Gå til innhold

Fukt i veggene


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva er det å gjøre hvis det er fukt i veggene? Vi leier en leilighet hvor veggen er begynt å bli svart av mugg/ fuktighet. Vi har informert husverten og han skal komme å se på dette. Hva tror dere skjer? Kan han kaste oss ut fordi han må skifte ut veggene eller hva er vanlig å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er å flytte derfra pga helsefaren: "Soppsporer og mykotoksiner kan gi utmattethet, immunsvikt, astma, allergier, øye- og luftveisirritasjoner, hodepine, kroniske fordøyelsesproblemer, hoste, frysninger, muskel- og leddsmerter, hudirritasjoner, svimmelhet, m.m. Enkelte muggsopparter er meget kreftfarlig. Andre gir nyreskader. Urinsyregikt kan påvirkes av mykotoksiner. Allergikere reagerer mer på muggsopp enn andre, selv om de ikke er allergiske mot muggsopp.", jfr. http://www.sykavhuset.no/muggsopp.htm

Flere linker: http://www.google.no/search?hl=no&q=muggso...ta=lr%3Dlang_no

Fra http://www.inneklima.com/index.asp?context...t=&document=223

"Vannskader. Fuktskader. Kondens.

Fukt og fuktskader forekommer meget hyppig i vårt land, ofte på grunn av stort utvendig vannpress og dårlig drenering, feilkonstruksjon, kondens eller lekkasjer

Fukt er en viktig årsak til inneklimasykdommer

Det er ikke vannet i seg selv som gir helseskader, men fukt gir gode vekstbetingelser særlig for muggsopper som så kan bidra til sykdommer

Det er sammenheng mellom forekomst av astma og fuktskader

Fukt gir grobunn og vekstbetingelser for mikroorganismer og spesielt muggsopper som kan føre til helseskade og/eller plager

Ved fuktskader med infisert vann må alt fuktet materiale fjernes. Tørrblåsing er vanligvis ikke tilstrekkelig

Både bygningsloven av 1997 og forskrifter fra helsemyndighetene understreker at det ikke skal forekomme fuktskader eller muggsoppvekst innendørs. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjøp en luftavfukter, det hjelper utrolig masse. Vi brukte det før, da vi bodde i en veldig fuktig kjeller leilighet. det rann vann fra vinduer, og listene var svarte.

Luftavfukteren var fenomenal, etter en liten stund, så hadde den tatt all fuktighet. det er en tank på den, som fylles med vann, den må tømmes.

Woods sine, får en kjøpt på Elkjøp. Anbefales !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kan det være problemer som er for store til å løses med en luftfukter. Det kan også være at huset har alvorligere skader, som mangelfull isolasjon i veggene og dårlig ventilasjon. Er dette en kjellerleilighet med betongvegger? I så fall kan det være fuktighet fra betongen og manglende isolasjon som gjør at veggene kondenserer/mugler. Vær glad dere ikke eier huset! :wink:

Uansett; er dette ille, ville jeg virkelig vurdert hvor lenge jeg skulle satse på å bli boende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Jeg har bodd i et hus med muggskader... Kanskje er det derfor jeg sitter her med utmattelsessyndrom og er generelt skrall, det vet jeg ikke 100% sikkert. Men om jeg kunne valgt om igjen, hadde jeg ikke bodd i den leiligheten for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

uansett' date=' så vil en luftavfukter være med på å bedre bo forholdene.[/quote']

Det hjelper ikke mot helsefaren, siden man ikke får fjernet soppsporene osv. Som det står i svaret mitt over: "Ved fuktskader med infisert vann må alt fuktet materiale fjernes. Tørrblåsing er vanligvis ikke tilstrekkelig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor lant tid tar det å skifte en vegg som er to meter da? Risikerer vi å bli kastet ut når de skal skifte veggen? Slike ting tar vel litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lant tid tar det å skifte en vegg som er to meter da? Risikerer vi å bli kastet ut når de skal skifte veggen? Slike ting tar vel litt tid.

Spørs hvor fukten kommer fra... En bør ikke legge plater på veggen, før fukten er helt vekke. Hvis det er utenfra, så kan det være behov for å drenere, og etter det tørke muren - det kan variere hvor fort det går.

Hvis det kun er snakk om å fjerne og skifte plater på en to meter vegg, så vil det ikke ta så lang tid en er effektiv. Skal en gjette maks en uke.

Uansett bør en være sikker på at fukten er vekke, hvis ikke kommer soppen tilbake før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...