AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #1 Skrevet 18. april 2016 Hei! Faren min skal gifte seg! Han er en velstående mann. Hun han skal gifte seg med har fire barn med fire forskjellige menn, jobber ikke, eier ikke nåla i veggen. Hun er 15 år yngre og er kun opptatt av fyll og fest. Hun har heller aldri hatt omsorg for barna sine, så der er det en del konflikter vet jeg. Det er forferdelig kynisk! Men jeg og broren min tenker mye på arven. Jeg er livredd for å måtte krangle med disse barna hennes om ting som har vært i familien vår bestandig. Jeg synes også det blir helt feil at hun skal arve pappa som har bygd seg opp en formue og stått på hele livet. Dette er fjerde gangen hun gifter seg, og jeg føler at det ikke er for kjærlighet denne gangen heller. Nå høres jeg sikkert ut som en liten drittunge som vil ha pappa for seg selv. Det er virkelig ikke tilfelle. Jeg er 30 år, med mann og barn. Det siste jeg øsnker er at pappa skal ble gammel alene. Vil at han skal være lykkelig. Hadde bare håpet på at han fant seg en annen, mer oppegående dame med sin egen kapital. Nå har jeg selvfølgelig aldri sagt noe til pappa om dette, og spiller glad på hens vegne. Jeg vil ikke at han skal bli lei seg. Han er en voksen mann, og det er hans liv. Men.. Har noen her tips til hva jeg og broren min må ta opp med pappa før han gifter seg i forbindelse med arv? Hvordan gjør man dette uten å virke kynisk og grisk? Anonymkode: 45050...065
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #2 Skrevet 18. april 2016 Har han fylt ut nødvendige papirer slik at hun ikke får disse verdiene i arv? Anonymkode: 3335e...fbe
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 Jeg aner ikke hva han har fylt ut.. Han har ikke snakket med oss om noen ting.. Er det noe jeg og broren min må skrive under på? TS Anonymkode: 45050...065
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #4 Skrevet 18. april 2016 Hvorfor skal arv spille noen rolle? Om faren din velger å gi bort alle pengene sine til veldedighet før han dør, ville du reagert på samme måte? Jeg synes det er så forferdelige usmakelig å i det hele tatt forvente en arv. Mitt ønske for mine foreldre er at de belåner huset max da de blir pensjonister, og bruker pengene akkurat slik de ønsker, og så selges huset for å dekke lånet etter deres død. Jeg håper mine foreldre aldri sparer penger fordi jeg og mine søsken skal arve, jeg vil at de bruker pengene sine selv på det de ønsker. Anonymkode: 167f8...cdb 2
Gjest Snuppi Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 Kjedelig situasjon, ts. Du sier at hun har 4 barn. Hvorfor har hun ikke omsorgen for barna? Har du snakket med din far om dette? For ikke snakke om disse 4 ekteskapene som hun har bak seg. Har han ingen betenkeligheter? Du må nesten bare ta det opp på en rolig måte og se hva han sier. Ikke ta opp arv med det første.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #6 Skrevet 18. april 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Faren min skal gifte seg! Han er en velstående mann. Hun han skal gifte seg med har fire barn med fire forskjellige menn, jobber ikke, eier ikke nåla i veggen. Hun er 15 år yngre og er kun opptatt av fyll og fest. Hun har heller aldri hatt omsorg for barna sine, så der er det en del konflikter vet jeg. Det er forferdelig kynisk! Men jeg og broren min tenker mye på arven. Jeg er livredd for å måtte krangle med disse barna hennes om ting som har vært i familien vår bestandig. Jeg synes også det blir helt feil at hun skal arve pappa som har bygd seg opp en formue og stått på hele livet. Dette er fjerde gangen hun gifter seg, og jeg føler at det ikke er for kjærlighet denne gangen heller. Nå høres jeg sikkert ut som en liten drittunge som vil ha pappa for seg selv. Det er virkelig ikke tilfelle. Jeg er 30 år, med mann og barn. Det siste jeg øsnker er at pappa skal ble gammel alene. Vil at han skal være lykkelig. Hadde bare håpet på at han fant seg en annen, mer oppegående dame med sin egen kapital. Nå har jeg selvfølgelig aldri sagt noe til pappa om dette, og spiller glad på hens vegne. Jeg vil ikke at han skal bli lei seg. Han er en voksen mann, og det er hans liv. Men.. Har noen her tips til hva jeg og broren min må ta opp med pappa før han gifter seg i forbindelse med arv? Hvordan gjør man dette uten å virke kynisk og grisk? Anonymkode: 45050...065 Ta deg sammen! Særeie heter det, giftepakt er din oppfinnelse. Hennes barn arver ikke din far. Sett deg inn i arvereglene på domstol.no. vil din far i levende live og fullt oppegående i hodet gi bort alt han eier og har, så kan ingen stoppe han. Anonymkode: f8717...0a8 1
Sol-2 Skrevet 18. april 2016 #7 Skrevet 18. april 2016 Din fars nye kone vil ikke kunne arve alt etter han, det setter loven en stopper for. Loven gir barn pliktarv på 2/3 av verdiene. ( Denne arven kan din far begrense til minimum 1 million ved bla. å skrive et testamente.) Det vil da være 1/3 del igjen av verdier. 1/4 av denne delen er direkte arv til konen. Den siste delen 3/4 kan din far fritt bestemme hvem som skal arve. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #8 Skrevet 18. april 2016 Ektepakt heter det. er faren skilt fra din mor eller enkemann. Det har mye å si. Anonymkode: c4bed...759
ashera Skrevet 18. april 2016 #9 Skrevet 18. april 2016 Det er av avgjørende betydning hvorvidt foreldrene dine er skilt eller faren din er enkemann. Er faren din enkemann og ikke hadde andre barn enn dere, sitter han nok i uskiftet bo. Da har dere rett til å kreve skifte etter moren deres (altså få utbetalt morsarven) om han gifter seg igjen. Hvis ikke, har dere ikke noen rettigheter når far inngår nytt ekteskap. Hvorvidt dere bør eller kan spørre eller prate med ham om disse tingene må dere nesten avgjøre selv. "Giftepakt" er det som andre har sagt ikke noe som heter men det er kanskje en ektepakt TS tenker på? Ektepakten er dokumentet hvor f.eks. særeie avtales ved inngåelse av ektekap. https://www.brreg.no/person/ektepakt/ Sjekk ellers denne brosjyren: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/brosjyrer-sla/det-okonomiske-forholdet-mellom-ektefeller.pdf 1
Arabella Skrevet 18. april 2016 #10 Skrevet 18. april 2016 (endret) Hvis faren sitter i uskiftet bo (hvis moren er død, det skriver TS ingenting om), må han skifte med barna før han gifter seg igjen. Han kan ikke gjøre som han vil med formuen sin. Endret 18. april 2016 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #11 Skrevet 18. april 2016 Det er hans penger. Hva han velger å gjøre med dem er hans sak. Ungene hennes arver ham ikke, det gjør dere. Jeg forstår selvfølgelig at du er bekymret hvis det er som du sier, men det er fint lite du kan gjøre med det. Det er din far som isåfall må ta sine forhåndregler ved å holde sin nye kone utenfor arv ved å ta særeie, eller på annen måte sikre dere fremfor henne. Anonymkode: e0421...46c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #12 Skrevet 18. april 2016 Takk for fine svar! Pappa skilte seg fra mor for tre år siden, så han er ikke enkemann. Til dere som mener jeg må ta meg sammen.. Hadde dere vokst opp i et hjem med masse gamle gjenstander som stammer fra familien 200 år tilbake, så tror jeg dere også hadde hatt et ønske om at dette skulle være i familien. Det har en stor personlig verdi for oss, men ingen verdi for barna til hans kommende kone. Ser for meg at det fort hadde blitt solgt. Det er klart han får gjøre som han vil med pengene og huset (selv om jeg håper at hennes barn aldri får krav på noe av han. kjenner dem ikke en gang!). Men jeg blir ordentlig lei meg om vi ikke får beholde de personlige tingene som hører til i familien. Det er det viktigste! Anonymkode: 45050...065
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #13 Skrevet 18. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for fine svar! Pappa skilte seg fra mor for tre år siden, så han er ikke enkemann. Til dere som mener jeg må ta meg sammen.. Hadde dere vokst opp i et hjem med masse gamle gjenstander som stammer fra familien 200 år tilbake, så tror jeg dere også hadde hatt et ønske om at dette skulle være i familien. Det har en stor personlig verdi for oss, men ingen verdi for barna til hans kommende kone. Ser for meg at det fort hadde blitt solgt. Det er klart han får gjøre som han vil med pengene og huset (selv om jeg håper at hennes barn aldri får krav på noe av han. kjenner dem ikke en gang!). Men jeg blir ordentlig lei meg om vi ikke får beholde de personlige tingene som hører til i familien. Det er det viktigste! Anonymkode: 45050...065 Jennes barn har ingen arverett etter din far. Har du lest om arverekkefølgen? Dette er bare døde ting. Alt kan gå med i en brann lenge før det er snakk om noe arv. Anonymkode: f8717...0a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå