AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #1 Del Skrevet 17. april 2016 Er havregrøt sunt? Noen sier at det er sunt, andre sier at det er like usunt som brød, pasta osv. Hvem har rett? Og hvordan kan man piffe opp smaken uten å ha masse ekstra karbohydrater som sukker osv? Kanel er godt, men bare kanel blir kanskje fortsatt litt kjedelig? Anonymkode: f1058...e2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #2 Del Skrevet 17. april 2016 Kommer kanskje an på hva en definerer som sunt; lavt fettinnhold, mye næringsstoffer, kalorifattig osv? Også avhenger det jo av hva en har oppi. Jeg lager av havregryn, melk, honning, kanel, blåbær og hakkede nøtter, og den vil jeg nå si er sunn. Må ha honning i, ser ikke poenget i å tvinge i seg noe om man ikke synes det smaker greit. Havregrøt frigir energi langsomt og holder i alle fall meg mett lenge, enda jeg har en fysisk aktiv jobb og det går 6 timer mellom frokost og lunsj:P Anonymkode: 9b580...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 17. april 2016 #3 Del Skrevet 17. april 2016 Kommer jo litt ann på hva du mener med sunt. Havre består hovedsakelig av karbohydrater i form av stivelse og fiber, samt litt protein og vitaminer / mineraler. Det samme innholder jo brød og pasta. Omtrentlig, det varierer fra type til type. Stivelse er ihvertfall en sunn type karbohydrat, og gir metthetsfølelse og energi over lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #4 Del Skrevet 17. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer kanskje an på hva en definerer som sunt; lavt fettinnhold, mye næringsstoffer, kalorifattig osv? Også avhenger det jo av hva en har oppi. Jeg lager av havregryn, melk, honning, kanel, blåbær og hakkede nøtter, og den vil jeg nå si er sunn. Må ha honning i, ser ikke poenget i å tvinge i seg noe om man ikke synes det smaker greit. Havregrøt frigir energi langsomt og holder i alle fall meg mett lenge, enda jeg har en fysisk aktiv jobb og det går 6 timer mellom frokost og lunsj:P Anonymkode: 9b580...296 Kan man ikke lage det med vann i stedet for melk? Blåbær? Spiser du den kald da? Eller er det godt med varm grøt og kalde bær? Anonymkode: f1058...e2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 17. april 2016 #5 Del Skrevet 17. april 2016 Selvfølgelig er det sunt, men lite kalorier har det ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #6 Del Skrevet 17. april 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man ikke lage det med vann i stedet for melk? Blåbær? Spiser du den kald da? Eller er det godt med varm grøt og kalde bær? Anonymkode: f1058...e2b Jo, for all del:) Men jeg foretrekker den med melk da. Jeg bruker frosne blåbær, og har dem oppi varm grøt. Innen jeg er ferdig med å rote rundt for å blande alt så er bærene gjennomvarme:) Anonymkode: 9b580...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #7 Del Skrevet 17. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jo, for all del:) Men jeg foretrekker den med melk da. Jeg bruker frosne blåbær, og har dem oppi varm grøt. Innen jeg er ferdig med å rote rundt for å blande alt så er bærene gjennomvarme:) Anonymkode: 9b580...296 Smart! Sånne frossenposer man får kjøpt på Rema? Anonymkode: f1058...e2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #8 Del Skrevet 18. april 2016 Jeg koker alltid havregraut på vann. Ofte koker jeg den på saft. Siden jeg ikke har godt av sukker, bruker jeg Lærums UTAN, gjerne plomme eller skogsbær. En sledd saft oppi vannet gjør grauten både godsmaka og søt. Anonymkode: 6fcb6...0a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #9 Del Skrevet 18. april 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Er havregrøt sunt? Noen sier at det er sunt, andre sier at det er like usunt som brød, pasta osv. Hvem har rett? Og hvordan kan man piffe opp smaken uten å ha masse ekstra karbohydrater som sukker osv? Kanel er godt, men bare kanel blir kanskje fortsatt litt kjedelig? Anonymkode: f1058...e2b Sukrin Natreen Stevia dråper med smak Anonymkode: 23eab...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #10 Del Skrevet 18. april 2016 Kan ha hva som helst i havregrøt. Banan, eple og kanel. Alle former for bær. Nøtter. Kokosmelk. Råkakao. Anonymkode: d3eea...4a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredsmegleren Skrevet 18. april 2016 #11 Del Skrevet 18. april 2016 Koker havregrøt på vann og moser oppi en halv overmoden banan (gir en søt "smøraktig" smak), noen rosiner, kanel og bittelitt salt når grøten er ferdigkokt. Sukker og smørklatt er ingen nødvendighet Ellers er frosne blåbær (som sagt) knallgodt eller microvarmet eple med masse kanel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freaky Fly Skrevet 21. april 2016 #12 Del Skrevet 21. april 2016 Hva som er sunt kommer jo an på definisjonen av sunt. I mine øyne er et sunt måltid sammensatt av mye protein, litt "sunne" karbohydrater (altså ikke sukker osv) og litt sunt fett. Min måte å spise havregrøt på for å få et sunt måltid er 30 g havregryn, 2 eggehviter som piskes inn, 20 g proteinpulver. Litt kalorifri "sirup" og oppkuttede mandler på toppen. Spiser det ofte til frokost! Men jeg vil jo mene at havregrøt er sunt uansett om det ikke er tilsatt mye protein, i begrensede mengder, så lenge man spiser nok protein ellers i kostholdet. Jeg som skal gå ned i vekt er opptatt av å få i meg mye mer protein enn hva som kanskje er vanlig i et "hverdagskosthold" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plexus Skrevet 21. april 2016 #13 Del Skrevet 21. april 2016 Jeg spiser lettkokt havregryn nesten hver dag. Slenger havregryn og vanlig soyamelk i en dyp skål og lar det stå over natten i kjøleskapet. Når jeg skal spise så strør jeg på litt kanel og stevia og tar oppi eplebiter fra et helt eple. Kjempegodt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #14 Del Skrevet 22. april 2016 Nei. Havregryn, som de fleste andre kornprodukter, inneholder stoffer vi ikke er utviklet til å håndtere, blant annet fytinsyre og avenin. Førstnevnte hindrer deg (enkelt forklart) i å absorbere mineraler i det du spiser, sistnevnte øker permeabiliteten i tarmen ("lekk tarm" = forstadiet til de fleste autoimmune sykdommer). Korn er ikke menneskemat. (Og soya, som noen her skriver om, er dynket i sprøytemidler, som regel genmodifisert, og inneholder store mengder fytinstyre. Om man absolutt må spise soya, er det best å holde seg til de tradisjonelle produktene som miso og edamame) Anonymkode: 601bd...b46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå