Gå til innhold

Russefeiring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På skolen min skal vi plutselig ha russedåp på lørdag, 23. april, og dermed begynner russetiden da. Da skal vi jo blant annet gå rundt med russeklær og sånt. Men jeg synes egentlig det er litt ubehagelig, teit og sånn å gjøre det før 1. mai. Hva tenker dere? Reagerer dere på russ med russeklær før 1. mai? 

Jeg vil jo egentlig vente med å bruke russeklær og sånt til mai, men dersom alle andre skal bruke russeklær nå til helga allerede, så føler jeg at jeg også må det..

Anonymkode: ea39d...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Russ før 1.mai er noe tull russen har begynt med de siste årene. Tradisjonen er 1.mai til 1.mai. 

Jeg opplever at flere av elevene melder seg ut av russetiden. Det blir rett og slett for mye over for lang tid. Dyrt og kommersielt har det blitt og. 

Gjør som du selv ønsker.Du er da voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør som du vil.

Jeg så en russ før helga. Tenkte bare at han sikkert har det gøy. Hadde det gøy i russetida jeg og. Tror vi starta 25.april

Anonymkode: 077ad...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker jeg ingenting om. Da jeg var russ startet vi også rundt da. Ikke bekymre deg så mye. Kos deg i russetida! Det skal bare være gøy. 

Anonymkode: 43d71...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/17/2016 at 23.48, stan skrev:

Tradisjonen er 1.mai til 1.mai. 

I wish. :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet 8.april, men folk begynner å bli litt lei av klærne allerede nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det gjør meg ingenting som helst. Det er ikke "de siste årene" russen har begynt å bruke russebukser før første mai, jeg husker da det fra 20 år tilbake også, og det var neppe helt nytt da heller. Jeg har sett et par russ allerede i år, og det eneste jeg tenkte var egentlig "Sant det, nå begynner jo russetiden igjen".

Jeg synes kanskje det er litt rart når russetiden strekker seg i mer enn en måned (ref. dette med 8. april over meg her), uten at jeg egentlig ville brydd meg da heller, men russebukser noen-og-tyvende april er helt vanlig og ingenting jeg stusser over. Bare ha det gøy, du. Man skal prøve veldig hardt for å klare å reagere skikkelig negativt på at noen man ser på gata har på seg røde eller blå (eller grønne eller sorte) bukser.

Anonymkode: 03935...4df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Russ er idiotisk og barnslig, og har alltid vært det.

Og jeg er ikke noen "gammel grinebiter" som hører hjemme på aldershjem. :tongue: Jeg gikk ut fra videregående for mindre enn 10 år siden, og russ var (iallefall i mine øyne) idiotisk og barnslig allerede den gangen. Blant en god del som går på ungdomsskolen (og videregående) så virker det faktisk som om en god del ungdommer prøver å komme seg gjennom videregående utelukkende for muligheten til å bli russ, så snart de er nesten ferdige med andre året...

Anonymkode: ab433...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns russetiden burde være fra 1. mai til 17. mai. Eventuelt om 1. mai er midt i uken kan den starte tidligst lørdagen før 1. mai. Det er ihvertfall det jeg har vokst opp med. 
Å kle på seg russeutstyret før det blir bare feil i mine øyne. Tenk nå på at den buksen skal du gå i fra du tar den på frem til 17. mai, uten å vaske den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Viktualia skrev:

I wish. :fnise:

Enten verdens lengste eller korteste russefeiring. 

Jeg mente nok 1.mai til 17.mai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom ungdommene på videregående faktisk vil feire at skole-året deres endelig er overstått, så burde de tullingene heller ha lagt heile russefeiringen sin til andre halvdel av juni. Det er jo først da at de faktisk er helt ferdige, med skole-året!

Men ungdommene vil vel heller bruke ett par uker i mai, på å drikke seg dritings og være idioter. I tillegg til all sommerferien de får, selvfølgelig...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du vente med å bruke russeklær, gjør du det. Det er du som bestemmer. Jeg synes, som deg, at russetiden burde starte 1. mai. April er for tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har sett flere med russedress her i Oslo i dag. Datteren min er russ og hun tar den på for første gang på lørdag på 1 treff på Tryvann :) 

Anonymkode: 7d3ad...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Honey Dew skrev:

Vil du vente med å bruke russeklær, gjør du det. Det er du som bestemmer. Jeg synes, som deg, at russetiden burde starte 1. mai. April er for tidlig

Mai er egentlig alt for tidlig det også.

De kan begynne med russefeiringen i juni, når skoleåret faktisk er over!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Russ er idiotisk og barnslig, og har alltid vært det.

Og jeg er ikke noen "gammel grinebiter" som hører hjemme på aldershjem. :tongue: Jeg gikk ut fra videregående for mindre enn 10 år siden, og russ var (iallefall i mine øyne) idiotisk og barnslig allerede den gangen. Blant en god del som går på ungdomsskolen (og videregående) så virker det faktisk som om en god del ungdommer prøver å komme seg gjennom videregående utelukkende for muligheten til å bli russ, så snart de er nesten ferdige med andre året...

Hvorfor synes du det? Er det teit å feire at man er ferdig med 13 års skolegang da? At feiringen er alt for tidlig er en annen sak. 

1 time siden, Knask skrev:

Jeg syns russetiden burde være fra 1. mai til 17. mai. Eventuelt om 1. mai er midt i uken kan den starte tidligst lørdagen før 1. mai. Det er ihvertfall det jeg har vokst opp med. 
Å kle på seg russeutstyret før det blir bare feil i mine øyne. Tenk nå på at den buksen skal du gå i fra du tar den på frem til 17. mai, uten å vaske den.

Det er det jeg også tenker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom ungdommene på videregående faktisk vil feire at skole-året deres endelig er overstått, så burde de tullingene heller ha lagt heile russefeiringen sin til andre halvdel av juni. Det er jo først da at de faktisk er helt ferdige, med skole-året!

Men ungdommene vil vel heller bruke ett par uker i mai, på å drikke seg dritings og være idioter. I tillegg til all sommerferien de får, selvfølgelig...

Det var jo mer eller mindre slik det var før. Først eksamen i mai, så russetid. Så valgte Brattelis regjering i 1979 å flytte eksamensperioden til et senere tidspunkt for å bevisst sørge for at den krasjet feiringen, i et forsøk på å dempe/kvele russetiden. Følgen av det var at russefeiringen heller ble flyttet til før eksamen, fordi alternativet da var en russefeiring i månedsskiftet juni/juli.

Så kan man naturligvis si at ungdommen faktisk burde holdt kjeft og akseptert at eksamenstiden plutselig kom en måned senere enn før, men det er vel ikke direkte overraskende at feststemte tenåringer var lite gira på det. Det er synd at det gikk slik, men rett skal være rett: Det var faktisk politikerne som "startet" med denne bakvendtløsningen. Man forsøkte å sperre for russefeiringen ved å sørge for at den plutselig skulle krasje med eksamen, og det slo fullstendig feil. Løsningen burde jo være å snu om på det igjen, med tidligere eksamen og senere russefeiring.

Anonymkode: 03935...4df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke hvorfor folk skal reagere på det om det er nå russetiden begynner der du bor. Her begynte russetiden for en uke eller to siden. Ser ikke helt hvorfor folk skal bry seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at voksne som på død og liv absolutt skal kritisere alt russen gjør, bare må akseptere at ting forandrer seg. Ja, noe av det er verdt å kritisere men om russetiden begynner 1. mai eller 20. april er da helt irrelevant for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Phung skrev:

Ser ikke hvorfor folk skal reagere på det om det er nå russetiden begynner der du bor. Her begynte russetiden for en uke eller to siden. Ser ikke helt hvorfor folk skal bry seg.

Jeg vet egentlig ikke helt hva folk er vant med her jeg bor, men jeg er i alle fall vant med at den begynner 1. mai, så for min del blir det litt rart. Tenker da at også andre vil reagere på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet egentlig ikke helt hva folk er vant med her jeg bor, men jeg er i alle fall vant med at den begynner 1. mai, så for min del blir det litt rart. Tenker da at også andre vil reagere på det. 

Virker som det er forskjellig fra plass til plass. Men russen har vell kontroll på dette selv, så ser ikke hvorfor de som ikke er russ skal bry seg egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...