Gå til innhold

Hvordan er det mulig å gå ned i vekt på lavkarbo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som i lang tid har vært overvektig. Ganske overvektig også. Hun har nå begynt på lavkarbo, har vel gått på det i omtrent to måneder, og mista 15 kg. Kjempebra! Er så stolt av henne!

Hun har vært flink og holdt seg til lavkarboen, tror ikke hun er i ketose (aldri hørt hun har nevnt det i alle fall). Jeg har egentlig "sverget" til lavkalori, fordi jeg tror på "kalori inn vs kalori ut", derfor jeg stusser så på hvordan man kan gå ned så masse på lavkarbo. Tar venninnen min som eksempel da; hun spiser masse ost, fløte, dressinger og sånn oppå laksen og salaten og annen mat. Det er jo masse kalorier i det. Og hun trener ikke. Og går masse ned i vekt.

Så, hva er det med lavkarbo som gjør at man går ned i vekt selv med så mye kalorier? Jeg skjønner det ikke!

Anonymkode: 0342a...4b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De som går ned i vekt med lavkarbo går ned i vekt fordi kostholdet deres i tillegg til å være lavkarbo også er lavkalori.

Forskning viser at de fleste som går ned i vekt med lavkarbo spiser ca 500 kcal mindre pr dag enn de gjorde før de gikk over til lavkarbo.  Dette på grunn av at fett og proteiner metter mer enn karbohydrater.

De som spiser lavkarbo mister også en del vann,  siden ett gram karbohydrat lagrer ca tre gram vann.

Anonymkode: f4d3e...27c

• Liker 8
Skrevet

- Fordi lavkarbo også er lavkalori. Man er mett lengere, spiser færre måltider, blodsukkeret reguleres, etc. Så sliter man med overspising (som jeg gjør) så er lavkarbo tingen. Man kjenner seg mett og fornøyd med energi til å gjøre alle normale saker.

- Dessuten spiser man renere mat, ikke sukker, potetgull, brus, etc.

- I tillegg er proteiner og fett tyngre å fordøye så at kroppen bruker mer energi på å innta dette, enn for eksempel loff. Som sklir igjennom med mye kalorier.

- Det er dessuten en myte at høykarbo er så fryktelig lavkalor. Bare se på kaloriene i en brødskive... Eller i pasta, ris, poteter.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og ikke bare går man ned i vekt av lavkarbo, men huden blir så fin også. :biggrin:

Anonymkode: 5a33e...6a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Den 18.4.2016 at 9.06, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som i lang tid har vært overvektig. Ganske overvektig også. Hun har nå begynt på lavkarbo, har vel gått på det i omtrent to måneder, og mista 15 kg. Kjempebra! Er så stolt av henne!

Hun har vært flink og holdt seg til lavkarboen, tror ikke hun er i ketose (aldri hørt hun har nevnt det i alle fall). Jeg har egentlig "sverget" til lavkalori, fordi jeg tror på "kalori inn vs kalori ut", derfor jeg stusser så på hvordan man kan gå ned så masse på lavkarbo. Tar venninnen min som eksempel da; hun spiser masse ost, fløte, dressinger og sånn oppå laksen og salaten og annen mat. Det er jo masse kalorier i det. Og hun trener ikke. Og går masse ned i vekt.

Så, hva er det med lavkarbo som gjør at man går ned i vekt selv med så mye kalorier? Jeg skjønner det ikke!

Anonymkode: 0342a...4b6

Det er ikke hvor kalorier du spiser i et måltid som avgjør - det er hvor raskt disse blir omdannet til glukose i kroppen. 
Dette styrer frigjøringen av insulinet. Desto mer insulin desto høyere fettsyresyntese. Det er insulinet som er linken mellom hva som blir tatt opp av næring i cellene og hva som skjer "next". 

Nå høres det ikke ut som hun går på lavkarbo heller. Hun går nok på en diett som handler om å spise karbohydrater av lav glykemisk indeks. Samt spise den rette sammensetningen av karbohydrater til rett tid på døgnet også. Det er stor forskjell på å spise en Troika sjokolade kontra en melkerull selv om begge kanskje innehar samme antall kalorier. Så lær nå å like den rette sjokoladen ihvertfall, så kan du spare deg for mye. 

Kaloritelling har lite med det å gå opp\ned i vekt ...det kan i beste fall brukes som et referanse verktøy.
Selv om det er det alle sier så er det ikke slik det fungerer - det er jo derfor så mange sliter med dette med vekt. 
Hvis du fordyper deg litt inn i ernæring og hvordan ting faktisk fungerer så ville du sett det selv. Så det anbefaler jeg deg egentlig å gjøre. Kjøp noen bøker og starte med å fordype deg inn i det.

Anonymkode: fe5cb...da7

AnonymBruker
Skrevet (endret)
Den 18.4.2016 at 20.57, BlendaSensitive skrev:

- Fordi lavkarbo også er lavkalori. Man er mett lengere, spiser færre måltider, blodsukkeret reguleres, etc. Så sliter man med overspising (som jeg gjør) så er lavkarbo tingen. Man kjenner seg mett og fornøyd med energi til å gjøre alle normale saker.

- Dessuten spiser man renere mat, ikke sukker, potetgull, brus, etc.

- I tillegg er proteiner og fett tyngre å fordøye så at kroppen bruker mer energi på å innta dette, enn for eksempel loff. Som sklir igjennom med mye kalorier.

- Det er dessuten en myte at høykarbo er så fryktelig lavkalor. Bare se på kaloriene i en brødskive... Eller i pasta, ris, poteter.

Det er stor forskjell på lavkarbo og lav GI diett ...Ts tror venninnen går på lavkarbo men jeg kan utfra beskrivelsen se at det gjør hun faktisk ikke. 

Venninnen til TS går nok sansynligvis på lav GI diett for det meste. 

Anonymkode: fe5cb...da7

Endret av Bond
Innlegget endre fro personangrep.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...