StineN Skrevet 17. april 2016 #1 Skrevet 17. april 2016 (endret) Du turte ikke å be de om å dempe seg selv? Endret 18. april 2016 av Raven Emerald 1
Arabella Skrevet 17. april 2016 #2 Skrevet 17. april 2016 6 minutter siden, StineN skrev: Du turte ikke å be de om å dempe seg selv? Det er slett ikke alltid trygt å gjøre, kommer an på om man kjenner naboen. 28
StineN Skrevet 17. april 2016 Forfatter #3 Skrevet 17. april 2016 Et øyeblikk siden, Arabella skrev: Det er slett ikke alltid trygt å gjøre, kommer an på om man kjenner naboen. Verden er et utrygt sted. Norge er et av de tryggeste landene i verden. Slike ting som dette bør man virkelig takle selv og ikke bry politiet med. De har viktigere ting å bry seg om. Selv så har jeg aldri hatt problemer med dette. De aller fleste svarer med å skru ned volumet umiddelbart og unnskylder seg. Hva er du redd for? Virker skikkelig idiotisk å føle seg "utrygg" for noe så simpelt som dette. 5
Arabella Skrevet 17. april 2016 #4 Skrevet 17. april 2016 Du har aldri vært ute for farlige situasjoner, skjønner jeg. Simpelt? Mener du enkelt? 22
StineN Skrevet 17. april 2016 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2016 12 minutter siden, Arabella skrev: Du har aldri vært ute for farlige situasjoner, skjønner jeg. Simpelt? Mener du enkelt? Vært ute for flere farlige situasjoner enn folk flest her inne i forbindelse med jobb. Virkelig, du har ikke noe bedre argument enn å påpekke eventuelle skrivefeil? 2
Arabella Skrevet 17. april 2016 #6 Skrevet 17. april 2016 (endret) 7 minutter siden, StineN skrev: Vært ute for flere farlige situasjoner enn folk flest her inne i forbindelse med jobb. Virkelig, du har ikke noe bedre argument enn å påpekke eventuelle skrivefeil? Hva vet du om hva folk her inne kan ha vært utsatt for? Jeg har ikke sagt noe om skrivefeil. Jeg spør om du mener enkelt. Simpelt betyr dårlig (gjort), tarvelig, usselt etc. Endret 17. april 2016 av Arabella 21
StineN Skrevet 17. april 2016 Forfatter #7 Skrevet 17. april 2016 Et øyeblikk siden, Arabella skrev: Hva vet du om hva folk her inne kan ha vært utsatt for? Jeg vet hva jeg selv har vært utsatt for. Og det er ikke til Ola og Kari Nordmann har opplevd til daglig. Det er uansett uvesentlig. Å be naboer roe ned støyen er like farlig som å gå på butikken. Helt tåpelig å ringe politiet for noe sånt. 2
Arabella Skrevet 17. april 2016 #8 Skrevet 17. april 2016 (endret) En gang jeg ringte på hos en nabo langt på natt midt i uken fikk jeg en spyttklyse i ansiktet og et slag i magen. Ellers i andre sammenhenger er jeg blitt truet med skytevåpen, kniv, lenker. Men nå er det ikke meg det dreier seg om. Det var ikke jeg som startet tråden. Endret 17. april 2016 av Arabella 15
StineN Skrevet 17. april 2016 Forfatter #9 Skrevet 17. april 2016 1 minutt siden, Arabella skrev: En gang jeg ringte på hos en nabo langt på natt midt i uken fikk jeg en spyttklyse i ansiktet og et slag i magen. Ellers i andre sammenhenger er jeg blitt truet med skytevåpen, kniv, lenker. Sier vel mer om hvordan du håndterer situasjonen enn om hvor farlig en slik situasjon egentlig er. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #10 Skrevet 17. april 2016 Et øyeblikk siden, StineN skrev: Sier vel mer om hvordan du håndterer situasjonen enn om hvor farlig en slik situasjon egentlig er. Det virker som du har bestemt deg på forhånd hvor feilen ligger? Ville du sagt det samme dersom Arabella hadde skrevet at hun ble voldtatt? Anonymkode: 8d3ba...991 20
Poserose Skrevet 17. april 2016 #11 Skrevet 17. april 2016 4 minutter siden, StineN skrev: Sier vel mer om hvordan du håndterer situasjonen enn om hvor farlig en slik situasjon egentlig er. Var en familiefar som ble drept da han gikk bort til naboen for å be dem om å dempe seg fordi ungene ikke fikk sove. Er sikkert større sannsynlighet for å dø i en trafikkulykke enn å bli trakassert i en slik situasjon, men skjønner at folk føler det kan være utrygt. 27
StineN Skrevet 17. april 2016 Forfatter #12 Skrevet 17. april 2016 Et øyeblikk siden, Poserose skrev: Var en familiefar som ble drept da han gikk bort til naboen for å be dem om å dempe seg fordi ungene ikke fikk sove. Er sikkert større sannsynlighet for å dø i en trafikkulykke enn å bli trakassert i en slik situasjon, men skjønner at folk føler det kan være utrygt. Folk i dag har ingen ryggrad. At han ble drept gjør ikke situasjonen noe farligere. Blir som å si at å kaste søppel er farlig fordi en gang så datt en mann ned i søppla og knakk nakken. folk har blitt drept i alle slags situasjoner, det gjør ikke de situasjonene farlige.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #13 Skrevet 17. april 2016 2 timer siden, StineN skrev: Verden er et utrygt sted. Norge er et av de tryggeste landene i verden. Slike ting som dette bør man virkelig takle selv og ikke bry politiet med. De har viktigere ting å bry seg om. Selv så har jeg aldri hatt problemer med dette. De aller fleste svarer med å skru ned volumet umiddelbart og unnskylder seg. Hva er du redd for? Virker skikkelig idiotisk å føle seg "utrygg" for noe så simpelt som dette. Come on. Om en ikke er politi/i et rusmiljø så er det begrenset hvor grufullt og mye vold man blir vant til å se, så slutt med liksom tøffe opplegget ditt. Veldig naivt syn må jeg si, det er virkelig ikke å anbefale å skulle ordne opp /kontakte potensielt drita/rusede bråkebøtter selv. Norsk politi har å stille opp om man ringer og forklarer. Jeg er en som aldri tafatt lar drit eller urettferdighet foregå foran øynene mine men jeg har lært meg at nei, jeg kan ikke gå og ordne opp i ting politi blir betalt for. En gang for mye gjorde jeg nettopp det og det endte med, på amerikansk protection order. Man vet aldri hva slags gærninger det er. Så ingen grunn til å leke cowboy. Anonymkode: 13c39...16e 4
ajarRun Skrevet 17. april 2016 #14 Skrevet 17. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Come on. Om en ikke er politi/i et rusmiljø så er det begrenset hvor grufullt og mye vold man blir vant til å se, så slutt med liksom tøffe opplegget ditt. Veldig naivt syn må jeg si, det er virkelig ikke å anbefale å skulle ordne opp /kontakte potensielt drita/rusede bråkebøtter selv. Norsk politi har å stille opp om man ringer og forklarer. Jeg er en som aldri tafatt lar drit eller urettferdighet foregå foran øynene mine men jeg har lært meg at nei, jeg kan ikke gå og ordne opp i ting politi blir betalt for. En gang for mye gjorde jeg nettopp det og det endte med, på amerikansk protection order. Man vet aldri hva slags gærninger det er. Så ingen grunn til å leke cowboy. Anonymkode: 13c39...16e Har jobbet i bar i Oslo, politiet er de sløveste i verden. De har ikke tid til å jobbe med ekte kriminalitet, de er for opptatt med å lete etter folk som røyker i parker, og folk som bedriver gartnervirksomhet. Eneste gang de kom fort var fordi de var lei av å bistå med en knivstikking 150 meter unna. Ring pga innbrudd, slåsskamp eller bråk så kommer de aldri. Jeg ville ikke ringt dem tilbake, hvis du ikke ringer de 7 ganger kommer de neppe.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #15 Skrevet 17. april 2016 1 time siden, ambivalentReaction skrev: Har jobbet i bar i Oslo, politiet er de sløveste i verden. De har ikke tid til å jobbe med ekte kriminalitet, de er for opptatt med å lete etter folk som røyker i parker, og folk som bedriver gartnervirksomhet. Eneste gang de kom fort var fordi de var lei av å bistå med en knivstikking 150 meter unna. Ring pga innbrudd, slåsskamp eller bråk så kommer de aldri. Jeg ville ikke ringt dem tilbake, hvis du ikke ringer de 7 ganger kommer de neppe. Litt på siden av tråden: Herregud, det er jo vanvittig! er kun drap "verdig" et besøk av flott" norsk politifolk. Ja, jeg er enig norsk politi virker tafatte , sutrete og mest sannsynlig ubrukelig når jeg tenker meg om. Hvorfor ser de så himla sure ut der de titter ut av bilene sine?. Tror de er skikkelig bad ass, men løper hjem til mamma om det røyner på. Hehe, ja jeg ser det for meg i skrivende stund. Jeg har ringt 911 ( er i USA)for mindre ting enn hva du nevner og de er på pletten innen 5min. Sist var en løs hund som vandret rundt I nabolaget. Tipper de hadde bare lagt på røret om jeg hadde ringt I Norge for noe slikt. "Gartnervirksomhet" er lovlig her jeg er for øyeblikket så lite ressurser på det sammenlignet med gamlelandet. Anonymkode: 13c39...16e
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #16 Skrevet 17. april 2016 5 timer siden, StineN skrev: Verden er et utrygt sted. Norge er et av de tryggeste landene i verden. Slike ting som dette bør man virkelig takle selv og ikke bry politiet med. De har viktigere ting å bry seg om. Selv så har jeg aldri hatt problemer med dette. De aller fleste svarer med å skru ned volumet umiddelbart og unnskylder seg. Hva er du redd for? Virker skikkelig idiotisk å føle seg "utrygg" for noe så simpelt som dette. Jeg hadde en nabo som ga direkfe f, i alle regler og festet vilt. Folk satt i trappe oppgangen å gråt å survet. Fylle drama. Når jeg skulle si ifra så reagerte en gjest ved å nesten slå meg. Så man kan aldri vite. Jeg syns det burde være forbudt å feste etter kl 12 i boretslag. Takler man ikke å vise hensyn så får man bo i enebolig. Folk er egoister. Det funker dårlig i et tett samfunn. Det fins utesteder der folk kan slå ut håret, hvis du er den som mener at det ikke går an å forby slike ting er sannsynlig en egoist. Anonymkode: 2e368...132 5
Mis(s)Understood Skrevet 17. april 2016 #17 Skrevet 17. april 2016 7 timer siden, StineN skrev: Folk i dag har ingen ryggrad. At han ble drept gjør ikke situasjonen noe farligere. Blir som å si at å kaste søppel er farlig fordi en gang så datt en mann ned i søppla og knakk nakken. folk har blitt drept i alle slags situasjoner, det gjør ikke de situasjonene farlige. Kan du tenke deg at ikke alle er under 30 år (- eller over ). Ikke alle har (etter sigende) gjennomført førstegangstjeneste, vervet seg og vært i utelandsoppdrag, ikke alle har jobbet som livvakt? Var det noe mer du ønsket å tilføre om folks manglende mot til å oppsøke situasjoner som kan innebære fare for dem? 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #18 Skrevet 17. april 2016 8 timer siden, StineN skrev: Jeg vet hva jeg selv har vært utsatt for. Og det er ikke til Ola og Kari Nordmann har opplevd til daglig. Det er uansett uvesentlig. Å be naboer roe ned støyen er like farlig som å gå på butikken. Helt tåpelig å ringe politiet for noe sånt. Bare fordi du klarer det enkelt, betyr ikke at andre klarer det. Dessuten, vil du virkelig ha på samvittigheten at en kvinne blir knivstukket bare fordi du sier hun skal gå og snakke med naboen selv istedenfor å ringe politiet? Her i byen jeg bor, er det en kraftig økning av knivstikkelser. Og siden du har vært ut for så mye farlig, bør du vite bedre enn å oppfordre mennesker til å oppsøke potensielt farlige situasjoner. Du vet dessuten ikke om den som velger å ringe har angst, er hjertesyk eller annet. Anonymkode: b8979...c3d 6
Marimba Skrevet 17. april 2016 #19 Skrevet 17. april 2016 9 timer siden, StineN skrev: Du turte ikke å be de om å dempe seg selv? Men i alle dager da, jeg regner da med at når noen har tatt valget om å ringe politiet istedenfor å gå over og be dem om å dempe seg, så ligger det en vurdering bak dette valget. En vurdering vi slett ikke trenger å legge oss opp i, ettersom det ikke er det ts spør etter en gang. Forøvrig er det jo supert for deg at du har et så godt forhold til dine naboer at dere ordner slikt selv, men å tro at det er slik over hele landet, det er ganske trangsynt.. Her har jeg en nabo jeg lett ville gått over til selv, og det ville garantert ikke vært noe problem. En annen (heldigvis tidligere) nabo har forøvrig jaktet på samboeren min med jernstang, og lot det gå utover bilen hans når samboer klarte å løpe unna. Mener du virkelig at neste gang sistnevnte nabo tar seg en fest som tar veldig av, skal hvermansen banke på og stoppe det? Og til TS, ja ring og si i fra at det har ordnet seg. 6
StineN Skrevet 17. april 2016 Forfatter #20 Skrevet 17. april 2016 (endret) Den 17.4.2016 at 12.06, Mis(s)Understood skrev: Kan du tenke deg at ikke alle er under 30 år (- eller over ). Ikke alle har (etter sigende) gjennomført førstegangstjeneste, vervet seg og vært i utelandsoppdrag, ikke alle har jobbet som livvakt? Var det noe mer du ønsket å tilføre om folks manglende mot til å oppsøke situasjoner som kan innebære fare for dem? Vet ikke helt hvorfor du har linket til en sunniva der du skriver "under 30", er det et forsøk på å fremstille meg som en løgner? Trur du har forvirret meg med noen andre. Hva er det egentlig du vil frem til her? Ser her at alle her inne velger å bruke de mest ekstreme tilfellene som eksempler. Dere prøver å male et bilde som ikke representerer virkeligheten i det hele tatt. I nesten alle tilfeller med festing og støy er det helt trygt å gå bort til naboen og be dem om å roe seg ned. Det er større sjanse for å bli skadet om du kjører til butikken. Selvfølgelig, om du bor i et område med høy kriminalitet og mye dop. Ja da stiller saken seg litt annerledes. Men jeg nekter å tru at alle her inne bor i de verste områdene i norge. Så for de aller aller fleste her inne, så er det helt trygt å gå bort til naboen å spørre de om de kan roe seg ned litt. Den 17.4.2016 at 12.55, Marimba skrev: Men i alle dager da, jeg regner da med at når noen har tatt valget om å ringe politiet istedenfor å gå over og be dem om å dempe seg, så ligger det en vurdering bak dette valget. En vurdering vi slett ikke trenger å legge oss opp i, ettersom det ikke er det ts spør etter en gang. Forøvrig er det jo supert for deg at du har et så godt forhold til dine naboer at dere ordner slikt selv, men å tro at det er slik over hele landet, det er ganske trangsynt.. Her har jeg en nabo jeg lett ville gått over til selv, og det ville garantert ikke vært noe problem. En annen (heldigvis tidligere) nabo har forøvrig jaktet på samboeren min med jernstang, og lot det gå utover bilen hans når samboer klarte å løpe unna. Mener du virkelig at neste gang sistnevnte nabo tar seg en fest som tar veldig av, skal hvermansen banke på og stoppe det? Og til TS, ja ring og si i fra at det har ordnet seg. I det tilfelle med jernstangnaboen hadde jeg definitivt gått bort selv og latt han få smake sin egen jernstang. Men det er ikke noe jeg forventer at andre ville gjort. Men nok et eksempel på at folk bruker ekstremtilfeller som om det skulle vært normalen. Den 17.4.2016 at 12.35, AnonymBruker skrev: Bare fordi du klarer det enkelt, betyr ikke at andre klarer det. Dessuten, vil du virkelig ha på samvittigheten at en kvinne blir knivstukket bare fordi du sier hun skal gå og snakke med naboen selv istedenfor å ringe politiet? Her i byen jeg bor, er det en kraftig økning av knivstikkelser. Og siden du har vært ut for så mye farlig, bør du vite bedre enn å oppfordre mennesker til å oppsøke potensielt farlige situasjoner. Du vet dessuten ikke om den som velger å ringe har angst, er hjertesyk eller annet. Anonymkode: b8979...c3d I det tilfelle så bør jeg advare alle mot å kjøre bil, fordi det er potensielt mye farligere enn å be naboen roe ned musikken sin. Endret 18. april 2016 av Raven Emerald
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå