Gå til innhold

Vekten går opp og ned, hva gjør jeg feil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver dette innlegget på grunn av frustrasjon og fordi jeg begynner å bli ganske desperat.
Jeg er en jente på 20 år og begynte å  slanke meg for om lag to måneder siden. Jeg var 95kg da jeg begynte og har nå de siste tre ukene ligget et sted mellom 89-91kg. Dette synes jeg er svært frustrerende. Jeg logger ALT jeg spiser og har ikke hatt utskjeielser, annet enn at jeg drakk 3 glass vin for to uker siden. Jeg spiser mellom 1000-1200kcal om dagen og trener mellom 4-5 ganger i uken. Jeg har pulsbelte og vet jeg forbrenner mellom 400-600kcal på hver treningsøkt. Jeg forstår altså ikke hva jeg gjør galt og trenger motivasjon og tips fra dere. Er så utrolig frustrerende at jeg jobber så hardt for å gå ned i vekt, og likevel ikke kan ta farvel med 90-tallet for godt.

Setter utrolig stor pris på tilbakemeldinger :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du spiser i hvert fall ikke nok! 1200 kcal er kjempelite, spesielt når du veier såpass mye. Når du trener så mye også så er det viktig å få i seg nok mat.:klem:

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Vetdudet skrev:

Du spiser i hvert fall ikke nok! 1200 kcal er kjempelite, spesielt når du veier såpass mye. Når du trener så mye også så er det viktig å få i seg nok mat.:klem:

Tror du at jeg ville gått mer ned i vekt hvis jeg økte kaloriinntaket? Hvor mye burde det evt ligge på? Jeg kan også nevne at jeg er fulltidsstudent og at mesteparten av ukedagene går til stillesitting på lesesal, vet ikke om dette er av betydning for kalorinntak

Skrevet

Med ditt utgangspunkt - 20 år, 90 kilo, trener flere ganger i uka - bør du gå ned en kilo i uka om du spiser 1400 kalorier hver dag i gjennomsnitt, eller en halv kilo i uka om du spiser 190 kalorier pr dag. Du forbrenner anslagsvis (jeg vet ikke høyden din) 2400 kcal pr døgn (beregn det selv her). Vei deg hver dag på samme tid/sted. Vekta vil ikke vise noen rett nedadgående kurve, men vippe opp og ned, mens den over tid synker. Det er fullstendig normalt. Ikke mist motet for det. Logg matinntaket ditt nøyaktig (vei alt, også drikke som inneholder kalorier, smør/olje som du steker i). Hvis du har "utskeielser" så loggfør dem også. 

Skrevet
3 minutter siden, Pringle skrev:

Med ditt utgangspunkt - 20 år, 90 kilo, trener flere ganger i uka - bør du gå ned en kilo i uka om du spiser 1400 kalorier hver dag i gjennomsnitt, eller en halv kilo i uka om du spiser 190 kalorier pr dag. Du forbrenner anslagsvis (jeg vet ikke høyden din) 2400 kcal pr døgn (beregn det selv her). Vei deg hver dag på samme tid/sted. Vekta vil ikke vise noen rett nedadgående kurve, men vippe opp og ned, mens den over tid synker. Det er fullstendig normalt. Ikke mist motet for det. Logg matinntaket ditt nøyaktig (vei alt, også drikke som inneholder kalorier, smør/olje som du steker i). Hvis du har "utskeielser" så loggfør dem også. 

Tusen takk for hjelpen. Jeg er veldig lav, 156, og har alltid vært overvektig. Jeg skal prøve å øke kaloriinntaket litt. Jeg loggfører allerede alt jeg skriver, ned til hver eneste bit med agurk(veier såklart).
Er bare så utrolig umotiverende når jeg er så streng i matveien, og det likevel ikke gir resultater

Gjest Runforit
Skrevet
1 time siden, Pringle skrev:

190 kcal per dag :sprettoy::fnise:

Skrevet
1 time siden, anonymjentebergen skrev:

Tror du at jeg ville gått mer ned i vekt hvis jeg økte kaloriinntaket? Hvor mye burde det evt ligge på? Jeg kan også nevne at jeg er fulltidsstudent og at mesteparten av ukedagene går til stillesitting på lesesal, vet ikke om dette er av betydning for kalorinntak

Når man over tid spiser for lite kan kroppen venne seg til at den får lite mat, og derfor tviholde på alt den får. Når man da øker inntaket litt, vil kroppen merke dette og ikke lenger være i nødmodus. Er vel det som kalles sparebluss :)

Uansett er det ikke bra for kroppen din å spise så lite og trene så mye. Sjekk ut denne: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Hvis jeg legger inn kvinne, 20 år, 91 kilo og 156 høy og lavt aktivitetsnivå, så får jeg opp:

Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2039.8 kcal.
Ditt basale kaloribehov (BMR) er 1699.8 kcal.
For å gå ned i vekt bør ditt kaloriinntak ligge på rundt 1699.8 kcal.
For å kunne øke muskelmasse bør ditt kaloriintak ligge mellom 2039.8 kcal og 2447.8 kcal.

Siden du trener så bør du spise enda mer, du kan jo prøve f.eks "moderat aktivitetsnivå". BMR betyr basalforbrenning, og er det kroppen trenger for å holde seg i live. Derfor bør du ikke gå under dette uten å i hvert fall ha snakket med lege først.

Etter hvert som du går ned i vekt, vil BMR også bli lavere.

(OBS, man skal ikke ta slike kalkulatorer helt 100%, siden alle mennesker er forskjellige, men en god pekepinn på hva du trenger, er det).

• Liker 1
Skrevet

Ser Pringle har linket til samme siden :P Ellers enig i alt det hun sier: vekt vil alltid svinge, så vær tålmodig. Og det er viktig, i hvert fall i en startfase, at alt inntak loggføres slik at man vet sånn ca hva man får i seg.

Skrevet
51 minutter siden, Runforit skrev:

190 kcal per dag :sprettoy::fnise:

Jeg VISSTE at det kom til å bli feil :P

Skrevet
4 timer siden, anonymjentebergen skrev:

Jeg skriver dette innlegget på grunn av frustrasjon og fordi jeg begynner å bli ganske desperat.
Jeg er en jente på 20 år og begynte å  slanke meg for om lag to måneder siden. Jeg var 95kg da jeg begynte og har nå de siste tre ukene ligget et sted mellom 89-91kg. Dette synes jeg er svært frustrerende. Jeg logger ALT jeg spiser og har ikke hatt utskjeielser, annet enn at jeg drakk 3 glass vin for to uker siden. Jeg spiser mellom 1000-1200kcal om dagen og trener mellom 4-5 ganger i uken. Jeg har pulsbelte og vet jeg forbrenner mellom 400-600kcal på hver treningsøkt. Jeg forstår altså ikke hva jeg gjør galt og trenger motivasjon og tips fra dere. Er så utrolig frustrerende at jeg jobber så hardt for å gå ned i vekt, og likevel ikke kan ta farvel med 90-tallet for godt.

Setter utrolig stor pris på tilbakemeldinger :)

Men da har du jo gått ned litt over en kilo i uken- det er jo veldig raskt (anbefalt er vel en halv kilo i uken). Jeg synes du skal være veldig fornøyd og gi deg selv en klapp på skulderen! Bra jobba! Det er vanlig at vektnedgangen stagnerer og at man blir værende på "platåer" i perioder, men om du fortsetter med det du har gjort hittil er det dømt til å løsne etterhvert.

Ellers er jeg enig med dem som sier at du spiser alt for lite, kanskje du skulle vurdere et mindre underskudd og heller bruke litt lenger tid? Da kan du ligge på et mer levelig nivå, det er lettere å unngå sprekker og dessuten får du mer energi til trening😄

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kjøpt en ny vekt. 11 kilo variasjon på en uke høres unormalt ut.

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg ville kjøpt en ny vekt. 11 kilo variasjon på en uke høres unormalt ut.

Endringen er fra 89-91kg, så tror nok ikke en ny vekt er løsningen.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...