AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #1 Skrevet 18. april 2016 Skal studere i Trondheim til høsten og har så smått begynt å se på aktuelle boplasser. Jeg er litt nervøs fordi jeg har en katt som skal bo med meg og må derfor bla gjennom langt færre boplasser og er derfor litt tidlig ute(føler jeg) slik at jeg ikke ender opp med å bare måtte ta den første og beste jeg ser som gjerne er noen tusen over stipendet jeg får. For av en eller annen grunn er det blodpris på hybler/rom i bofellesskap hvor dyr er tillatt. I tillegg til et allerede høyt depositum. Så, noen tips til når jeg burde begynne å kontakte aktuelle boliger? Skal jobbe hele sommerferien, og ser at mange av de som ligger ute nå er rettet mot folk som kan flytte inn i juni ... Anonymkode: e030d...70f
stan Skrevet 18. april 2016 #2 Skrevet 18. april 2016 Det er absolutt på tide å finne hybel. Presset i Trondheim er ikke like stort som for noen år siden, men de mest attraktive og sentrale er det fortsatt kamp om. Det med husdyr er jo også en utfordring. Om hybelen er egnet, er det ikke alle områder som er egnet. Det kommer mye an på hvor i byen du vil bo? Det hjelper veldig om du aksepterer å bo litt utenfor midtbyen og området mellom NTNU og St. Olav.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så, noen tips til når jeg burde begynne å kontakte aktuelle boliger? Skal jobbe hele sommerferien, og ser at mange av de som ligger ute nå er rettet mot folk som kan flytte inn i juni ... Anonymkode: e030d...70f Du får bare ta til takke med å flytte inn i juni, eller i alle fall betale fra juni selv om du ikke skal bo der. Beklager men det er utleiers marked for tiden. Slik er det pga alle studentene, og de ferdigutdannede flytter gjerne ut i juni så da trenger utleierne inntekt om sommeren også. Dine problemer: - husdyr - ikke villig til å betale juni og utover - veldig sent ute selv om du tror du er tidlig ute Mine tips til løsninger: - vær ærlig angående husdyr, men presiser at den er stueren/stille osv - vær aktiv søker allerede nå - ta til takke med en dyrere bolig og skaff deg heller en deltidsjobb - ikke ha begrensninger på når du kan "flytte inn". kontrakten løper som regel fra juni/juli og utover uavhengig om dine ønsker. Og til slutt: Selv om mange utleiere i utgangspunket ønsker seg en stille, ikkefestende, ikkerøykende student som legger seg 10 på kvelden og aldri spiller høy musikk og ikke har husdyr, så finnes ikke så mange av denne personen. Du må bare fremstille deg selv som hyggelig, en trygg betaler, en hjelpsom og grei nabo osv. Se på hybel.no og finn.no. Dessverre har SiT en nulltoleranse for husdyr så du får nok ikke en billig studentbolig i regi av studentsamskipnaden. menmen. Du er vel for sent ute uansett. Anonymkode: 48ffa...cf3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #4 Skrevet 18. april 2016 Takk for svar. Jeg har ingen problemer med å bo litt usentralt, da jeg ikke er den typiske festglade studenten som går ut på byen hver helg. Synes det kan være koselig å rusle en tur i sentrum dagtid, og da er det ingen som helst problemer for meg å måtte være avhengig av buss, sykle eller gå et stykke. Jeg er også veldig innadvendt, så eventuell festing hjemme hos meg er lite aktuelt. Så sånn sett tror jeg at jeg skal komme på pluss-siden hos utleier. Det eneste problemet mitt er katten min slik jeg ser det. Skjønner at det kan hende det blir til at jeg må betale ekstra de månedene i sommerferien jeg ikke skal bo der(gjelder juni og juli + begynnelsen av august). Sure penger, men må man så må man. Jeg har sett på boliger tidligere, men de fleste som ligger ute nå har vært av den typen at de vil ha folk til å flytte inn snarest allerede nå (altså i april, mai) og det kommer ikke på tale at jeg betaler for en leilighet/hybel i 4 måneder hvor jeg ikke bruker den. Derfor har jeg ventet litt for å se om det kommer flere alternativer med innflytting litt senere i sommer/høst. Har heller ingen problemer med å få meg deltidsjobb, men så er man jo heller aldri sikret å faktisk få en deltidsjobb ved siden av studiene, så jeg tør ikke å velge meg en dyr bolig fordi jeg har i tankene at jeg skal jobbe ved siden av også ender det opp med at jeg sitter der uten å få noe jobb og med en dyr månedsleie. Anonymkode: e030d...70f
peppermyntete Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 Tror du bare kan glemme å slippe å betale husleie i juli/august i alle fall. Men mitt tips er å legge ut annonser selv slik at huseiere kan kontakte deg i tillegg til at du selv leter aktivt. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #6 Skrevet 18. april 2016 Selv om det står at de ønsker noen fra april og utover så kan du jo kontakte dem da. De sier jo bare at det er ledig fra da og da. Men de fleste studentene flytter ikke midt i eksamensperioden (nå) så ikke sikkert utleier får leid ut før juni. Skjønner at du er ny u gamet men du må rett og slett være mer ydmyk Anonymkode: 48ffa...cf3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #7 Skrevet 18. april 2016 Legg gjerne ut annonse selv på Finn.no eller hybel.no. Noen utleiere vil heller se etter leieboere selv enn å få hundre Mail og telefoner da kan du jo oppgi når du helst ønsker å flytte inn. Ellers er det ikke alltid det lønner seg å vente for å finne den "perfekte" hybelen. Worst case scenario kan du jo ta til takke med en hybel nå, også flytte ut igjen om du finner noe bedre senere. Anonymkode: 2cdbc...5eb
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #8 Skrevet 19. april 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: - veldig sent ute selv om du tror du er tidlig ute Du er vel for sent ute uansett. Anonymkode: 48ffa...cf3 Er det ikke i juli opptaket er? Hvordan kan man være sent ute med å skaffe seg hybel når man leter 3 mnd før man vet hvor/om man har fått studieplass? Hilsen gammel dame som ikke vet hvordan dette fungerer lenger? Anonymkode: 910e6...6d5 1
Strixvaria Skrevet 19. april 2016 #9 Skrevet 19. april 2016 De fleste steder tildeles hybler fortløpende. Og first come = first served. Særlig hvis du skriver i søknaden at du er villig til å betale f.eks. fra juni. Det var det jeg måtte gjøre for å få studentbolig da jeg begynte å studere for noen år siden, og jeg søkte vel i februar og at jeg kunne ta boligen fra 1.6. Hadde jeg skrevet at jeg ville ha bolig fra 1.8. hadde jeg aldri i verden fått noe i Oslo. Samskipnadene gir betingede kontrakter, og hvis du ikke kommer inn på studieplass vil de som oftest være greie ved å løse deg fra kontrakten uten oppsigelsestid - dette varierer litt fra by til by, men de er jo interesserte i at studentene skal ha et sted å bo. Det private markedet er også det råeste. Høyere priser, høyere krav, og en del utleiere som ikke er riktig skrudd sammen. Hvis du MÅ leie privat, sørg for at du har lest kontrakten grundig, og at depositumet IKKE settes på utleiers konto, men på en ordentlig depositumskonto i en bank. Og ta bilder av hvordan hybelen så ut ved innflytting, og ta vare på dem. Og for deg som har katt, TS, er vel neppe studentsamskipnadsboliger aktuelle, da disse ikke tillater dyr. Så du må enten finne deg i å betale ekstra for å få med katten, eller vurdere om du kanskje bør prøve å finne et midlertidig hjem til den mens du studerer. For det koster ekstra å ha dyr - og for utleiere er det mer slitasje og potensielle skader (kloring på møbler, biting..) så derfor setter de gjerne opp leia litt ekstra. Pluss at de vet at folk med dyr MÅ på det private markedet, så de får stort sett leid ut til noen uansett..
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #10 Skrevet 19. april 2016 Vi har noen leiligheter vi leier ut, og det er utrolig hvor mye folk lyver i søknaden/intervjuet, kan ta noen eksempler: 1. Person røyker ikke, fester ikke og er rolig av seg selv. -1 søk på google gir insta og facebook treff, hvor person er en aktiv fester og røyker. 2. Husdyrene er stille og perfekt. -Graver opp hagen, bjeffer døgnet rundt osv.. 3. Aktiv og hjelpsom feks, male og div arbeid. -Løfter ikke en finger engang, alltid unnskyldninger på å ikke hjelpe til. 4. Fast jobb.. -Personene sitter hjemme døgnet rundt 5. Ryddig -ofte ser eiendommen ut som et reservat fra søppeldynga. 6. Sikre betaler: -TAR DU NAV GARANTI? Listen går laaaaang, vi liker generelt ærlige folk Anonymkode: 2c551...58f
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #11 Skrevet 19. april 2016 TS her. Ja det kan være noen horrible priser på det private markedet, når noen skal ha nesten 30 000kr i depositum (de fleste jeg har sett på har ligget mye lavere enn det) så skjønner man at de vet å utnytte det faktum at folk med dyr til slutt blir så desperate at de tar til takke med hva som helst. Blir nok nødt til å betale fra juni har jeg skjønt. Kan trøste meg med at jeg i hvertfall er sikret meg tak over hodet når sommeren er over. Hva har folk gjort for å ha nok penger til å betale depositum + første månedsleie? Jeg har ikke råd til den gigantsummen på en gang, hvertfall ikke hvis jeg blir nødt til å betale den i juni før jeg har fått den giga summen som utgjør starten på stipendet og pengene jeg får fra sommerjobben. Noen som har tatt opp et lån for å betale den her? Anonymkode: e030d...70f
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #12 Skrevet 19. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Ja det kan være noen horrible priser på det private markedet, når noen skal ha nesten 30 000kr i depositum (de fleste jeg har sett på har ligget mye lavere enn det) så skjønner man at de vet å utnytte det faktum at folk med dyr til slutt blir så desperate at de tar til takke med hva som helst. Blir nok nødt til å betale fra juni har jeg skjønt. Kan trøste meg med at jeg i hvertfall er sikret meg tak over hodet når sommeren er over. Hva har folk gjort for å ha nok penger til å betale depositum + første månedsleie? Jeg har ikke råd til den gigantsummen på en gang, hvertfall ikke hvis jeg blir nødt til å betale den i juni før jeg har fått den giga summen som utgjør starten på stipendet og pengene jeg får fra sommerjobben. Noen som har tatt opp et lån for å betale den her? Anonymkode: e030d...70f Begynt å spare lenge før jeg skulle studere. Men hvis du er helt blakk ville jeg lånt av foreldre, så kunne de fått tilbake når du får storstipend i august. Depositumet får du jo igjen når du flytter ut, så da sparer du bare det og bruker det til senere depositum igjen. Anonymkode: 2cdbc...5eb
penny_ Skrevet 19. april 2016 #13 Skrevet 19. april 2016 (endret) Det er flere som tillater katt selv om de ikke har krysset av for at dyr er tillatt, så du må ta med de også og spørre om du kan ha med katt. Endret 19. april 2016 av penny_ 1
ajarRun Skrevet 19. april 2016 #14 Skrevet 19. april 2016 Hos SiO i Oslo går det helt fint å ha dyr. På studentbyen jeg frekventerer i Trondheim var det flere dyr i hver oppgang. Katter, og hunder mest da. Jeg ville ikke brydd meg med et forbud de neppe kan håndheve.
Faith- Skrevet 19. april 2016 #15 Skrevet 19. april 2016 (endret) Det er gull verdt å være tidlig ute og FØR folk får vite om de kommer inn på studiene eller ikke. Om du selv er sikker på at du kommer inn. Jeg var selv sikker på at jeg kom til å komme inn på siving. på Gløshaugen og la ut annonse om at jeg søkte hybel alllerede i mai. Da skrev jeg også at jeg kom en helgetur til Trondheim første helgen i juni og kunne komme på visning da (er nok en fordel om du har mulighet til å dra på visning da mange utleiere liker å møte folk før de leier ut), jeg skrev også at jeg kunne betale leie fra juli, selv om jeg flyttet inn i august. Jeg gikk faktisk kun på visninger hvor jeg selv ble kontaktet av utleier, 4-5 stk, og kunne velge og vrake blant alle sammen etterpå. Det er mange utleiere som ikke legger ut annonse, men heller kontakter folk som har lagt ut annonse om at de ønsker å leie, dette ofte for å slippe å bli nedringt av uttallige folk og holde visninger for alle sammen. Der jeg nå har bodd i 5 år legger de aldri ut annonse når de skal ha tak i ny leieboer. Er forresten en fordel for deg også å møte utleier før du eventuelt flytter inn. Ene visningen jeg var på så veldig bra ut på papiret, men når jeg var på visning fant jeg fort ut at hun som leide ut var helt gæren. Mens vi var inne på rommet jeg eventuelt skulle ha leid, så oppdaget hun en mikroskopisk ripe i parketten og ble hun helt oppjagd og satt seg ned på knærne og gnikket og gnukket på ripen i lengre tid mens hun sa ting som "dette går ikke an!", "dette skal jeg ta opp med *daværende leierboer* når h*n kommer hjem" osv. Resten av visningen virket hun kjempe distrahert. Jeg kom også til å spørre om det var greit å henge ting på veggene (siden jeg la merke til at h*n som bodde der ikke hadde noe på veggen), og da så hun på meg som om jeg hadde falt ned fra månen, og svarte at hun kunne ikke skjønne hvorfor jeg skulle henge noe opp der, men om jeg absolutt måtte så fikk jeg bruke en tape som ikke lagde merker... Så ja.. Jeg kom meg rimelig fort ut derfra, hehe. Men det er jo et godt eksempel på at det kan være greit å møte utleier før du skriver under på noe leiekontrakt. Endret 19. april 2016 av Faith-
maiskorn Skrevet 19. april 2016 #16 Skrevet 19. april 2016 Skal flytte til Trondheim selv og har såvidt begynt å se på leilighet. Jeg har lyst til å få dette i boks allerede nå, men problemet er at jeg skal bo med kjæresten og eventuelt noen venner av han. Ingen av de er veldig aktive når det kommer til å finne bolig, og de tror vel at de fremdeles har veldig god tid... Har kontaktet mange utleiere, men av de få jeg har fått svar fra sier alle at jeg burde bestemme meg så fort som mulig, da det er store sjanser for at alt er borte om noen uker...
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #17 Skrevet 19. april 2016 Jeg begynte å studere i Trondheim i fjor og var på mange visninger i august, så løpet er ikke kjørt om du ikke gidder å betale for sommeren. Jeg fikk tilbud om å bo i alle jeg vat på visning til. Problemet ditt er dyret. Jeg la ut annonse på hybel.no og fikk mange meldinger fra folk som sleit med å leie ut. Mange liker å plukke leietagerne sine selv og legger derfor ikke ut annonse, de kontakter heller deg. Anonymkode: 7ca01...9a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå