Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Malificenta skrev:

Ok, du har søkt 168 jobber med en god søknad (går jeg ut ifra) . Da spør jeg deg, hvor mange av de jobbene møtte du opp på arbeidsplassen og leverte pitchen du har øvd på for å selge deg selv, sammen med søknad og cv? Og hvor mange av de 168 jobbene har du ringt til i etterkant og fulgt opp?     

Ikke gjør dette. Hos min arbeidsplass skjer dette fra tid til annen og sjefen blir fryktelig irritert. De som gjør det får ikke intervju, for som han sier, han er opptatt med møter, arbeid, er ute fra kontoret etc, så det passer sjeldent at noen kommer uanmeldt. 

Anonymkode: aa4dc...819

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må ta flere fag da? 

Hvordan blir jeg kloakkingeniør?

Anonymkode: b4655...289

Yes, du må ta flere fag for vann-og avløp. Hva slags ingeniørutdanning har du?

Anonymkode: cd870...dc0

Skrevet

Bare slapp av TS, snart får du beskjed fra NAV om at det er noe galt med personligheten din og at det er derfor du aldri blir kalt inn til intervju. 

Skrevet

Hvis du bare har søkt på jobber innenfor din utdanning så Bør du nok begynne å søke på flere jobber. Du sier du er 25 år og lei av å bo hos foreldrene dine. Ja, da må du gjøre noe med det. Søk på jobber i butikker, barnehager, sfo osv. Bedre å ha en jobb enn å ikke ha en jobb vel? 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Cambria skrev:

Hvis du bare har søkt på jobber innenfor din utdanning så Bør du nok begynne å søke på flere jobber. Du sier du er 25 år og lei av å bo hos foreldrene dine. Ja, da må du gjøre noe med det. Søk på jobber i butikker, barnehager, sfo osv. Bedre å ha en jobb enn å ikke ha en jobb vel? 

Det er ikke masse ledige jobber i disse bransjene heller vettu. Mange hundre søkere hver gang slike jobber lyses ut. Hadde jeg vært sjef et slikt sted, hadde jeg faktisk ikke ansatt folk med høyere utdannelse som ikke har relevans i stillingen, jeg ville ønsket folk som var genuint interessert i å jobbe på min arbeidsplass over tid, ikke personer som stikker når første sjanse byr seg.

Anonymkode: 8d772...7cf

• Liker 1
Skrevet

Ville nok også sett over søknadene dine. Jeg søker også nå som nyutdannet i en av de største studentbyene, med hundrevis av nyutdannede som konkurrenter. 0 erfaring fra yrket, har sendt ut rundt 60 søknader og blitt innkalt til 4 intervju. Utelukkende pga søknaden min (som jeg også får beskjed om på intervju). Har også  fått avslag hvor de har trukket frem at jeg har hatt en sterk og god søknad, men pga manglende erfaring har jeg ikke nådd helt frem. 

Selger du deg selv godt nok? Spisser inn mot bedriften, deres visjon og mål? Klarer du få frem Hvorfor de skal velg nettopp deg? Førsteinntrykket av deg får de allerede i søknaden, og når du har sterk konkurranse må du vise at bedriften trenger nettopp deg. Hvordan skal du bidra til å skape en bedre bedrift? Hva ønsker du av jobben? Hvordan skal du veie opp for manglende erfaring?

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må ta flere fag da? 

Kloakkingeniør her! Eller det vil si, jeg jobber med prosessanlegg innen vann og avløp og har bakgrunn fra bygglinjen (vann og miljø) på NTNU. Det er som noen påpeker lengre opp mangel på folk innen vår bransje. Dette gjelder alt fra kommuneansatte innen planlegging, utbygging, drift og vedlikehold, til entreprenørselskap som står for utbygging av vann og avløpsledninger, prosessanlegg mm til konsulentfirmaer som bistår både kommuner og andre med alt fra overordnet planlegging til detaljert prosjektering. Firmaet jeg jobber i (entreprenørselskap) er stadig på utkikk etter nye ingeniører (eller tilsvarende) for å klare å løse alle oppdragene vi har. Hos oss er det større fare for å bli overarbeidet enn å ikke ha jobb... 

Hvorvidt du trenger å etterutdanne deg skal jeg ikke si noe om uten å vite noe mer om hva du er utdannet innen , men sjekk denne siden http://jobbmedvann.no så får du litt mer info. Jeg vil tørre å påstå at bransjen jeg jobber i er noen hakk mer spennende enn uttrykket "kloakkingeniør" skulle tilsi. 

Lykke til!

• Liker 3
Skrevet

Vi skulle hatt oss en "se over søknadene våre" tråd. 

AnonymBruker
Skrevet

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er grenser for hvor gode søknader man kan skrive når man er nyutdannet. Jeg kan jo ikke lyve på meg arbeidserfaring heller. Det kan bli oppdaget. 

Men, ts: hvorfor i ville h* har du ikke arbeidserfaring?! Hvilken møkkaskole gikk du på? Fikk dere verken søknadsopplæring eller karriæreveiledning? Om du har prestert å gå hele 3 år på skole uten å tilegne deg relevant praksis så er det jo ikke rart at folk ikke vil ansette deg. Dine medstudenter har nemlig skaffet seg erfaring, ts. Selvsagt har de det!

Steg 1: finn deg en jobb. Ta oppvasken, gratis, på ditt lokale bingolokale om du må. Men skaff deg en aktivitet, betalt eller ubetalt, som du kan skrive opp i søknaden at du gjør på mens du søker relevant jobb. Dersom du ikke gjør noe leser nemlig arbeidsgiver "lat, giddalaus, slabbedask" og vraker søknaden din. (Og la oss være ærlig: de tenker det fordi det er sant)

Steg 2: skaff deg relevant erfaring. Ring ditt lokale nav-kontor og hør hva de har å tilby om du skaffer deg selv ubetalt utplassering i nærmeste kommune. Be på dine knær om du må.

Steg 3: gå på kurs. Ring nito. Oppsøk gratiskurs. Møt folk fra bransjen. Selg deg selv like skamløst som gikk du gatelangs.

Steg 4: slutt å tro at dette er et tøft arbeidsmarked. Det er ikke det. Nyutdannede ingeniører med gode papirer vasser i tilbud (vi intervjuer for en stilling nå, og de gode kandidatene sitter på 2-4 tilbud hver) Innse at du har gjort lite for å selge deg selv, lagt ned minimal innsats for å fremstå som en god kandidat og ta grep. Nå. For å gjøre ts salgbar kommer til å ta tid og hardt arbeid. Og det er kun du som kan gjøre arbeidet. Markedet gjør det ikke.

kort sagt: bli tøffere, ts. Du er i en tøff bransje. :blomst: 

Anonymkode: 874b6...c33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor i Kristiansand. Hvordan anbefaler du å finne jobber på egenhånd? 

Har du mulighet til å flytte fra Kristiansand? 
Du kan jo høre med bekjente om de trenger jobb. Eventuelt høre med noen du gikk i klasse sammen med. Du vet aldri, plutselig ønsker en å bytte jobb eller så trenger de flere. Jeg jobbet gratis i 6 mnd for erfaring. Er du villig til det? 

Anonymkode: c4176...645

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener om de har jobb til deg**

Å finne jobb på egenhånd gjør du enten via nettverk, eller ved å kontakte HR i en relevant bedrift. Rundt 25% av ledige stillinger blir utlyst. Jeg kjenner flere tilfeller hvor de legger ut stillingene på finn.no først lenge etter de trenger folk, pga de først hører rundt blant kunder og andre bekjente. 

Anonymkode: c4176...645

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, ts: hvorfor i ville h* har du ikke arbeidserfaring?! Hvilken møkkaskole gikk du på? Fikk dere verken søknadsopplæring eller karriæreveiledning? Om du har prestert å gå hele 3 år på skole uten å tilegne deg relevant praksis så er det jo ikke rart at folk ikke vil ansette deg. Dine medstudenter har nemlig skaffet seg erfaring, ts. Selvsagt har de det!

Steg 1: finn deg en jobb. Ta oppvasken, gratis, på ditt lokale bingolokale om du må. Men skaff deg en aktivitet, betalt eller ubetalt, som du kan skrive opp i søknaden at du gjør på mens du søker relevant jobb. Dersom du ikke gjør noe leser nemlig arbeidsgiver "lat, giddalaus, slabbedask" og vraker søknaden din. (Og la oss være ærlig: de tenker det fordi det er sant)

Steg 2: skaff deg relevant erfaring. Ring ditt lokale nav-kontor og hør hva de har å tilby om du skaffer deg selv ubetalt utplassering i nærmeste kommune. Be på dine knær om du må.

Steg 3: gå på kurs. Ring nito. Oppsøk gratiskurs. Møt folk fra bransjen. Selg deg selv like skamløst som gikk du gatelangs.

Steg 4: slutt å tro at dette er et tøft arbeidsmarked. Det er ikke det. Nyutdannede ingeniører med gode papirer vasser i tilbud (vi intervjuer for en stilling nå, og de gode kandidatene sitter på 2-4 tilbud hver) Innse at du har gjort lite for å selge deg selv, lagt ned minimal innsats for å fremstå som en god kandidat og ta grep. Nå. For å gjøre ts salgbar kommer til å ta tid og hardt arbeid. Og det er kun du som kan gjøre arbeidet. Markedet gjør det ikke.

kort sagt: bli tøffere, ts. Du er i en tøff bransje. :blomst: 

Anonymkode: 874b6...c33

Her var det en del vås. For det første så har du ingen forutsetning for å si om ts er lat eller ikke, det er vanskelig for ingeniører nå til dags. Men man må bare stå på og ta tiden til hjelp.

For det andre så lurer jeg på hvor du jobber, som godtar praksis som f. eks. vaskehjelp. Tviler på at det er en teknisk bransje, for der det kun teknisk erfaring som teller, de intervjuene jeg har vært på så enser de ikke annen erfaring i det hele tatt, det er også erfaringen til de med tilsvarende kompetanse. Det hjelper ikke være arbeidsjern i oppvasken hvis du ikke har teknisk erfaring. Å gi råd om å kaste bort tiden i noe som er totalt urelevant er kontraproduktivt og kan snarere gjøre deg til en mindre attraktiv søker siden man raskt kan få utdatert kompetanse. Kjenner en del som gikk i den fellen. Man må derfor heller oppsøke mindre firmaer der man kan tilby seg å f. eks. gjøre teknisk dokumentasjon eller andre ikke-kritiske oppgaver til en tilnærmet slikk og ingenting. Eller frivillig dersom man kan gjøre noe som er relevant for egen kompetanse. 

For det tredje lurer jeg på hvorfor du motsier deg selv, først påstår du det ikke er en tøff bransje, så gjør du det på slutten av innlegget. Det eneste vettuge rådet her var for så vidt nr. 3. Kurs og kontakter er alltid bra. 

Anonymkode: fcda8...47e

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må ta flere fag da? 

Det tenkes nok på vann og avløp, ikke vann og kloakk.

Kontrollspørsmål; Du sier du har søkt alle ingeniørjobber? Da har du nok kastet bort mye energi, for en bygg og anleggs ingeniør er ikke det de som søker etter en IT ingeniør trenger.

Om det er f.eks. Automasjon du har så tenk hvilke bransjer som benyttet seg av automasjonsløsninget, - det er omtrent alle som produserer noe, alle som styrer noe (fra trafikksystemet til ventilasjon).

AnonymBruker
Skrevet

Vi må nesten få vite hva slags ingeniør TS er. Det har mye å si for hvilke råd som gis.

Anonymkode: 1126b...a9b

Skrevet

Jeg er med på å rekruttere til utdanningssektoren. Vi mottar drøssevis av henvendelser fra ingeniører; erfarne, meget erfarne, nyutdannede og fra noen som fortsatt studerer. Hvor reellt interessert de er i å jobbe med undervisning, varierer nok en hel del... Men felles for de fleste av dem er at de sliter, mer eller mindre midlertidig, med å få seg en forutsigbar inntekt.

Jeg vet godt selv hvordan det er å være uten arbeid over lang tid, og passer på å ha med meg dette i møtet med folk som tar kontakt. Vi trenger ikke flere realfagslærere for øyeblikket, og dessuten er ofte ingeniørene ikke de best kvalifiserte eller egnede, men de skal jaggu meg bli møtt med respekt og forståelse, uten at vi har tid til å snakke i en halvtime med hver enkelt av den grunn..

Generaliseringer ála denne:  "Dersom du ikke gjør noe leser nemlig arbeidsgiver "lat, giddalaus, slabbedask" og vraker søknaden din. (Og la oss være ærlig: de tenker det fordi det er sant" er i svært mange tilfeller det reneste sludder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...