AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #1 Skrevet 19. april 2016 Jeg skal selge min første leilighet, og vil gjøre den så attraktiv som mulig. Noen som har tips? Jeg har tenkt på å tømme baderomsinteriør, tømme garderobeskap (men det bør henge noen hengere?). Tømme og vaske kjøleskapet? Eller? Anonymkode: 4d2f1...6cb
Mippi Skrevet 19. april 2016 #2 Skrevet 19. april 2016 Det siste er et godt tips til deg selv. For mange titter inn i kjøleskapet og inn i kjøkkenskap. 😉 Jeg gjør det på visning selv, for å se hvordan de har løst kjøkkeninnredningen. Vil helst ha skuffer, ikke hyller f.eks. Og jeg titter i kjøleskapet. Det forteller mye om eieren. Vil helst ikke kjøpe leilighet av griser. Dersom kjøleskapet ser fint og rent ut, så er det sjeldent noe tull med leiligheten ellers. Det er min erfaring.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #3 Skrevet 19. april 2016 59 minutter siden, Mippi skrev: Det siste er et godt tips til deg selv. For mange titter inn i kjøleskapet og inn i kjøkkenskap. 😉 Jeg gjør det på visning selv, for å se hvordan de har løst kjøkkeninnredningen. Vil helst ha skuffer, ikke hyller f.eks. Og jeg titter i kjøleskapet. Det forteller mye om eieren. Vil helst ikke kjøpe leilighet av griser. Dersom kjøleskapet ser fint og rent ut, så er det sjeldent noe tull med leiligheten ellers. Det er min erfaring. Haha, da må kjøleskapet vaskes ja! Men det kan være matvarer i det, ikke sant? Bare ryddig og rent? Anonymkode: 4d2f1...6cb
Million Skrevet 19. april 2016 #4 Skrevet 19. april 2016 (endret) Jeg har aldri glant inn i kjøleskapet til folk på visning, og har heller ikke opplevd at noen har gjort det når jeg har vært den som selger en bolig! Kjøleskapet følger vanligvis ikke med på kjøpet, så det er ingen grunn til at folk på visning har noe med å glane inn i det. Kjøkkenet forøvrig, som skap og skuffer, følger naturligvis boligen og der er det selvfølgelig lov å kikke for å se hva man kjøper. Hadde følt meg voldsomt frekk og påtrengende om jeg gikk til det skritt å åpne det private kjøleskapet til folk når jeg var på visning. Kjøleskapet har ingenting med boligsalget å gjøre, det er ikke noe man kjøper, så å åpne det har man ikke rett til. Nå har jeg nettopp kjøpt meg bolig, men på den forrige visningen jeg var på, opplevde jeg at en utlending gikk på do på visningen...! Han lukket døra til badet, ble der en stund, og så hørte man at han trakk ned og kom ut igjen. DET er frekt, det! Boligen krydde av folk, det var mange tilstede, og flere kikket rart på han da han kom ut. Sånt gjør man bare ikke. Når du skal selge, er det profesjonelle fotografer som tar jobben med å fotografere hele boligen din, til salgsprospektet. Som boligselger burde du få en klargjøringsliste fra fotograferingsbyrået som megleren din anliter. Der står alt du trenger å gjøre. Vi har Dnb Eiendom som meglerbyrå, og de bruker fotografer fra Inviso. På email fra Inviso, fikk jeg et ark med en lang "smørbrødliste" over ting og tang som skal/bør gjøres før visning og før fotografering. Bl.a. fjerne alle personlige bilder (foto av folk og kjæledyr f.eks), tømme hyller for rot og personlige pyntegjenstander. Fjern tepper, for å få gulvet til å virke større. Kjøp inn ferske snittblomster (et par buketter fordelt rundt i boligen) og ferskt frukt, stilles ut i skåler. Hold deg til et fargetema i stuen, og et fargetema på kjøkkenet (evt samme begge steder) og kjøp frukt og blomster som matcher. F.eks. kjøpte jeg eplegrønne pynteputer til sofaen, hadde Granny Smith epler (skikkelig grønne) i en skål på stuebordet, samt telysholdere i grønt glass på stuebordet. Leiligheten skal være nyvasket før fotografering, og før visning. Det skal lukte rent og være prikkfritt ryddig i begge tilfeller. Et punkt på klargjøringslisten er f.eks."Rydd bort fjernkontroller, ledninger, pynt og alt annet overflødig". Og f.eks. om badet: "Ta bort ting som dobørste, søppelbøtte, badevekt og matter". Som du skjønner, skal omtrent alt av løsøre fjernes. Det eneste som skal stå fremme av løse ting, er nøye utvalgte og fargeavstemte telys, stearinlys, fruktskåler, og snittblomster i vase. Fargen på blomstene er ikke likegyldig, sørg for fargeavstemming med resten av rommet blomsterbuketten skal stå i. Vi hadde f.eks. hvite roser på soverommet i vase, og hvite tulipaner på kjøkkenet i vase. Det henger et multifarget bilde på kjøkkenet over spisebordet, men hovedfargen i landskapet er oransje pga det er høst. Da valgte jeg oransje frukt (klementiner) å ha i en gjennomsiktig, pen skål på spisebordet rett under bildet, så de to matchet. Egentlig burde jeg hatt oransje blomster også, siden frukten og bildet på kjøkkenet var i den fargen, men de hadde ikke oransje tulipaner. Det ble derfor hvite, siden kjøkkeninnredningen er i hvitt. Endret 19. april 2016 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå