Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den siste måneden har jeg spist 12-1400 kcal daglig og gått ned en del i vekt men nå føler jeg at fordøyelsen begynner å snøre seg til. Jeg mener selv at jeg har et fiberrikt kosthold uten at jeg har telt helt nøyaktig hvor mye fiber jeg spiser.. spiser grovt til ekstra grovt brød to ganger om dagen i tillegg til minst 5 frukt og grønt som gjerne er epler, brokkoli, løk, gulrot. Spiser gjerne frukt og grønt som mellommåltid pluss en stor middag med kjøtt, fullkornsris/pasta og grønnsaker. Drikker minst 2 liter vann om dagen, og går ca 10000 skritt om dagen.

Før jeg begynte å slanke meg følte jeg at jeg hadde en naturlig rytme der jeg måtte på do etter frokost og en kopp kaffe hver dag, men nå klarer jeg så vidt å presse fram en liten kabel annenhver dag før jeg plutselig eksploderer og tømmer magen ca en gang i uka.. 

1) Er det ikke best å ha daglig avføring?

2) Noen tips for å få fart på fordøyelsen? Spiser allerede 00-yoghurt med en spiseskje linfrø nesten daglig

3) Er det andre typer mat jeg bør tilføre kostholdet?

Anonymkode: 12ee4...fdf

Skrevet

Sjelden avføring er ikke noe problem hvis det er vanlig for deg, men dette er ikke vanlig for deg. Spis mer fett.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Pringle skrev:

Sjelden avføring er ikke noe problem hvis det er vanlig for deg, men dette er ikke vanlig for deg. Spis mer fett.

A-ha. Jeg kan forsåvidt vende meg til sjeldnere avføring også, men det er litt demotiverende å vite at vekta blir høyere og høyere for hver dag jeg ikke går på do.. ..selvom jeg vet at jeg går ned allikevel

Anonymkode: 12ee4...fdf

AnonymBruker
Skrevet

For mye fiber kan også gi store mageproblemer. Spesielt om du nylig har lagt om kostholdet. Magen bruker en stund på å venne seg til ting, og økt grønnsaksinntak kan gi fordøyelsesproblemer. Om du nylig har endret kostvaner kan det hende det går seg til når magen får vent seg til det. 

Pass på at du inntar fiberrik mat med rikelig med væske. Fiber suger til seg mye væske, så om du øker fibermengden bør du også drikke mer, også til måltidene. Ellers kan avføringen bli hard og vanskelig å få ut. 

Jeg får kranglete avføringsmage om jeg spiser mye brokkoli, løk, bønner, linser, kål, o.l. 

Anonymkode: 7ebc6...3e9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...