Gå til innhold

Endre planløsning kjeller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å dra på visning til et hus, men det er langt og dra (vi skal flytte utenbys) . Sambo elsker huset, jeg er i tvil...men om noen kan froeslå en smart planløsning for kjeller så blir jeg glad. 

Jeg har lyst på kjellerinngang via vaskerom (flytte døren)

det er en veldig stor gang, som ikke har noen nytte. Jeg skulle gjerne hatt  en kjellerstue/tvstue, et soverom og et bittelite kontorrom/syrom/hobbyrom istedetfor to soverom og masse korridor. 

Noen kreative sjeler her? :) 

Jeg vet ikke hva som er bærevegg. Det må vi finne ut av på visning evt. 

Huset er mindre enn 5 år gammelt. 

image.jpg

Anonymkode: eff4e...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ligger kjelleren delvis under bakken? Ser sånn ut på tegningen, siden det ikke er vinduer der. Da vil det isåfall innebære graving og ny drenering for å flytte døren. 

Har laget et ekstremt enkelt forslag uten å regne på størrelser etc. Man kan evt ha dør til soverommet gjennom syrommet også, da vil man ved et evt salg kunne reklamere med walkin-closet. 

image.jpg.6ea0fba20190780a7a92a4ce3efc9645.jpg

Anonymkode: 897ae...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakken går nedover langs veggen (fra ca midt på veggen og ned på gulvnivå) på vaskerommet, det jeg ønsker døren. Hvorfor må det dreneres på nytt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ligger kjelleren delvis under bakken? Ser sånn ut på tegningen, siden det ikke er vinduer der. Da vil det isåfall innebære graving og ny drenering for å flytte døren. 

Har laget et ekstremt enkelt forslag uten å regne på størrelser etc. Man kan evt ha dør til soverommet gjennom syrommet også, da vil man ved et evt salg kunne reklamere med walkin-closet. 

image.jpg.6ea0fba20190780a7a92a4ce3efc9645.jpg

SuperforslG! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, MiniMjau skrev:

Bakken går nedover langs veggen (fra ca midt på veggen og ned på gulvnivå) på vaskerommet, det jeg ønsker døren. Hvorfor må det dreneres på nytt? 

Fordi dere må grave og åpne opp plass til dør. For å slippe en pytt rett foran døra må dere drenere rundt inngangen. Dere vil jo fjerne noe av den gamle dreneringen ved å grave ut plass til døra, og da må ny på plass. Men jeg er veldig enig i at inngang gjennom vaskerom og faktisk bruke gangen til noe nyttig er mye bedre plassutnyttelse der. Evt kan man lage en smal stue i gangen, og bruke det ene soverommet til syrom også, om dere vil gjøre minst mulig endringer, spørs litt hva behovet er, og hvor stor sofa/hvor mye bruk det vil bli av stuen nede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg helt skjønner hva drenering er . Er det noe fysisk som graves ned i bakken? Hva er det som ødelegges? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drenering er når du drenerer vann bort fra huset ditt. Ofte bruker man pokk (stor grus), og sånne sorte dreneringsplater. (Google drenering hus, så ser du det raskt på bilder)

Grunnen til at jeg nevner dette er fordi det fort kan bli dyrt å flytte en dør hvis bakken er over gulvnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet her viser ytterveggen, vaskerommet er bak den skrå grusbakken, og vinduet du ser er vinduet på rommet "gym" i opprinnelig tegning. 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ser jo faktisk ut som det kun er fyllmasse der, mulig det gjør det mye enklere. Men hva med veien som går forbi? Skal dere grave ut til dørplass så må dere støpe opp for at veien skal bli stødig nok. Har dere råd så er det ikke noe problem å få til dette, så lenge det er plass nok mellom veien og huset. Bare husk at det ikke "bare" er å grave ut og sette inn en dør. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

For å kunne få til en dør nede i det hullet der (som dere må lage nede i hjørnet), må dere nok bygge en forstøtningsmur (eller støpe), og den konstruksjonen må gjøres sterk nok til å tåle marktrykket fra vegen som går rundt huset. Det ser dessuten ut til å bli en utrolig trang inngang, da avstanden fra husveggen til vegen er liten. 

Er dette boligens hovedinngang? I så tilfelle dårlig idé, både ute og inne. Jeg ville i alle fall ikke hatt hovedinngang gjennom vaskerommet og trukket både familie, venner og andre gjester gjennom det rommet. Hvis flere innganger stiller det seg annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke hovedinngangen nei! Guri! Vegen dere ser kan bli vår, mulig vi fjerner den og gbør den om til plen/gangvei bare. Ja ser for meg at det blir en murt kant eller noe rundt "inngangspartiet" ved evt ny dør. 

Planen bak ny dør er å komme inn den med skitne bhgbarn, etter gjørmetur på sykkel og ut til snora med klesvask. Rommet innenfor er vaskerom med do/dusjmuligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, MiniMjau skrev:

Flere tips til planløsning? 

Sett deg og tegn selv? Se det for deg, tegn 5-10 forslag, klipp ut biter av møbler og plasser de oppå tegningen. 

Skal man ha ordentlige forslag som er utarbeidet av andre så må man betale for det :) (Jeg tar betalt for sånt, det enkle du fikk i topp her var gjort i paint.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, MiniMjau skrev:

Flere tips til planløsning? 

Untitled-1.png

Anonymkode: 1350a...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *kokos*

Du kan laste ned bruke webprogrammet Roomsketcher til denne bruken. Vi har renovert hele huset, og kun benytta Roomsketcher. Vi har betalingsversjon (400 kr i året), men den som er gratis er like gode for tegninga sin del. Med betalingsversjonen kan du i tillegg vandre rundt i det du har bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tegnet masse forslag selv, men av og til er det greitt med andres øyne også.   

Har ikke PC, så får ikke prøvd room skrtcher... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, MiniMjau skrev:

Jeg har tegnet masse forslag selv, men av og til er det greitt med andres øyne også.   

Har ikke PC, så får ikke prøvd room skrtcher... 

Hva er det du liker med dine forslag da? Vil du ha vinduer i kjellerstuen? Eller er det viktigere med vinduer i hobbyrommet? Vil du ha gang med plass til oppbevaring? Utvide vaskerommet for å få et WC i kjelleren? Skal soverommet være tilpasset enkeltseng eller dobbeltseng? Kunne evt kjellerstuen fungert som gjesterom ved å ha sovesofa? Hva skal kjellerstuen brukes til, tv eller lek? Hvem skal bruke soverommet, tenåring, barn, voksne eller gjester? Skal stuen være til hjemmekino er det kanskje greit at den er lukket med dør, for å minke lyden opp. 

Skriv en haug med punkter om hva som er viktig. Og så tegner du ut fra det, eller forkaster alle forslag som ikke oppfyller punktene. Evt velge hva som er viktigst om to punkter kræsjer med hverandre. Vil du ha mer hjelp anbefaler jeg at du betaler for det, det er ganske mye jobb hvis man skal tegne skikkelige tegninger som er målsatt og korrekte iht regelverk, byggemåte, stendere etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...