Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2004 #1 Del Skrevet 25. oktober 2004 hvordan fungerer dette med å bli alenemor? hvis jeg nå skulle bli alene med omsorgen for barnet mitt, vil jeg sikkert få en del overgangsstønad, men hva annet får jeg som støtte ? er det sånn at foreldreretten går automatisk til mor ved et samlivsbrudd? Hvis den ene parten , la oss si mannen, absolutt vil ha barnet, ha hovedomsorgen, og han er i full jobb, vil han da få overgangsstønaden og sånn, eller får mor det da, som bare jobber deltid ved et samlivsbrudd? jeg aner ingenting om dette, og ville satt pris på hvordan det er å være alenemor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 25. oktober 2004 #2 Del Skrevet 25. oktober 2004 Overgangsstønad får den forelderen som har barnet hvis vedkommende ikke har inntekt. Man får overgangsstønad kun 3 år, og etter at barnet er 8 år får man ikke overgangsstønad uansett... Stønaden kan utvides til 5 år hvis forsørger er under utdannelse. Jeg vet ikke om barn automatisk går til mor. Men hvis far jobber fullt og han overtar barnet så vil ingen få overgangsstønad. Da må den som ikke har omsorgen for barnet enten ha inntekt fra jobb eller gå på sosialen. Den som har omsorgen vil få dobbel barnetrygd - uansett hva han/hun tjener ellers. Og så vil den som har omsorgen få skatteklasse 2 og ikke 1. Og den som ikke har omsorgen betaler bidrag til den som får omsorgen... Det er hva jeg husker akkurat i skrivende stund, men jeg tror ikke jeg glemte noe særlig heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 25. oktober 2004 #3 Del Skrevet 25. oktober 2004 ... Jeg vet ikke om barn automatisk går til mor. Men hvis far jobber fullt og han overtar barnet så vil ingen få overgangsstønad. Da må den som ikke har omsorgen for barnet enten ha inntekt fra jobb eller gå på sosialen. Barnet går ikke automatisk til mor om begge foreldrene har foreldreansvar. Og har ikke begge foreldreansvar er det mer eller mindre en formalitet å få det for far. Derimot har det lenge vært praksis at meklere (og andre) anbefaller at mor har omsorgen alene. Denne praksisen begynner nå å løse seg litt opp, noe som medfører at stadig flere fedre får omsorgen om det ender med rettsak. For ihht loven stiller foreldrene likt mht hvem som skal ha omsorgen (såfremt de ikke blir enig om felles omsorg). ... Den som har omsorgen vil få dobbel barnetrygd - uansett hva han/hun tjener ellers. Og så vil den som har omsorgen få skatteklasse 2 og ikke 1. Og den som ikke har omsorgen betaler bidrag til den som får omsorgen... "Dobbel barnetrygd" er i realiteten barnetrygd for et barn mer enn det en i realiteten har. Det er sikkert mange som kan rette meg også her inne om følgende sammendrag er feil: a) Om det bare er en bostedsforelder (altså ikke felles omsorg) vil den personen som er bostedsforelder få overgangsstønad i opptil 3 år avhengig av inntekt (såfremt omsorgspersonen har minimum 50% stilling eller 50% av tiden brukes til utdannelse). Om barnet er under 3 år kreves det ikke at bostedsforelder er i 50%stilling. Overgangsstønad gis kun til foreldre med barn under 8 år. Full overgangsstønad tilsier ca 105.000,- pr.år. Om inntekten overstiger ca 28.000,- reduseres overgangstønaden med ca 40 øre pr krone. B) Barnetrygd utgjør ca 1000 kroner/mnd og er skattefri. Om bostedsforelder har et barn vil barnetrygden utgjøre i underkant av 2000,-. 3 barn gir i underkant av 3000,-. Osv. Om bostedsforelder blir samboer/gift på et senere tidspunkt frafaller den ekstra barnetrygden. c) Barnebidraget kan beregnes på Barne- og Familiedepartementes sider. Det er avhengig av begge foreldrenes inntekt samt hvor mye samvær barnet tillates å ha med samværsforelder. d) Om barnet er under 3 år er det mulig med småbarnstillegg på kr. 660,-/mnd e)Det er mulig å få støtte til utdannelse i inntil 3 år + bostøtte på ca 4.500,-/mnd. Jeg har sikker glemt noe i oversikten, men det gir et inntrykk av hvilke støtteordninger som er mest vanlig. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2004 #4 Del Skrevet 25. oktober 2004 Alt det du sier stemmer, Far til 2, med unntak av: Det har ingenting å si på overgangstønaden om barnet/a er under 3 år eller ei. Du får overgangstønad uansett frem til barnet er 8, MEN ikke i mer enn 3 år fra du ble alene med omsorgen. Overgangstønaden kan bli utvidet med 2 år dersom du er under utdanning. Stønad til utdanning kan en og få alle årene overgangstønaden varer, jeg har fått i snart 4 år nå. Ronja_80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 25. oktober 2004 #5 Del Skrevet 25. oktober 2004 Barnebidraget kan beregnes på Barne- og Familiedepartementes sider. Det er avhengig av begge foreldrenes inntekt samt hvor mye samvær barnet tillates å ha med samværsforelder. Du fornekter deg ikke, ser jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 25. oktober 2004 #6 Del Skrevet 25. oktober 2004 Du fornekter deg ikke, ser jeg. Den setningen var skrevet slik helt bevisst slik at den viser at BÅDE mor og far kan trenere samværet. Tenkte du på noe annet ???? Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 25. oktober 2004 #7 Del Skrevet 25. oktober 2004 Den setningen var skrevet slik helt bevisst slik at den viser at BÅDE mor og far kan trenere samværet. Tenkte du på noe annet ???? Far til 2 Ja, nøyaktig det samme som du tenkte, selvom du ikke tillater deg å si det åpentlyst inne på et kvinnefora. Faller det deg ikke inn at folk kan samarbeide uten at den ene må tillate samvær? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 25. oktober 2004 #8 Del Skrevet 25. oktober 2004 Ja, nøyaktig det samme som du tenkte, selvom du ikke tillater deg å si det åpentlyst inne på et kvinnefora. Faller det deg ikke inn at folk kan samarbeide uten at den ene må tillate samvær? En samværsforelder som flytter langt eller på annen måte begrenser barns mulighet til samvær tillater ikke barnet den kontakten det har behov for. Vi vet at mange barn gråter seg i søvn av mangel på kontakt, gjerne kombinert med at barnet selv påtar seg skylden for manglende samvær. Nærmere 70.000 barn savner sansynligvis samværsforelder ihht St.meld. 29 2002-2003 fra Barne- og familiedepartementet. Det tragiske er at barn som opplever at samværsforelder ikke stiller opp har ingen organisasjon som stiller opp for å prøve å endre dette. Det er det kun barn med samværsforeldre som ønsker å stille opp som har. Kansje noen kunne etablere en slik organisasjon som forsøkte å gjøre noe for barn hvor samværsforelder har trukket seg unna. Uansett er vi vel litt på bærtur mht orginalinnlegget som relaterte seg til noe helt annet. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 25. oktober 2004 #9 Del Skrevet 25. oktober 2004 Tåredryppende. Og ja, milevis fra temaet. Så kanskje neste gang kan du forsøke å holde deg til temaet, og ikke forvirre folk med småflisene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 25. oktober 2004 #10 Del Skrevet 25. oktober 2004 Tåredryppende. Og ja, milevis fra temaet. Så kanskje neste gang kan du forsøke å holde deg til temaet, og ikke forvirre folk med småflisene dine. Det er vel ditt innlegg som må ansees på den måten du beskriver. Jeg forsøkte å holde meg til tema. Sitat: c) Barnebidraget kan beregnes på Barne- og Familiedepartementes sider. Det er avhengig av begge foreldrenes inntekt samt hvor mye samvær barnet tillates å ha med samværsforelder. Kansje vi skal komme tilbake til saken ? Jeg forstår du reagerer på måten jeg har ordlagt meg på. Men realitetene er altså at barnebidraget regnes utifra hvor mye samvær barnet tillates å ha med samværsforelder. Og mengden samvær kan begrenses av BEGGE foreldrene. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #11 Del Skrevet 26. oktober 2004 Tåredryppende. Og ja, milevis fra temaet. Så kanskje neste gang kan du forsøke å holde deg til temaet, og ikke forvirre folk med småflisene dine. Veldig bra - først sporer du av hele debatten. Så klager du på småfliser og andre som ikke klarer å holde seg til saken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå