AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #1 Del Skrevet 17. april 2016 Har ikke vært borti cvk på mange år, men hatt en runde igjen nå. Var på opplæring på sykehuset og fikk prosedyren derfra.. Men den er svært ulik vår PPS prosedyre på sykehjemmet. På sykehuset sin prosedyre pakker de opp kompress, skyller og kobler til med NON- touch teknikk.. Altså er det sterilt, men vår PPS prosedyre er mer omfattende, med at man dekker opp alt sterilt, sterile hansker, også at man vasker FØR man kobler til også.. På sykehuset vasket de bare etter endt infusjon og la på nye sterile kompresser (står i prosedyre fra sykehuset at det skal vaskes før kun ved synlig forurensning....). Hva er mest riktig?? Vaske før infusjon også? Samtidig la ikke hun på sykehuset på ny steril kompress før etter Infusjonen var ferdig.. Bare lukket den igjen mens infusjonen pågikk.. Burde man ikke lagt på ny mens infusjonen pågikk også.?. Den er vel ikke steril lenger når den har vært åpnet igjen ? (Selv om ikke noe på innsiden av kompressen ble berørt). I prosedyre på sykehuset står det også faktisk at behov for bandasjeskift vurderes?? Det mener jeg en skal gjøre etter endt infusjon uansett. Jeg har i hvertfall dynket koblingene i klorheksidin etterpå før ny steril kompress pakkes rundt.. Men jeg bruker stort sett NON touch teknikken og sterile kompresser til å holde med.. Pasienten vi har gjort dette på har reagert på at det har blitt gjort ulikt.. Skjønner han jo, men forklarte i dag at selv om noen bruker sterile hansker og noen ikke, skal prinsippene være det samme, ikke noe skal berøres direkte. Han virket mer beroliget etter dette.. Hva mener dere andre i forhold til når man skal koble til infusjon/ gi bolus?? ( ved Skifte av kraner og helt inn synes jeg prosedyrene er nokså like- så det er greit) Anonymkode: fc284...1b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 17. april 2016 #2 Del Skrevet 17. april 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ikke vært borti cvk på mange år, men hatt en runde igjen nå. Var på opplæring på sykehuset og fikk prosedyren derfra.. Men den er svært ulik vår PPS prosedyre på sykehjemmet. På sykehuset sin prosedyre pakker de opp kompress, skyller og kobler til med NON- touch teknikk.. Altså er det sterilt, men vår PPS prosedyre er mer omfattende, med at man dekker opp alt sterilt, sterile hansker, også at man vasker FØR man kobler til også.. På sykehuset vasket de bare etter endt infusjon og la på nye sterile kompresser (står i prosedyre fra sykehuset at det skal vaskes før kun ved synlig forurensning....). Hva er mest riktig?? Vaske før infusjon også? Samtidig la ikke hun på sykehuset på ny steril kompress før etter Infusjonen var ferdig.. Bare lukket den igjen mens infusjonen pågikk.. Burde man ikke lagt på ny mens infusjonen pågikk også.?. Den er vel ikke steril lenger når den har vært åpnet igjen ? (Selv om ikke noe på innsiden av kompressen ble berørt). I prosedyre på sykehuset står det også faktisk at behov for bandasjeskift vurderes?? Det mener jeg en skal gjøre etter endt infusjon uansett. Jeg har i hvertfall dynket koblingene i klorheksidin etterpå før ny steril kompress pakkes rundt.. Men jeg bruker stort sett NON touch teknikken og sterile kompresser til å holde med.. Pasienten vi har gjort dette på har reagert på at det har blitt gjort ulikt.. Skjønner han jo, men forklarte i dag at selv om noen bruker sterile hansker og noen ikke, skal prinsippene være det samme, ikke noe skal berøres direkte. Han virket mer beroliget etter dette.. Hva mener dere andre i forhold til når man skal koble til infusjon/ gi bolus?? ( ved Skifte av kraner og helt inn synes jeg prosedyrene er nokså like- så det er greit) Anonymkode: fc284...1b4 Har jobbet på sykehus i 14 år, og har lang erfaring med cvk bruk. Det er mange år siden (7-8 år) vi sluttet med sterilt prosedyre rundt cvk bruk. Det er en ren non-touch prosedyre. Hva man bruker er avhengig av hvordan endestykke til cvk er. Hvis det er en vanlig propp, så skal det være sterilt, vaske før bruk, bytte kompress og koble på, koble av, vaske på nytt, sette på ny propp, og ny kompress, og tape godt. Hvis det derimot er koblet på en posiflow, eller swanlock eller lign. så behandles det ikke sterilt. Det er en NON-touch prosedyre kun ved bytting av posiflow/swanlock. Den byttes hv 3. dag. (ifølge vår prosedyre), ved neste bytting er det igjen non-touch påkobling. MEN bruken av den cvk'en er da ikke sterilt eller non-touch. cvk'en kan henge løs, men vi pleier å ta en ren kompress rundt den for at den ikke skal gnage inni huden. Før selve bruken vaskes det med klorhexidin 5mg/ml, før medisinen gis iv eller infusjon. Etter dette kan du ta på ny kompress for å hindre at det gnager i huden, men det er altså ikke nødvendig. Det kan godt hende det er strengere andre plasser, men hos oss er den enkelt forklar slik det står ovenfor. Endret 17. april 2016 av sonush Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #3 Del Skrevet 17. april 2016 Er også spl på sykehus og sier meg enig med sonush. Anonymkode: 2427e...8fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melatonin Skrevet 17. april 2016 #4 Del Skrevet 17. april 2016 Wow! Var ferdig student for snart 7 år siden, da var alt med cvk hypersterilt! Aldri vært borti cvk på sykehjemmet jeg jobber og derfor ikke holdt meg oppdatert på akkurat det. Så når jeg leste HI så tenkte jeg "herregud for en slurvete sykepleier", og nå tenker jeg bare "herregud så glad jeg er for at @sonush kommenterte først!" Sparte meg for en ydmykelse der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #5 Del Skrevet 18. april 2016 3 timer siden, sonush skrev: Har jobbet på sykehus i 14 år, og har lang erfaring med cvk bruk. Det er mange år siden (7-8 år) vi sluttet med sterilt prosedyre rundt cvk bruk. Det er en ren non-touch prosedyre. Hva man bruker er avhengig av hvordan endestykke til cvk er. Hvis det er en vanlig propp, så skal det være sterilt, vaske før bruk, bytte kompress og koble på, koble av, vaske på nytt, sette på ny propp, og ny kompress, og tape godt. Hvis det derimot er koblet på en posiflow, eller swanlock eller lign. så behandles det ikke sterilt. Det er en NON-touch prosedyre kun ved bytting av posiflow/swanlock. Den byttes hv 3. dag. (ifølge vår prosedyre), ved neste bytting er det igjen non-touch påkobling. MEN bruken av den cvk'en er da ikke sterilt eller non-touch. cvk'en kan henge løs, men vi pleier å ta en ren kompress rundt den for at den ikke skal gnage inni huden. Før selve bruken vaskes det med klorhexidin 5mg/ml, før medisinen gis iv eller infusjon. Etter dette kan du ta på ny kompress for å hindre at det gnager i huden, men det er altså ikke nødvendig. Det kan godt hende det er strengere andre plasser, men hos oss er den enkelt forklar slik det står ovenfor. Samme som på sykehjemmet og sykehuset der jeg har jobbet. Anonymkode: 5a03a...1f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #6 Del Skrevet 18. april 2016 Takk, da har jeg forsåvidt gjort det ganske etter "boka". Men synes prosedyren på sykehuset da er litt mangelfull, at de ikke vasket før bruk, samt skiftet kompress mens infusjonen pågikk. Bedre vaske og skifte en gang for mye, enn en for lite 😊 når dere utfører prosedyren da, legger dere under ekstra steril duk?? Jeg har latt det ligge på kompressene bare, de er jo sterile.. Men han vi gjorde det på har kommentert at noen legger under ekstra duk, andre ikke... Men så lenge du passer på at treveiskranen og enden holder seg i kompressen, har det vel ikke noe å si?? Man er jo sikre med noe under, men føler ikke det har vært noe problem siden pasienten har ligget såpass i ro når jeg har holdt på.. Anonymkode: fc284...1b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 18. april 2016 #7 Del Skrevet 18. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk, da har jeg forsåvidt gjort det ganske etter "boka". Men synes prosedyren på sykehuset da er litt mangelfull, at de ikke vasket før bruk, samt skiftet kompress mens infusjonen pågikk. Bedre vaske og skifte en gang for mye, enn en for lite 😊 når dere utfører prosedyren da, legger dere under ekstra steril duk?? Jeg har latt det ligge på kompressene bare, de er jo sterile.. Men han vi gjorde det på har kommentert at noen legger under ekstra duk, andre ikke... Men så lenge du passer på at treveiskranen og enden holder seg i kompressen, har det vel ikke noe å si?? Man er jo sikre med noe under, men føler ikke det har vært noe problem siden pasienten har ligget såpass i ro når jeg har holdt på.. Anonymkode: fc284...1b4 Mener du prosedyre på sykehuset du var på, eller det jeg skrev. Jeg skrev ganske enkelt. Greia er at jeg pakker opp den ikke-sterile kompressen, tar den våte (klorhexidin kompr) kompressen under endestykket og vasker den, lar den være under selv etter at jeg er ferdig med å vaske, skylle med nacl og setter igang inf. Tar en ny kompress og pakker den rundt cvk og inf.slange koblingen. Når jeg er ferdig, skyller jeg bare og setter ny eller samme kompress (som var ny for 30-60 min siden) og taper den godt. Da vi ikke utfører dette sterilt, bruker vi heller ikke steril duk under. Men under non-touch metoden har jeg hele tiden kompress under, og tar aldri på koblingen mellom cvk og treveiskran. Jeg jobber med barn, så våre pasienten ligger aldri i ro :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå