Gå til innhold

studielån, stipend og graviditet...

zebb

Anbefalte innlegg

Skal begynne med etterutdanning til høsten, og lurte på om jeg skulle søke studielån og stipend. Jeg har en gutt på 3 år og venter barn i begynnelsen av november. Tenkte jeg skulle klare å kombinere skole og baby. Det er bare en 10-vekttalls-enhet jeg skal ta, altså 2 dager i uka.

Har egentlig ikke tenkt å søke studielån, iom. at jeg allerede har lån fra 3-årig høgskole. Men så lurte jeg på å gjøre det alikevel siden jeg har hørt at man får omgjort lånet til stipend hvis man får barn i løpet av året.

Noen som vet mere om dette?

Hva kan jeg regne med å få i stipend? Jeg har vel krav på forsørgertilegg også?

Klem fra Zebb :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal prøve å svare så godt jeg kan her-eller så godt jeg husker..

I forhold til lånekassen er det lagt opp til at det skal gå greit å få barn i løpet av studietiden.

Jeg fikk barn i 2001 og gikk skole ved siden av. Tok 1 år hjemme midt i skoleåret, for så å begynne på igjen.

Går man 1 år hjemme med barnet i studietiden er det sånn at man får hele

stipend/lån som stipend. Som fulltidselev var i 2001 dette beløpet på rundt 100.000 for 10 mnd(et skoleår).

Jeg som deg var deltidselev, hadde 18 timer uka, fikk derfor bare 50%.

Dette utgjorde ca. 56 000, utav dette ca 6000 i forsørgertillegg.

Forsørgertillegg kommer jo også an på om du har samboer og om han tjener over 17.000 i mnd.

Går du skole istedet for å være hjemme regner jeg med at du får vanlig stipend/lån + forsørgertillegg. Men dette er jeg ikke sikker på.

Da det også har blitt nye regler og beløp i år tror jeg nok du må forhøre deg med lånekassen.

Jeg fikk utbetalt mitt i en utbetaling, nå er det månedlige utbetalinger.

Men jeg tror ihvertfall at når lånet omgjøres til stipend er det i tilfelle du vil gå hjemme med barnet den første tiden.

Lykke til, med barnet og skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Henna

Kom over brosjyren for i år så skal bare rette opp noe av det jeg har skrevet.

Du har krav på stipend 3 uker før fødsel og 39 uker etter, uansett om du er i permisjon eller ikke.

Men du må ha vært i utdanning og hatt rett til støtte de siste 6 månedene før fødselen.

Stipendet utgjør samme som en får i stipend/ lån ellers(som jeg sa tidligere).

Dette beløpet er på 80. 000 + 20.000 i lån til skolepenger hvis det er privat skole

Forsørgertillegget er på opptil 1290 pr mnd pr barn,hvis du ikke bor med barnets far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hanna, og takk for svar.

Hvordan blir dette i mitt tilfelle da tro? Jeg begynner skolen i slutten av august, og har termin 2. november...Er ikke sikkert jeg har krav på noe da? Jeg bor sammen med barnas far, som skal ha permisjon etter at babyen blir født.

Klem igjen fra Zebb :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei.

Jeg forstår det slik at du ikke får lånet omgjort til stipend iom at du føder i november...sorry... :cry: Da blir ikke kravet om å studert i 6 måneder oppfylt.

Men, hvis du var student og fikk lån/stipend før sommerferien så blir saken annerledes. Iallefall slik jeg forstår det. Men iom at du begynner på en ny utdanning denne høsten så er jeg litt usikker. Ring lånekassen og spør, det er oftest det enkleste. Syns det er vanskelig å forstå 100% hva alt betyr ut i fra forskriftene...

Lykke til med studiene til høsten, uansett om du får fødselsstipend eller ei!!

Klem fra Zafir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...