Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynner å gå lei. Søkt på 168 jobber nå, ingen har engang kalt meg inn til intervju. Hva skjer med arbeidsmarkedet i Norge? 

Anonymkode: b4655...289

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg nok gått over søknadene dine på nytt.

Er den kjedelig? Skiller den seg ikke nok ut? Har fu virkelig "solgt" deg selv? Har du de rette kvalifikasjonene? Sånn som markedet er nå så må man tilpasse hver enkelt søknad til spissen før man sender den inn. Er den bare kjedelig og som en mal havner den fort i nei bunken.

Anonymkode: 16914...b2c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er den kjedelig? Skiller den seg ikke nok ut? Har fu virkelig "solgt" deg selv? Har du de rette kvalifikasjonene? Sånn som markedet er nå så må man tilpasse hver enkelt søknad til spissen før man sender den inn. Er den bare kjedelig og som en mal havner den fort i nei bunken.

Ser på statistikk, det er flere hundre som har søkt. Det står at det er oljebremsen som har skylden. Man må snart ha mastergrad for å bli vaskehjelp 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver veldig gode søknader, men det er massekonkurranse. Som nyutdannet er det ikke så legg å slå de som har mange års erfaring fra arbeidslivet. Jeg har nå søkt i over 8 måneder. Skriver i snitt ca en søknad per dag, og legger masse arbeid i finspissing. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er et forbanna vanskelig marked om dagen. Likevel kan det være lurt å se på søknadene dine, korte den ned mest mulig. Som du sier, er det ofte gjerne hundre eller flere søkere om samme jobb. Da er det lurt og ha en kort og konsis søknad som kort gir svar på hvorfor du ønsker stillingen og hva du kan tilføre bedriften, det er en enorm jobb for arbeidsgiver å gå gjennom mange og lange søknader. Dessuten MÅ søknaden være tilpasset jobben du søker, det nytter ikke å sende et standardskriv til hundre ulike bedrifter.

Kan også være lurt å melde seg for noen vikarbyråer.

Anonymkode: 8d772...7cf

Gjest Malificenta
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynner å gå lei. Søkt på 168 jobber nå, ingen har engang kalt meg inn til intervju. Hva skjer med arbeidsmarkedet i Norge?

Ok, du har søkt 168 jobber med en god søknad (går jeg ut ifra) . Da spør jeg deg, hvor mange av de jobbene møtte du opp på arbeidsplassen og leverte pitchen du har øvd på for å selge deg selv, sammen med søknad og cv? Og hvor mange av de 168 jobbene har du ringt til i etterkant og fulgt opp?     

Gjest Malificenta
Skrevet

Hvilke jobber søker du?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er et forbanna vanskelig marked om dagen. Likevel kan det være lurt å se på søknadene dine, korte den ned mest mulig. Som du sier, er det ofte gjerne hundre eller flere søkere om samme jobb. Da er det lurt og ha en kort og konsis søknad som kort gir svar på hvorfor du ønsker stillingen og hva du kan tilføre bedriften, det er en enorm jobb for arbeidsgiver å gå gjennom mange og lange søknader. Dessuten MÅ søknaden være tilpasset jobben du søker, det nytter ikke å sende et standardskriv til hundre ulike bedrifter.

Kan også være lurt å melde seg for noen vikarbyråer.

Ikke så gøy å bo hjemme hos foreldrene når man er 25 år. De begynner også å miste tålmodigheten, og kaster meg vel ut på gata snart :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Malificenta skrev:

Hvilke jobber søker du?

Alle jobber som søker ingeniører. Jeg er utdannet ingeniør nemlig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Malificenta skrev:

Ok, du har søkt 168 jobber med en god søknad (går jeg ut ifra) . Da spør jeg deg, hvor mange av de jobbene møtte du opp på arbeidsplassen og leverte pitchen du har øvd på for å selge deg selv, sammen med søknad og cv? Og hvor mange av de 168 jobbene har du ringt til i etterkant og fulgt opp?     

Dette er et dårlig tips. Har du som arbeidsgiver 150 søkere på en stilling, har du IKKE tid til å besvare slike samtaler i hytt og pine, dette fungerer kun i veldig spesialiserte stillinger med få søkere.

• Liker 17
Gjest Optimo
Skrevet

Hvis du har sendt 168 søknader uten å få et eneste intervju, tror jeg ikke søknadene dine er så gode som du sier. Ikke vondt ment. Det er lett å se seg blind på egne formuleringer, og hvertfall etter 150 forsøk. 

Tør du å legge ut noen av søknadene her (anonymisert), så får du sikkert noen innspill. 

Lykke til, stå på! En dag blir det din tur! :-)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Guile skrev:

Hvis du har sendt 168 søknader uten å få et eneste intervju, tror jeg ikke søknadene dine er så gode som du sier. Ikke vondt ment. Det er lett å se seg blind på egne formuleringer, og hvertfall etter 150 forsøk. 

Tør du å legge ut noen av søknadene her (anonymisert), så får du sikkert noen innspill. 

Lykke til, stå på! En dag blir det din tur! :-)

Det er grenser for hvor gode søknader man kan skrive når man er nyutdannet. Jeg kan jo ikke lyve på meg arbeidserfaring heller. Det kan bli oppdaget. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel litt unntakstilstander for ingeniører i oljebransjen om dagen. Du bør nok søke noe annet. Jeg vet ikke hvordan det vil bli i fremtiden, men hvor mye må til for å omskolere seg til en annen type ingeniør? Vann og kloakk eller bygg f.eks? Er du ung ville jeg satset på det.

Anonymkode: 1126b...a9b

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i landet bor du? Jeg fikk jobb som nyutdannet ingeniør i Oslo etter 6 mnd internship (ulønnet) i et annet firma. Fikk jobben via bekjentskaper. Ikke noe fancy firma, få ansatte, men god lønn og jeg trives. Jobber i oljebransjen selv. Det er altså mulig, men du får ikke jobb via utlyste stillinger nå. Du må finne dem på egenhånd.

Anonymkode: c4176...645

Skrevet
1 time siden, Malificenta skrev:

Snakk om å leve i fortiden.

Det man gjør nå om dagen er å sende en mail. Ikke ringe eller møte opp.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet bor du? Jeg fikk jobb som nyutdannet ingeniør i Oslo etter 6 mnd internship (ulønnet) i et annet firma. Fikk jobben via bekjentskaper. Ikke noe fancy firma, få ansatte, men god lønn og jeg trives. Jobber i oljebransjen selv. Det er altså mulig, men du får ikke jobb via utlyste stillinger nå. Du må finne dem på egenhånd.

Anonymkode: c4176...645

Bor i Kristiansand. Hvordan anbefaler du å finne jobber på egenhånd? 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel litt unntakstilstander for ingeniører i oljebransjen om dagen. Du bør nok søke noe annet. Jeg vet ikke hvordan det vil bli i fremtiden, men hvor mye må til for å omskolere seg til en annen type ingeniør? Vann og kloakk eller bygg f.eks? Er du ung ville jeg satset på det.

Må ta flere fag da? 

Hvordan blir jeg kloakkingeniør?

Skrevet

Det viktigste for deg er vel å få deg en jobb først.
Søk på butikker, SFO, barnehage, vaskejobb, eldreomsorg, hjemmetjenesten osv...
Ja, det er ofte dårlig betalt, om du ikke er heldig nok til å få turnus om natten ett eller annet sted.

Barnehager søker alltid etter ringevikarer og sier du ja til jobb fra første stunden de spør om du kan jobbe, så er du sikret arbeid fremover, de vet da at de kan ringe deg og du kommer på jobb. Og plutselig sitter du der med en halvårs kontrakt som assistent.
Men selv om du får en vikar jobb, så er det jo fortsatt bare å søke på andre jobber, som du er utdannet til :) 
Arbeidsmarkedet nå er steinhard.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må ta flere fag da? 

Hvordan blir jeg kloakkingeniør?

Det vet jeg ikke. Jeg er ikke ingeniør. Men har hørt at det er lett å få jobb som det rundt omkring i kommune-Norge, for det er vel ikke avløp og kloakk som står høyest på de flestes ønskeliste. Jeg har også hørt at det ikke er bare bare å omskolere ingeniører, men hvis du er ung er det kanskje en mulighet?. Du får undersøke litt muligheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...