Cinzia Skrevet 18. april 2016 #1 Skrevet 18. april 2016 Hva er din beste "sleng sammen noe raskt"-kaffemat? Altså hvis det på kort varsel kommer gjester som du ber inn på kaffe. Ikke det at kaffe i seg selv ikke holder altså, men HVIS du skal slenge sammen noe i en fei, hva lager du? Mitt beste tips er en smuldrepai. Hvis jeg har epler, plommen, pærer el.l, kutter jeg det bare opp og lager en smuldredeig over. Har som regel mel, havregryn, smør, sukker og kanel sånn at jeg klarer å lage en deig. En annen ting jeg ofte lager, er minumuffins. Fant en supere nkel oppskrift som til og med min 5-åring lager med minimal m hjelp. Det er kanskje ikke verdens beste muffins, men duger absolutt og er ferdige (inkludert steking) på 10-15 minutter. Ellers er jo vafler alltid safe, da.
Wenda Skrevet 18. april 2016 #2 Skrevet 18. april 2016 Pleier å ha kjeks, kaker og gjærbakst i fryseren i tilfelle jeg skulle få besøk hvor jeg føler st jeg burde servere noe På den måten så slipper jeg å måtte fikse istand noe på kort varsel I fryseren har jeg pr dags dato noen boller, kanelboller, kladdkake, Sarah Bernards, gulrotkake og litt vaffelrøre. Spiser ikke sukker og mel selv så sjeldent jeg har mel og sukker stående i skapene. Kjøper det kun inn når jeg skal bake noe som andre skal spise
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 Jeg pleier å slenge sammen en vaffelrøre eller servere is. Anonymkode: 22f91...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #4 Skrevet 18. april 2016 11 minutter siden, Wenda skrev: Pleier å ha kjeks, kaker og gjærbakst i fryseren i tilfelle jeg skulle få besøk hvor jeg føler st jeg burde servere noe På den måten så slipper jeg å måtte fikse istand noe på kort varsel I fryseren har jeg pr dags dato noen boller, kanelboller, kladdkake, Sarah Bernards, gulrotkake og litt vaffelrøre. Spiser ikke sukker og mel selv så sjeldent jeg har mel og sukker stående i skapene. Kjøper det kun inn når jeg skal bake noe som andre skal spise Å, jeg skulle ønske fryseren min var stor nok til å romme det. Jeg har bare en liten fryseskuff som rommer en liten mengde kjøttvarer. Anonymkode: 9b144...bc9
Wenda Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å, jeg skulle ønske fryseren min var stor nok til å romme det. Jeg har bare en liten fryseskuff som rommer en liten mengde kjøttvarer. Anonymkode: 9b144...bc9 Jo jeg er veldig glad for at jeg har en stor fryseboks. Den pleier å være fylt til randen av mat, men pleier å få plass til å trykke nedi litt godsaker til kaffebesøk
hjertesukka Skrevet 18. april 2016 #6 Skrevet 18. april 2016 Har bare en liten fryseboks, men den inneholder alltid litt is og noen bær. Da er man safe! 1
FantasDick Skrevet 18. april 2016 #7 Skrevet 18. april 2016 Jeg har også bakst o.l i fryseren, men hvis jeg skal slenge sammen noe blir det gjerne muffins. Slenge alt sammen i en røre, steke og ferdig. Kan ha på melis, glasur, sjokolade eller det aller beste; buttercream frosting, men da må de avkjøles først. Vafler er også en slager!
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #8 Skrevet 18. april 2016 Vi går ned til bakeren på hjørnet hvis vi får besøk. Anonymkode: f9372...d40 1
Gjest Margit Spat Skrevet 18. april 2016 #9 Skrevet 18. april 2016 Lomper eller lefser smurt med smør, sukker og kanel og delt i passende snipper har reddet meg mange ganger.
Mallis Skrevet 18. april 2016 #10 Skrevet 18. april 2016 Da slenger jeg i hop en vaffel røre! Eventuelt så setter jeg frem kjeks/sjokolade dersom jeg har det liggende.
Severus Skrevet 18. april 2016 #11 Skrevet 18. april 2016 (endret) Moffeloffer 1 kopp sukker 2 egg 2 kopper mel 1 ts bakepulver 1 kopp melk stekes i panna sånn som amerikanske pannekaker eller lapper Endret 18. april 2016 av Severus
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #12 Skrevet 19. april 2016 Havregryn - og marengskake. Jeg blander bare havregryn med litt smeltet smør og sukker, og steker i ovnen en 5 minutters tid. Så pisker jeg eggehviter og sukker til marengs, har over bunnen, strør rikelig med hakkede mandler på, og inn i ovnen igjen i 15 min. Så tar jeg den ut, deler den i stykker, og setter den inn i ovnen igjen med åpen dør, til den tørker litt. Kjempegodt, og enkelt, og med ingredienser jeg alltid har i hus så uansett. Anonymkode: 40c9e...bd4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #13 Skrevet 19. april 2016 Hvorfor søtsaker..? Nå får jeg heldigvis ikke ubudne gjester, men har lager gjerne snitter til sånn kaffebesøk. Anonymkode: 24485...3f0
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #14 Skrevet 19. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor søtsaker..? Nå får jeg heldigvis ikke ubudne gjester, men har lager gjerne snitter til sånn kaffebesøk. Anonymkode: 24485...3f0 Det er forskjell på å servere folk et måltid, og på å gi noe å bite i til kaffen. Veldig mange liker litt søtt til kaffen, og veldig mange er ikke sultne, og har ikke lyst på snitter. Jeg for min del anser snitter som mat. Det er sånt jeg spiser når jeg er sulten. Om jeg stikker innom på kaffe, er jeg som regel ikke mat-sulten, men litt (litt, man trenger ikke ete mer enn en liten søtsak, det er ikke et måltid vi snakker her). søtt går glatt nedpå til kaffen. Jeg hadde syntes det var rart å få servert et ordentlig måltid når jeg stikker innom til kaffe. Anonymkode: 40c9e...bd4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #15 Skrevet 19. april 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på å servere folk et måltid, og på å gi noe å bite i til kaffen. Veldig mange liker litt søtt til kaffen, og veldig mange er ikke sultne, og har ikke lyst på snitter. Jeg for min del anser snitter som mat. Det er sånt jeg spiser når jeg er sulten. Om jeg stikker innom på kaffe, er jeg som regel ikke mat-sulten, men litt (litt, man trenger ikke ete mer enn en liten søtsak, det er ikke et måltid vi snakker her). søtt går glatt nedpå til kaffen. Jeg hadde syntes det var rart å få servert et ordentlig måltid når jeg stikker innom til kaffe. Anonymkode: 40c9e...bd4 For en halv brød-/loffskive evt to er jo et ordentlig måltid for voksne mennesker. Jeg er ikke hysterisk ang sukker, men vil ikke spise godteri i ukedagene utenom feiring, heller ikke noe jeg gjerne har lyst på på dagtid, men tydeligvis bare meg. Anonymkode: 24485...3f0 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #16 Skrevet 19. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en halv brød-/loffskive evt to er jo et ordentlig måltid for voksne mennesker. Jeg er ikke hysterisk ang sukker, men vil ikke spise godteri i ukedagene utenom feiring, heller ikke noe jeg gjerne har lyst på på dagtid, men tydeligvis bare meg. Anonymkode: 24485...3f0 Da kan du jo takke nei? På samme måte som jeg takker nei til mat jeg ikke har lyst på. En brødskive er jo ikke spesielt godt? Hvorfor spise slikt når man ikke er sulten? Det er jo bare helt unødvendige kalorier? Søtsaker, derimot, er godt, og noe man gjerne har lyst å spise litt av selv om man ikke er sulten. Det er for kos, ikke for å fylle magen. Selv om kaloriene er akkurat like unødvendige, smaker de ihvertfall godt. Det er jo samme grunn som at folk ikke sitter og eter snitter når de går på kino, eller skal se film om lørdagskvelden, eller har snittebord i stedet for kakebord i bursdagsbesøk. Anonymkode: 40c9e...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #17 Skrevet 19. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da kan du jo takke nei? På samme måte som jeg takker nei til mat jeg ikke har lyst på. En brødskive er jo ikke spesielt godt? Hvorfor spise slikt når man ikke er sulten? Det er jo bare helt unødvendige kalorier? Søtsaker, derimot, er godt, og noe man gjerne har lyst å spise litt av selv om man ikke er sulten. Det er for kos, ikke for å fylle magen. Selv om kaloriene er akkurat like unødvendige, smaker de ihvertfall godt. Det er jo samme grunn som at folk ikke sitter og eter snitter når de går på kino, eller skal se film om lørdagskvelden, eller har snittebord i stedet for kakebord i bursdagsbesøk. Anonymkode: 40c9e...bd4 Jeg synes godt brød med godt pålegg som roast beef, salt skinke, eggerøre, gravlaks f.eks med litt grønt og noe under er ekstremt mye bedre enn tørre kaker/muffins, skikkelig søte vafler (for meg skal ikke vafler være så søte) og mange andre ikke så veldig appetittelige desserter, men som sagt hver sin smak selvsagt. Og et vanlig besøk er jo ikke feiring, dermed forskjellen. Man innser seg søtt til spesielle anledninger og helger mener jeg og ikke hver dag liksom. Men alle skal få servere det de vil selvsagt. Anonymkode: 24485...3f0
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #18 Skrevet 19. april 2016 Vi bor veldig nærme Sverige så vi har alltid butterdeigplater i frysen, koster ca. 15 kr for en eske butterdeig i Sverige. Deigen tiner på ca. 5 min og så er det bare å brette deigen rundt litt eple, sjokolade eller ost/ skinke og steke de i 10 min. Alltid vellykket og godt mottatt av gjestene Anonymkode: c8859...972
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå