Gå til innhold

Huskjøp - ideell plassering unntatt med tanke på jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal kjøpe hus, noe som er langt ifra enkelt. Vi har veldig grei økonomi, men samtidig synes vi det blir for vilt å bruke 7 mill + på et hus. 

Nå har vi funnet et hus vi liker veldig godt, og til en veldig ok pris. Beliggenheten er perfekt med tanke på at det er skole, barnehage, butikk, kjøpesenter, gode turmuligheter, og stille og rolig i nærheten. Det eneste minuset er at om jeg skal reise kollektivt til jobb kommer det til å ta nesten en time hver vei.. og det synes jeg er drøyt. I dag har jeg ca 40 minutter, og da trenger jeg bare ta én buss. Om jeg skal ta buss fra dette huset, må jeg både ta buss og bane, og da først buss i helt feil retning for å komme til banen. Alternativet er selvsagt å kjøre, men for å komme unna rushtidsavgiften (36 kr i bompenger), må jeg kjøre hjemmefra kl 06:20, og da likevel betale 15 kr i bompenger. Bare en av veiene heldigvis, da. 

Hvor viktig synes dere det er å bo nært jobben? De boligene vi har sett som har vært slik at reisetiden kollektivt har vært på under 30 min har enten vært veldig dyre, eller vært små, eller hatt dustete beliggenhet (som helt inni motorveien, gjerne kneket innimellom andre boliger så man har null hage og masse innsikt). 

Anonymkode: 8f96a...002

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser i dag hjemmefra ca 6:35, så det blir ikke så fryktelig mye tidligere om jeg må kjøre til jobben derfra. Men da MÅ vi ha to biler, siden mannen jobber et sted hvor kollektivtransport tar godt over en time hver vei.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar du bo i Oslo. Da er det helt normalt at en i paret har 1 times reisevei. Jeg kommer til å ha det til høsten jeg og, men det er verdt det mtp beligenhet og pris på boligen. 

Anonymkode: 9a18d...ea2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor ikke i Oslo. 1 times resievei er ikke normalen her, og ikke aktuelt å bruke så lang tid på å reise kollektivt, med bytting og styr i alskens vær. Hadde jeg nå kunnet ta bare én buss, så kanskje, men når man må gå til bussen, stå der og vente, så gå til banen, stå der og vente, og så gå til jobben, så er man som regel både klissvåt og kald når man kommer frem på jobb. Og å bruke så mye tid hver dag har jeg bare ikke lyst til.. Spesielt ikke siden vi planlegger unger i nær fremtid. 

Gjest Halvveis
Skrevet

Oslo har ikke rushtidsbom.

Mitt tips er å se på kollektivtilbudet og følge disse utover fra sentrum til du finner et området som passer lommeboka.

I Oslo kan man f.eks. flytte seg 45 min med toget til steder som koster 1/3 av Oslo-priser. Husk å bo nær en stasjon slik at du kan gå/sykle til denne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er akseptabelt med opptil 1 time kollektivt hvis resten av huset oppfyller alle andre krav og ønsker. Selvfølgelig kan det være tungvint, men man kan jo f.eks vurdere samkjøring med andre, sykle til stasjonen i stedet for buss etc. Eller man tar motorsykkellappen..........

Anonymkode: 172be...cda

Skrevet

Hva med elsykkel? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Halvveis skrev:

Oslo har ikke rushtidsbom.

Mitt tips er å se på kollektivtilbudet og følge disse utover fra sentrum til du finner et området som passer lommeboka.

I Oslo kan man f.eks. flytte seg 45 min med toget til steder som koster 1/3 av Oslo-priser. Husk å bo nær en stasjon slik at du kan gå/sykle til denne.

Det er det vi har gjort så langt, men så dukket altså dette opp i et område vi liker veldig godt (jeg har vokst opp der). 

Problemet er at det omtrent kun er bybanen som går i nærheten av der jeg har jobb.. Og å kjøpe hus langs bybanetraseen er dryt, og trangt. Vi har sett på hus med inntil 15 min gangavstand til bybanen, og prøvd å finne noe hvor busser går nogenlunde greit til bybanen. Men fremdeles blir man da begrenset til Fana bydel. Det flotte med kollektivnettverket i Bergen er at det antas at alle skal til og fra sentrum.. I det man skal reise fra en bydel til en annen, så sliter man. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er for langt å sykle, samme med el-sykkel. I tillegg fungerer jo det bare om sommeren, og knapt nok da. Det regner MYE i bergen.. Det vil ta godt over en time å sykle også, og da må jeg dusje i tillegg (og det ødelegger for organisert trening jeg driver med senere på dagen). Jeg syklet en stund fra her jeg bor nå, hvor det er 5 km kortere sykkelvei til jobb, og det holdt jeg bare ut med i et halvt år før det ble for mye kav med skifting og dusjing og herjong. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå virker det som om du bare ser problemer og da flytter du ikek dit.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vel, det kan jo være mulig å sykle eller ta bil til bybanestoppet? Synes å huske at det var et argument for å kutte ned på busstilbudet når bybanen kom, at folk skulle sluses inn til bybanestoppene og få billig parkering..

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er akseptabelt med opptil 1 time kollektivt hvis resten av huset oppfyller alle andre krav og ønsker. Selvfølgelig kan det være tungvint, men man kan jo f.eks vurdere samkjøring med andre, sykle til stasjonen i stedet for buss etc. Eller man tar motorsykkellappen..........

Jeg er også fristet til å tenke at alt det andre veier opp for toskete jobbreisevei, men ettersom man jo skal reise dit fem dager i uken må det ikke være for mye bal heller. Jeg heller nok mot å ta bilen, men da MÅ man altså ha to biler. 

Det frister så lite å bo i et hus uten hage, kneket innimellom andre hus, gjerne med sterkt trafikkert vei rett utenfor.. Dette huset hadde stor hage og gårdsplass, skog og småfjell rett bakom, butikk noen hundre meter borti gaten, og bussforbindelsen til sentrum er veldig god (men selvsagt ikke til jobben, for den ligger i en annen bydel, og ingen skal jo noensinne ta buss fra en bydel til en annen, må vite..).

Vi skal på visning på to hus som ligger glimrende til i forhold til jobben (15-35 min reisevei, trenger kun ta bane, og max 10 min å gå til banen). Men det ene er såkalt enebolig i kjede, med sterkt trafikkert vei rett utenfor, og idiotisk badeløsning, og knøttliten hage med masse innsikt. Det andre ligger kneket innimellom mange andre hus, uten hage, bare en liten platting, og stor lekeplass/fotballbane rett utenfor (ser for meg mye bråk der..). 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå virker det som om du bare ser problemer og da flytter du ikek dit.

Hvordan mener du jeg bare ser problemer? Det er nettopp det jeg ikke gjør. Det eneste problemet er reiseveien, alt annet er helt glimrende med det huset. 

• Liker 1
Gjest ClickB4it
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor ikke i Oslo. 1 times resievei er ikke normalen her, og ikke aktuelt å bruke så lang tid på å reise kollektivt, med bytting og styr i alskens vær. Hadde jeg nå kunnet ta bare én buss, så kanskje, men når man må gå til bussen, stå der og vente, så gå til banen, stå der og vente, og så gå til jobben, så er man som regel både klissvåt og kald når man kommer frem på jobb. Og å bruke så mye tid hver dag har jeg bare ikke lyst til.. Spesielt ikke siden vi planlegger unger i nær fremtid. 

Du har jo allerede bestemt deg, virker det som?

For meg er det ikke viktig å bo nærme jobben, jeg elsker nemlig den timen jeg har om morgenen til å lese aviser og drikke kaffe.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du jeg bare ser problemer? Det er nettopp det jeg ikke gjør. Det eneste problemet er reiseveien, alt annet er helt glimrende med det huset. 

I alle andre innlegg enn HI har du bare klaget, basert på det føler jeg du ikke burde kjøpe.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, ClickB4it skrev:

Du har jo allerede bestemt deg, virker det som?

For meg er det ikke viktig å bo nærme jobben, jeg elsker nemlig den timen jeg har om morgenen til å lese aviser og drikke kaffe.

Nei, jeg har da ikke bestemt meg? Jeg vil ikke reise med buss/bane, jeg må da kjøre, om vi skal kjøpe det. 

Jeg kan ikke lese kaffe og drikke kaffe på bussen/banen. Begge deler er fulle, man må stå som sild i tønne og holde seg fast for livet.. Og så må man inn og ut fordi man må bytte i tillegg. Så kollektivalternativet er så langt ifra avslappende og koselig man kommer. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har da ikke bestemt meg? Jeg vil ikke reise med buss/bane, jeg må da kjøre, om vi skal kjøpe det. 

Jeg kan ikke lese kaffe og drikke kaffe på bussen/banen. Begge deler er fulle, man må stå som sild i tønne og holde seg fast for livet.. Og så må man inn og ut fordi man må bytte i tillegg. Så kollektivalternativet er så langt ifra avslappende og koselig man kommer. 

Jeg er enig med ClickB4it og AB om at du virker til å ha bestemt deg for at dette ikke passer deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I alle andre innlegg enn HI har du bare klaget, basert på det føler jeg du ikke burde kjøpe.

Eh, nei. Da bør du lese  hele tråden. Jeg har klaget på EN ting. Det er EN negativ ting med det huset. I resten av innleggene skriver jeg jo at det er perfekt på alle andre måter. Jeg klager ikke på huset, jeg klager på kollektivtilbudet her i byen. Det er beliggenheten i forhold til jobb, og kun det, som er negativt med det. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, VinterSnø skrev:

Jeg er enig med ClickB4it og AB om at du virker til å ha bestemt deg for at dette ikke passer deg.

Jeg har bestemt meg om at jeg ikke har lyst til å reise kollektivt. Så jeg må kjøre. 

Det er det eneste jeg har bestemt meg for. Jeg heller veldig for å gå for det huset, for det er så perfekt på alle andre måter enn å måtte kjøre til jobb.

Gjest ClickB4it
Skrevet

Det er ingen her som kan vite om dere har økonomi til å forsvare at du kjører til jobb.

Forøvrig kan jeg anbefale lydbøker eller podkaster for sild-i-tønne-pendling :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...