Gjest sexysadie Skrevet 25. oktober 2004 #1 Del Skrevet 25. oktober 2004 Tanken slo meg forleden kveld, og ettersom jeg ikke gidder å tygge på det så slenger jeg ut et lite innlegg. Når er man feit? Hva er såkalt "kledelig overvekt"? Er feit det samme som tjukk? Når kan en person kalles overvektig? (ja, eg kjenner til teoriene om index og BMI men det er ikke det jeg vil frem til) Hvor feit kan man være? Er feite mennesker generelt "gladere" enn slanke mennesker? Er det sant at man ser ned på de overvektige menneskene? Er det vanskeligere å få kjæreste med noen kilo for mye på kroppen? Kom ut av skapen dere feitinger, kanskje jeg også skal ut av skapet da som er ganske så småfeit..... 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 25. oktober 2004 #2 Del Skrevet 25. oktober 2004 Lillian er småfeit og står til tjenste med sine meninger! Når er man feit? Jeg HATER ordet feit, synes det er så negativt ladet. Så jeg sier aldri at noen er feit, jeg sier store eller overvektige. Men om jeg må bruke ordet feit, så er det veldig overvektige mennesker. Hva er såkalt "kledelig overvekt"? De som er overvektige men som kan å kle seg etter sin form og som likevel ser utrolig bra ut - de som bærer vekten sin med stil. Det kaller jeg kledelig overvekt. Og frodige mennesker. Er feit det samme som tjukk? Ja, egentlig - men jeg vil kanskje si at feit er tjukkere enn tjukk Når kan en person kalles overvektig? (ja, eg kjenner til teoriene om index og BMI men det er ikke det jeg vil frem til) BMI liker jeg ikke, for den er så feil så den vil jeg ikke blande inn her. Når du er overvektig vil jeg si at det er når du har minst 10kg+ mer enn det som er bra for deg i forhold til benbygningen din og høyden din. Jeg vil ikke kalle en med noen trivselskilo for mye (5kg+/-) for overvektig. Hvor feit kan man være? Tja... Helst ikke så veldig, sånn rent helsemessig. Men man kan jo være ganske stor og likevel være friskere og sunnere enn slanke mennesker. Selv er jeg overvektig, men har ikke høyt blodtrykk, kolesterol eller noe av det der. Jeg er bare feit, men i fin fin frisk form. Mens mamma som er slank som en stælk har høyt kolesterol.. Så det får være opp til hver enkelt å finne ut hvor feit man kan være. Jeg akter ikke å finne ut hvor feit jeg kan være før det er skadelig for meg.. Er feite mennesker generelt "gladere" enn slanke mennesker? Det er så individuelt at det velger jeg å ikke svare på. Jeg tror generalisering her kan være skummelt. Men jeg kjenner jo til mange som er store som er litt "klovner" og fryktelig happy-happy folk sånn utad fordi de vil at folk skal legge merke til noe annet enn størrelsen deres. Er det sant at man ser ned på de overvektige menneskene? En del gjør det, ja, men slettes ikke alle. Men jeg har vært borti nok av drittfolk som tror at overvektig er ensbetydende med: Sitte i sofaen hele døgnet og spise potetgull, drikke cola og se på TV. Det er ikke alltid slik det er, men jeg har dessverre vært borti nok av dem som tror det. Er det vanskeligere å få kjæreste med noen kilo for mye på kroppen? Ikke nødvendigvis! Det har ingenting med kroppen å gjøre om det er vanskelig å få seg kjæreste eller ikke, ikke i voksen alder iallfall. Jeg har aldri hatt problemer med å få kjæreste eller beundrere selv om jeg er overvektig. Det har med utstrålingen å gjøre, ikke vekten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 25. oktober 2004 #3 Del Skrevet 25. oktober 2004 Når er man feit? Tja. Hva er såkalt "kledelig overvekt"? Former som midje, rumpe, pupper og lår som ikke er størrelse under 40. Er feit det samme som tjukk? Ja. Når kan en person kalles overvektig? (ja, eg kjenner til teoriene om index og BMI men det er ikke det jeg vil frem til) Vet ikke. Hvor feit kan man være? Så feit man bare vil. Er feite mennesker generelt "gladere" enn slanke mennesker? Klart de er! Er det vanskeligere å få kjæreste med noen kilo for mye på kroppen? Ikke med noen kilo, men med mange kilo kan det straks bli verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 25. oktober 2004 #4 Del Skrevet 25. oktober 2004 Når er man feit? Når man har masse fett og det synes med klær på Hva er såkalt "kledelig overvekt"? Eksisterer ikke Er feit det samme som tjukk? Nei, feit mener jeg også viser til personlighet (dårlig) for meg i hvert fall. Hvor feit kan man være? Kan være i forhold til hva? Er feite mennesker generelt "gladere" enn slanke mennesker? Nei, men de er flinke til å late som. Er det sant at man ser ned på de overvektige menneskene? Definitivt. Er det vanskeligere å få kjæreste med noen kilo for mye på kroppen? Ikke nødvendigvis,men man må antagelig senke standardene en god del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 25. oktober 2004 #5 Del Skrevet 25. oktober 2004 Ikke nødvendigvis,men man må antagelig senke standardene en god del. :o Unnskyld meg, men!! Senke standardene? Kan du utdype hva du mener med det? Jeg er nå overvektig selv, men har da ALDRI trengt å "senke standarden" for det - om du mener med hensyn til partnere.. Det høres kanskje litt kvalmt ut, men jeg har nå stort sett kunne velge og vrake som jeg har villet selv med min overvekt. Har ikke trengt å måtte ta "de nest beste" for å få meg kjæreste iallfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 25. oktober 2004 #6 Del Skrevet 25. oktober 2004 Mulig det. Er man stygg er det vanskelig å få en pen partner, er man feit er det vanskeligere å få en trent/tynn partner. Å være tykk gir utslag i hvor attraktiv man er og dermed blir det mindre å velge mellom, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melissa Gioberti utl. Skrevet 25. oktober 2004 #7 Del Skrevet 25. oktober 2004 Når man har masse fett og det synes med klær på Eksisterer ikke Nei, feit mener jeg også viser til personlighet (dårlig) for meg i hvert fall. Kan være i forhold til hva? Nei, men de er flinke til å late som. Definitivt. Ikke nødvendigvis,men man må antagelig senke standardene en god del. Jeg må nok si meg helt enig med Valhalla. Bortsett fra at jeg ser ikke ned på noen: jeg ville heller brukt ordet "passive" om dem fordi så mange tykke viser en manglende viljestyrke når de stapper i seg mat og søtsaker og i tillegg påstår at de er så blide og godslige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 25. oktober 2004 #8 Del Skrevet 25. oktober 2004 Når er man feit? Vet ikke, når man er så tykk at man har problemer med å gå kanskje? Hva er såkalt "kledelig overvekt"? Folk som er overvektige, men likevel pene. Er feit det samme som tjukk? Nei, feit er mer overvektig enn tjukk. Når kan en person kalles overvektig? (ja, eg kjenner til teoriene om index og BMI men det er ikke det jeg vil frem til) Når vedkommende klart har mye fett på kroppen. Hvor feit kan man være? Så feit man vil så lenge det ikke går utover helsa. Er feite mennesker generelt "gladere" enn slanke mennesker? Ikke nødvendigvis. Noen er kanskje det, men overvekt kan jo skyldes spiseforstyrrelser og det er jo ikke akkurat noen glad-sykdom. Overvekt kan også skyldes fysisk sykdom, noe som heller ikke er noe å glede seg over. Er det sant at man ser ned på de overvektige menneskene?Jeg gjør ikke det. Kjenner flere overvektige som er flotte mennesker. Er det vanskeligere å få kjæreste med noen kilo for mye på kroppen?Tror ikke egentlig det. Hilsen en som er litt rund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 25. oktober 2004 #9 Del Skrevet 25. oktober 2004 Når er man feit? Jeg liker heller ikke ordet feit, eller tjukk for den sags skyld. som lillan sier, det er veldig negativt ladet. Hva er såkalt "kledelig overvekt"? Når man kler seg etter overvekten, viser fram sine fine sider av utseendet og ser rett og slett bra ut selv om man har noen kilo for mye. kjenner mange som er utrolig vakre til tross for overvekt. Er feit det samme som tjukk? To like ille ord i alle fall. Når kan en person kalles overvektig? (ja, eg kjenner til teoriene om index og BMI men det er ikke det jeg vil frem til) Når det går utover helsen. Hvor feit kan man være? Det kan jeg vel ikke si så mye om. Er feite mennesker generelt "gladere" enn slanke mennesker? Jeg tror ikke vekt har noe å si på hvor glad man er og kan være. det er så inviduelt. Er det sant at man ser ned på de overvektige menneskene? Mange gjør det ja, dessuten er det mange som ser likheter mellom latskap og overvekt, noe som er helt feil. Er det vanskeligere å få kjæreste med noen kilo for mye på kroppen? Det skulle det ikke være, sett bort ifra at mange har fordommer mot overvekt. når man blir voksen så blir det nok lettere, i og med at det er veldig dreid om utseendet som ung. alt i alt skulle ikke utseendet spille noen rolle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 25. oktober 2004 #10 Del Skrevet 25. oktober 2004 Mulig det. Er man stygg er det vanskelig å få en pen partner, er man feit er det vanskeligere å få en trent/tynn partner. . Er det utsednet du "måler etter" når du snakker om å "senke standarden"? Jeg tror da ikke at man finner seg en kjæreste ved å spille frem sitt utsedne og finne en men "matchede nivå".. Jeg tror faktisk det dreier seg om personliget, tilfeldigheter, føleser osv. Jeg vet i alle fall at jeg ikke fant min kjære ved å finne en som var "passe attraktiv" slik at jeg "hadde sjangs". Jeg bare falt pladask for hele han.. og heldigvis han for meg også.. Jeg synes han er herlig og er (som de fleste jenter?) svært kritisk til mitt eget utsedne, men det har ikke falt meg inn at jeg ikke skulle være "pen nok" for han.. Selv om jeg definitivt har for mye fett på kroppen.. Og er langt over str 40 (som noen kastet ut.. tar du ulike kroppshøyder, beinbygning osv med i beregningene her?? Da jeg brukte str 42, var jeg (etter min og alle jeg kjenners mening i alle fall) alt annet enn overvektig!!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 25. oktober 2004 #11 Del Skrevet 25. oktober 2004 Vanskelig å si når noen er feit, hvor grensene går. Hva er kledelig? det kommer jo også mye ann på hvordan kiloene legger seg. Det kan være store forskjeller (utseendemessig!) mellom to som er like høye og veier like mye! F.eks har noen mye mage, men lite på rumpe og lår, mens andre har flat mage, men stor rumpe og store lår! Det er vel individuelt hva en liker best... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 25. oktober 2004 #12 Del Skrevet 25. oktober 2004 Det er godt at du kun kan svare for deg selv Valhalla! Ikke alle deler samme mening som deg. Jeg synes noen overvektige kan være vakre. Det kan også et beinrangel være men sjansen er mindre. Når jeg tenker meg om vi du i mange forhold finne en tynn og en tykk utgave....så slipper en gnagsår...Eller så tiltrekkes en av det motsatte muligens..?..Ellers, store folk har større lungekappasitet og ler derfor høyere og vil derfor bli lagt merke til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 25. oktober 2004 #13 Del Skrevet 25. oktober 2004 Når er man feit? Nja...det kan jo variere fra person til person tror jeg. Det er veldig individuelt. Jeg mener absolutt ikke at de med 5 - 10 kg for mye er feite. Hva er såkalt "kledelig overvekt"? Har ikke snøring. Noen overvektige kan kle det, og andre ikke. Er feit det samme som tjukk? For meg virker det som om feit er mer "smellfeit", mens tjukk er mindre feit enn smellfeit. Om noen skjønte det Når kan en person kalles overvektig? (ja, eg kjenner til teoriene om index og BMI men det er ikke det jeg vil frem til) Det er vanskelig for meg å si. Det er som mye annet veldig individuelt. Noen synes det på så fort de legger på seg noen få kg, mens andre kan legge på seg litt mer uten at det synes godt. Av en eller annen grunn... Vi er jo forskjellige. Hvor feit kan man være? Tja, hvor feit KAN man være ? Det er jo ikke grenser som er satt for det egentlig. Det er jo mange som tydeligvis kan bli "bælfeite" (unnskyld uttrykket) og virkelig ha problemer med å gå og leve normalt. Jeg vil si det blir riktig ille når det går utover helsa og fysikken. Jeg er relativt overvektig, men jeg har ikke høyt blodtrykk, jeg har ikke høy kolesterol, og helsa er god nok og jeg beveger meg lett. Jeg vet at det er best for meg å gå ned/i allefall ikke bli tyngre, men jeg tror ikke kroppen min er i noen krisesituasjon per i dag. Er feite mennesker generelt "gladere" enn slanke mennesker? Nei, det tror jeg er en myte. Laget av folk som misliker feite folk og som tror at om en feit person er glad/hyggelig/blid, så later de bare som for å ta fokus bort fra vekta si :o Er det sant at man ser ned på de overvektige menneskene? Ja, noen gjør absolutt det. Fordommer og mobbing rammer nok mange. Jeg har heldigvis sluppet unna den senere tid. Kanskje fordi folk som er tørre bak øra ikke fokuserer så veldig mye på vekt og heller hvordan jeg egentlig er som person ? Skulle jeg gå rundt å velge venner etter vekt ? Skulle jeg "disse" dem som venner fordi jeg synes de var aaalt for tynne f.eks ? Er det vanskeligere å få kjæreste med noen kilo for mye på kroppen? Nei, jeg vil ikke si det. Jeg har fått nok positiv oppmerksomhet tidligere til å faktisk tro at jeg kan være flott for noen, og jeg tror verken min samboer eller de jeg tidligere har fått oppmerksomhet fra er "annenrangs"....(tro det eller ei) Til dere som absolutt tror at feite folk må senke krava/standarden : ER dere seriøse nå ? Jeg synes det der høres utrolig umodent og kynisk ut. Om jeg ikke tar feil, så er dere sikkert tynne begge to, og generelt misliker overvektige (litt generaliserende må en være til slike utsagn... ) Jeg tar i allefall ikke til takke med "leftovers" fra andre tynne jenter. Synes det er litt trist å høre sånt som det der :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 25. oktober 2004 #14 Del Skrevet 25. oktober 2004 Jeg er 1.75 og ca. 65kg. Nå kan du mobbe meg for undervekt, jeg lover å ikke sippe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine22 Skrevet 25. oktober 2004 #15 Del Skrevet 25. oktober 2004 Lillian er småfeit og står til tjenste med sine meninger! Når er man feit? Jeg HATER ordet feit, synes det er så negativt ladet. Så jeg sier aldri at noen er feit, jeg sier store eller overvektige. Men om jeg må bruke ordet feit, så er det veldig overvektige mennesker. Hva er såkalt "kledelig overvekt"? De som er overvektige men som kan å kle seg etter sin form og som likevel ser utrolig bra ut - de som bærer vekten sin med stil. Det kaller jeg kledelig overvekt. Og frodige mennesker. Er feit det samme som tjukk? Ja, egentlig - men jeg vil kanskje si at feit er tjukkere enn tjukk Når kan en person kalles overvektig? (ja, eg kjenner til teoriene om index og BMI men det er ikke det jeg vil frem til) BMI liker jeg ikke, for den er så feil så den vil jeg ikke blande inn her. Når du er overvektig vil jeg si at det er når du har minst 10kg+ mer enn det som er bra for deg i forhold til benbygningen din og høyden din. Jeg vil ikke kalle en med noen trivselskilo for mye (5kg+/-) for overvektig. Hvor feit kan man være? Tja... Helst ikke så veldig, sånn rent helsemessig. Men man kan jo være ganske stor og likevel være friskere og sunnere enn slanke mennesker. Selv er jeg overvektig, men har ikke høyt blodtrykk, kolesterol eller noe av det der. Jeg er bare feit, men i fin fin frisk form. Mens mamma som er slank som en stælk har høyt kolesterol.. Så det får være opp til hver enkelt å finne ut hvor feit man kan være. Jeg akter ikke å finne ut hvor feit jeg kan være før det er skadelig for meg.. Er feite mennesker generelt "gladere" enn slanke mennesker? Det er så individuelt at det velger jeg å ikke svare på. Jeg tror generalisering her kan være skummelt. Men jeg kjenner jo til mange som er store som er litt "klovner" og fryktelig happy-happy folk sånn utad fordi de vil at folk skal legge merke til noe annet enn størrelsen deres. Er det sant at man ser ned på de overvektige menneskene? En del gjør det, ja, men slettes ikke alle. Men jeg har vært borti nok av drittfolk som tror at overvektig er ensbetydende med: Sitte i sofaen hele døgnet og spise potetgull, drikke cola og se på TV. Det er ikke alltid slik det er, men jeg har dessverre vært borti nok av dem som tror det. Er det vanskeligere å få kjæreste med noen kilo for mye på kroppen? Ikke nødvendigvis! Det har ingenting med kroppen å gjøre om det er vanskelig å få seg kjæreste eller ikke, ikke i voksen alder iallfall. Jeg har aldri hatt problemer med å få kjæreste eller beundrere selv om jeg er overvektig. Det har med utstrålingen å gjøre, ikke vekten. Enig i det meste av det du sier her ja! Men når det gjelder å se ned på overvektige mennesker; Jeg tror ikke tynne ser mer ned på tykke mennesker enn tykke ser på tynne... Et eksempel da; Jeg var 14 år, og på besøk til søskenbarnet mitt, som er like gammel. Vi skulle legge oss, og jeg sto og kledde av meg. "Andrine, du er så tynn at det er stygt du!" sa hun- som har vært VELDIG overvektig helt siden hun var rundt 8-10 år. Bare så det er sagt; Jeg var ganske tynn, men likevel normal; altså en helt normal 14 åring som ikke var kommet så veldig langt i puberteten. Jeg vil kalle det misunnelse... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 25. oktober 2004 #16 Del Skrevet 25. oktober 2004 Når er man feit? Jeg innbiller meg at "feit" er relatert til "fedme", et begrep som man vel finner fasiten på. Men, ordet blir vel benyttet mer skjønnsmessig i dagligtalen. M.a.o. kan en slank person i øynene til en retard kanskje være feit osv. Hva er såkalt "kledelig overvekt"? Det som ikke synes når man har på klær. Er feit det samme som tjukk? Hehe. (For et spørsmål!). Feit høres "mer" ut enn tjukk i mine ører. Når kan en person kalles overvektig? (ja, eg kjenner til teoriene om index og BMI men det er ikke det jeg vil frem til) Skjønner egentlig ikke spørsmålet. Hvorvidt man kan "kalles" feit burde ikke være så relevant. Hvor feit kan man være? Ikke mye. Mer. Mye. (Ganske teit spørsmål i grunn...) Er feite mennesker generelt "gladere" enn slanke mennesker? Tror du ikke finner noen forskningsresultater som kan stadfeste dette. Er det sant at man ser ned på de overvektige menneskene? Mange gjør det. Er det vanskeligere å få kjæreste med noen kilo for mye på kroppen? Selvsagt! (Skjønner strengt tatt ikke at noen argumenterer mot dette). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 25. oktober 2004 #17 Del Skrevet 25. oktober 2004 Mulig det. Er man stygg er det vanskelig å få en pen partner' date=' er man feit er det vanskeligere å få en trent/tynn partner. Å være tykk gir utslag i hvor attraktiv man er og dermed blir det mindre å velge mellom, tror jeg.[/quote'] Så det å ikke være slank, men ha noen kilo for mye er ensbetydende med stygg? Og hvor i huleste har du det fra at det er vanskelig å få en pen partner selv om man er stygg? Og å få en tynn/trent partner når man er feit? Dessuten, hva som er stygt og ikke er vel individuelt! Det å være tjukk gir utslag for hvor attraktiv man er og dermed blir det mindre å velge mellom? Godt du bare tror det, og at ikke virkeligheten er sånn i det hele tatt. (Iallfall ikke imin omgangskrets) Hvor gammel er du egentlig? Er du under 20 så skal jeg til nøds forstå tankegangen din, er du eldre så lurer jeg svært på hva for en du er. Jeg tror det som gjør at man mister utvalget av aktuelle partnere er den utstrålingen man har og de indre kvalitetene man har. Jeg sier som Diva skrev; jeg ville aldri tatt til takke med det jeg fikk - jeg går for det jeg vil ha OG jeg får det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 25. oktober 2004 #18 Del Skrevet 25. oktober 2004 Synd du blir så fornærmet. Jeg mener definitivt at fedme begrenser "markedet" på lik linje med et stygt fjes, dårlig personlighet etc. Jeg er f.eks. ingen muskelbunt og har ikke problemer med å forstå at det kan begrense markedet litt for de som er ute etter slike kvaliteter. Dette er jo bare realiter, men du må gjerne overbevise deg selv om noe annet for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 25. oktober 2004 #19 Del Skrevet 25. oktober 2004 Jeg blir ikke fornærmet, jeg bare steiler ved dine innlegg. Du skriver at: Jeg mener definitivt at fedme begrenser "markedet" på lik linje med et stygt fjes, dårlig personlighet etc. Jeg er f.eks. ingen muskelbunt og har ikke problemer med å forstå at det kan begrense markedet litt for de som er ute etter slike kvaliteter. Når du skriver det slik, så er det jo selvsagt. Hvis en fyr ønsker seg en dame med muskler så vet jeg at jeg ikke har noe å stille opp med. Om en mann ønsker seg en kvinne på 100kg så veit jeg at jeg ikke har noe å stille opp med. Det samme om en mann ønsker en kvinne på 50kg. Men det har jo absolutt ingenting med min vekt å gjøre hva slags kvaliteter andre menn er ute etter?! Om en overvektig dame ønsker seg en tynn mann kan hun fint finne det, hun kan bare ikke få den tynne mannen som ønsker en tynn kvinne. Om du (som er slank) ønsker deg en muskuløs mann, så kan du fint finne det. Du kan bare ikke få den muskuløse mannen som ønsker seg en feit kvinne. Det har jo ikke noe med å miste deler av utvalget, det er jo likt for alle mennesker uansett størrelse og form det der. Det har med hva slags kvaliteter folk er ute etter. Noen liker mora, noen liker dattera - men det er håp for alle. Alt det du skriver er jo ikke noe spesielt for overvektige, det er slik det er for alle. Mulig vi snakker forbi hverandre nå, men slik du skrev det i tidligere innlegg virker det som om dette kun gjelder overvektige og ikke andre mennesker. Nå har du plutselig snudd om på flisa og mener det gjelder alle. Ikke rart man ikke blir klok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 25. oktober 2004 #20 Del Skrevet 25. oktober 2004 Nå er jeg ikke homofil så en muskuløs mann har jeg ikke så stort behov for. Det jeg prøver å få frem her er at det er et såpass stort flertall av menn som ønsker tynne kvinner at markedet blir begrenset for en tykk kvinne. Er du enig med denne påstanden eller ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå