AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #1 Skrevet 18. april 2016 Jeg skal begynne å studere til høsten,og er over 30. Har like lite som andre studenter,men allikevel får jeg for eksempel ikke rabatt på kollektivtransport og ser at jeg må ut med 500 ekstra i forhold til studenter som får studentrabatt på månedskort. Må si at det irriterer meg litt og jeg lurer litt på hvorfor? Om man begynner å studere og er over 30 så får man jo som regel ganske dårlig råd og man må gjerne leve på studielån som alle andre. Anonymkode: e757c...424 1
bettypaige Skrevet 18. april 2016 #2 Skrevet 18. april 2016 Hei! Det er mulig jeg er helt på jordet, men jeg er 29 år og student - kjøper månedskort (fyller på) hver mnd, men det er ingen som har sjekka hvor gammel jeg er? Kanskje det er forskjell fra by til by?
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 I Bergen er det fram til dagen du fyller 33 på skyss. Anonymkode: 90aec...79b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #4 Skrevet 18. april 2016 Regner med at de ønsker å sikre seg mot at folk i full jobb benytter seg av studentrabattene til evig tid. De fleste som er over 30 år og studerer gjør det vel ved siden av jobb? Dessverre slår det uheldig ut for de på 30+ som faktisk er heltidsstudenter og som ikke har full jobb ved siden av... Anonymkode: 8f100...e93 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 Du får rabatt på tog, flybuss og operaen uansett hvor gammel du er Anonymkode: ef502...9e8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #6 Skrevet 18. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Du får rabatt på tog, flybuss og operaen uansett hvor gammel du er Anonymkode: ef502...9e8 NSB har vel 30 årsgrense? Iallfall i Oslo og akershus Anonymkode: 049ab...84c 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #7 Skrevet 18. april 2016 Ja, dette er en totalt idiotisk regel Mannen min tok en bachelorgrad (på fulltid) fra han var 31-34 år gammel. Vi hadde det virkelig ikke spesielt fett, levde bare på hans studielån og min lønn. Likevel måtte han betale full pris for månedskort alle de tre årene. Føltes faktisk som skikkelig sure penger!! Anonymkode: a948b...7a9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #8 Skrevet 18. april 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: NSB har vel 30 årsgrense? Iallfall i Oslo og akershus Anonymkode: 049ab...84c Ja,de har det og jeg bare synes det er så kjipt at jeg må betale såpass mye mer bare fordi jeg er en eldre student. Synes nå heller at de kunne ha endret det til at fulltidsstudenter fikk rabatt,men kanskje det er mer styr å sjekke. Jeg har ikke tenkt på om de sjekker alder når man kjøper månedskort for eksempel. Anonymkode: e757c...424
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #9 Skrevet 18. april 2016 Det skulle vel egentlig bare mangle. Du har jo faktisk hatt et mellomrom på over 10 år fra du var ferdig med VGS til høyere utdannelse. Jeg ser ikke helt hvorfor du føler deg berettighet til disse fordelene når du er i den alderen du er i. Med mindre du overhodet ikke har økonomisk sans eller har vært preget av sykdom forstår jeg ikke hvorfor du mener du har "like lite" som andre studenter. Anonymkode: cd3d9...a85 8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #10 Skrevet 18. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Regner med at de ønsker å sikre seg mot at folk i full jobb benytter seg av studentrabattene til evig tid. De fleste som er over 30 år og studerer gjør det vel ved siden av jobb? Dessverre slår det uheldig ut for de på 30+ som faktisk er heltidsstudenter og som ikke har full jobb ved siden av... Anonymkode: 8f100...e93 Det er jo en grunn til at man har studentbevis. Det å hindre at voksne folk i full jobb benytter seg av disse rabattene er ikke årsaken til dette. Samskipnadene prioriterer også gjerne studenter under en viss alder (i Tromsø er det vel under 26 år). Mener dere også at dette er galt? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: cd3d9...a85 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #11 Skrevet 18. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er jo en grunn til at man har studentbevis. Det å hindre at voksne folk i full jobb benytter seg av disse rabattene er ikke årsaken til dette. Samskipnadene prioriterer også gjerne studenter under en viss alder (i Tromsø er det vel under 26 år). Mener dere også at dette er galt? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: cd3d9...a85 Prioriteter hvordan? Alle er jo medlemmer. Og ja jeg syntes det er rett at 1.års studenter som kommer langveisfra blir prioritert. De har minst nettverk og kjenner stedet minst. Dermed vanskligere for å finne bolig enn de som har vært der en stund Anonymkode: 049ab...84c 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #12 Skrevet 18. april 2016 Du har hatt over 10 år lengre på å spare penger enn en 19-20 år gammel student som kanskje så vidt har jobbet og går rett i studietiden. Synes det er helt greit med ei grense på 30 år. Anonymkode: 33653...e22 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #13 Skrevet 18. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det skulle vel egentlig bare mangle. Du har jo faktisk hatt et mellomrom på over 10 år fra du var ferdig med VGS til høyere utdannelse. Jeg ser ikke helt hvorfor du føler deg berettighet til disse fordelene når du er i den alderen du er i. Med mindre du overhodet ikke har økonomisk sans eller har vært preget av sykdom forstår jeg ikke hvorfor du mener du har "like lite" som andre studenter. Anonymkode: cd3d9...a85 Hvorfor skulle jeg ikke det? Jeg får jo studielån på lik linje med andre studenter,og jeg vil påstå at det er enklere å spare opp penger når man er yngre. Da har man gjerne ikke så mange andre utgifter. Du vet jo ikke hva slags jobb eller hvilken situasjon jeg har vært i før jeg begynte å studere. Bare fordi jeg er over 30 betyr det ikke at jeg sitter med ræva full av penger. Det er jo faktisk en grunn til at jeg ønsker å studere. Anonymkode: e757c...424 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #14 Skrevet 18. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo en grunn til at man har studentbevis. Det å hindre at voksne folk i full jobb benytter seg av disse rabattene er ikke årsaken til dette. Samskipnadene prioriterer også gjerne studenter under en viss alder (i Tromsø er det vel under 26 år). Mener dere også at dette er galt? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: cd3d9...a85 Akkurat det synes jeg er greit,og forstår hvorfor de gjør det slik. Anonymkode: e757c...424
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #15 Skrevet 18. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prioriteter hvordan? Alle er jo medlemmer. Og ja jeg syntes det er rett at 1.års studenter som kommer langveisfra blir prioritert. De har minst nettverk og kjenner stedet minst. Dermed vanskligere for å finne bolig enn de som har vært der en stund Anonymkode: 049ab...84c Slik som jeg poengterte i innlegget mitt sikter jeg til aldersgrensen. Om man er 20 år eller 34 år gir da ingen indikasjon på om man er nyinnflyttet eller ei. Anonymkode: cd3d9...a85 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #16 Skrevet 18. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Slik som jeg poengterte i innlegget mitt sikter jeg til aldersgrensen. Om man er 20 år eller 34 år gir da ingen indikasjon på om man er nyinnflyttet eller ei. Anonymkode: cd3d9...a85 Om man er 34 vil man gjeren ikke bo i kollektiv med 19-åringer uansett. Og de fleste prioriterer 1.klassingene, uavhenig av alder. Anonymkode: 049ab...84c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #17 Skrevet 18. april 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle jeg ikke det? Jeg får jo studielån på lik linje med andre studenter,og jeg vil påstå at det er enklere å spare opp penger når man er yngre. Da har man gjerne ikke så mange andre utgifter. Du vet jo ikke hva slags jobb eller hvilken situasjon jeg har vært i før jeg begynte å studere. Bare fordi jeg er over 30 betyr det ikke at jeg sitter med ræva full av penger. Det er jo faktisk en grunn til at jeg ønsker å studere. Anonymkode: e757c...424 Det er ikke mitt problem. Det er heller ikke disse tjenestene sitt problem. Sykdom er den eneste årsaken som jeg mener kan verifisere en så lang tidsperiode, og de som blir rammet av dette på grunn av det har jeg stor sympati for, men du har faktisk hatt over 10 år til å spare penger. Jeg har ikke noe imot å hevde at en som er over 30 år, med unntak av sykdom, er i (eller bør være i) en bedre økonomisk situasjon enn den gjennomsnittlige studenten. Du forteller også om at du har flere avgifter. Det vil da vel si at du da har mer enn den gjennomsnittlige unge personen også. Eller hva slags avgifter tenker du på? Anonymkode: cd3d9...a85 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #18 Skrevet 18. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om man er 34 vil man gjeren ikke bo i kollektiv med 19-åringer uansett. Og de fleste prioriterer 1.klassingene, uavhenig av alder. Anonymkode: 049ab...84c Som nevnt viser jeg til aldersgrensen. Jeg spør ikke om andre prioriteringsårsaker. Jeg spør heller ikke om hva de over 30 år vil (jeg kjenner for øvrig en 35-åring som gledelig ville ha bodd slik). Jeg spør om grunnlaget for aldersgrensen om dere er uenige eller enige. Anonymkode: cd3d9...a85 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #19 Skrevet 18. april 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det synes jeg er greit,og forstår hvorfor de gjør det slik. Anonymkode: e757c...424 Og hvorfor gjør du det? Anonymkode: cd3d9...a85
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #20 Skrevet 18. april 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke mitt problem. Det er heller ikke disse tjenestene sitt problem. Sykdom er den eneste årsaken som jeg mener kan verifisere en så lang tidsperiode, og de som blir rammet av dette på grunn av det har jeg stor sympati for, men du har faktisk hatt over 10 år til å spare penger. Jeg har ikke noe imot å hevde at en som er over 30 år, med unntak av sykdom, er i (eller bør være i) en bedre økonomisk situasjon enn den gjennomsnittlige studenten. Du forteller også om at du har flere avgifter. Det vil da vel si at du da har mer enn den gjennomsnittlige unge personen også. Eller hva slags avgifter tenker du på? Anonymkode: cd3d9...a85 Som sagt,du vet ingenting om meg eller min situasjon. Du påstår at jeg skal ha klart å spare opp masse penger,men nei det har jeg faktisk ikke og jeg har hatt gode grunner til det. Poenget er at ikke alle 30-åringer er like. Alle har ikke jobbet og tjent så mye at de kan spare opp. Man kan også ha hatt helseutfordringer som gjør slike ting vanskelig. Jeg har ikke tenkt til å utbrodere,men det blir litt for enkelt å bare si "du har hatt 10 år på spare" så derfor burde man ikke kunne få noen studentrabatter. Anonymkode: e757c...424 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå