AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #1 Skrevet 19. april 2016 Veier alt for mye og har prøvd og prøvd å gå ned i vekt, men det funker ikke. Vet alt om inntak minus forbruk osv. Sunn mat og trening osv. Det er ikke der problemet ligger. Det er ikke noe problem å få gått tur, syklet, svømt, styrketrening (ikke på senter da det rett og slett blir for trøblete å følge. Funker best å holde på hjemme, da gjør jeg det. Og poenget må jo være at det er best at jeg får gjort det og ikke hvor). Sånn stort sett er det ikke noe problem med maten heller. På dagtid klarer jeg å holde det sunt og i passe porsjoner. Men noe må det være jeg gjør galt i forhold til kost for jeg får sånn trang til å spise når det blir kveld. Eller det er vel helst i hodet det sitter. For når det blir kveld blir jeg "sulten" og jeg får sånn behov for å putte i meg alt jeg kommer over. Det er som om kroppen (vet jo det nok aller helst sitter i hodet) krever påfyll av det energiunderskuddet jeg har fått på dagtid. Jeg er da trett og sliten. Jeg er het tom når de blir kveld. Jeg har ikke or til hobbyene mine engang. Jeg kan være flink ett par tre dager og så er det "på han igjen". Og når jeg først har starta så kan jeg jo like godt fortsette for da er jo alt ødelagt allerede liksom. Klart jeg går ikke ned i vekt da 😝 Motivasjonen til å gå ned i vekt er der. Kunnskapen om hvordan er der. Viljen er der. Og jeg vet akkurat hvor det skjærer seg. Problemet er at jeg klarer ikke å gjøre noe med akkurat det. Jeg trenger tips. Jeg trenger metoder. Jeg trenger nye tankesett. Det handler ikke bare om å bestemme seg, for det gjør jeg hver dag. Men al fonuft er borte når det blir kveld. Anonymkode: 643cb...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #2 Skrevet 19. april 2016 Prøv å registrere alt du spiser nøyaktig, så du vet nøyaktig hvor mye du får i deg. Bruk flere ulike kalkulatorer til å finne ut omtrent hvor mange kalorier du trenger på en dag med aktivitetsnivået du har, og legg deg bare et par hundre kcal under det. Da vil du veldig sakte men sikkert gå ned i vekt. Siden du blir veldig sulten om kvelden kan det være du spiser for lite. Ved å registrere absolutt alt vil du kunne se det. Anonymkode: 17bd4...c32 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #4 Skrevet 19. april 2016 Hva spiser du på dagtid da? Og det at du er helt "tom" tyder også på søvnmangel. Anonymkode: c1330...26e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #5 Skrevet 19. april 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv å registrere alt du spiser nøyaktig, så du vet nøyaktig hvor mye du får i deg. Bruk flere ulike kalkulatorer til å finne ut omtrent hvor mange kalorier du trenger på en dag med aktivitetsnivået du har, og legg deg bare et par hundre kcal under det. Da vil du veldig sakte men sikkert gå ned i vekt. Siden du blir veldig sulten om kvelden kan det være du spiser for lite. Ved å registrere absolutt alt vil du kunne se det. Anonymkode: 17bd4...c32 Det hjelper fint lite å registrere alt jeg spiser, når problemet er at all sunn fornuft og alle frsetter osv kobler ut på kvelden. Jeg har prøvd alskens kalkulatorer og dagbøker hvor jeg registrerer kaloriinntak og trening. Det gir meg kontroll på inntak minus forbruk, men det løser ikke problemet. Jeg trenger noe som holder meg på rett spor på kveldene. Og det har jeg ikke klart å finne til nå. Anonymkode: 643cb...3fc
Fjaselina Skrevet 19. april 2016 #6 Skrevet 19. april 2016 Eg har også same problem, og det er nesten slik at det einaste som hjelp, er å gå ein tur og så gå ganske rett til sengs før eg rekk å starte jakta på mat... 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #7 Skrevet 19. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva spiser du på dagtid da? Og det at du er helt "tom" tyder også på søvnmangel. Anonymkode: c1330...26e Frokost (kl 7:30)er to skiver brød med vanlig pålegg. Eller havregrøt. Eller tre knekkebrød med vanlig pålegg. lunsj (kl 11)er to skiver brød med vanlig pålegg eller en salat (og da passer jeg på at den inneholder en del proteiner) så spiser jeg som regel en frukt eller en fruktsalat som mellommåltid ca kl 14 middag (ca kl 16:30) består som oftest av to små poteter, masse fisk og grønnsaker. Ikke saus, det bruker jeg sjeldent. og så går jeg bananas på kvelden etter kl 20. Mister fullstendig impulskontrollen da. Hadde jeg klart å holde meg til to knekkebrød og en yogurt/frukt da, hadde det ikke vært noe problem. Men det klarer jeg ikke. Anonymkode: 643cb...3fc
prt90 Skrevet 19. april 2016 #8 Skrevet 19. april 2016 Hva med å ta en joggetur på kvelden når du begynner å bli sulten?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #9 Skrevet 19. april 2016 1 minutt siden, prt90 skrev: Hva med å ta en joggetur på kvelden når du begynner å bli sulten? Jeg er som regel akkurat kommet inn igjen da etter en lang gåtur, sykkeltur, fjelltur eller økt i bassenget. Anonymkode: 643cb...3fc
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #10 Skrevet 19. april 2016 Når cravingen kommer setter du deg ned og puster godt ned i magen. Kjenn etter om du er reelt sulten, eller om du bare er fysen på ett eller annet. Er du sulten, så spis. Skikkelig mat. Er du fysen er det noe annet som er problemet. Vanlige grunner kan være stress, dårlig søvn, gammel vane, at du har spist feil mat som har gitt deg blodsukkersvingninger (da vil du aldri føle deg mett med "rett" antall kchal) eller at du spiser for å døyve følelser. Eller noe annet. Det kan hjelpe på innsikten å skrive dagbok når dette skjer, så kommer du etterhvert til bunns i hva det virkelige problemet er, og hva som må til for å løse det. Jeg har vært der du er nå, og selv om ting ikke er perfekte har jeg mye mer kontroll nå, og kan forebygge. Det er også enklere å motstå fristelser når du vet litt om hvorfor du blir fristet. Anonymkode: c1330...26e 1
rh1 Skrevet 19. april 2016 #11 Skrevet 19. april 2016 Hadde nok også gått litt bananas om jeg skulle hatt mitt siste måltid halv fem Kanskje cluet er å spise et knekkebrød eller noe litt FØR du kjenner disse cravingene? Sånn at du fortsatt er mett når kvelden kommer? Feks i sju-tiden eller sånn, også legger du deg før det blir alt for ille? 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #12 Skrevet 19. april 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva spiser du på dagtid da? Og det at du er helt "tom" tyder også på søvnmangel. Anonymkode: c1330...26e Hadde nok med fordel kunnet sovet mer. Men så er det det med å ha tenåringer i hus. Det er jo litt godt å få iallefall en halvtime voksentid etter at de er forsvunnet på rommene sine. Anonymkode: 643cb...3fc
Emalje Skrevet 19. april 2016 #13 Skrevet 19. april 2016 Kanskje du må endre vanene litt? Det er jo lett å grave seg ned i godteskapet og sette seg foran tv'en om kvelden, men hva om du gjør noe aktivt med hendene som gjør at du ikke kan sitte og spise? Strikker? "Trener" foran tv'en, benløft eller tåhev eller noe? Snakke med noen i telefonen? I hvert fall en eller annen aktivitet som hindrer deg i å spise samtidig.. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #14 Skrevet 19. april 2016 3 minutter siden, Emalje skrev: Kanskje du må endre vanene litt? Det er jo lett å grave seg ned i godteskapet og sette seg foran tv'en om kvelden, men hva om du gjør noe aktivt med hendene som gjør at du ikke kan sitte og spise? Strikker? "Trener" foran tv'en, benløft eller tåhev eller noe? Snakke med noen i telefonen? I hvert fall en eller annen aktivitet som hindrer deg i å spise samtidig.. Ser den. Og i teorien burde det funke helt fint. Men ikke her. Jeg blir ikke avledet nok. Anonymkode: 643cb...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #15 Skrevet 19. april 2016 Det som funker er jo å la vær å ha sånne ting i hus. Ikke kjøp inn snop osv. Har du ikke snop, får du ikke spist snop. Om du også går på vanlig mat, kan det være at det som funker for meg funker for deg: Jeg spiser ting med lite kalorier. Vannmelon. Skjærer opp i små biter, og da har jeg noe å 'dytte inn i munnen'. Da er jeg fornøyd. Anonymkode: e5e63...c7c 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #16 Skrevet 19. april 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frokost (kl 7:30)er to skiver brød med vanlig pålegg. Eller havregrøt. Eller tre knekkebrød med vanlig pålegg. lunsj (kl 11)er to skiver brød med vanlig pålegg eller en salat (og da passer jeg på at den inneholder en del proteiner) så spiser jeg som regel en frukt eller en fruktsalat som mellommåltid ca kl 14 middag (ca kl 16:30) består som oftest av to små poteter, masse fisk og grønnsaker. Ikke saus, det bruker jeg sjeldent. og så går jeg bananas på kvelden etter kl 20. Mister fullstendig impulskontrollen da. Hadde jeg klart å holde meg til to knekkebrød og en yogurt/frukt da, hadde det ikke vært noe problem. Men det klarer jeg ikke. Anonymkode: 643cb...3fc Forslag: Til frokost: Bytt ut brød/havregryn/knekkebrød med lavkarbo frøknekkebrød uten mel. Bruk masse pålegg; smør, egg, grønnsaker, gjerne avokado. Alternativt tyrkisk yoghurt (ikke fettredusert) med litt hakkede nøtter og bær. (Rør inn et par dråper stevia om du vil ha litt søtsmak) eller omelett+salat. Til lunsj: Salat med proteinkilde er bra. Bruk dressing i form av extra virgin olivenolje eller hjemmelaget rømmedressing (så slipper du sukker, dårlige oljer og E-stoffer) Evt middagsrester. Middag: Potet er ikke viktig, men helt ok om du trener litt. Ha fett i tillegg. Litt smeltet smør, olivenolje en klatt rømme. Dropp frukt som mellommåltid. Spis heller nøtter/mandler, 86% sjoko, middagsrester, grønnsaker med dip etc. Tips; lag en gigaomelett med masse grønnsaker i på kvelden, så har du litt til kvelds, og frokost+matpakke neste dag. Gjør du dette vil du skru på fettforbrenning i stedet for fettlagring, og du vil få mer energi og en god metthetsfølelse. Lykke til! Anonymkode: c1330...26e 5
Emalje Skrevet 19. april 2016 #17 Skrevet 19. april 2016 (endret) 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser den. Og i teorien burde det funke helt fint. Men ikke her. Jeg blir ikke avledet nok. Anonymkode: 643cb...3fc Jeg ser den. Vet ikke, jeg. Kanskje du må lage deg et mantra. Eller skrive et "brev" til deg selv som du kan lese i harde stunder der du skriver om motivasjonen din til å gå ned i vekt. Så kan du tenke "er det verdt det å gomle i meg nå, etter all innsatsen jeg har lagt inn i løpet av dagen, uka, måneden?" Kan trøste deg med at det blir enklere å ikke overspise om kvelden etterhvert! Jeg har ikke det behovet lenger, selvom jeg var typen til å lage meg middag og dessert nummer to før! Endret 19. april 2016 av Emalje Mantra.....
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #18 Skrevet 19. april 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når cravingen kommer setter du deg ned og puster godt ned i magen. Kjenn etter om du er reelt sulten, eller om du bare er fysen på ett eller annet. Er du sulten, så spis. Skikkelig mat. Er du fysen er det noe annet som er problemet. Vanlige grunner kan være stress, dårlig søvn, gammel vane, at du har spist feil mat som har gitt deg blodsukkersvingninger (da vil du aldri føle deg mett med "rett" antall kchal) eller at du spiser for å døyve følelser. Eller noe annet. Det kan hjelpe på innsikten å skrive dagbok når dette skjer, så kommer du etterhvert til bunns i hva det virkelige problemet er, og hva som må til for å løse det. Jeg har vært der du er nå, og selv om ting ikke er perfekte har jeg mye mer kontroll nå, og kan forebygge. Det er også enklere å motstå fristelser når du vet litt om hvorfor du blir fristet. Anonymkode: c1330...26e Jeg kunne nok prøvd å finne mat som metter mer/lengre. Tror ikke det er blodsukkersvingninger. Men jeg spiser mat som er lett i magen om du forstår hva jeg mener. Jeg har mye uro i kroppen. Klarer ikke å bare sette meg ned. Noe må skje. Å bare se tv holder ikke. Jeg må se tv, strikke, lese nyheter på vg.no og spise samtidig. Å fylle tiden med å rydde en bod, male lister, stryke klær osv, kunne nok holdt meg fra å spise. Men problemet er at jeg er helt tom på kvelden. Har ikke ork til å gå igang med noe slikt. Men samtidig er jeg full av "maur". Vanskelig å forklare. Anonymkode: 643cb...3fc
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #19 Skrevet 19. april 2016 Alt ligger i kostholdet!! Min venninne sluttet å trene da hun ikke hadde motivasjon til det, men ALT hun spiser er nøye gjennomtenkt mtp sukker. ALT hun spiser er sukkerregulert, hun nyter gjerne litt is om kvelden men den er også sukkerfri. Jeg tør påstå at hun er på sitt tynneste noen gang nå, og hopper rett inn i str S. Skal du lage pizza til middag? Ja da lager du pizzabunn av havre, pizzafyll av sukkerregulert ketchup og kesam osv. Og husk at det værste du gjør er å drikke kalorier Anonymkode: 5e3d4...39b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #20 Skrevet 19. april 2016 Jeg tenker det kan tyde på at du får for mye raske karkohydrater i deg. Jeg blir sånn om jeg spiser mye brød. Eller sukker, pasta og ris. Jeg må spise tungtfordøyelige ting om jeg skal klare å holde craving unna på kveldene. Anonymkode: 2a5db...f03 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå