19...f7e 1
Britt Banditt Skrevet 19. april 2016 #5 Skrevet 19. april 2016 Fra NAV.no: "Perioden med overgangsstønad kan utvides med inntil 2 år fram til det yngste barnet fyller 8 år, hvis du er i nødvendig og hensiktsmessig utdanning. Perioden kan utvides med opptil 3 år fram til det yngste barnet fyller 8 år, hvis du er i nødvendig og hensiktsmessig utdanning og har omsorg for flere enn to barn, eller hvis du ble aleneforsørger før du fylte 18 år. " Så da kommer det an på om utdanningen din er nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #6 Skrevet 19. april 2016 4 timer siden, Britt Banditt skrev: Fra NAV.no: "Perioden med overgangsstønad kan utvides med inntil 2 år fram til det yngste barnet fyller 8 år, hvis du er i nødvendig og hensiktsmessig utdanning. Perioden kan utvides med opptil 3 år fram til det yngste barnet fyller 8 år, hvis du er i nødvendig og hensiktsmessig utdanning og har omsorg for flere enn to barn, eller hvis du ble aleneforsørger før du fylte 18 år. " Så da kommer det an på om utdanningen din er nødvendig. Dette blir mistolkning av regelverket. Utvidelse her innebærer en sammenheng. Du sier du har brukt opp dine 3 år, men du kan selvsagt søke og forklare situasjonen. Men jeg ville ikke håpet for mye. Du har ikke samboere, du bor i ett bofellesskap Anonymkode: dee8e...99f 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #7 Skrevet 19. april 2016 Overgangsstønad gis som hovedregel i inntil tre år (hovedperioden). Dersom forsørgeren er under nødvendig og hensiktsmessig utdanning (dvs. dersom du ikke har oppnådd yrkeskompetanse tidligere, og utdanningen anses nødvendig og hensiktsmessig for deg og dine muligheter til å bli selvforsørget til eget arbeid), kan det gis utvidet overgangsstønad i inntil to år - uavhengig av hovedperioden på tre år. Anonymkode: 51c58...22d
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #8 Skrevet 19. april 2016 Jeg tror jeg hadde fått magesår om jeg hadde vært i din situasjon. 209 kr på konto og du har et lite barn? Jeg håper virkelig at du har en bufferkonto. Anonymkode: 2049d...b02
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #9 Skrevet 20. april 2016 Dette klarer du! Mener dere seriøst at alle som får barn skal ha fast jobb? da er jeg redd fødselsraten synker drastisk.. Du har rett på os under utdannelse, kan også søke om bidrag til bøker/annet materiell.. og få dekket en del av bhg plass.. bostøtte, ekstra barnetillegg ( sjekk opp ) /kommunalt lån til bolig. Anonymkode: 2af40...1b2 1
regine Skrevet 20. april 2016 #10 Skrevet 20. april 2016 Jeg vet ikke om du har krav på noe overgangsstønad, men du har iallfall krav på stønad til barnetilsyn. Det dekker ca 60% av utgiftene til bhg/sfo. Du skal også ha 1 barnetrygd mer enn antall barn du har, dvs. har du 1 barn får du 2 barnetrygder, har du 2 barn får du 3 osv. Det er vel også noe som heter foreldretillegg i studielånet, sjekk ut lånekassen for det. Bostøtte nevnes, det er vel regler for dette, men undersøk det og.
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 20. april 2016 #11 Skrevet 20. april 2016 Foreldrestipend, barnebidrag, stønad til barnetilsyn (har du søkt om nedsatt barnehage/AKS? Kommunene har ofte en ganske lav minstesats) barnetrygd og bostøtte. Overgangsstønad/utdanningsstønad tviler jeg på at du får, men absolutt noe du kan sjekke opp.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #12 Skrevet 20. april 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i all verden velger du å få barn når du er student uten fast inntekt? Anonymkode: b0a19...f7e Jeg har også barn, og er student. Uten fast inntekt. Går fint det, selv om det er litt trangt innimellom. Skjønner ikke hvorfor det skulle være noe problem til de som ikke skjønner hvorfor man har barn når man ikke har fast inntekt. Det er jo bare for en periode. Du får sannsynligvis ikke overgangsstønad, siden denne er brukt opp. Men det skader ikke å søke. Har det gått tid i mellom de tre årene som er oppbrukt og du søker igjen har jeg forstått det sånn at du ikke får overgangsstønad fordi disse tre årene skal være sammenhengende. Om du ikke har noe utdanning fra før av vil du kunne få utdanningsstønad. Er du utdannet (f.eks fullført VGS og læringstiden) får du ikke utdanningsstønad. Du får sannsynligvis bostøtte. Det er vel bofellesskap du bor i, og betaler din egen husleie? Jeg tror du får da. Ellers må du søke om stønad til barnetilsyn. Anonymkode: 39491...0ec 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #13 Skrevet 20. april 2016 Du får neppe utvidet OS, og bostøtte gis på hele husholdningens inntekt. Siden du bor i bofellesskap skal da inntekten til de du deler kjøkken og bad med regnes med. Alteenativt kan far/fedrene være bostedsforelder, og du ha samvær. Det er nok eneste måte å løse den økonomiske floken på i dun situasjon, med mindre du avslutter studier og begynner å jobbe i stedet for å studere. Anonymkode: b11aa...50f 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #14 Skrevet 20. april 2016 For å få bostøtte må du ha din egen kontrakt mellom deg og huseier, ikke bare betale til venninnene dine. Jeg leier ut kollektiv der to av tre får bostøtte, for at de skulle få dette måtte jeg dele det opp i tre kontrakter, leide egentlig ut hele leiligheten til ei av jentene, da kunne kun hun få bostøtte- og ikke de to andre, så jeg var grei å delte det opp. Anonymkode: c6e3e...31f
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #15 Skrevet 20. april 2016 Du skriver 9000 det må være feil. Bare stipendet alene for aleneforsørger er på 8900. + utvidet barnetrygd og barnebidrag. Du kan få bostøtte men det spørs om du får det siden du har samboere. Du har IKKE krav på utvidet overgangsstønad. Utdanning burde du fullførte mens du fikk det. Du kan søke om ny fastsettelse av barnebidrag. Anonymkode: bf4f4...5ac 1
Puselusk Skrevet 21. april 2016 #16 Skrevet 21. april 2016 Du har rett på bostøtte fra husbanken om du er student og har barn. Men at du bor i et bofelleskap er muligens et problem. http://husbanken.no/bostotte/hvem-kan-fa-bostotte/ Mange studentskipnader har studentleiligheter tilrettelagt for studenter som har barn, og vil også prioritere denne gruppen ang tildeling av studentbolig. Kan du evt søke om studentbolig mens du bor i bofelleskapet? Både kostnadsmessig og rettighetsmessig er det jo bedre enn på privatmarkedet. Du vil da også kunne søke bostøtte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå