AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #1 Skrevet 18. april 2016 Tør ikke annet enn å ta denne anonymt. Saken er den at etter å ha vært permittert fra jobben min i 6 mnd grunnet lite arbeid, så fikk jeg beskjed om at jeg kom til å bli oppsagt. Evt kunne jeg skrive under på en sluttavtale hvor det sto at jeg fikk en engangssum tilsvarende to mnd lønn og at oppsigelsestiden ble kortet ned til 0 mnd, og det ble presisert at alternativet til sluttavtale var oppsigelse. Det sto også at jeg frasa meg rettigheter i arbeidsmiljøloven (den detaljen la jeg ikke merke til før i ettertid). Sluttavtalen ble veldig positivt framstilt: Ingen jobb i oppsigelsestiden så jeg kunne begynne i en evt ny jobb med en gang, og jeg kom garantert til å få dagpenger fra nav med en gang. I ettertid kan jeg ikke skjønne hvorfor jeg skrev under på avtalen, jeg føler meg så dum, men der og da følte jeg meg presset. Nav sier selvfølgelig noe helt annet enn arbeidsgiver. Iføg nav har jeg ikke rett på dagpenger før etter tre mnd oppsigelsestid (som i original kontrakt) + 8 uker karantene. Og jobbutsiktene er ikke gode, har søkt på mange jobber uten hell. Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke råd til å stå uten inntekt i så mange måneder. Er det noen av dere som er gode i juss og kan hjelpe meg? Er avtalen ugyldig og arbeidsgiver skylder meg penger? Skal ta kontakt med advokat, men jeg klarer ikke slutte å tenke på dette. Hadde vært fint hvis noen her kunne gi noen svar. Anonymkode: 88207...bfc
Gjest Margit Spat Skrevet 18. april 2016 #2 Skrevet 18. april 2016 Generelt kan man ikke avtale noe som gir arbeidstaker dårligere vilkår enn det som står i loven. Akkurat hvordan det stiller seg i ditt tilfelle tør jeg ikke uttale meg helt bastant om, men det kan høres ut som om arbeidsgiver har en temmelig tynn sak. Særlig hvis det står svart på hvitt at man frasier seg rettigheter ihht AML. Hold oss gjerne orientert etter at du har vært i kontakt med advokat. Andre aktuelle instanser her er selvsagt Arbeidstilsynet. Fagforening, hvis du er medlem, har helt sikkert også meninger om dette.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 Du kan kontakte JURK. De gjør en god jobb og er gratis. Dersom du skulle trenge advokat vil de si det. Høres ikke helt bra ut, men jeg er heller ikke så god på arbeidsrett. Anonymkode: 14aea...219
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #4 Skrevet 18. april 2016 Fagforeningen hbor var de når du skrev under? Anonymkode: ac32f...306 1
Gjest Handymanhedmark Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fagforeningen hbor var de når du skrev under? Anonymkode: ac32f...306 Er alle organiserte da?
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #6 Skrevet 18. april 2016 Hvis folk på kg hadde lært å organisere seg når de begynte å jobbe, ville antallet slike tråder vært langt færre. Jeg tror dessverre ikke du kommer så langt, men lurt å rådføre seg med advokat. Anonymkode: 3c71b...da1 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #7 Skrevet 18. april 2016 Jeg er dessverre ikke organisert :/ Jeg spurte om hvilken fagforening de på jobben var medlem i da jeg var på jobbintervju, men fikk da til svar at vi har bedre lønn nå enn hvis vi hadde fulgt tariff, så det var det ikke behov for. (Beklager veldig lang og klønete setning.) Akkurat det med lønnen stemmer nok kanskje, men jeg ser jo nå at det hadde vært lurt likevel.. Har nok gjort samme feilen som mange andre Jurk kan jeg nok ikke kontakte siden jeg er mann, men har sendt mail til arbeidstilsynet og arbeidsrettsadvokater.no. Skal oppdatere dere når jeg får svar fra dem. I mellomtiden blir jeg glad hvis det er flere som har noen innspill. Anonymkode: 88207...bfc
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #8 Skrevet 18. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er dessverre ikke organisert :/ Jeg spurte om hvilken fagforening de på jobben var medlem i da jeg var på jobbintervju, men fikk da til svar at vi har bedre lønn nå enn hvis vi hadde fulgt tariff, så det var det ikke behov for. (Beklager veldig lang og klønete setning.) Akkurat det med lønnen stemmer nok kanskje, men jeg ser jo nå at det hadde vært lurt likevel.. Har nok gjort samme feilen som mange andre Jurk kan jeg nok ikke kontakte siden jeg er mann, men har sendt mail til arbeidstilsynet og arbeidsrettsadvokater.no. Skal oppdatere dere når jeg får svar fra dem. I mellomtiden blir jeg glad hvis det er flere som har noen innspill. Anonymkode: 88207...bfc Aldri signer på sånne papirer før du har lest nøye gjennom vilkårene og sjekka med nav. Det skulle du ha hatt god tid til og gjøre. Tviler på du kommer noen vei med advokat. Vær forberedt på at det er veldig dyrt. Jeg ble oppsagt og gikk via advokat på grunn av måten det ble gjort på. Det kom på kr 15 000.! Men jeg hadde ikke signert på noe oppsigelsespapir og gikk ut med mer sluttvederlag pga advokaten. Sjefen forstod at bedriften hadde gjort feil i måten og si meg opp på og var ikke intressert i rettsak, det var heller ikke jeg. Ville bare bli ferdig med de og komme meg videre. Anonymkode: 1d54a...505 1
Kelsier Skrevet 20. april 2016 #9 Skrevet 20. april 2016 Den 18.4.2016 at 20.20, AnonymBruker skrev: Jeg er dessverre ikke organisert :/ Jeg spurte om hvilken fagforening de på jobben var medlem i da jeg var på jobbintervju, men fikk da til svar at vi har bedre lønn nå enn hvis vi hadde fulgt tariff, så det var det ikke behov for. (Beklager veldig lang og klønete setning.) Akkurat det med lønnen stemmer nok kanskje, men jeg ser jo nå at det hadde vært lurt likevel.. Har nok gjort samme feilen som mange andre Jurk kan jeg nok ikke kontakte siden jeg er mann, men har sendt mail til arbeidstilsynet og arbeidsrettsadvokater.no. Skal oppdatere dere når jeg får svar fra dem. I mellomtiden blir jeg glad hvis det er flere som har noen innspill. Anonymkode: 88207...bfc Prøv JussBuss da
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #10 Skrevet 22. april 2016 Oppdatering: Har fått svar fra både arbeidstilsynet og en advokat (generelt svar på mail). Avtalen er gyldig, men nav har gjort feil. Har fått avslag på dagpenger to ganger allerede, men jeg har hatt rett på det i månedsvis. Så da begynner den laaange prosessen med å få nav til å innrømme feilen sin. Har prøvd å fått tak i saksbehandleren min helt siden mandag uten å lykkes. Kan ikke akkurat si jeg gleder meg. Nav er så inkompetente! Anonymkode: 88207...bfc
petterm Skrevet 22. april 2016 #11 Skrevet 22. april 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav er så inkompetente! Anonymkode: 88207...bfc NAV - som de fleste andre bedrifter, både private og offentlige - har både kompetente og mindre kompetente ansatte. Min erfaring med Nav er bra, mens enkelte private forsikringsselskaper har vært mindre kompetente.
tingeling Skrevet 22. april 2016 #12 Skrevet 22. april 2016 Hei TS Hvis det ikke står i avtalen du har gjort med arbeidsgiver at alternativet var oppsigelse så bør du få dem til å skrive det. Det vil NAV kreve. Tror til og med de har eget skjema på det.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #13 Skrevet 22. april 2016 2 timer siden, tingeling skrev: Hei TS Hvis det ikke står i avtalen du har gjort med arbeidsgiver at alternativet var oppsigelse så bør du få dem til å skrive det. Det vil NAV kreve. Tror til og med de har eget skjema på det. Det står veldig tydelig i avtalen at hvis jeg ikke skrev under så kom jeg til å bli sagt opp. Nav har fått kopi to ganger allerde. Anonymkode: 88207...bfc
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #14 Skrevet 22. april 2016 Den Monday, April 18, 2016 at 20.20, AnonymBruker skrev: Jeg er dessverre ikke organisert :/ Jeg spurte om hvilken fagforening de på jobben var medlem i da jeg var på jobbintervju, men fikk da til svar at vi har bedre lønn nå enn hvis vi hadde fulgt tariff, så det var det ikke behov for. (Beklager veldig lang og klønete setning.) Akkurat det med lønnen stemmer nok kanskje, men jeg ser jo nå at det hadde vært lurt likevel.. Har nok gjort samme feilen som mange andre Jurk kan jeg nok ikke kontakte siden jeg er mann, men har sendt mail til arbeidstilsynet og arbeidsrettsadvokater.no. Skal oppdatere dere når jeg får svar fra dem. I mellomtiden blir jeg glad hvis det er flere som har noen innspill. Anonymkode: 88207...bfc Dette er tull. Fagforeningsorganisering gir ikke dårligere lønn. De er til for lle type saker knyttet til arbeidsplass og arbeidsforholdene. Anonymkode: ac32f...306
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå