Gå til innhold

Opprettholde metabolisme etter røyk/snusslutt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat slutta å snuse, og merker at vektnedgangen går saktere nå enn da jeg slutta å snuse. Leste at røyking/snusing kan øke forbrenningen med rundt 200 kcal om dagen.

Er det noe jeg kan spise/drikke/gjøre for å forbrenne like mye som jeg gjorde da jeg snusa uten å trene meg ihjel? Har dere noen erfaring med dette? Er det mulig å slutte uten å gå opp i vekt? Spiser og trener like mye som før!

Anonymkode: d76a5...803

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om at nikotin går ut over metabolismen. Det handler vel mer om at man spiser mer når man slutter med nikotin. 

Du får telle kalorier som går inn og ut, og kutte søtsaker til litt 1 gang i uken hvis du spiser mye sånt, kutte brus og øl o.l (drikk lettbrus i stedet når du koser deg på helg for eksempel), spis mye grønnsaker og kos deg med sunn mat :) 

Anonymkode: 25ef6...db4

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat slutta å snuse, og merker at vektnedgangen går saktere nå enn da jeg slutta å snuse. Leste at røyking/snusing kan øke forbrenningen med rundt 200 kcal om dagen.

Ta vekk en null, du.

Anonymkode: c69ac...319

AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet har ikke tilstedeværelse eller fravær av nikotin noen betydelig effekt på forbrenning, det handler om at mange opplever et sug som de dekker med økt inntak av mat. Og gjerne litt mer usunn mat/snop som belønning for at man har vært så flink til å slutte å røyke/snuse. 

Anonymkode: a26cc...b9c

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta vekk en null, du.

Anonymkode: c69ac...319

Feil. Det er faktisk 200

Anonymkode: 756b5...b26

Gjest Runforit
Skrevet

1. «Røyking er slankende»
Når man slutter å røyke går forbrenningen litt ned. Det er fordi røykere har en kunstig høy forbrenning. Nikotin påvirker sentralnervesystemet, og når du røyker kan du ha omtrent 10 prosent høyere forbrenning, avhengig av hvor mye du røyker.. Det som skjer er at hjernen settes i en stresstilstand der hjertet pumper fortere, pulsen stiger og blodårene trekker seg sammen. Når det er sagt vil forbrenningen stabilisere seg når man kutter ut røyken og da vil man få veldig mange andre helsegevinster.

http://www.nettavisen.no/nyheter/vi-avkrefter-10-slankemyter/550199.html

AnonymBruker
Skrevet

Når man røyker/snuser får man høyere hvilkepuls. Opplevde selv at hvilepulsen falt med 20% pga røykeslutten.

For å få opp forbrenningen må du rett og slett bevege deg mer. Dersom du trener styrke kan du jo øke muskelmassen og dermed ha økt behov.

Fordelen medå slutte, er jo blant annet at det blir lettere å bevege på seg. Man blir ikke sliten og andpusten av å gå opp ei trapp eller tre.

Aporops trapper: Kos deg med dem! Aldri ta heisen (Y)

Gå opp og ned, løp i dem :) Beveg deg :)

Anonymkode: 0b0c6...514

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om at nikotin går ut over metabolismen. Det handler vel mer om at man spiser mer når man slutter med nikotin. 

Du får telle kalorier som går inn og ut, og kutte søtsaker til litt 1 gang i uken hvis du spiser mye sånt, kutte brus og øl o.l (drikk lettbrus i stedet når du koser deg på helg for eksempel), spis mye grønnsaker og kos deg med sunn mat :) 

Anonymkode: 25ef6...db4

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet har ikke tilstedeværelse eller fravær av nikotin noen betydelig effekt på forbrenning, det handler om at mange opplever et sug som de dekker med økt inntak av mat. Og gjerne litt mer usunn mat/snop som belønning for at man har vært så flink til å slutte å røyke/snuse. 

NHI.no skriver at 85% går opp i vekt, vanligvis rundt 2-4kg, fordi metabolismen senkes. Selvsagt kan det også komme av at man spiser mer, men det gjør jeg absolutt ikke. Teller alt som går inn, og drikker selvfølgelig ikke brus med sukker, øl eller spiser godteri når jeg slanker meg!

ts

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man røyker/snuser får man høyere hvilkepuls. Opplevde selv at hvilepulsen falt med 20% pga røykeslutten.

For å få opp forbrenningen må du rett og slett bevege deg mer. Dersom du trener styrke kan du jo øke muskelmassen og dermed ha økt behov.

Fordelen medå slutte, er jo blant annet at det blir lettere å bevege på seg. Man blir ikke sliten og andpusten av å gå opp ei trapp eller tre.

Aporops trapper: Kos deg med dem! Aldri ta heisen (Y)

Gå opp og ned, løp i dem :) Beveg deg :)

Anonymkode: 0b0c6...514

Takk for saklig og informert svar! Ja, bevegelse er sikkert den eneste løsningen.. Var litt ute etter å høre om noen hadde oppnådd samme effekt med f.eks grønn te eller kaffe, som er sunnere men også øker hvilepulsen.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NHI.no skriver at 85% går opp i vekt, vanligvis rundt 2-4kg, fordi metabolismen senkes. Selvsagt kan det også komme av at man spiser mer, men det gjør jeg absolutt ikke. Teller alt som går inn, og drikker selvfølgelig ikke brus med sukker, øl eller spiser godteri når jeg slanker meg!

ts

Ok, ser det nå. Andre kilder jeg har lest har dog konkludert med det motsatte, at det ikke har særlig effekt. Men det kan selvfølgelig være individuelt. 

Om vektnedgangen bare går saktere så ville jeg ikke brydd meg så mye om det, slik jeg tolket deg så går det jo nedover uansett. Det er fornuftig å gå sakte ned i vekt, særlig om man trener styrke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...