AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #1 Skrevet 18. april 2016 Ikke hiss dere opp nå, jeg ønsker et saklig svar på spørsmålet mitt. Jeg er ikke gravid, og vet heller ikke helt sikkert om jeg skal ha barn, (men jeg heller mest mot å få). Jeg er i midten av 20-årene. Jeg har en samboer som er 100% frisk fysisk og psykisk, og som er veldig ressurssterk. Jeg har 3 psykiske diagnoser, men det er relativt vanlige sykdommer og de er heller ikke særlig alvorlige. Jeg har gått til samtale hos DPS i en del år, og har da en lang journal der. De første par årene jeg gikk til DPS var jeg tenåring og hadde litt utfordringer, mens de siste årene har kun dreid seg om mine mindre alvorlige diagnoser og veien videre. Barnevernet har aldri vært involvert i min familie tidligere, og jeg har et søsken med flere barn. Jeg går på AAP og jeg har ingen fullført utdannelse. Men jeg skal snart igang med en utdanning. De siste få månedene har det desverre blitt litt misforståelser mellom meg og min kontaktperson på NAV, og det er blitt skrevet ting i mine sakspapirer som ikke helt stemmer. Det er blitt skrevet ting om min personlighet og mine diagnoser som virker mer alvorlig enn det faktisk er. Jeg er oppegående og har selvinnsikt til å vite at dette er overdrivelser fra min kontaktperson. Jeg er enig i det aller meste som står skrevet om meg, men det er kun det aller siste som ble skrevet ting som jeg synes er framstilt mer alvorlig enn det er. Dette kan aldri bli fjernet fra papirene, men de kan notere at jeg er uenig. Det er skummelt at det står slike ting i mine sakspapirer, og det er frustrerende at jeg ikke kan gjøre noe med det. Tankene om at Barnevernet kan bli innblandet om/når jeg får barn er ubehagelig. Ikke misforstå - jeg er takknemlig for at vi har et Barnevern, men jeg er likevel bekymret når det dukker opp saker i media hvor Barnevernet har handlet feil. Jeg vet at min samboer og jeg kommer til å bli gode foreldre, meg jeg er redd for at det kan skje noe feil ift Barnevernet. Barnevernet kommer kanskje til å lese det som er skrevet om meg på NAV, og legge mye vekt på det min saksbehandler skrev som ikke stemte. Det er forståelig om Barnevernet legger vekt på disse tingene, for det min kontaktperson skrev (som ikke stemmer) var ganske alvorlig - også mtp morsrollen. Spørsmålet mitt er hva som skjer hvis jeg blir gravid, føder og oppholder meg i utlandet de første årene av barnets liv. Jeg og min samboer har likevel tenkt litt på tanken å flytte utenlands noen år uavhengig av denne situasjonen (muligens Danmark, USA eller New Zealand). Hva vil skje med mitt norske statsborgerskap? Jeg skal selvsagt sette meg inn i dette, men håper noen her har et kjapt svar på dette. Hva om jeg har norsk statsborgerskap og flytter til et av disse landene. Vil da Barnevernet kunne bli involvert? Og vil Barnevernet vente på oss når vi kommer tilbake til Norge? Jeg orker ikke hets og jeg ønsker heller ikke utbrodere mer om min situasjon. Jeg er takknemlig om noen kan svare på mine spørsmål. Anonymkode: 42f6d...a46
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #2 Skrevet 18. april 2016 Hvorfor ikke få endret på det som er feil i sakspapirene dine? Anonymkode: 3c423...abb 13
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke få endret på det som er feil i sakspapirene dine? Anonymkode: 3c423...abb Det er ikke mulig, har jeg fått opplyst. Jeg klarte heller ikke å overbevise min kontaktperson om at det han skrev ikke stemte. Min behandler på DPS var ganske overrasket over det som ble skrevet, og mente også at det ikke stemte i den graden det ble skrevet i mine papirer. Det eneste jeg kan gjøre med situasjonen er å få kontaktpersonen til å notere ned det jeg var uenig i. Desverre tviler jeg på at det vil bli lagt særlig vekt på. TS Anonymkode: 42f6d...a46
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #4 Skrevet 18. april 2016 Dette er så høytflyvende og på tankespringplanet at du bør lande problemstillingen og ta den med deg til DPS. Du kannuansett ikke uten videre oppholde deg i utlandet i årevis. Anonymkode: b87ff...e8e 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 Men kan du ikke få behandleren din på DPS til å sende et brev til NAV ang. de feilaktige opplysningene? Ellers går jeg ut fra at ikke barnevernet kommer og snapper barna vekk fra foreldrene, med mindre de får bekymringsmeldinger fra noen. Og skulle de få det, så hjelper det neppe å flytte utenlands, så lenge du beholder ditt norske statsborgerskap. Anonymkode: c23a1...a0b 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #6 Skrevet 18. april 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kannuansett ikke uten videre oppholde deg i utlandet i årevis. Anonymkode: b87ff...e8e Hva mener du? Selvfølgelig kan man det. Anonymkode: 1c522...c5a 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #7 Skrevet 18. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er så høytflyvende og på tankespringplanet at du bør lande problemstillingen og ta den med deg til DPS. Du kannuansett ikke uten videre oppholde deg i utlandet i årevis. Anonymkode: b87ff...e8e Takk for svar og jeg skjønner poenget ditt. Jeg synes det er skummelt å si dette til min behandler, for det kan stille meg i enda verre lys. Det virker selvfølgelig som jeg har noe å skjule/vet at jeg blir en elendig mor at jeg "rømmer" til utlandet for å få barn. Dette er altså ikke tilfelle, men Barnevernet vil forståelig nok tolke det som dette om de snakker med min behandler på DPS/leser i min journal. TS Anonymkode: 42f6d...a46 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #8 Skrevet 18. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kan du ikke få behandleren din på DPS til å sende et brev til NAV ang. de feilaktige opplysningene? Ellers går jeg ut fra at ikke barnevernet kommer og snapper barna vekk fra foreldrene, med mindre de får bekymringsmeldinger fra noen. Og skulle de få det, så hjelper det neppe å flytte utenlands, så lenge du beholder ditt norske statsborgerskap. Anonymkode: c23a1...a0b Mener du å si at norsk BV kan hente barn hos norske borgere bosatt i utlandet? Det tviler jeg sterkt på... Anonymkode: 1c522...c5a 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #9 Skrevet 18. april 2016 Hvis du som norsk statsborger får et barn mens du er bosatt utenlands vil ikke barnevernet bry seg om det, så sant du ikke ble gravid i Norge, det ble sendt en bekymringsmelding i forbindelse med graviditeten og du flyttet for å unngå en undersøkelsesak hos barnvevernet. Anonymkode: 81d29...988 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #10 Skrevet 18. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kan du ikke få behandleren din på DPS til å sende et brev til NAV ang. de feilaktige opplysningene? Ellers går jeg ut fra at ikke barnevernet kommer og snapper barna vekk fra foreldrene, med mindre de får bekymringsmeldinger fra noen. Og skulle de få det, så hjelper det neppe å flytte utenlands, så lenge du beholder ditt norske statsborgerskap. Anonymkode: c23a1...a0b Dette var et godt råd Min behandler ville at jeg skulle snakke med min kontaktperson selv, men jeg kom ingen vei med det. Min behandler var litt enig i det min kontaktperson på NAV hadde skrevet, men ikke i den alvorlighetsgraden det ble fremstilt som. For å ta et helt vilt eksempel, bare så dere skjønner hva jeg mener; Min kontaktperson har skrevet i mine papirer at jeg har sterke problemer med konsentrasjonen generelt, men både jeg og min behandler på DPS er enig i at jeg har litt problemer med konsentrasjonen i noen situasjoner. (Det er altså ikke konsentrasjonsproblemer det er snakk om, men noe annet som kan være veldig alvorlig når man er mor). TS Anonymkode: 42f6d...a46
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #11 Skrevet 18. april 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du å si at norsk BV kan hente barn hos norske borgere bosatt i utlandet? Det tviler jeg sterkt på... Anonymkode: 1c522...c5a Jeg vet ikke sikkert hvordan dette fungerer, men dersom barnevernet får bekymringsmeldinger i Norge, så vil jeg anta at familien blir etterlyst i det landet de oppholder seg i. Det høres i alle fall logisk ut for meg. Men altså, jeg vet ikke sikkert. Kanskje det er slik at det er barnevernet i det aktuelle landet som har ansvaret. Anonymkode: c23a1...a0b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #12 Skrevet 18. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke sikkert hvordan dette fungerer, men dersom barnevernet får bekymringsmeldinger i Norge, så vil jeg anta at familien blir etterlyst i det landet de oppholder seg i. Det høres i alle fall logisk ut for meg. Men altså, jeg vet ikke sikkert. Kanskje det er slik at det er barnevernet i det aktuelle landet som har ansvaret. Anonymkode: c23a1...a0b Det er dette jeg er usikker på. Men jeg tenker at det er ikke alle land om har et barnevern, så det vil jo være et mangelfullt system. TS Anonymkode: 42f6d...a46
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #13 Skrevet 18. april 2016 Men skal du bo i utlandet til ungen er 18 da? De kan jo bli tatt fra deg helt til de er myndige Anonymkode: 6f304...715 1
Chizue Skrevet 18. april 2016 #14 Skrevet 18. april 2016 Om du ønsker å flytte til ett annet land. Bli f.eks. en dansk statsborger, så må du gi opp ditt norske statsborgerskap, Norge tillater ikke dobbelt statsborgerskap, men det finnes unntak, f.eks. adopterte barn kan beholde sitt statsborgerskap, men etter en viss alder (18?20?) så må de bestemme om de vil beholde norsk eller det landet de opprinnelig er ifra. Har du blitt dansk statsborger og ønsker å flytte tilbake til Norge, så må du søke på nytt igjen. Men prossessen er lang og du får mer informasjon om dette på ambassaden
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #15 Skrevet 18. april 2016 Hva med å ta kontakt med bv selv? Anonymkode: cf2b9...945 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #16 Skrevet 18. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men skal du bo i utlandet til ungen er 18 da? De kan jo bli tatt fra deg helt til de er myndige Anonymkode: 6f304...715 Nei, jeg vil mest sannsynlig ikke bo så lenge i utlandet. Vi kommer nok også til å tilbringe noen uker i Norge på ferie hvert år. Vil Barnevernet kunne blande seg inn de ukene vi er i Norge? TS Anonymkode: 42f6d...a46
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #17 Skrevet 18. april 2016 6 minutter siden, Chibi skrev: Om du ønsker å flytte til ett annet land. Bli f.eks. en dansk statsborger, så må du gi opp ditt norske statsborgerskap, Norge tillater ikke dobbelt statsborgerskap, men det finnes unntak, f.eks. adopterte barn kan beholde sitt statsborgerskap, men etter en viss alder (18?20?) så må de bestemme om de vil beholde norsk eller det landet de opprinnelig er ifra. Har du blitt dansk statsborger og ønsker å flytte tilbake til Norge, så må du søke på nytt igjen. Men prossessen er lang og du får mer informasjon om dette på ambassaden Takk for svar Er det ikke slik at man kan beholde sitt norske statsborgerskap om man kommer tilbake til Norge hver 6. måned eller noe? Jeg tenker på alle pensjonistene som flytter til Spania/Thailand osv gjennom vinteren, men bor i Norge om sommeren. De mottar trygd fra Norge, så de må vel ha norsk statsborgerskap? TS Anonymkode: 42f6d...a46
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #18 Skrevet 18. april 2016 For det første så kommer vel ikke barnevernet bare på døren sånn helt av seg selv. De er avhengig av at noen (f.eks NAV) sender bekymringsmelding. Uansett så vil jeg tro at meningen til en behandler på DPS vil veie mye tyngre enn meningen til en saksbehandler på NAV. Saksbehandleren er sosionom el.l og kan ikke stille diagnoser eller uttale seg om annet enn hvordan hun/han mener at du fremstår. Det skal også ekstremt mye (ofte altfor mye) til før barnevernet overtar omsorgen / tvangsplasserer barn. Selv om media ofte fremstiller det annerledes. De prøver først med veiledning i hjemmet, samtaler med rådgiver etc. Tror nok du kan ta det helt med ro Anonymkode: 04cbc...3a9 21
Chizue Skrevet 18. april 2016 #19 Skrevet 18. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Er det ikke slik at man kan beholde sitt norske statsborgerskap om man kommer tilbake til Norge hver 6. måned eller noe? Jeg tenker på alle pensjonistene som flytter til Spania/Thailand osv gjennom vinteren, men bor i Norge om sommeren. De mottar trygd fra Norge, så de må vel ha norsk statsborgerskap? TS Anonymkode: 42f6d...a46 Jepp Men det varierer også på det landet de er i. Mtp visum.
Gjest Mysticgirl Skrevet 18. april 2016 #20 Skrevet 18. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første så kommer vel ikke barnevernet bare på døren sånn helt av seg selv. De er avhengig av at noen (f.eks NAV) sender bekymringsmelding. Uansett så vil jeg tro at meningen til en behandler på DPS vil veie mye tyngre enn meningen til en saksbehandler på NAV. Saksbehandleren er sosionom el.l og kan ikke stille diagnoser eller uttale seg om annet enn hvordan hun/han mener at du fremstår. Det skal også ekstremt mye (ofte altfor mye) til før barnevernet overtar omsorgen / tvangsplasserer barn. Selv om media ofte fremstiller det annerledes. De prøver først med veiledning i hjemmet, samtaler med rådgiver etc. Tror nok du kan ta det helt med ro Anonymkode: 04cbc...3a9 Selvfølgelig gjør de det. De kan jo ta barna på sykehus to timer etter fødsel. Var jo nettopp en sak der BV tok barna fra foreldrene uten at de fikk vise at de var gode foreldre pga en diagnose som mor fikk satt da hun var 13 år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå