Gå til innhold

Åpningstid barnehage og arbeidstider

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere det, dere med arbeidstider som ikke går helt i hop med åpningstider i barnehagen? 

Både jeg og mannen begynner på jobb kl 7. Barnehager flest åpner vel ikke før 7.30? Og selv om vi skulle finne en som åpner kl 7, hjelper jo ikke det med mindre den ligger vegg i vegg med en av jobbene våre, og knapt nok da... 

Anonymkode: eb8b0...aa2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trodde de fleste åpnet kl 7. "Vår" barnehage åpner 06.45. 

Har ingen av dere mulighet for fleksitid?

Anonymkode: 1c0e9...17c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan godt hende det er 7 de åpner, men da kommer vi likevel for sent. Tar jo tid både å levere, og så må man komme seg fra barnehagen til jobb. 

Fleksitid skal vi egentlig ikke ha. Vi skal helst være på jobb til kl 7. (og trafikken er et helvete jo lenger man venter, så da kommer vi enda seinere siden man står fast i kø...). 

AnonymBruker
Skrevet

Ser begge barnehagene som ligger nærmest oss åpner kl 7.30.. Så om ungene skal gå der er jeg ikke på jobb før klokken har passert 8.. 

Skrevet

Vi har fleksitid da, men den ene leverer 7.00 og den andre henter ca 15.30. Da må den som ikke leverer være på jobb ca 6.30.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør dere det, dere med arbeidstider som ikke går helt i hop med åpningstider i barnehagen? 

Både jeg og mannen begynner på jobb kl 7. Barnehager flest åpner vel ikke før 7.30? Og selv om vi skulle finne en som åpner kl 7, hjelper jo ikke det med mindre den ligger vegg i vegg med en av jobbene våre, og knapt nok da... 

Da må dere enten flytte, bytte jobb eller ikke fått barn. 

Anonymkode: 0c011...28b

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er mer uvanlig å begynne på jobb før kl0730.

barnehagen vår åpner 0645. Men man kan spørre om man har andre arbeidstider. Før åpnet de kl0700. 

siden det da blir så lange dager på barna deres bør dere jo vurdere å flytte eller en skifte jobb. 

Har man ikke krav på å få tilrettelagt arbeidstiden om man har små barn? Evt redusere stillingen mens de går i barnhage. 

Anonymkode: 46a42...207

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er mer uvanlig å begynne på jobb før kl0730.

barnehagen vår åpner 0645. Men man kan spørre om man har andre arbeidstider. Før åpnet de kl0700. 

siden det da blir så lange dager på barna deres bør dere jo vurdere å flytte eller en skifte jobb. 

Har man ikke krav på å få tilrettelagt arbeidstiden om man har små barn? Evt redusere stillingen mens de går i barnhage. 

Anonymkode: 46a42...207

Det blir ikke lenger dager på våre unger enn andres unger. Vi jobber akkurat like lenge som "vanlige" folk, så når vi begynner kl 7 slutter vi kl 15. Jeg har overhodet ikke inntrykk av at det er uvanlig å begynne kl 07. Håndverkere blant annet, begynner som regel da, og mange andre jobber hvor det er skiftarbeid begynner man så tidlig. Og ofte enda tidligere. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke lenger dager på våre unger enn andres unger. Vi jobber akkurat like lenge som "vanlige" folk, så når vi begynner kl 7 slutter vi kl 15. Jeg har overhodet ikke inntrykk av at det er uvanlig å begynne kl 07. Håndverkere blant annet, begynner som regel da, og mange andre jobber hvor det er skiftarbeid begynner man så tidlig. Og ofte enda tidligere. 

Det er vel uvanlig i dag at begge har en ufelksibel jobb som starter kl 7. Jeg har også en ufleksibel jobb, men det har ikke mannen. Vi vet begge at det ikke hadde fungert om vi begge hadde hatt ufleksible jobber og da måtte en av oss søkt om redusert stilling eller bytter jobb. I barnehagene rundt der jeg bor vil jeg ikke rekke å levere eller å hente, så mannen må jobbe kortere dager og helle rjobeb en time eller to på kvelden for at vi skal rekke å levere/hente. Men sånn er det å ha barn tenker jeg (og vi har ingen enda, vi bare planlegger)

• Liker 7
Skrevet

Det er jo ikke så lett å gi råd i denne tråden ts. Barnehager åpner stort sett tidligst syv, så da må enten en av dere redusere, bytte jobb, eller ordne dere fast barnevakt/au pair. Det er jo liksom ingen aldre alternativer, for barnet kan ikke komme tidligere i barnehagen enn den åpner. 

De aller fleste foreldre flekser litt slik at en leverer tidlig og den andre sent. Er begge låst fast og må begynne syv, så må en faktisk bytte jobb. (eller la være å få barn da).

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å prøve å finne en barnehage rett ved jobben som åpner rundt 7? Dere vil jo så klart komme litt senere enn 7 på jobb likevel, spesielt i innkjøringsperioden. Men ved å ha barnehage rett ved en av jobbene deres vil dere kunne levere så dra rett til jobb og slippe lang reisevei med ekstra kø mellom. :)

Anonymkode: f53bc...71e

Skrevet

1) det finnes pendler-Bhg :) De åpner gjerne 0645. 

2) skaff bhg rett ved jobben heller enn hjemme

3) au pair/barnevakt på morgenen 

vanskelig situasjon, men det må jo løses på en eller annen måte... Bedre med redusert tid enn at en er hjemme 100%.. 

Skrevet

Skjønner at jeg er heldig for barnehagen jeg bruker åpner 06.30 og stenger 17.00...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har søkt litt omkring, og tidligste åpningstid jeg har funnet er 07:15. Hjelper jo på litt, men likevel.. den lå ikke gunstig til verken for jobb eller hjem. 

Å få noe nært jobben hadde hjulpet (men upraktisk om vi skal ha en fridag og likevel ha ungen i barnehage. Ser ikke for meg at det blir så veldig ofte, da). 

Å bytte jobb er ikke aktuelt. I disse nedgangstider er vi bare sjeleglade vi har gode jobber begge to, vi har nok av venner som har mistet jobben.. ett vennepar har begge blitt offer for nedkuttene, og forsørger nå tre unger på arbeidsledighetstrygd.. 

Å flytte er heller ikke så enkelt. Det er dyrt å kjøpe ny bolig, og vi jobber begge i strøk hvor boligene er spesielt dyre. 

Skrevet

Men noe må dere jo gjøre, TS, for som skrevet tidligere, barnet kan ikke komme tidligere enn barnehagen åpner. Det er ikke noe å gjøre ved. Men en av dere må vel kunne få redusert arbeidstid? Dere har jo rett på det når barnet er lite. 

Eller finn barnehage nært jobben, som du skrev. Da blir dere i høyden et kvarter senere. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har søkt litt omkring, og tidligste åpningstid jeg har funnet er 07:15. Hjelper jo på litt, men likevel.. den lå ikke gunstig til verken for jobb eller hjem. 

Å få noe nært jobben hadde hjulpet (men upraktisk om vi skal ha en fridag og likevel ha ungen i barnehage. Ser ikke for meg at det blir så veldig ofte, da). 

Å bytte jobb er ikke aktuelt. I disse nedgangstider er vi bare sjeleglade vi har gode jobber begge to, vi har nok av venner som har mistet jobben.. ett vennepar har begge blitt offer for nedkuttene, og forsørger nå tre unger på arbeidsledighetstrygd.. 

Å flytte er heller ikke så enkelt. Det er dyrt å kjøpe ny bolig, og vi jobber begge i strøk hvor boligene er spesielt dyre. 

Om det er så vanskelig burde dere planlagt bedre

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Harlekin skrev:

Men noe må dere jo gjøre, TS, for som skrevet tidligere, barnet kan ikke komme tidligere enn barnehagen åpner. Det er ikke noe å gjøre ved. Men en av dere må vel kunne få redusert arbeidstid? Dere har jo rett på det når barnet er lite. 

Eller finn barnehage nært jobben, som du skrev. Da blir dere i høyden et kvarter senere. 

Ja, om vi må så må vel en av oss/begge be sjefen om å få komme senere. Vet det blir veldig lite populært, men må man så må man. Om vi deler på det blir det i hvert fall ikke hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er så vanskelig burde dere planlagt bedre

Ja, for det er jo kjempeenkelt å velge jobb og hvor man vil bo sånn helt fritt i disse tider.. *vifte med ironiflagget*. Da vi tok utdannelsen var det kjempegode tider i bransjen, og alle jobbeksperter sa at dette var det desidert beste yrkesvalget. Nå har situasjonen snudd seg drastisk, og ikke engang ekspertene så det komme. Men shame on us for at vi ikke var lurere da vi som 18-19-åringer valgte karriere.. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, for det er jo kjempeenkelt å velge jobb og hvor man vil bo sånn helt fritt i disse tider.. *vifte med ironiflagget*. Da vi tok utdannelsen var det kjempegode tider i bransjen, og alle jobbeksperter sa at dette var det desidert beste yrkesvalget. Nå har situasjonen snudd seg drastisk, og ikke engang ekspertene så det komme. Men shame on us for at vi ikke var lurere da vi som 18-19-åringer valgte karriere.. 

Det er akkurat det samme for meg. Tro det eller ei. Skjønner godt at det er kjipt, men vil man ha barn, så må man planlegge for slike ting. Om ikke er det iallfall ingen grunn til å klage over det. Jeg bor i Oslo så jeg flytter faktsik nesten ene og alene for å få gode barnehager hvor jeg har mulighet til å levere/hente. Jeg har vært arbeidledig i 1,5 år pgs markedet sånn det er nå, så jeg har utsatt barn på ubestemt tid.

AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat det samme for meg. Tro det eller ei. Skjønner godt at det er kjipt, men vil man ha barn, så må man planlegge for slike ting. Om ikke er det iallfall ingen grunn til å klage over det. Jeg bor i Oslo så jeg flytter faktsik nesten ene og alene for å få gode barnehager hvor jeg har mulighet til å levere/hente. Jeg har vært arbeidledig i 1,5 år pgs markedet sånn det er nå, så jeg har utsatt barn på ubestemt tid.

Nå har vi ikke fått barn ennå, og har heller ikke tenkt å få det før vi har en ordentlig plan for dette. 

Å si at da måtte vi planlegge bedre er overhodet ikke hjelpsomt. Da jeg var 18 tenkte jeg ikke (og ikke ekspertene heller) at jobbmarkedet skulle bli så dårlig at jeg kunne måtte ta til takke med en lite fleksibel jobb, ei heller hadde jeg mulighet til å forutse hvordan boligmarkedet kom til å utvikle seg. Ikke tenkte jeg så fryktelig mye på slikt heller, noe jeg vet ikke mine medstudenter gjorde heller. Jeg tenkte på å få meg en god og trygg jobb, og det var det alle ekspertene sa jeg gjorde, da jeg begynte på utdanningen. 

Man kan være så etterpåklok man bare vil; det hjelper ikke. Ikke i det hele tatt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...