Gå til innhold

Pinlig spørsmål...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Et litt pinlig spørsmål, men hvor stor åpenhet har dere rundt barn og menstruasjon? Hva sier dere når 5 åringen lurer på hva som er oppi bindpakken osv.? Når er de store nok til å få en god forklaring på det hele?

Jeg driver og gjemmer unna bind og tampongpakker, men vet jo at jeg burde vært mer åpen omkring dette, hvordan gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fighter

Jeg gjemmer ikke bind, men utbasunerer ikke at jeg har mensen heller. Og spør de får de svar, de må jo få vite hva mensen, biund og tamponger er en gang uansett. Tror det beste er å prøve å ha et natulrig forhold til det. Vil tro det er lettere for barna den dagen de slv får mensen i hvert fall at de har lært hjemmefra at det er naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som optimist her. Jeg svarer når de spør, oppbevarer bind, truseinnlegg og tamponger i skapet under vasken. Og prøver å gjøre det så naturlig som mulig. Datteren min på 6 vet at når hun blir stor så kommer hun til å blø fra skrittet, men ikke mer enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mor til tre sønner, og oppbevarer bind og tamponger på vanlig måte i skapet under vasken. Dette med menstruasjon har alltid vært en naturlig ting hos oss, i likhet med det meste annet.

Jeg tror jeg i sin tid gav hver og en av dem en enkel og grei forklaring på hva menstruasjon er for noe - og det er utrolig hvor greit barn takler saklig informasjon. Det er bare OK, og kanskje et spørsmål om det ikke gjør vondt og sånn. De har jo selv ofte vondt hvis de blør i fingeren, f.eks. Da kan man forklare at det ikke er vondt, men faktisk noe som er en helt naturlig funksjon i kroppen hos alle damer!

Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er sju og elleve og vet godt hva mens, bind og tamponger er. Jeg har aldri lagt skjul på at kvinner har menstruasjon, hvorfor i all verden skulle jeg det...

Jeg og min eldste (datteren min) har sett på hvordan tampongen utvider seg i vann, hun har prøvd åssen det er å ha et bind i trusa, jeg har forklart henne hvordan p-pillene mine virker, og hun vet alt om åssen barn blir til, fra den minste lille sædcelle til selveste orgasmen..... :wink:

Jeg kan ikke huske hvor gammel hun var da vi snakket om det første gang (det er LENGE siden) ihvertfall har det ført til at hun er langt mer opplyst enn sine jevngamle venninder, og at hun når hun en dag får menstruasjon selv er fullstendig trygg på at det ikke er farlig og at hun vet hva hun skal foreta seg. Min sønn som er sju er like opplyst, vi har bare ikke prøvd bind i praksis på han :ler:

Bare en ting holder mor for seg selv, jeg nekter å svare på "har du mensen akkurat nå?" for litt skal en stakkar få ha for seg selv...

Jeg har alltid ment at det er bedre med kunnskap enn mangel på kunnskap, og opplyser derfor barna mine så godt jeg kan uansett hva de spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er bare OK, og kanskje et spørsmål om det ikke gjør vondt og sånn. De har jo selv ofte vondt hvis de blør i fingeren, f.eks. Da kan man forklare at det ikke er vondt, men faktisk noe som er en helt naturlig funksjon i kroppen hos alle damer!

:

Vel og bra at det er naturlig, men å si at det ikke gjør vondt er direkte feilinformasjon. Det er mange som er så plaget at menssmerter at de ikke kan fungere normalt under mens. :-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tusen takk for svarene! Må nok til med en litt åpnere holdning fra nå av tenker jeg...er selv vokst opp med fryktelig gammeldagse foreldre hvor dette var alldeles tabu, og har absolutt ikke lyst til å føre det videre. Men det er liksom litt vanskelig å finne rette anledning, men nå har dere gitt meg puffet som skal til. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel og bra at det er naturlig, men å si at det ikke gjør vondt er direkte feilinformasjon. Det er mange som er så plaget at menssmerter at de ikke kan fungere normalt under mens. :-x

Joda, til og med jeg har mensplager! I blant rikelig! Og etter 3 barnefødsler og når man nærmer seg 40 skal jeg hilse å si at det ikke har blitt bedre med årene! :wink: Til mine gutter som er 10, 13 og 16 kan jeg til og med forklare at jeg er premenstruell, og de skjønner hva det dreier seg om.

Men akkurat slike ting behøver vi vel ikke å legge ut om i detaljer til de minste barna?

Poenget mitt er at enkelte barn i utgangspunktet kan bli "skremt" av å få høre at det kommer blod ut av kroppen. Jeg har jobbet i barnehage i over 20 år og har tre unger selv - så jeg har noen erindringer om hvor skrekkslagen man kan bli selv en liten bloddråpe. Barn har ofte vondt i forbindelse med skader, rifter og sår i huden og for dem vil BLOD være synonymt med VONDT!

Og ettersom menstruasjonsblødninger ikke gjør vondt i seg selv, så mener jeg det gjør det hele litt mer ufarlig for barna å forklare det slik. Det er jo muskelsammentrekninger og hormonelle faktorer som gjør vondt, ikke det faktum at man blør! Og dette mener jeg man bør avdramatisere for de minste barna, ved å forklare at det faktisk er noe ganske naturlig.

Så kan de heller få vite litt mer når de er litt eldre enn 5 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine stebarn (på 4, 5 og snart 9) vet ihvertfall godt at damer har mensen innimellom... Eldstemann visste det før jeg kom inn i bildet (da var han 6) - de to andre har jeg gitt en enkel versjon, og kommentaren var stort sett bare "å ja"...

Jeg kan forstå hva du mener, jeg har også vokst opp med foreldre hvor dette ikke var en ting man pratet om i tide og utide - men jeg syntes det var flaut å fortelle mamma at jeg hadde mensen i flere år etterpå - og sånn vil jeg ikke at noen som bor i mitt hus skal ha det, ihvertfall...

Bare hopp i det - så blir det mer naturlig neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har aldri skjult for sønnen min at jeg har mensen. Husker ikke hvor ung han var da han første gang lurte på hva det var, men han fikk riktig svar...

Han har lissom alltid vist at mamma bruker bind inn i mellom....

Glemmer aldri da han så vidt hadde lært og snakke og var med meg i butikken. Han satt i vogna si og vi skulle kjøpe bleier og bind. Først finner jeg frem pampersen, og når jeg tar i bindpakken kommer det klart og tydlig fra vogna...."Bleier til Tom og bleier til mamma"

Dette var noe han fortsatte med til han var ganske stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg raidet alltid badeskapene da jeg var liten. Det var jo så mye gøy der!!! Og jeg tror jeg spurte mamma ganske tidlig om hva det der var for noe. Bittesmå bleier, liksom. Jeg fikk et veldig greit svar av mamma, saklig og informativt om at alle jenter blør eller noe.

Og så viste hun meg hvordan tamponger fungerte etterhvert. Det skulle hun aldri gjort, for jeg syntes selvfølgelig at det var dritgøy, så mamma gikk alltid i underskudd på tamponger :ler:

Mamma gikk ikke i detaljer, men jeg visste jo nok. Så da jeg fikk mensen i en alder av 12, så var det å løpe rett til mamma for å få bind :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Puh! Takket være dere har jeg nå fortalt dattera mi det som skulle til. Jeg "ryddet tilfeldigvis" på plass noen bindpakker, og min 5 årige datter lurte selvfølgelig på hva disse rosa og fargerike pakkene var for noe. Jeg viste henne hvordan et bind så ut, og sa at det er noe alle voksne damer må bruke av og til når de er voksne fordi det da kommer litt blod i trusa. Det er ikke vondt og ikke farlig, men det skjer hos alle damer som kan få babyer.

Min håpefulle som egentlig er livredd blod, syntes det var helt greit, hun ønsker seg veldig en baby med en mann som har skjegg...

Ellers var hun litt opptatt av ordet bind, men med en gang vi var ute av badet var temaet over, og jeg er letta! Kan tenke meg det hadde blitt verre når ungen blir eldre, ja!

Så nå er det snart eldstemann på 7 sin tur..får prøve å ta det og litt snart..

Tusen takk alle sammen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra!

Tror det er lurt å gi barn en ordentlig forklaring på spørsmålene,selv om man ikke trenger å utdype ting i minste detalj :wink:

Her i huset har mensen,sex og "sånt" alltid vært "hysj,hysj" , og det er ikke noen fordel når man blir tenåring og lurer på mye,som man føler man ikke kan prate med foreldrene sine om..

Det er mye man får vite gjennom venninner og venner,men har alltid tenkt at det hadde vært litt lettere hvis det var et åpent tema hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...