Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde før jul medarbeidersamtale og lønn ble diskutert. Da ble vi enige om hvor mye jeg ville få i lønn fra og med en viss dato. Rett etter dette ble sjefen syk, men sendte meg referat fra medarbeidersamtalen og hvor mye jeg ville få i lønn og skulle da gi beskjed til regnskapsavdelingen om dette. Dessverre ble han alvorlig syk og rakk ikke å gjøre dette. Vi ble fortalt at han ikke lenger var i stand til å jobbe og de ansatte derfor en ny sjef. Hun mener at lønnsøkningen min er for høy og kuttet den med 60 000kr og mente at 10 000kr var nok. Jeg forklarte henne at jeg ikke har hatt lønnsforhøyelse på 7år, men det ga hun blaffen i. Dette gjelder flere i firmaet, men ingen tør å si noe, meg inkludert. Dette fikk jeg vite sent idag og var derfor altfor sent å kontakte fagforeningen. 

Kan de virkelig gjøre dette og er det lov? 

Anonymkode: 7135f...704

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det for sent å kontakte fagforeningen?

Anonymkode: c1af6...601

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det for sent å kontakte fagforeningen?

Anonymkode: c1af6...601

For sent å kontakte idag! Ringer de selvsagt imorgen, men jeg vil gjerne vite mer nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som kan svare? Jeg snakket nettopp med fagforeningen men de var usikre på hva de kunne gjøre for meg. Jeg har vært fast medlem der i 10år og ikke kontaktet dem før nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Fagforeninger jobber for det meste med kollektive avtaler og tar individuelle saker stort sett bare når det er snakk om prinsipper.

Om arbeidsgiveren din kan gå tilbake på avtalt lønnsforhøyelse avhenger av en konkret avtaletolkning. Lønn og lønnsforhøyelse er ikke lovregulert, så det står og faller på om en avtale er inngått.

Hvis din forklaring stemmer, kan virke som om en avtale klart er inngått. Det er ikke nødvendig at avtalen er skriftlig, men et referat er ikke i seg selv en avtale (rettslig grunnlag). Men kan være tungtveiende bevis for at en avtale har kommet i stand. Uttalelseer fra tidligere sjef vil også være avgjørende.

Arbeidsgiver vil selvsagt hevde at ingen avtale ble inngått, siden bedriftens praksis er å skriftlig avtale slike beslutninger. Alt annet vil regnes for å være innledne forhandlinger. I tillegg kan de hevde at sjefen din ikke hadde beslutningskompetanse. Ingen av disse momentene er i seg selv avgjørende, men sier noe om hvilken posisjon arbeidsgiver vil ta.

Hvordan du rent konkret går frem for å fremme ditt krav, vet jeg ikke. Men forsøk med et skriftlig krav om at avtalen må overholdes, og se hva arbeidsgiver svarer. Og ta det derfra.

Anonymkode: eb4db...967

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fagforeninger jobber for det meste med kollektive avtaler og tar individuelle saker stort sett bare når det er snakk om prinsipper.

Om arbeidsgiveren din kan gå tilbake på avtalt lønnsforhøyelse avhenger av en konkret avtaletolkning. Lønn og lønnsforhøyelse er ikke lovregulert, så det står og faller på om en avtale er inngått.

Hvis din forklaring stemmer, kan virke som om en avtale klart er inngått. Det er ikke nødvendig at avtalen er skriftlig, men et referat er ikke i seg selv en avtale (rettslig grunnlag). Men kan være tungtveiende bevis for at en avtale har kommet i stand. Uttalelseer fra tidligere sjef vil også være avgjørende.

Arbeidsgiver vil selvsagt hevde at ingen avtale ble inngått, siden bedriftens praksis er å skriftlig avtale slike beslutninger. Alt annet vil regnes for å være innledne forhandlinger. I tillegg kan de hevde at sjefen din ikke hadde beslutningskompetanse. Ingen av disse momentene er i seg selv avgjørende, men sier noe om hvilken posisjon arbeidsgiver vil ta.

Hvordan du rent konkret går frem for å fremme ditt krav, vet jeg ikke. Men forsøk med et skriftlig krav om at avtalen må overholdes, og se hva arbeidsgiver svarer. Og ta det derfra.

Tusen takk. Avtalen ble inngått først muntlig og fikk deretter en bekreftelse på dette skriftlig også med begrunnelse på hvorfor jeg skulle få lønnsforhøyelse pga større ansvarsområde og stillingsendring. De sier at forrige sjef ikke har beslutningskompetanse da, men ser jo at andre beslutninger han har tatt på samme tidspunkt har gått gjennom. Så den nye sjefen velger selv hva hun vil følge opp eller avvise. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. Avtalen ble inngått først muntlig og fikk deretter en bekreftelse på dette skriftlig også med begrunnelse på hvorfor jeg skulle få lønnsforhøyelse pga større ansvarsområde og stillingsendring. De sier at forrige sjef ikke har beslutningskompetanse da, men ser jo at andre beslutninger han har tatt på samme tidspunkt har gått gjennom. Så den nye sjefen velger selv hva hun vil følge opp eller avvise. 

Hvis du har en skriftlig avtale som klart og utvetydig regulerer spørsmålet om lønnsforhøyelse, er det lite trolig at arbeidsgiver vil angripe spørsmålet ved å hevde at en avtale ikke er kommet i stand. For å fri seg fra forpliktelsen som din tidligere sjef har påtatt på vegne av bedrfiten, vil de måtte gå på spørsmålet om sjefens avtalekompetanse.

Også dette spørsmålet vil være avhengig av en konkret vurdering, nærmere bestemt av din tidligere sjefs stilling. Var han direktør, er det utvilsomt at han hadde kompetanse uvahengig av hva bedriften nå måtte mene. Var han derimot skiftleder, er det lite trolig at han kunne inngå avtaler på vegne av bedriften. Realiteten er nok et sted midt i mellom. Og kan bli vanskelig for deg å i gjennom din rett hvis arbeidsgiver står hardnakket på sitt. Da blir det i såfall advokatmat og mulig domstolsbehandling.

Du har ingenting å tape på å presse fagforeningen din litt for gi deg gratis advokatbistand, kommer du ingen vei der, så skaff en egen advokat. Når det er snakk om en årlig sum på 50.000 er verdt det. Og særlig siden det veldig stor sannsynlighet for at du har rett, vil sakskostnader bli erstattet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at fagforeningen er usikker på hva de kan gjøre for deg er ikke fordi de "kun tar individuelle saker av prinsipp" som nevnt over her, men fordi lønn ikke er regulert i noe lovverk. Om det ikke er tariffavtale på bedriften du jobber på er det lite de får gjort med lønnen 😔

Anonymkode: 23180...314

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du bør elt klart prøve å få de til å kjøre på- om du har det skriftlig fra din forrige sjef at du skulle opp i lønn! 

AnonymBruker
Skrevet
Den Tuesday, April 19, 2016 at 10.49, AnonymBruker skrev:

Enten får du ta dette opp med fagforeningen, en privat engasjert advokat eller akseptere beslutningen som nå er gjort. I denne saken ligger det mer enn det som kommer frem i denne tråden.

Anonymkode: 6e9ed...d13

Skrevet

Hvis ikke min fagforening hadde tatt denne saken hvis det gjaldt meg ville jeg byttet fagforening med en eneste gang! Her ville jeg forventet advokatbistand og full hjelp fra dem!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten får du ta dette opp med fagforeningen, en privat engasjert advokat eller akseptere beslutningen som nå er gjort. I denne saken ligger det mer enn det som kommer frem i denne tråden.

Anonymkode: 6e9ed...d13

Hva mener du mer som ligger bak, så skal jeg prøve å svare det så godt jeg kan. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Akademikeren skrev:

Hvis ikke min fagforening hadde tatt denne saken hvis det gjaldt meg ville jeg byttet fagforening med en eneste gang! Her ville jeg forventet advokatbistand og full hjelp fra dem!

Det blir isåfall neste skritt for meg. Da sparer jeg heller de pengene på meg selv enn å betale avgiften. 

Jeg har snakket med fagforeningen igjen idag og de skulle se på saken igjen og prøver å få til ett møte med arbeidsgiver. Etter at de ansatte den nye sjefen, har flere kollegaer levert inn oppsigelse. Hun har satt ned lønnsforhøyelsen enn det som ble lovet av den forrige sjefen. Grunnen til at lønna vår ble satt opp var at vi skulle ligge på lik linje med andre i lignende stillinger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at fagforeningen er usikker på hva de kan gjøre for deg er ikke fordi de "kun tar individuelle saker av prinsipp" som nevnt over her, men fordi lønn ikke er regulert i noe lovverk. Om det ikke er tariffavtale på bedriften du jobber på er det lite de får gjort med lønnen 😔

Hvis en fagforening tror at det ikke er noe å få gjort der det ikke foreligger tariffavtale, så kan de ikke arbeidsrett. Dette er et fagområdet som omfatter langt mer enn tariffavtaler.

At et konkret spørsmål ikke er lovregulert betyr ikke at det er rettsløst området. Det betyr bare at det er andre kilder enn formelle lover som avgjør hvordan en konflikt skal løses.

Fagforeningers advokater vet selvsagt dette, og de vet at de har kompetanse til å rådgi i alle type arbeidskonflikter. Spørsmålet er heller om fagforeningen vil avsette advokatene sine til å ta slike saker. Der det ikke finnes en tariffavtale, så skygger de unna. Fordi konflikten ikke gjelder deres "kjerneprodukt", som er tariffavtaler. Altså et aktivt valg, ikke fordi de ikke får gjort noe med det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...