Gå til innhold

Er NAV til for å gjøre livet vanskelig for folk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det begynner i allefall jeg å tro.

Kort fortalt:
Ble syk, må ha behandling å omskoleres.
Fikk beskjed av NAV at jeg skulle søke arbeidsavklareringspenger/tiltak.
Var hos lege og spesialist og fikk nødvendig dokumentasjon, disse ble sendt å bekreftet mottatt av NAV.
GIkk over 3mnd, hørte ingenting, prøvde å etterlyse fremgang men fikk aldri noe konkret svar.
Fikk etter over 3mnd beskjed om at søknaden min var blitt borte/blank, det måtte altså gå over 3mnd før de fant ut av dette, men de bekreftet først å ha mottatt denne.

Sendte ny søknad for over 2mnd siden, har purret på info om fremgang i denne, da er vedkommende som behandler denne sykemeldt, på ferie eller bortreist på noe annet.

Får aldri noe konkret svar hos de, de er enten opptatt, sykemeldt, bortreist til spania eller holder på med noe annet.

Kontaktet legen min, hun kontaktet igjen NAV å da ble det plutselig tid til meg (skal på møte med lege og NAV tilsammens i neste uke) men når jeg selv prøvde å kontakte de så var de som sagt sykemeldt, på ferie eller bortreist.

Over 5mnd siden jeg søkte om AAP å det har ennå ikke skjedd noe, selvom de selv har sagt når søknaden ble mottatt at den var en veldig grei sak å behandle mtp på dokumentasjon osv.

Er det virkelig slik at de prøver å unngå å gjøre jobben sin eller?

Jeg har vel krav på etterbetaling fra første gang jeg søkte etter hva jeg har lest? Det begynner å bli en ganske stor sum, det har vel ikke de særlig lyst å utbetale regner jeg med så blir vel et helvette der også..

Anonymkode: 0b812...678

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Papirer borte? Det er ille om slike ting forsvinner. Nav forvaltning, der du snakker med 100 forskjellige og går minst like mange ulike svar. Det verste er at det sitter folk der som snakker så dårlig norsk. Har ikke mye bra og si om forvaltningen. Mitt lokale kontor må rydde opp hver gang

Anonymkode: 6b31a...da8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler virkelig med deg!

Har akkurat vært gjennom en mølle uten like selv, men her er det snakk om dagpenger.

Søkte om dagpenger i november. I dag fikk jeg vedtaket i posten. Forrige uke brukte jeg 10(!) timer på telefonen med dem. Frem og tilbake.. får beskjed om å gjøre en ting, så gjøre jeg det. Når jeg har gjort det får jeg spørsmål fra en annen gjen omhvorfor jeg hadde gjort det og det... Og at det var totalt unødvendig osv..

Det er et tunggrodd system. 

Hadde det vært privat skal jeg garantere at slikt ikke hadde blitt godtatt, og at det hadde blitt strammet inn både her og der.

Anonymkode: e69de...94b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme erfaring som deg, ble ikke hørt før jeg fikk hjelp fra advokat... Når an advokat ringte hadde de tid... 

Anonymkode: 0e38a...240

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Til deg som antydet at jeg klager å ikke gidder å gjøre noe, så kan jeg nevne at jeg har jobbet siden jeg gikk ut av skolen da jeg var 18år, jeg kan desverre ikke noe for at jeg ble syk å måtte omskoleres.

Hadde jeg kunnet så hadde jeg fortsatt i min jobb til jeg skal gå av med pensjon, og da hadde jeg slippet og noensinne kontakte NAV forhåpentligvis men slik ble det desverre ikke.

Jeg forventer ikke å reise til syden (faktisk aldri vært i syden) eller bli rik på å være under omskolering via NAV, men jeg forventer å bli tatt seriøst å behandlet slik lovverket tildels sier.
Det er etter min mening feil at jeg virkelig må ta kontakt med eksterne personer for at NAV skal ha tid til å møte meg, behandle min sak osv, det er feil at de avviser meg når jeg kontakter de som privatperson.

Så slike poster om hvor ubrukelig vi som faktisk har havnet i en sånn situasjon ufrivilig kan du spare deg for, jeg forstår hva du mener med de som FAKTISK ikke gidder å gjøre noe å aldri har jobbet, men ta deg for god for oss som faktisk gidder å vil, men ikke kan.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har barcgode erfaringer med NAV. Har i løpet av det siste året opplevd to konkurser og fått innvilget dagpengesøknaden innen en uke hver gang.

Anonymkode: d24f5...aec

AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver her skal jo ikke skje, TS. Jeg synes du burde klage. 

Når jeg søkte AAP hadde jeg problemer med å sende nettsøknad. Fordi det tok litt tid for saksbehandleren å finne ut av problemet, ble søknaden noen uker forsinket. 

Fra jeg sendte inn søknad til jeg fikk den innvilget tok det 4 uker. Det kan altså gå fort, og det burde det helt klart gjort for deg når de klarte å somle bort søknaden den første gangen.

Anonymkode: 779ab...4c7

Skrevet

Jeg opplevde ingen problemer underveis i prosessen da jeg ble uføretrygdet. De godkjente søknaden om uføretrygd uten innsigelser og alt gikk greit. Samme med AAP i forkant av dette, husker ingen problemer med den søknaden heller, det kom automatisk etter at det tidligere "midlertidig uføretrygd" ble gjort om til AAP.

Du har nok bare vært maks uheldig. Det er jo flaut for dem også, å "miste" en søknad. At det går an....!

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Kragebein, mod

Skrevet

Jeg søkte om aap i november ett år og fikk godkjent i mai. Da fikk jeg etterbetalt helt tilbake til datoen jeg søkte. 

Så regner med at du får en stor etterbetaling. Har du bevis på at de rota bort søknaden ? Isåfall bør du få etterbetalt fra første gang du søkte og de rota bort.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som samboeren min. Han søkte om dekning av husleie før han flyttet inn i leilighet. Mottok penger til husleie først etter at husleie for måned nr 2 hadde forfalt. Jeg la ut for leie for snart 4 uker siden, fikk beskjed om å dokumentere dette. Det ble gjort og fortsatt ingen svar. 

Han fikk heller ikke dagpenger på 5 uker. Hver gang han er nede hos NAV, blir han henvist til saksbehandleren sin, men hun svarer aldri telefonen, hun er sjeldent på kontoret og ringer ikke tilbake. 

Anonymkode: 1181b...4fb

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det begynner i allefall jeg å tro.

Kort fortalt:
Ble syk, må ha behandling å omskoleres.
Fikk beskjed av NAV at jeg skulle søke arbeidsavklareringspenger/tiltak.
Var hos lege og spesialist og fikk nødvendig dokumentasjon, disse ble sendt å bekreftet mottatt av NAV.
GIkk over 3mnd, hørte ingenting, prøvde å etterlyse fremgang men fikk aldri noe konkret svar.
Fikk etter over 3mnd beskjed om at søknaden min var blitt borte/blank, det måtte altså gå over 3mnd før de fant ut av dette, men de bekreftet først å ha mottatt denne.

Sendte ny søknad for over 2mnd siden, har purret på info om fremgang i denne, da er vedkommende som behandler denne sykemeldt, på ferie eller bortreist på noe annet.

Får aldri noe konkret svar hos de, de er enten opptatt, sykemeldt, bortreist til spania eller holder på med noe annet.

Kontaktet legen min, hun kontaktet igjen NAV å da ble det plutselig tid til meg (skal på møte med lege og NAV tilsammens i neste uke) men når jeg selv prøvde å kontakte de så var de som sagt sykemeldt, på ferie eller bortreist.

Over 5mnd siden jeg søkte om AAP å det har ennå ikke skjedd noe, selvom de selv har sagt når søknaden ble mottatt at den var en veldig grei sak å behandle mtp på dokumentasjon osv.

Er det virkelig slik at de prøver å unngå å gjøre jobben sin eller?

Jeg har vel krav på etterbetaling fra første gang jeg søkte etter hva jeg har lest? Det begynner å bli en ganske stor sum, det har vel ikke de særlig lyst å utbetale regner jeg med så blir vel et helvette der også..

Velkommen til virkelighetens (Nav) verden. 

Anonymkode: b3316...00f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nav er ikke til for å gjøre livet vanskelig for folk nei. Det er et fantastisk system som gjør at mennesker som ikke arbeider for pengene slipper å bo på gata. Det er ikke greit å ikke få utbetalt pengene etter så lang tid nei, men av og til kan feil skje. Tenk om vi bodde i et annet land, da ville livet vært helt annerledes. 

Anonymkode: e342f...882

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja,jeg synes systemet er forferdelig tregt og en papirmølle uten like.

Jeg hadde en litt spesiell sak,og da tenkte jeg at det var ok om det tok litt lenger tid. Allikevel synes jeg det var drøyt at det nesten tok 1 år før det var ferdig behandlet. Jeg tok jevnlig kontakt for å høre hvordan det gikk,men fikk bare beskjed om at de ventet på noen andre,at de ikke visste eller så fikk jeg ikke kontakt.

Så sendte jeg klage til sivilombudsmannen,og først da fikk jeg møte med Nav. Da trodde jeg at ting hadde ordnet seg,men så fikk jeg avslag på hele søknaden fordi de manglet noen papirer og disse papirene hadde jeg ingenting med. Dette var noe som skulle ordnes internt hos dem,og jeg hadde sendt inn og fått ordnet alle papirer som jeg skulle sende inn.

Husker bare at jeg gråt da jeg leste det brevet for jeg var så utrolig lei. Heldigvis hadde jeg god kontakt med legen,og saksbehandleren min var på ferie akkurat da så da fikk legen en annen saksbehandler til å se på saken. Da plutselig gikk det veldig fort,og tror det gikk under en uke så var alt ordnet.

Det verste var vel å leve i uvisshet og jeg synes det var vanskelig å få kontakt med saksbehandler og noen generelt.

Anonymkode: 8146a...283

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å få dagpenger i flere måneder, og når jeg endelig får svar får jeg avslag. Jeg har søkt flere ganger, det tar jo 2 måneder å vente, og hver gang jeg får avslag står det at noe er feil. Skjønner ikke hvorfor de ikke sier til meg ALT som eventuelt er feil, i stedet for å si en ting for hver gang jeg søker. De er også lite til hjelp, og alle sier noe forskjellig. 

Hater NAV.  De skal liksom være en støtte for oss, men de gjør alt til et levende helvete. Sorry, men det er sant. Lurer på om jeg i det hele tatt får dagpenger, om jeg blir å klare meg...

Tenk, at vi som norske statsborgere skal måtte trenge å gå igjennom all denne driten og så få avslag for de minste, rareste grunner. Fikk en gang avslag på RABATT PÅ BRILLER pga min øyesykdom, pga at legen som signerte papirene hadde, quote: "for dårlig underskrift". Han måtte skrive underskriften på nytt, og enda var den ikke fin nok. Men da optikeren min ringte NAV og kjeftet på dem for idiotien sin da ble det andre boller. Men jeg fikk bare ett par briller med rabatt, siden jeg fylte 18 noen mnd etterpå. 

Jeg tror ikke NAV vet at norske statsborgere faktisk kan slite de og. De tror vi alle er rike og utnytter de for mer penger, men gjett hva? Vi kan slite vi og, og da må vi kunne få hjelp!! 

Anonymkode: 988c2...ad5

• Liker 6
Skrevet

Jeg havnet uforskyldt i permisjon noen måneder i fjor og opplevde vel svært få problemer med noe som helst.

Alt gikk egentlig som en klokke. Litt smårusk var det, men ikke noe som overskygger totalinntrykket av at systemet fungerte som forventet.

Kanskje jeg var en enkel klient å ha med å gjøre siden alle papirer var organisert og klare, og at jeg stilte opp når de åpnet og snakket md dem om det var mer som trengtes, og hvordan jeg skulle registrere meg osv.

Kanskje mitt daværende lille NAV kontor tilhører unntakene? Jeg velger å rette rosen og skrytet til det lille, lokale kontoret hvor de tilogmed ringte meg opp med informasjon rundt flyttingen min og litt støtte til flytting i forbindelse med ny jobb et annet sted i landet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo at det egentlig ikke er sånn, men noen ganger føles det som at de er akkurat ute etter det! Jeg var arbeidsledig en periode og de lagde komplett faen med dagpengene. Det føltes som de prøvde å slite meg mot så jeg skulle gi opp. Å få snakket med noen var komplett håpløst og de refererte til at de sender brev. Ja, fint. For meg som ikke er kjent med folketrygdloven, ihvertfall den delen, skjønte ikke en dritt av brevene. Jeg tror jeg aldri har følt så stor fortvilelse om hvordan dette skulle gå. Inntrykket jeg sitter igjen med etter NAV reformen er at det har gått fra å være trygt, hjelpende til å bli upersonlig og lite til hjelp. 

Anonymkode: 4ee5b...272

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jo at det egentlig ikke er sånn, men noen ganger føles det som at de er akkurat ute etter det! Jeg var arbeidsledig en periode og de lagde komplett faen med dagpengene. Det føltes som de prøvde å slite meg mot så jeg skulle gi opp. Å få snakket med noen var komplett håpløst og de refererte til at de sender brev. Ja, fint. For meg som ikke er kjent med folketrygdloven, ihvertfall den delen, skjønte ikke en dritt av brevene. Jeg tror jeg aldri har følt så stor fortvilelse om hvordan dette skulle gå. Inntrykket jeg sitter igjen med etter NAV reformen er at det har gått fra å være trygt, hjelpende til å bli upersonlig og lite til hjelp. 

Anonymkode: 4ee5b...272

Samme her, som om folk skal gi opp.

Anonymkode: fc050...dfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...