AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #21 Skrevet 18. april 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt,du vet ingenting om meg eller min situasjon. Du påstår at jeg skal ha klart å spare opp masse penger,men nei det har jeg faktisk ikke og jeg har hatt gode grunner til det. Poenget er at ikke alle 30-åringer er like. Alle har ikke jobbet og tjent så mye at de kan spare opp. Man kan også ha hatt helseutfordringer som gjør slike ting vanskelig. Jeg har ikke tenkt til å utbrodere,men det blir litt for enkelt å bare si "du har hatt 10 år på spare" så derfor burde man ikke kunne få noen studentrabatter. Anonymkode: e757c...424 Som nevnt synes jeg det er annerledes med sykdom. Jeg synes fortsatt at en frisk person som er over 30 år har bedre forutsetninger til å være i en god økonomisk situasjon i forhold til unge studenter som ikke har hatt denne muligheten. Det er en vesentlig forskjell her. Anonymkode: cd3d9...a85 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #22 Skrevet 18. april 2016 Lånekassen har egne støtteordninger for de som er syke, sa da faller jo det argumentet bort. Anonymkode: ad573...916 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #23 Skrevet 18. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som nevnt synes jeg det er annerledes med sykdom. Jeg synes fortsatt at en frisk person som er over 30 år har bedre forutsetninger til å være i en god økonomisk situasjon i forhold til unge studenter som ikke har hatt denne muligheten. Det er en vesentlig forskjell her. Anonymkode: cd3d9...a85 Selvsagt har en frisk person på 30 år bedre forutsetninger for det, men nå skulle jo du dra inn meg og mine grunner. Betyr jo fortsatt ikke at alle 30-åringer sitter og sparer i 10 år og har masse penger som de kan bruke på studier. Anonymkode: e757c...424 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #24 Skrevet 18. april 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lånekassen har egne støtteordninger for de som er syke, sa da faller jo det argumentet bort. Anonymkode: ad573...916 Om man blir syk mens man studerer ja. Man får ikke støtte for å ha vært syk før og ikke klart å spare opp penger. Anonymkode: e757c...424 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #25 Skrevet 18. april 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt har en frisk person på 30 år bedre forutsetninger for det, men nå skulle jo du dra inn meg og mine grunner. Betyr jo fortsatt ikke at alle 30-åringer sitter og sparer i 10 år og har masse penger som de kan bruke på studier. Anonymkode: e757c...424 Nei, jeg snakker på et generelt grunnlag da du ikke har oppnevnt dine grunner. Men dersom det er sykdom som er årsaken forstår jeg ikke hvorfor du blir så oppskaket. Jeg har jo skrevet flere ganger at det er noe annerledes ved sykdom. Anonymkode: cd3d9...a85
Maleficenta Skrevet 18. april 2016 #26 Skrevet 18. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner med at de ønsker å sikre seg mot at folk i full jobb benytter seg av studentrabattene til evig tid. De fleste som er over 30 år og studerer gjør det vel ved siden av jobb? Dessverre slår det uheldig ut for de på 30+ som faktisk er heltidsstudenter og som ikke har full jobb ved siden av... Anonymkode: 8f100...e93 Men det går ikke. Studentkortet har jo en tidsbegrensning på hvor lenge det er gyldig, så man får ikke brukt det i evig tid. Jeg tenker det er mange 20 åringer som og har jobb ved siden av studier. Og skal man fokusere på studiet klarer man som regel ikke jobbe 100 prosent utenom så økonomien sliter jo og pga det. Jeg tenker at det burde vært dlik at er msn student så er man det, og da bør man få rabatt. 2
Maleficenta Skrevet 18. april 2016 #27 Skrevet 18. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Prioriteter hvordan? Alle er jo medlemmer. Og ja jeg syntes det er rett at 1.års studenter som kommer langveisfra blir prioritert. De har minst nettverk og kjenner stedet minst. Dermed vanskligere for å finne bolig enn de som har vært der en stund Anonymkode: 049ab...84c Og 30 årige 1 års studenter kan ikke ha flyttet langveisfra? 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #28 Skrevet 19. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg snakker på et generelt grunnlag da du ikke har oppnevnt dine grunner. Men dersom det er sykdom som er årsaken forstår jeg ikke hvorfor du blir så oppskaket. Jeg har jo skrevet flere ganger at det er noe annerledes ved sykdom. Anonymkode: cd3d9...a85 Jeg forstår faktisk ikke hvorfor jeg må legge ut hele livshistorien her. Det har ikke noe med denne diskusjonen,og da blir jeg litt irritert. Synes man kan diskutere dette uten at det må bli så forbanna personlig. Anonymkode: e757c...424
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #29 Skrevet 19. april 2016 De fleste studenter over 30 tar vel utdannelsen ved siden av jobb, de har også hatt lengre tid til å spare opp penger enn en student i begynnelsen av 20-åra. Selvfølgelig noen som ikke har hatt anledning til det, men regler blir vel gjerne laget basert på flertallet, ikke unntakene. Synes egentlig det er fair. Anonymkode: 53afd...6e5 1
Gjest Sisti Skrevet 19. april 2016 #30 Skrevet 19. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt har en frisk person på 30 år bedre forutsetninger for det, men nå skulle jo du dra inn meg og mine grunner. Betyr jo fortsatt ikke at alle 30-åringer sitter og sparer i 10 år og har masse penger som de kan bruke på studier. Anonymkode: e757c...424 Vedkommende snakker generelt, akkurat som du legger opp til (en generell diskusjon om aldersbegrensning). Du må jo selv forstå at rabattordningene ikke kan gå inn og sjekke hvert enkelt tilfelle? 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår faktisk ikke hvorfor jeg må legge ut hele livshistorien her. Det har ikke noe med denne diskusjonen,og da blir jeg litt irritert. Synes man kan diskutere dette uten at det må bli så forbanna personlig. Anonymkode: e757c...424 Ingen som ber deg om å legge ut livshistorien din, folk bare kommer med generelle betraktninger. Fakta er at de _fleste_ 30-åringer har hatt bedre mulighet til å legge opp penger enn de _fleste_ 20-åringer, og at det er flere 30-åringer som misbruker rabattordningen enn det er 20-åringer. Og det slår uheldig ut for noen. Personlig mener jeg 33-35 er en bedre grense enn 30. Men jeg syns ikke man skal subsidiere studenter i alle aldre med rabatter. Det beste hadde jo kanskje vært om rabattordningen fulgte lånekassen - har man krav på lån (ikke nødvendigvis stipend) fra lånekassen har man også krav på rabatt. Men det krever jo administrasjon å få det til, så ingen kommer vel til å få det gjennom, med mindre 30-åringene engasjerer seg studentpolitisk omkring denne saken. 8 timer siden, Maleficenta skrev: Men det går ikke. Studentkortet har jo en tidsbegrensning på hvor lenge det er gyldig, så man får ikke brukt det i evig tid. Man får nå fint brukt det en del år hvertfall, og bytter man studiested etter de årene begynner man vel på "ny" (studentkort må man jo ha). Jeg vet om mange som misbruker ordningen - de melder seg opp som studenter og betaler semesteravgift år etter år, for å kunne bo i billig studentbolig, trene billig etc. For studiestedene er det vanskelig å følge opp hvem som er reelle studenter og ikke.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #31 Skrevet 19. april 2016 8 timer siden, Maleficenta skrev: Og 30 årige 1 års studenter kan ikke ha flyttet langveisfra? De blir som oftest priortert. Jeg prøvde å sjekke reglementet i Tromsø, men fikk bare 404, så vet ike hvordan de har spesifisert. Men en 30-åring har ofte mer erfaring på hvordan verden fungerer enn en 19-åring så egentlig ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 049ab...84c
Tekopper Skrevet 19. april 2016 #32 Skrevet 19. april 2016 Ruter i Oslo innførte 30-års grensen fordi veldig mange meldte seg opp til enkeltemner på universitetet, bare for å få studentrabatten. Med andre ord et fantastisk eksempel på hva som skjer om velferdsgoder blir utnyttet over lengre tid. Det sagt, så har det vært noe studentparlamentet på HiOA har jobbet med tidligere, samt studentsamskipsnaden. Fra studentpolitisk hold er det bred enighet om at rabatter bør følge studentstatus, ikke alder. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #33 Skrevet 19. april 2016 26 minutter siden, Sisti skrev: Vedkommende snakker generelt, akkurat som du legger opp til (en generell diskusjon om aldersbegrensning). Du må jo selv forstå at rabattordningene ikke kan gå inn og sjekke hvert enkelt tilfelle? Ingen som ber deg om å legge ut livshistorien din, folk bare kommer med generelle betraktninger. Fakta er at de _fleste_ 30-åringer har hatt bedre mulighet til å legge opp penger enn de _fleste_ 20-åringer, og at det er flere 30-åringer som misbruker rabattordningen enn det er 20-åringer. Og det slår uheldig ut for noen. Personlig mener jeg 33-35 er en bedre grense enn 30. Men jeg syns ikke man skal subsidiere studenter i alle aldre med rabatter. Det beste hadde jo kanskje vært om rabattordningen fulgte lånekassen - har man krav på lån (ikke nødvendigvis stipend) fra lånekassen har man også krav på rabatt. Men det krever jo administrasjon å få det til, så ingen kommer vel til å få det gjennom, med mindre 30-åringene engasjerer seg studentpolitisk omkring denne saken. Man får nå fint brukt det en del år hvertfall, og bytter man studiested etter de årene begynner man vel på "ny" (studentkort må man jo ha). Jeg vet om mange som misbruker ordningen - de melder seg opp som studenter og betaler semesteravgift år etter år, for å kunne bo i billig studentbolig, trene billig etc. For studiestedene er det vanskelig å følge opp hvem som er reelle studenter og ikke. Ja, jeg ønsker en generell diskusjon og da synes jeg ikke det at om jeg har vært syk eller ikke er spesielt relevant. Beklager om jeg overreagerte litt,men jeg ønsket ikke å legge ut om det. Anonymkode: e757c...424
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #34 Skrevet 19. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår faktisk ikke hvorfor jeg må legge ut hele livshistorien her. Det har ikke noe med denne diskusjonen,og da blir jeg litt irritert. Synes man kan diskutere dette uten at det må bli så forbanna personlig. Anonymkode: e757c...424 Jeg har da ikke spurt deg om dine årsaker. Som nevnt har jeg svart deg på et generelt grunnlag, og det må du nesten forvente når du ikke oppgir dine personlige årsaker. Du oppfører deg fullstendig irrasjonelt. Anonymkode: cd3d9...a85 1
Cleopatra. Skrevet 19. april 2016 #35 Skrevet 19. april 2016 Jeg er faktisk litt enig med TS. Ja, man har som en person over 30 år hatt muligheten til å spare lenger enn oss som er yngre, men man er fortsatt student, og jeg vil tørre å påstå at ruter/NSB ikke taper noe voldsomt på å heve denne grensen.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #36 Skrevet 19. april 2016 4 minutter siden, Fireball skrev: Jeg er faktisk litt enig med TS. Ja, man har som en person over 30 år hatt muligheten til å spare lenger enn oss som er yngre, men man er fortsatt student, og jeg vil tørre å påstå at ruter/NSB ikke taper noe voldsomt på å heve denne grensen. Hva med alle enkeltemnestudenter i voksen alder som er i full jobb? Anonymkode: cd3d9...a85 1
Cleopatra. Skrevet 19. april 2016 #37 Skrevet 19. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hva med alle enkeltemnestudenter i voksen alder som er i full jobb? Anonymkode: cd3d9...a85 Ja, det finnes jo mange eksempler som kan utelukke både det ene og det andre; finnes enkelte i tjue-årene som også har jobbet fullt en del år og dermed spart opp en del penger. Så det finnes jo alltid "unntak", jeg bare sier at jeg forstår TS og at ruter/NSB ikke taper stort på å være mer rause. Nå vet ikke jeg hvor i landet TS bor, men de månedene jeg hadde et opphold fra studiet og jeg måtte betale for vanlig voksen, så var det noe voldsomt mye i forhold til studentprisen.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #38 Skrevet 19. april 2016 1 minutt siden, Fireball skrev: Ja, det finnes jo mange eksempler som kan utelukke både det ene og det andre; finnes enkelte i tjue-årene som også har jobbet fullt en del år og dermed spart opp en del penger. Så det finnes jo alltid "unntak", jeg bare sier at jeg forstår TS og at ruter/NSB ikke taper stort på å være mer rause. Nå vet ikke jeg hvor i landet TS bor, men de månedene jeg hadde et opphold fra studiet og jeg måtte betale for vanlig voksen, så var det noe voldsomt mye i forhold til studentprisen. Nå er vel denne aldersgrensen statlig bestemt, så det er vel ikke akkurat noe ruter/NSB kan regulere selv. Det går vel på økonomiske faktorer samt at tiltaket er rettet mot å fremme kollektiv transport blant yngre mennesker. Anonymkode: cd3d9...a85
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #39 Skrevet 19. april 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har da ikke spurt deg om dine årsaker. Som nevnt har jeg svart deg på et generelt grunnlag, og det må du nesten forvente når du ikke oppgir dine personlige årsaker. Du oppfører deg fullstendig irrasjonelt. Anonymkode: cd3d9...a85 Ok,jeg tolket det som om at du lurte på mine personlige grunner siden du hele tiden nevner at jeg ikke har oppgitt disse,men det er jo ikke noe jeg mener at har noe å si for debatten sånn sett. Litt merkelig at noen tolker det som om jeg ønsker at de skal gjøre et unntak for min del,men uansett det jeg ønsket var en generell debatt. Anonymkode: e757c...424
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #40 Skrevet 19. april 2016 24 minutter siden, Fireball skrev: Ja, det finnes jo mange eksempler som kan utelukke både det ene og det andre; finnes enkelte i tjue-årene som også har jobbet fullt en del år og dermed spart opp en del penger. Så det finnes jo alltid "unntak", jeg bare sier at jeg forstår TS og at ruter/NSB ikke taper stort på å være mer rause. Nå vet ikke jeg hvor i landet TS bor, men de månedene jeg hadde et opphold fra studiet og jeg måtte betale for vanlig voksen, så var det noe voldsomt mye i forhold til studentprisen. Jeg skal studere i Oslo,men blir nødt til å bruke NSB. Sjekket prisene,og da så jeg forskjellen på 500 kroner. Jeg synes det er litt surt,men det er vel ikke mye å gjøre med det. Synes de heller kunne gjort et skille på fulltidsstudenter og deltidsstudenter(enkeltemnestudenter også). Ser ikke helt hvorfor alder skal ha så mye å si. Noen argumenterer med at man skal ha så mye mer tid på seg til å spare,men det er jo flere i 20-årene som tar seg friår for å jobbe og spare penger mens de bor hjemme. Vet om noen som sparte 100 000 på å jobbe mye og de trengte ikke å bruke noe særlig siden foreldrene betalte for det meste de trengte. Tror ikke man kan se på det som unntak siden det er veldig vanlig for mange å ha deltidsjobb og spare penger mens de bor hjemme eller at man tar seg friår for å jobbe. Anonymkode: e757c...424
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå